Jump to content

NiMH - Jaki maksymalny prąd ładowania?


markac

Recommended Posts

Witam państwa ;)

Posiadam standardowy pakiet ośmiu ogniw (w sumie 9.6V) o pojemności 650mAh i ładowarkę 0.3A. Ostatnio zakupiłem procesorową ładowarkę (do 5A) i zastanawiam się nad ładowaniem akumulatora na powietrzu.

Z tego co wyczytałem, standardowy bezpieczny prąd ładowania to 1/10C. Wyczytałem też, że można ładować akumulatorki tego typu prądem 1/2-1C. Czy to prawda? Jaki najlepiej ustawić Delta-peak dla takiego pakietu?

 

Z góry dziękuję za odpowiedzi.

 

EDIT.

OK, myślę, że już znalazłem interesujące mnie informacje. Jak ktoś byłby ciekawy, podaję adres http://ultra.ap.krakow.pl/~heilig/akunimh.htm.

Link to comment
Share on other sites

Pakiety Nimh ładujemy prądem 0,1C. Lepsze, firmowe, mają czasem podwyższony prąd ładowania do 0,2-0,3C. Jednak z zawsze lepiej ładować mniejszym prądem i nie przekraczać 0,1C Pakiety tego typu źle znoszą przegrzewanie. Zbyt wysoki prąd ładowania i wysoka temperatura drastycznie zmniejszają ich żywotność i pojemność.

 

Czasami tzw. "szybkie" ładowarki ładują prądem 0,5-1C ale jest to katowanie pakietu i najprostsza droga do jego wykończenia. W takim przypadku trzeba też stale nadzorować temperaturę pakietu.

 

Pomyśl nad zmianą na Lipol. Są wydajniejsze i można je ładować prądem 1C standardowo.

 

Co do ładowania w powietrzu, to musisz zabrać ze sobą źródło prądu i ładowarkę, z którego będziesz ładował pakiet. Sam się zastanów, czy to ma w ogóle sens.

Zwłaszcza, że model latający na pakiecie 650mAh jest raczej mały.

Link to comment
Share on other sites

Dzięki. Co do źródła prądu to będzie to zwykły akumulator samochodowy, który ma dość dużą pojemność (w stosunku do ładowanego pakietu) i raczej nie odczuję żadnego uszczerbku w energii :) Wożenie w takim wypadku dedykowanego akumulatora na ten cel jest bez sensu.

Pewnie lepiej dokupić dodatkowy pakiet i wozić ze sobą 2, niż ładować na miejscu szybko.

Co do Li-Pol to oczywiście wszystko do tego zmierza, ale że mam samolot do nauki, w którym to regulator jest przystosowany do NiMH, nie mam tu dużego pola do manewru, więc na razie chcę wykorzystać to co mam do zabawy.

 

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Witam państwa ;)

Posiadam standardowy pakiet ośmiu ogniw (w sumie 9.6V) o pojemności 650mAh i ładowarkę 0.3A. Ostatnio zakupiłem procesorową ładowarkę (do 5A) i zastanawiam się nad ładowaniem akumulatora na powietrzu.

 

Czekaj, czekaj... Chcesz wcisnąć Ołowiankę samochodową do modelu, razem z ładowarką, i nimi doładowywać NIMH? :shock: :shock: :shock:

Oj, chyba nie tędy droga. Zwykle pakiety doładowywuje się na lotnisku z samochodu, na ziemi. W tym czasie latamy na drugimi pakiecie lub innym modelem. Lub też oddajemy się innym rozrywkom, np. puszczaniem latawca, albo komsumpcją gazowanych napojów jęczmiennych. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Czy to prawda?

 

Prad ladowania i rozladowywania przeklada sie na zywotnosc aku. Aktualne cele NiMh, ladowane pradem 1C i rozladowywane 30C wytrzymuja okolo 500 cykli. Ladujac i rozladowywujac wolniej (.1C / 2C) mozesz dociagnac do 1000 cykli.

 

W wolnym przelozeniu: Przy mocnym katowaniu pakietu, latajac 5 cykli tygodniowo, aku zyje teoretycznie minimum 2 lata.

Link to comment
Share on other sites

Aktualne cele NiMh, ladowane pradem 1C i rozladowywane 30C wytrzymuja okolo 500 cykli.

dodaj że firmowe opisane cele a nie bakteryjki z kiosku na rogu :wink:

 

faktycznie akusy poszły do przodu ale i tak wibracji nie lubią

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.