Skocz do zawartości

Funtana 2 m


agadoskat

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Do tej dwumetrowej według planów przewidziany jest silnik 40 ccm ZDZ.

Co do powięszenia planów. Panowie nie jestem fachowcem od Corela więc to co jestem w stanie zrobić to przeskalować plany do dostępnej na rynku balsy czyli 1,5 mm co daje około 1,9m albo 2mm co daje rozpiętość 2,5m. Dla mnie ta druga opcja trochę za duża...

  • Odpowiedzi 45
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
Opublikowano
Tylko co to jest za materiał 0,4 mm thermoplastic foil ? Polipropylen, polistyren czy jeszcze coś innego? W sprzedaży w sklepach chemicznych jest tylko poliwęglan a on nie daje się do formowania. Znowu zdobycie pleksiglassu tej grubości jest bardzo trudne.

A może taka folia ?

Opublikowano

Może akurat znajdzie się osoba która pomoże przerobić plany pod 2,2m :)

 

A co powiecie na tą Funtane 1,9m z silnikiem Mintor 37cc? Silnik waży 990g - 11kg ciągu.

Gość slawekmod
Opublikowano
Może akurat znajdzie się osoba która pomoże przerobić plany pod 2,2m :)

 

A co powiecie na tą Funtane 1,9m z silnikiem Mintor 37cc? Silnik waży 990g - 11kg ciągu.

 

Niestety pliki są w Corel Draw a ja nie mam Corela.Jak by były w DXF to inna sprawa lub chociaż w PLT.

Opublikowano
Do tej dwumetrowej według planów przewidziany jest silnik 40 ccm ZDZ.

 

Prawdziwe plany ma konstruktor i są one zastrzeżone tak samo jak nazwa modelu.ZDZ 40cc to podejrzewam wymysł osoby która zrobiła te plany.Producent zestawowej Funtany przewiduje naped elektryczny, a zawodnicy z którymi współpracuje latają na silnkach Hacker i YS Yamada 140 z rurą rezonansową.Mysle, że dobrym wyjscie jest tez OS max 160FX, ale przy dzisiejszych cenach za paliwo latanie wychodzi drogo przy zużyciu pół litra na lot. Nie ma wyjscia musisz powiekszyc plan do 2,2m i wtedy DL 50 lub TG HP 50 z hobby city za 900zł bedzie idealny.Oczywoscie idzie wsadzic do 2m 40ccm czy 50 ale model wyjdzie Ci około 6kg i na pewno sporo straci na własciwosciach w powietrzu.Wybór oczywiscie należy do Ciebie

Opublikowano

Szanowni Koledzy! Pozwolicie, ze znow nawiaze do tematu poruszonego na wstepie... Jesli chodzi o sama wielkosc modelu, to mozesz je pomniejszyc do 180cm lub powiekszyc do nawet 4000mm :wink: Istota tego czynu jest to, ze bedziesz musial sobie I TAK narysowac wszystko od poczatku w Corelu lub AutoCadzie w zalozeniu o przemyslane wytrzymalosciowo materialy. Jesli np skupisz sie na balsie 1,6mm i zaczniesz żonglowac procentowym zmniejszeniem lub powiekszeniem tego wymiaru, wyjdzie Ci to co chcesz ale pamietaj - z innych wymiarow wyjda glupoty!!! Mam nadzieje, ze troszeczke rozjasnilem problem

Pozdrawiam

Gość slawekmod
Opublikowano
Szanowni Koledzy! Pozwolicie, ze znow nawiaze do tematu poruszonego na wstepie... Jesli chodzi o sama wielkosc modelu, to mozesz je pomniejszyc do 180cm lub powiekszyc do nawet 4000mm :wink: Istota tego czynu jest to, ze bedziesz musial sobie I TAK narysowac wszystko od poczatku w Corelu lub AutoCadzie w zalozeniu o przemyslane wytrzymalosciowo materialy. Jesli np skupisz sie na balsie 1,6mm i zaczniesz żonglowac procentowym zmniejszeniem lub powiekszeniem tego wymiaru, wyjdzie Ci to co chcesz ale pamietaj - z innych wymiarow wyjda glupoty!!! Mam nadzieje, ze troszeczke rozjasnilem problem

