Marcin Opublikowano 31 Lipca 2009 Opublikowano 31 Lipca 2009 Mam problemik dla elektroników: Serwo to GWS 2BB MG Micro chcę je 'odwrócić', żeby na kablu Y pracowały w tych samych kierunkach. Chodzi o jeden kanał na hamulce w szybowcu. Otwarłem serwo i, zgodnie z wyczytanymi tutaj i w sieci informacjami zamieniłem krańcowe wyjścia potencjometru miejscami oraz zamieniłem przewody na silniczku. Po tym serwo nie działa prawidłowo. Mianowicie przesuwa się do max wychylenia i stoi i grzeje się. Tak więc coś poszło nie tak. Generalnie zasada jest następująca: zamienić 2 krańcowe kable potencjometru zamienić 2 kable na silniku ALE: u mnie do silnika idą 3 kable - dwa z nich podpięte z dołu, jeden do obudowy. Ja wymieniłem te z dołu, tego dolutowanego do obudowy nie ruszałem. Gdy po nieudanej próbie kable potencjometru zamieniłem z powrotem do fabrycznej pozycji, serwo nadal się blokowało. Dopiero poprawne wlutowanie z powrotem kabli silnika 'naprawiło' serwo, które działa tak jak fabryczne. Czyli nie odwrócone. Gdzie robię błąd? Może to ten 3 kabel (masowy) ma być w innym miejscu? A może silnikowe kable zostawić w spokoju i tylko zamienić krańcowe wyjścia potencjometru? Wszędzie gdzie znalazłem o rewersie serwa, zamieniali 2 kable silnikowe. Ale u mnie są 3 :/
Gość slawekmod Opublikowano 31 Lipca 2009 Opublikowano 31 Lipca 2009 Zamień same od potencjometru.Nie zaszkodzi spróbować.
motyl Opublikowano 31 Lipca 2009 Opublikowano 31 Lipca 2009 najpierw miernik w rękę i mierzyć mierzyć mierzyć : - pomiar napięć względem minusa na wszystkich 3 przewodach silnika w obydwu kierunkach obrotu - jak wyżej ale względem plusa - pomiar napięć względem wszystkich 3 przewodów między sobą wtedy ud się coś więcej wywnioskować jak sterowany jest silnik
Marcin Opublikowano 31 Lipca 2009 Autor Opublikowano 31 Lipca 2009 Zamiana tylko wyjsc potencjometru nie pomogła. Po 'skrzyzowaniu' wyjsc serwo znow dochodzi do krancowej pozycji i blokuje sie.
utopia Opublikowano 31 Lipca 2009 Opublikowano 31 Lipca 2009 pozostanie tylko kombinacja z podpięciem mechanicznie na drugiej stronie orczyka zmiana kierunku jest wykonalna ale wzm operacyjny który śledzi ruch potencjometru wymagał by przelutowania +- na wejściach a co za tym idzie albo pająk albo nowy laminat .. chyba że serwo na procu prostym wtedy nic nie zdziałasz
Marcin Opublikowano 31 Lipca 2009 Autor Opublikowano 31 Lipca 2009 Mechaniczne podpięcie z drugiej strony nie jest mozliwe. Serwo 'leży' w skrzydle, schowane i niestety jedyna pozycja jaką ma jest taka, a nie inna. Generalnie mogę podpiąć je pod osobny kanał, ale wtedy będę musiał dać lotki na Y bo braknie mi kanałów. A tego chciałem uniknąć. 6 serw w skrzydłach plus 3 w kadłubie a aparatura 8kanałowa. W ostateczności gotowy 'servo reverser', ale kto by tam szedł na łatwiznę :twisted: fotka silniczka - widać 3 przewody
Marcin Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Autor Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Pobawilem sie miernikiem. Na wyjsciach potencjometru napiecie caly czas te samo, obojetnie w ktora strone krecic jego pokrętłem. Zmiana obrotów silnika polega na zwiększeniu napięcia na jednym z dwóch przewodów dochodzących do silnika. Poskładałem serwo z powrotem do stanu pierwotnego i będę myślał, może uda mi się je wsadzić w skrzydło odwrócone.
Tomek Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Silnik jest normalny , zamiana plusa i minusa odwróci jego prace, trzeci kabel to "mas" lub jak kto woli uziemienie. DO potencjometra dochodzą 3 kable , zamiana skrajnych powinna rozwiązać problem. :faja:
Marcin Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Autor Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Dokladnie mowiac potencjometr nie jest na kablach tylko nóżkach przylutowanych do płytki drukowanej. Dwie skrajne nóżki odciąłem i na kablach zrobiłem połączenie na krzyż. Niestety bez rezultatu. Zamiana kabla na obudowie silnika z jednym z tych z dolu dala tylko taki efekt, ze silnik reagował na wychylenie potencjometru od polowy, w drugą stronę echo. Generalnie problem rozwiązałem dając hamulce na 2 kanały, tak samo jak klapy a lotki dam na Y.
