Skocz do zawartości

Pytanie o prędkość, a właściwie o jej pomiar ??


mariaczi__21

Rekomendowane odpowiedzi

Po lekturze tego artykułu też nasunęło mi sie pytanie:

 

http://portalwiedzy.onet.pl/,11359,1397384,czasopisma.html

 

1. Jak mierzy się prędkość w lecącym samolocie.

 

O ile w pojazdach poruszających sie po ziemii nie ma takiego problemu to jak to jest z samolotami. I nie mam na myśli samolotów nafaszerowanych elektronikom (tam pewnie pomiar jest dokonywany za pomocą odczytów z GPS w czasie - tak wymyslilem), tylko zwykłych samolotów takich jak są w przeciętnych aeroklubach.

 

Moja koncepcja jest taka, że podczas poruszania się (zakładam warunki bezwietrzne), tworzy sie nam wiatr pozorny (mozna sprawdzic jadąc na rowerze) i prędkość tego wiatru jest równa pędkości lotu samolotu. Ale co gdy mamy silny wiatr, to wtedy nasze obliczenia by były obarczone błędem. Czy ktos mi powie jak mierzy się prędkość lotu w samolocie ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są dwie prędkości:

- prędkość lotu (względem powietrza)

- prędkość względem ziemi

 

Pierwszą mierzy się przy pomocu pomiaru ciśnienia i różnicy miedzy dynamicznym a statycznym. Poszukaj rurka Piettota, dysza Venturiego.

 

Drugą pozycaj, czas czyli droga i czas -> prędkość.

 

Podstawy fizyki poczytaj o zasadzie względności Newtona.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do pkt. 2 czyli prędkości względem ziemi: właśnie tym byłem zainteresowany. I żeby nie było, to znam podstawy fizyki i wiem że znając drogę i czas możemy obliczyć prędkość. Tylko chcąc obliczyć prędkość chwilową pomiary drogi musiały by odbywać w małym przedziale czasowym (np. co 1 s).

Dlatego napisałem, że w samolotach naszpikowanych elektronikom nie ma takiego problemu, bo wystarczy analizować dane z GPS w czasie i prędkość względem ziemi będzie odczytana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko powiedz po co pomiar prędkości względem ziemi? W przypadku dużego wiatru ( PRĘDKOŚCI ZUPEŁNIE Z GŁOWY) prędkość wzgl ziemi moze być równa np. 80 km/h a prędkość względem powietrza 150. I powiedz mi czy przy prędkości minimalnej= 100km/h dojdzie do przeciągnięcia czy nie ? :arrow: Ważna jest prędkość wzgl. powietrza opływającego skrzydło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, dzieki Armand. Troche sobie poggoglowalem i poczytalem na temat rurki Pitota, dysza Venturiego i poszerzylem troche swoja wiedzę na ten temat. Lubie czasem znalezc odpowiedz na jakis nowy dla mnie temat. Tak samo lubie ogladać Discovery, gdzie mozna dowiedzieć sie wielu ciekawostek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.