Pozdrawiam

 

Mniej/więcej się zgadzam z tym co napisałeś ale nie tak do końca.Balsa kupowana w naszym kraju np 2mm ma grubość w granicach od 1,7 do 2,3 mm.Wiem bo mierzę deski suwmiarką.Napisane na balsie 2mm a wymiary z kosmosu.Chyba że ktoś ma pod nosem sklep i może sobie pomierzyć.Również ta balsa I gatunku ma czasem rozbieżności.Sklejka lipowo balsowa 3mm ta z riku.com.pl ma realnie 2,6mm. Wiadomo że model o rozpiętości 2,2m będzie miał trochę większe wymagania co do wytrzymałości niż ten 1,7m ale pomiędzy 2000mm a 1700mm już takich różnic nie ma.Każdy doświadczony modelarz poradzi sobie z tym bez problemu.Dlaczego piszę doświadczony? Ponieważ biorąc się za takie modele trzeba zwracać uwagę na pewne rozwiązania konstrukcyjne i polegać na swoich doświadczeniach , obliczeniach.Elementy obciążone można wzmocnić na wiele sposobów ale zwiększenie balsowego dźwigara z przekroju 8x8mm na 9x9 mm nie stanowi problemu bo można wyszlifować takie listwy za godzinę z 10x10mm.Można też wyciąć większe otwory w żebrach itp itd.

Opublikowano

Zgadzam się z Kolegą Pawłem - samo przeskalowanie nic nie daje

Owszem plan generalny możesz przeskalować do pożądanych wymiarów jednak wszystko inne musisz obliczyć od nowa.

Wszystkie wycięcia i wczepy musisz rysować od nowa uwzględniając rzaz lasera, wszystkie podcięcia na dźwigary itp......... :D

W zasadzie powstaje nowy rysunek modelu i nowy model którego właściwości lotne mogą być zgoła inne niż pierwowzoru.

Na tym forum jest kilku kolegów którzy świetnie rysują takie plany i potrafią dokonać właściwych obliczeń.

Proponuję Ci Kolega abyś zanim zlecisz cięcie jakiejś firmie dokładnie przemyślał wszystkie aspekty swojego projektu

- jaki silnik zastosujesz

- jakiej wielkości chcesz budować model (miejsce do przechowywania, możliwości transportowe, ile kosztuje wyposażenie .......)

Jak już będziesz znał odpowiedzi na te wszystkie pytania to może wspólnie na tym forum zostanie stworzony taki model.

A tak nawiasem to projekt tej Funtany powstał w oparciu o oryginał to znaczy Funtanę 100

 

Życzę powodzenia i szybkiego zbudowania modelu

Gość slawekmod
Opublikowano

Kakabe, zgada się że trzeba rysować otwory i inne rzeczy , jednak jeżeli plany są w mm a nie a calach to wiele pracy nie ma.Pozatym ktoś kto rysuje plany w sposób powiedzmy "idealistyczny " zakłada jako pewnik że balsa 2 mm to 2 mm a nie 1,8mm czy 2,2mm.Dlatego ja zupełnie nie zawracam sobie głowy przy przeskalowaniach otworami pod wypusty bo nie wiem jaką balsę czy sklejkę dostane a łatwiej jest rozpiłować otwory niż je zmniejszyć podczas klejenia czy montażu.Inna sprawa kiedy rysuję plany katanki pod laser, tu już muszę brać pod uwagę grubość cięcia a i tu również muszę założyć że balsa 2mm to 2 mm.

 

Może któryś z kolegów mógłby mi przekonwertować plany tej Funtany na DXF? Będę wdzięczny za pomoc.

Opublikowano

Wlasnie!! Kolega Kakabe bardzo trafnie dodal kilka rzeczy o ktorych nie wspomnialem - wciecia, zakladki itp. Osobiscie uwazam, ze jesli zabieramy sie za rysowanie pod laser bierzmy pod uwage kazdy najdrobniejszy szczegol, elementy wyposazenia itp.Robmy to rozwaznie i dokladnie! Nie podchodzmy do tego w sposob: "Potem sie rozpiluje, doklei..." PANOWIE! JESTESMY MODELARZAMI I BADZMY DOKLADNI! Szkoda pozniej czasu na łatanie niedokladnosci. Przyjemnoscia jest i ogromna satysfakcja gdy skladamy nasze puzzle w jeden wieczor i wszystko pasuje.

