pepcio Opublikowano 21 Lipca 2009 Opublikowano 21 Lipca 2009 Projektując model treningowy górnopłata postanowiłem upodobnić go do jakiegoś znanego samolotu z naszych lotnisk.W latach siedemdziesiątych oprócz Wilgi podstawowym holownikiem był Jak-12. Sylwetka i kolorystyka miła dla oka więc nie było się na czym zastanawiać. Jako że nie dysponowałem formatką dla pękatego kadłuba wyszczupliłem go nieco - co dla sylwetki w powietrzu nie miało wielkiego znaczenia. Model fajnie się prezentuje i jest poprawny w pilotażu. A co najważniejsze przywołuje wspomnienia mego dużego lotnictwa ( pierwszy skok spadochronowy wykonałem właśnie z tego samolotu). Z lotniczym pozdrowieniem Mirek.
Piotrek_F3J Opublikowano 21 Lipca 2009 Opublikowano 21 Lipca 2009 widzę ze fajny model wersja jak 12M,ale jednak trochę widać ze zmodyfikowany kadłub poda pan troche danych- rozpiętosc,waga silnik itp... Pozdrawiam
darek.3333 Opublikowano 21 Lipca 2009 Opublikowano 21 Lipca 2009 .W latach siedemdziesiątych oprócz Wilgi podstawowym holownikiem był Jak-12. U nas na lotnisku AW nadal obok Wilgi Jak 12 jest podstawową holówką. Przy czym Wildze zostało 25 godz. resursu i wszystko wskazuje na to , że Jak 12 będzie nie tylko podstawową holówką ale jedyną :wink: A modelik bardzo fajny i dość podobny do Jaka , szkoda tylko , że nie ma automatycznie sterowanych slotów :wink:
pepcio Opublikowano 21 Lipca 2009 Autor Opublikowano 21 Lipca 2009 Fajnie że te Jaczki jeszcze latają. W AE stoi w hangarze rozbebeszony Jak 12M. Trafił w prywatne ręce i powoli jest reanimowany. Mam okazję oglądać go w szczegółach. Dane modelu: „JAK 12 M” Rozpiętość skrzydeł - 1810 mm Długość całkowita - 1320 mm Powierzchnia skrzydeł - 47 dm kw. Powierzchnia stat. poziom. - 12,8 dm kw. Wznios skrzydeł - 4,5 stop. Profil płata - NACA 2415 Cięciwa - 260 mm Profil statecznika poziom. - płytka płaska Kąt zaklin. płata i statecz. - 2,5 stop. Ciężar własny - 2100 g Ciężar całkowity ( do lotu) - 3200 g Obciążenie powierzchni - 68 g/dm kw. Położenie środka ciężkości - 85 mm od kr. nat. Pojemność silnika - 7,5 ccm (OS MAX 46AX) Skłon silnika - 4,5 stop. w dół do 3 stop. w bok Pozdrawiam Mirek
Ładziak Opublikowano 21 Lipca 2009 Opublikowano 21 Lipca 2009 Fajny modelik. Kadłub może faktycznie nieco po kuracji odchudzającej, ale kolorystyka mówi sama za siebie - aeroklubowa klasyka. U nas na lotnisku AW nadal obok Wilgi Jak 12 jest podstawową holówką. SP-CKN - to jakby ktoś chciał zrobić kolejny model . Przy czym Wildze zostało 25 godz. resursu i wszystko wskazuje na to , że Jak 12 będzie nie tylko podstawową holówką ale jedyną :wink: Jak poprzednia Wilga "wylądowała" w migołapce (brałem czynny udział w wyciąganiu pana Sz. i zabezpieczaniu terenu, a co ;-) ), to Jaczek przez długi czas robił za jedyną holówkę. Ma wprawę .
darek.3333 Opublikowano 21 Lipca 2009 Opublikowano 21 Lipca 2009 Jak poprzednia Wilga "wylądowała" w migołapce (brałem czynny udział w wyciąganiu pana Sz. i zabezpieczaniu terenu, a co ;-) ), to Jaczek przez długi czas robił za jedyną holówkę. Ma wprawę . Też wyciągałem resztki tej Wilgi...SP-EAI. Musieliśmy pracować ramię w ramię... co też się człowiek nie dowiaduje po czasie. :wink: A co do SP-CKN to czy czasem nie chodzi o rozbebeszonego w hangarze szybowcowym Gawrona SP-CKL?? Ale model byłby dość podobny jak by się stałymi slotami nie przejmować. :wink:
marcin133 Opublikowano 22 Lipca 2009 Opublikowano 22 Lipca 2009 Bardzo fajny modelik Model powstawal na podstawie planow czy to samodzielne opracowanie? Powierzchnia skrzydeł - 47 dm kw.Powierzchnia stat. poziom. - 12,8 dm kw. Powierzchnia nośna - 59,8 dm kw. Nadmienie ze powierzchnia skrzydel rowna sie powierzchni nosnej, nie dodaje sie do niej powierzchni statecznika poziomego w klasycznym ukladzie samolotu. Statecznik poziomy w tego typu samolotach pelni funkcje stabilizatora skrzydla glownego i w rzeczywistosci powstajaca na nim sila nosna podczas lotu poziomego moze byc nawet ujemna i zalezna jest oczywiscie od wywazenia czy predkosci lotu. Inaczej pod tym wzgledem funkcjonuje uklad "kaczki". W wyniku czego rzeczywiste obciazenie powierzchni nosnej rosnie do 68g/dm2
pepcio Opublikowano 22 Lipca 2009 Autor Opublikowano 22 Lipca 2009 Uwaga słuszna. Dzięki. Wprowadziłem korektę. Ale model tego większego obciążenia nie odczuje . Nadal będzie latał tak samo. Całość to moja konstrukcja. Pozdrowienia Mirek
marcin133 Opublikowano 22 Lipca 2009 Opublikowano 22 Lipca 2009 Ale model tego większego obciążenia nie odczuje . Nadal będzie latał tak samo. Gdyby bylo inaczej byloby to bardzo dziwne
Micyg Opublikowano 22 Lipca 2009 Opublikowano 22 Lipca 2009 Model naprawdę bardzo ładny... co do tych holówek to często jeżdzę do znajomych do Nowego Targu i tam zawsze ponad połowę dnia siedze na lotnisku... Jak-12 jest podstawową holówką do szybowców w tamtym Aeroklubie... Wilga jest tylko dodatkiem gdy dużo szybowców czeka w kolejce i Jak nie wyrabia a w dodatku z Jaka najczęściej zrzucają tam skoczków... malowanie identyczne... pozdrawiam
radek872 Opublikowano 22 Lipca 2009 Opublikowano 22 Lipca 2009 Miałem coś podobnego ale wersje 12A z laminatowym kadłubem zestaw kit z nalepkami CCCP nie wiem jak to sie uchowało, ale nabyłem taki kit 10 lat temu za 200zł model był dosyć cieżki i zaraz po starcie zwalał się na skrzydło a dodatkowo byłem wtedy kiepski w lataniu, więc model zle skonczył
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.