Skocz do zawartości

Awaria elektroniki


baksiq

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Doświadczyłem właśnie pierwszej awarii elektroniki. Chciałem podregulować wychylenie sterów w swoim Focusie po ostatnich "lotach" (czytaj kretach :lol2: ). Jak ustawa przewiduje najpierw włączyłem nadajnik, potem podpiąłem pakiet. I wszystko cacy, zawsze tak ma, że po podpięciu pakietu serwa bziukają.

 

Poregulowałem co trzeba, poustawiałem, ponownie podpiąłem pakiet w celu przetestowania i tym raziem pupa. Po podpięciu serwa nie bziukają, model wogóle nie reaguje na polecenia z nadajnika.

 

Wziąłem więc miernik w łapy i mierzę. Pakiet naładowany - dobrze. Odpiąłem silnik od regulatora i podłączylem na sztywno do pakietu. Silnik bziuka - dobrze. W takim razie pomierzyłem co jest na wyjściu z regulatora. Nic nie ma - nie dobrze. Mało tego, nie latałem a regulator był ciepły.

 

I moje pytanko jest czy spalił się regulator czy może powinienem się też liczyć z wymianą odbiornika? Jak na mój gust regiel się sfajczył i nie zasila odbiornika. Ale mogę się mylić. Co o tym myślą doświadczeni koledzy modelarze? :)

 

Pozdrawiam

 

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co jest na wyjściu z regulatora

Zależy co rozumiesz przez "wyjście z regulatora".

Regiel jest z BEC-em ? Sprawdź, czy na wyjściu BEC-a jest napięcie i spróbuj podłączyć odbiornik pod pakiecik odbiorczy, czy sam odbiornik z serwami zadziała - a potem regiel bez BEC-a. Może to tylko BEC się spalił, a regiel działa...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

I moje pytanko jest czy spalił się regulator czy może powinienem się też liczyć z wymianą odbiornika?

 

Michał

 

Sprawdź wpierw sam odbiornik, podepnij do niego serwa i jakies zasilanie ( 4,8V). Wystarczą cztery "paluszki" w koszyczku, w ten sposób upewnijsz się w temacie odbiornika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wskazówki.

 

Wybebeszyłem regulator (jest z BEC) i wygląda on nastepująco: Z jedne strony ma 4 kabelki a z drugiej trzy. Te trzy były podłączone do odbiornika. Z tych czterech dwa (zielony i czerwony) podłaczone były do pakietu a dwa pozostałe (pomarańczowy i niebieski) do silnika.

 

Wcześniej nie wyraziłem się jasno mówiąc o wyjściu regulatora. Miałem na myśłi właśnie te dwa przewody do silnika.

 

Przeprowadziłem następujący test: wymontowany regulator podłączyłem do pakietu i sprawdziłem jakie jest napięcie na kabelkach idących do odbiornika. Kabelki mają kolor czarny, czerwony i biały. Pomiędzy czarnym a czerwonym napięcie wynosiło 2.15V, między czarnym a białym napięcia nie ma. 2.11 V było także pomiędzy białym a czerwonym.

 

Z czeskiej dokumentacji modelu wywnioskowałem, że odbiornik powinien być zasilany napięciem 4,8V (mam nadzieję, że dobrze zrozumiałem bo moja znajomość czeskiego jest żadna). Czyli regulatorowi mówimy papa.

 

Dobrze rozumuję? Ma ktoś jakiś pomysł co spowodowało jego zgon?

 

Aha, jeszcze jedno. Jak wszystkie kabelki są popodłączane i jak opdłączam pakiet to serwa nie reagują ale w samym momencie podłączenia słychać delikate stuknięcie w silniku. Czyli racezj odbiornik jest dobry?

 

Pozdrawiam

 

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

baksiq, jak możesz to połącz to wszystko do kupy i zrób zdjęcie, czasami jest tak że coś podłączamy odwrotnie i kompletnie nie zwracamy na to uwagi a potem dziwimy się że nie działa, rozumiem że wszystkie czarne przewody we wtyczkach do odbiornika są z jednej strony i że nie są podłączone odwrotnie przewody zasilające regulator, na pewno też nie wstawiłeś sobie żadnego wyłącznika pomiędzy reglem a odbiornikiem(?)

 

Czyli racezj odbiornik jest dobry?

tak na 50% :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, zrobiłem jeszcze test z serwami czy jakieś się nie spaliło. Niestety, odłączałem po jednym i odbiornik nie reagował. Po odłączeniu wszystkich i pozostawieniu samego regulatora (BECa) też nie reagował.

 

Co do połączeń to zdjęcie postaram się zamieścić w niedługim czasie. Ale nie podejrzewam problemy w złej kabelkologii, jako że to był zestaw gotowy i do momentu awarii nic nie rozłączałem. generalnie rzecz biorąc to przy odbiorniku wszystkie kolory kabelków zorientowane są w tą samą stronę i tak jak były połączone oryginalnie przez producenta zestawu.

 

Spróbuję w tym tygodni zakupić nowego regla. Zobaczymy.. I dzięki za wszelkie wskazówki!