Gość slawekmod
Opublikowano
Wlasnie!! Kolega Kakabe bardzo trafnie dodal kilka rzeczy o ktorych nie wspomnialem - wciecia, zakladki itp. Osobiscie uwazam, ze jesli zabieramy sie za rysowanie pod laser bierzmy pod uwage kazdy najdrobniejszy szczegol, elementy wyposazenia itp.Robmy to rozwaznie i dokladnie! Nie podchodzmy do tego w sposob: "Potem sie rozpiluje, doklei..." PANOWIE! JESTESMY MODELARZAMI I BADZMY DOKLADNI! Szkoda pozniej czasu na łatanie niedokladnosci. Przyjemnoscia jest i ogromna satysfakcja gdy skladamy nasze puzzle w jeden wieczor i wszystko pasuje.

 

No nie popadajmy w skrajności :D.Jakie łatanie niedokładności?Siedzenie przy CAD przez kilka godzin i składanie tego w programie to dla mnie strata czasu, co innego jak sie projektuje model od zera.

Opublikowano

Pamietajscie tez o tym, że nie wystarczy zmienić wielkosc w % i zmnieszyc lub powiekszyc plan.Kadłub stery tak ale co z profilem skrzydła tu już potrzeba wiecej doswiadczenia bo nie mozna zrobic czegos takiego, że jezeli model ma dajmy 1,5m i profil 8cm grubosci to przy powiekszeniu do 2m bedzie 10 w takiej sytuacji model może ledwo sie przemieszczać w powietrzu

 

PS pamietajcie, że prawdziwa Funtana jest na planach w wersji JPG odbite z oryginału i taki plan mozna pobrac z Czeskiej strony sa to zwykłe jpg-i osobno skrzydła kadłub i usterzenie

Gość slawekmod
Opublikowano

Wiesz Radek , procentowa grubość profilu jest stała dla dajmy na to NACA 0014.Grubość procentowa oznacza stosunek grubości do długości cięciwy i tu niczego nowego nie wymyślisz niestety.Oczywiście z przeskalowaniem z 1500mm na 2000mm wiąże sie też wymiana silnika na większy.

 

Katan mam całe stado więc może dokończę wszytko co mam do dokończenia a potem zrobię jakąś Funtanę.Niebawem zmieniam pracę i mam jeszcze urlop do wykorzystania więc podgonię trochę wszystkie modele.

Opublikowano

Tak tylko chodzi mi o to, że jezeli te plany są z X100 przerobione na S 140 to prawdopodobnie profil jest znacznie grubszy.Widziałem dwie funtany koło siebie S 90 i S140 140 mimo, że jest znacznie wieksza ma duzo cienszy profil w granicach 12% zastosowany profil to naca 64012A

 

Skrzydło z S 140 profil przy kadłubie nalezy sprawdzic wydaje mi sie ze jest cienszy około 8% i przechodzi w 12%

 

 

6520b8f1f45b5547med.jpg

 

kadłub

 

ac6e8a1b37b20d98med.jpg

 

na stole

 

b41c2fba667134a3med.jpg

Gość Kamyczek_RC
Opublikowano

Patrząc na konstrukcje tego skrzydła prosi sie o profil w którym maksymalna grubość profilu wypada w 25% cięciwy tam gdzie jest dzwigar, dodatkowo można dać nieco grubszy profiul na końcówkach w stosunku do cenreopłata który bedzie się lepiej zachowywał przy mniejszych prędkościach lotu...

Gość Anonymous
Opublikowano

Odwołując się do pierwotnego tematu wątku - myślę że jeśli z tego ma powstać projekt masowy trzeba wybrać najbardziej popularną opcję wyposażenia. Obecnie w Polsce masowo buczą benzynowe pięćdziesiątki - dlatego rozmiar 2,2 ma największe szanse na odzew. Ja z moim DL-em piszę się na taki projekt. W kompie nie pomogę, ale chętnie wykonam inny problematyczny element - maskę, kopyto itd.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.