Leda_g Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Marcin zrób tak aby silnik nie był złączony z potencjometrem (wyciąg silnik, albo potencjometr). Następnie podepnij tester serwa ustaw go na zero (pozycja środkowa) i sprawdź w którą stronę przekręca się silnik przekręcając potencjometr (zapamietaj), potem przelutuj kable na potencjometrze i zrób ten sam test (powinny być odwrotne obroty silnika). Jeżeli nie działa to żle przelutowany potencjometr (mogą być inaczej wyprowadzone kable z niego), jeżeli działa to przelutować kable na silniku (trzeci kabel to powinien być ekran silnika). Przeprowadzić test, silnik powinien się kręcić jak przy pierwszej próbie, jeżeli tak nie ma to masz naprawdę dziwne serwo
utopia Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Leda_g, w klasycznym serwie masz rację ale spotkałem już serwa oparte o PIC-a gdzie silnikiem steruje mostek tranzystorów a potencjometru nie da rady odwrócić bo producent powiązał jego ustawienie z szerokością impulsów i kierunkiem ruchu motoru -zamiana jednego z tych powodowała wariowanie całości. trzeci kabel na silniku jeśli dany do obudowy spełnia rolę ekranu chroniącego przed zakłóceniami i jest połączony z masą wiec powinien pozostać na swoim miejscu . jesli damy go na komutator silnik obróci się tylko w jedną stronę !
karlem Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Marcin, ...a mechanicznie nie można? Mniej elegancko, ale zmienisz kierunek ruchu obracając serwo w łożu/mocowaniu... Chyba, że wycięcie na orczyk/dźwignię nie będzie pasować.
Marcin Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Autor Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Mechanicznie nie da się niestety, to serwa hamulcy, w skrzydle juz były poprowadzone otwory itp. Musiałbym zbyt dużo 'pruć' żeby serwo właściwie umiejscowić.
motyl Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Opublikowano 1 Sierpnia 2009 utopia, co to za brednie piszesz ?? serwo może być sterowane i AMDkiem czy innym INTELEM nie ma znaczenia !! !! znaczenie ma element wykonawczy i element sprzężenia zwrotnego. krok po kroku trzeba przejść i jak pisał Leda_g, najlepiej rozsprzęglić zestaw i zamieniać po kolei. chyba ze te silniki wyposażyli w dwa uzwojenia wtedy może być troszkę inaczej sterowany sam silnik, ale rewers na pewno się da zrobić, trzeba jeszcze sprawdzić sam potencjometr czy oby na pewno środkowe wyprowadzenie to jest ślizgacz
utopia Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Motylku drogi .. wydaje się Ciebie ale skoro jesteś motylwszechmogący ... :wink: silnik jest zwykłym klasycznym szczotkowcem jedyne w czym masz rację to że potencjometr nie musi mieć ślizgacza wyprowadzonego na środkowym pinie
motyl Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Opublikowano 1 Sierpnia 2009 silnik jest zwykłym klasycznym szczotkowcem to jak można inaczej sterować tym silnikiem ?? jedyne w czym masz rację to że potencjometr nie musi mieć ślizgacza wyprowadzonego na środkowym pinie no to pokaż tego swojego serwa z picem i w czym jest problem, aby odwrócić kierunek działania ??
Marcin Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Autor Opublikowano 1 Sierpnia 2009 To Wy się tu kłóćcie dalej a ja idę oklejać drugie skrzydło
motyl Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Marcin, długo się nie pokłócimy bo zaraz wyruszam znów na 2 tygodnie wczasów :]
utopia Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Opublikowano 1 Sierpnia 2009 zawsze można wczasy odwołać , biuro może splajtować bo to modne teraz tfu tfu co ja piszę teraz to przesadziłem Więc tak drogi Motylu ( zaraz mi odpowie że nie taki znowu drogi inni biorą więcej :wink: złośliwe się toto zrobiło) .. Zamiana kabla na obudowie silnika z jednym z tych z dolu dala tylko taki efekt, ze silnik reagował na wychylenie potencjometru od polowy, w drugą stronę echo. wychylił się w jedną bo był wpięty tylko w jedną gałąź mostka i masę więc nijak polaryzacji odwrócić już nie szło . dlatego napisałem ze to zwykły klasyczny szczotkowiec .Wniosek? komutator musi się znajdować pomiędzy obiema gałęziami kluczującego mostka. chyba ze te silniki wyposażyli w dwa uzwojenia wtedy może być troszkę inaczej sterowany sam silnik, wystarczyło spojrzeć na zdjęcie ........ nie napisał byś tego co napisałeś hihi chyba ze chciałeś pozbawić silnik magnesów stałych :wink: Pobawilem sie miernikiem. Na wyjsciach potencjometru napiecie caly czas te samo, obojetnie w ktora strone krecic jego pokrętłem. no i teraz podpowiem ... ale nie jest to związane z serwem Marcina jednak z serwem jakimś jest :faja: mamy coś co wygląda jak potencjometr ma trzy nogi jakiś korpus i pokrętło. nawet płynnie się obraca w obie strony na jedną nogę przychodzi +zasilania na drugą nogę przychodzi -zasilania a trzecia noga dziwnie milczy jak go mierzyć multimetrem albo opcja 1 noga do masy a 2 do układu gdzieś tam i na nich występuje cały czas "takie samo napięcie" pewnie jest zepsuty albo jest to I................ i tym optymistycznym akcentem życzę udanego urlopu bez podtekstów z tymi historiami co na początku a dlatego że uznałeś że są to brednie to nie pokażę serwa i koniec w tym temacie . pokażę za to fotkę wspomnianego potencjometru ja też kiedyś myślałem że znam wszystkie możliwe kombinacje i że inni bredzą
motyl Opublikowano 1 Sierpnia 2009 Opublikowano 1 Sierpnia 2009 myślisz że jest to Impulsator ?? tego też da się odwrócić
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.