 

Pozdrawiam

 

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

ja miałem taki problem, u mnie była to wina odbiornika , gdy podpinałem pod 3 kanał(gaz) to silnik nie działał no i sie regulator grzał, lecz gdy regulator podpiąłem pod inny kanał to było wszystko ok. Od początku stawiałem na odbiornik , lecz wolałem się upewnić i pojechałem do kolegi ,tak jak myślałem był to odbiornik. A Ty czasem nie masz gdzieś niedaleko znajomego co się zajmuje też modelarstwem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzialeczka, podpiąłem regla do wolnego kanału. Niestety nic nie fungało. Stawiam jednak na padniętego BECa w reglu, jako że na kabelkach idących do nadajnika jest napięcie jeno 2.15 V. Spróbuję jeszcze zostawić to wszystko połącozne zobaczyć czy regiel/BEC się grzeją.

 

Poza tym zaobserwowałem ciekawe zjawisko. Kiedy wszystko jest złożone do kupy i podłączam pakiet to silnik wydaje delikatny stuk i śmigło przekręca się o minimalny kąt. Czyli regiel jakieś impulsy na silnik daje. Pytanie czy to dobrze czy źle? Niestety nie pamiętam czy taki sam stuk był kiedy wszystko było sprawne. Moją uwagę zawsze przykuwały bziukające serwa.

 

Co do modelarzy w mojej okolicy to na pewno jest ich wielu. Na razie nie znam żadnego z nich :P Planuję już od jakiegoś czasu wybrać się w okolice Konstancina, tam nad wisłą ale póki co większość wolnego czasu zajmują mi przygotownia do ślubu.

 

Pozdrawiam

 

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Póki co mieszkam na Mokotowie, Wyględów bodajże się to nazywa.

 

Co do prezentów myślałem o bezszczotce z reglem ale konflikt interesów się wdarł :P Że pozwolę sobie zacytować jeden odcinek trzynastego posterunku:

 

"Porównał swój interes z interesem kraju i okazało się, że jego jest mniejszy" :D

 

Pozdrawiam

 

Michał

 

PS: czy jest w okolicach Mokotowa jakiś modelarz z regulatorem do szczotki 480, u którego mógłbym sprawdzić bebeszki swojego Focusa lub wypożyczyć regiel do sprawdzenia?

 

Edit 27.06.2009

 

A oto obiecane wcześniej zdjęcie bebeszków:

 

7dd6f4d2c8ee1c5bmed.jpg

 

Edit 2 30.06.2009

 

Kupiłem nowego regla z BECem i potwierdziły się moje przewidywania. Stary BEC nie zasilał odbiornika. Teraz już serwa bziukają. Z kolei silnik już nie bziuka bo puścił śmierdzący dymek :D

 

I teraz mam pytanie, czy podłączając taki silnik z zestawu bezpośrednio do pakietu NiMh 7 ogniw (czyli po pełnym naładowaniu jak mierzyłem miał 8,4V) mogłem "nadpalić" silnik, a po podłączeniu do regulatora sfajczyć? Dziwne jest to, że gdy wszystko połączyłem i włączyłem to przy dodaniu gazu na aparaturze silnik już przy małych obrotach ćwierkał i za chwilę staną. Przewody zasilająca silnik były więcej niż ciepłe,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Witam,

 

Chciałem zrobić małe podsumowanie mojego pierwszego strzelania do problemów z elektroniką.

 

Jak już wcześniej nadmieniłem padł regulator a w następstwie silnik. Zakupiłem nowe części: regla jeti 20A i szczotkową 480, tym razem na 7.2V, trochę mocniejszą. Złożyłem wszystko do kupy i działa :) włączyłem silnik na wolne obroty, żeby sobie popracował tak do wyczerpania pakietu (zasłyszałem raz w sklepie, że tak zdrowiej dla silnika, żeby się "dotarł", a ile w tym prawdy to nie wiem ;) ) Chyba teraz trzeba będzie regla wystawić na zewnątrz samolotu, jako że pracując na wolnych obrotach grzał się. A może przepływ powietrza przez kadłub wystarczy do jego chłodzenia? Bo teraz to leżał wybebeszony na podłodze i przepływu powietrza nie było żadnego...

 

No cóż, pozostało mi teraz jedynie poskładanie tego do postaci lotnej i zobaczymy co z tego wyniknie :)

 

Pozdrawiam

 

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten regiel o ile się nie mylę ma zabezpieczenie termiczne które powoduje wyłączenie zasilania silnika w przypadku przekroczenia 110stopni C więc raczej o spalenie z powodu przegrzania obawiać się nie powinieneś ale oczywiście należy pamiętać aby był chłodzony w kadłubie (czyt. drożne dziurki w kadłubie) przepływającym powietrzem :D

No to teraz składaj wszystko do kupy i w górę :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mimo że mam otwory chłodżące po minutowym locie padłem i sprawdziłem temperaturę regla, z lekka parzył ,wyjąłem go na zewnątrz minutka w powietrzu i lądowanie .Rewelacja regiel chłodniutki można spokojnie latac.Biorąc pod uwagę temperatury powietrza ,dzis 30 stopni nalezy uwazać z zasilaniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Już prawie latałem :P Przykleiłem regla na zewnątrz na taśmę na razie. Niestety wiało w ten weekend i robiłem tylko testy "na sucho". Wszystko działa bez zarzutu oprócz głowy (mojej). Tak się wczułem i tak zaglądałem czy wszystko jest ok aż mi śmigło cztery sznyty na nosie zrobiło. :oops: Normalnie wstyd. Ale mało nie posikałem się ze śmiechu nad swoją głupotą.

 

Pozdrawiam

 

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.