Skocz do zawartości

Jak-12


pepcio

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Projektując model treningowy górnopłata postanowiłem upodobnić go do jakiegoś znanego samolotu z naszych lotnisk.W latach siedemdziesiątych oprócz Wilgi podstawowym holownikiem był Jak-12. Sylwetka i kolorystyka miła dla oka więc nie było się na czym zastanawiać. Jako że nie dysponowałem formatką dla pękatego kadłuba wyszczupliłem go nieco - co dla sylwetki w powietrzu nie miało wielkiego znaczenia. Model fajnie się prezentuje i jest poprawny w pilotażu. A co najważniejsze przywołuje wspomnienia mego dużego lotnictwa ( pierwszy skok spadochronowy wykonałem właśnie z tego samolotu).

post-2846-0-76652600-1376057791_thumb.jpg

 

post-2846-0-14073100-1376057822.jpg

 

post-2846-0-91376800-1376057806_thumb.jpg

 

post-2846-0-54587300-1376057756_thumb.jpg

 

post-2846-0-55629400-1376057766_thumb.jpg

 

post-2846-0-48777100-1376057778_thumb.jpg

 

post-2846-0-86927000-1376057739_thumb.jpg

 

 

 

Z lotniczym pozdrowieniem Mirek.

Opublikowano

widzę ze fajny model :) wersja jak 12M,ale jednak trochę widać ze zmodyfikowany kadłub :) poda pan troche danych- rozpiętosc,waga silnik itp...

Pozdrawiam

Opublikowano
.W latach siedemdziesiątych oprócz Wilgi podstawowym holownikiem był Jak-12.

U nas na lotnisku AW nadal obok Wilgi Jak 12 jest podstawową holówką. Przy czym Wildze zostało 25 godz. resursu i wszystko wskazuje na to , że Jak 12 będzie nie tylko podstawową holówką ale jedyną :wink:

 

A modelik bardzo fajny i dość podobny do Jaka , szkoda tylko , że nie ma automatycznie sterowanych slotów :wink:

Opublikowano

Fajnie że te Jaczki jeszcze latają. W AE stoi w hangarze rozbebeszony Jak 12M. Trafił w prywatne ręce i powoli jest reanimowany. Mam okazję oglądać go w szczegółach.

 

Dane modelu:

„JAK 12 M”

 

Rozpiętość skrzydeł - 1810 mm

Długość całkowita - 1320 mm

Powierzchnia skrzydeł - 47 dm kw.

Powierzchnia stat. poziom. - 12,8 dm kw.

Wznios skrzydeł - 4,5 stop.

Profil płata - NACA 2415

Cięciwa - 260 mm

Profil statecznika poziom. - płytka płaska

Kąt zaklin. płata i statecz. - 2,5 stop.

Ciężar własny - 2100 g

Ciężar całkowity ( do lotu) - 3200 g

Obciążenie powierzchni - 68 g/dm kw.

Położenie środka ciężkości - 85 mm od kr. nat.

Pojemność silnika - 7,5 ccm (OS MAX 46AX)

Skłon silnika - 4,5 stop. w dół

do 3 stop. w bok

 

Pozdrawiam Mirek

Opublikowano

Fajny modelik. Kadłub może faktycznie nieco po kuracji odchudzającej, ale kolorystyka mówi sama za siebie - aeroklubowa klasyka.

 

U nas na lotnisku AW nadal obok Wilgi Jak 12 jest podstawową holówką.

SP-CKN - to jakby ktoś chciał zrobić kolejny model :D .

 

Przy czym Wildze zostało 25 godz. resursu i wszystko wskazuje na to , że Jak 12 będzie nie tylko podstawową holówką ale jedyną :wink:

Jak poprzednia Wilga "wylądowała" w migołapce (brałem czynny udział w wyciąganiu pana Sz. i zabezpieczaniu terenu, a co ;-) ), to Jaczek przez długi czas robił za jedyną holówkę. Ma wprawę :P .

Opublikowano

Jak poprzednia Wilga "wylądowała" w migołapce (brałem czynny udział w wyciąganiu pana Sz. i zabezpieczaniu terenu, a co ;-) ), to Jaczek przez długi czas robił za jedyną holówkę. Ma wprawę :P .

 

Też wyciągałem resztki tej Wilgi...SP-EAI. Musieliśmy pracować ramię w ramię... co też się człowiek nie dowiaduje po czasie. :wink:

 

A co do SP-CKN to czy czasem nie chodzi o rozbebeszonego w hangarze szybowcowym Gawrona SP-CKL?? Ale model byłby dość podobny jak by się stałymi slotami nie przejmować. :wink:

Opublikowano

Bardzo fajny modelik :D Model powstawal na podstawie planow czy to samodzielne opracowanie?

 

Powierzchnia skrzydeł - 47 dm kw.

Powierzchnia stat. poziom. - 12,8 dm kw.

Powierzchnia nośna - 59,8 dm kw.

 

Nadmienie ze powierzchnia skrzydel rowna sie powierzchni nosnej, nie dodaje sie do niej powierzchni statecznika poziomego w klasycznym ukladzie samolotu.

 

Statecznik poziomy w tego typu samolotach pelni funkcje stabilizatora skrzydla glownego i w rzeczywistosci powstajaca na nim sila nosna podczas lotu poziomego moze byc nawet ujemna i zalezna jest oczywiscie od wywazenia czy predkosci lotu. Inaczej pod tym wzgledem funkcjonuje uklad "kaczki".

 

W wyniku czego rzeczywiste obciazenie powierzchni nosnej rosnie do 68g/dm2 :)

Opublikowano

Uwaga słuszna. Dzięki. Wprowadziłem korektę. Ale model tego większego obciążenia nie odczuje . Nadal będzie latał tak samo.

Całość to moja konstrukcja.

Pozdrowienia Mirek

Opublikowano

Model naprawdę bardzo ładny... co do tych holówek to często jeżdzę do znajomych do Nowego Targu i tam zawsze ponad połowę dnia siedze na lotnisku... Jak-12 jest podstawową holówką do szybowców w tamtym Aeroklubie... Wilga jest tylko dodatkiem gdy dużo szybowców czeka w kolejce i Jak nie wyrabia :) a w dodatku z Jaka najczęściej zrzucają tam skoczków... malowanie identyczne... pozdrawiam

Opublikowano

Miałem coś podobnego ale wersje 12A z laminatowym kadłubem zestaw kit z nalepkami CCCP nie wiem jak to sie uchowało, ale nabyłem taki kit 10 lat temu za 200zł model był dosyć cieżki i zaraz po starcie zwalał się na skrzydło a dodatkowo byłem wtedy kiepski w lataniu, więc model zle skonczył

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.