adiks7 Opublikowano 27 Sierpnia 2009 Udostępnij Opublikowano 27 Sierpnia 2009 Witam kupiłem ten silniczek jak w tytule: http://modele.sklep.pl/product_info.php?products_id=6394, to mój pierwszy silnik spalinowy, dostałem do niego ubogą instrukcję, w języku polskim, a chodzi mi o docieranie, jakie paliwo na początek, mysle że świeca która była w pudełku na dotarcie wystarczy, ile ma litrów przepalić na dotarciu i ogólnie wszystkie informacje jakie będą mi potrzebne. Silnik mam zamiar docierać na stanowisku, nie w modelu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Konrad Opublikowano 27 Sierpnia 2009 Udostępnij Opublikowano 27 Sierpnia 2009 PAMIĘTAJ O ZACHOWANIU OSTROŻNOŚCI! Po pierwsze-uważaj na palce-ten silnik to nie zabawka,dycha może w mgnieniu oka dotkliwie pokaleczyć lub nawet uciąć palce,wystarczy że ją zalejesz lub przez nieuwagę włożysz palce w śmigło bedace już w ruchu!!!Tak więc śmigło na początek najlepiej nie APC tylko coś mniej ostrego,o ile nie masz rozrusznika zapalaj w rękawiczce lub pałką cykora.Nigdy nie reguluj silnika stojąc przed śmigłem(nie wyciągaj reki ponad śmigło by sięgnąć iglicy)!!!Zawsze licz się z tym że silnik przy zapalaniu może kopnąć w drugą stronę i dać Ci po paluchach(może się skończyć szyciem,dlatego zanim wyczujesz silnik i nauczysz się zapalać,używaj co najmniej rękawiczek).To tyle odnośnie bezpieczeństwa. OSPRZĘT: Świeca znajdująca się oryginalnie w pudełku nadaje się bezproblemowo do docierania silnika.Po dotarciu silnika świecę powinieneś koniecznie wymienić na nową,na przykład na świecę Os Max No.8(pewna i sprawdzona świeca do silników tej pojemności) Hamownię na której zamocowany będzie silnik solidnie przykręć w imadle,zaś silnik umocuj tak,by nie miał możliwości obluzowania się lub też urwania(na hamownię będzie działała siła około 3,5kg podczas pełnego otwarcia przepustnicy).Zbiornik do silnika 10cc powinien mieć pojemność od 250-350ml.Pamiętaj by przewody łączące zbiornik paliwa z silnikiem były jak najkrótsze,dobrze byłoby gdybyś tuż przed gaźnikiem zamontował również filtr paliwa.Najlepiej by przewody miały przekrój 5/2 lub nawet 6/3mm(im większy silnik tym większy przekrój przewodów paliwowych,chociaż jeśli masz mniejsze nie powinno to z początku przeszkadzać). DOCIERANIE Gdy silnik będzie już na hamowni przyjdzie czas na pierwsze napełnienie zbiornika-do docierania większości silników ABC stosuje się paliwo bez nitrometanu oparte na oleju rycynowym,jest to tak zwana docieraniówka 80/20.Śmigło na dotarcie powinno być stosunkowo duże by dobrze dociążyć silnik(przede wszystkim chodzi tu o efekt koła zamachowego na wolnych obrotach i nie rozbieganie się silnika na wysokich).Dla silnika G61 optymalne śmigło to coś w okolicy 12x6.Po zatankowaniu zbiornika iglicę silnika odkręć o dwa pełne obroty.Następnie otwórz maksymalnie przepustnicę,zatkaj wlot powietrza palcem i kilkakrotnie obróć energicznie śmigłem(w lewo),gdy zobaczysz w przewodzie że paliwo doszło do gaźnika wykonaj jeszcze ze 2-3 obroty po czym przymknij przepustnicę do około 1/5 pełnego otwarcia.Podłącz żarzenie do świecy(1,5V) po czym kilka razy energicznie machnij śmigłem(po kilku obrotach silnik powinien zaskoczyć).Odkręć iglicę wysokich obrotów na tyle na ile będzie to możliwe(3-4 pełne obroty),im więcej tym lepiej,grunt by silnik nie zgasł,jeśli zacznie wyraźnie się dławić i przerywać przestań odkręcać.Gdy silnik będzie już na bogatej mieszance pozwól mu przez chwilę pochodzić na wolnych obrotach-tylko tyle by złapał temperaturę,jakieś 30-40sec.Powoli otwórz przepustnicę na full,jeśli silnik będzie odpowiednio przelany na w pełni otwartej przepustnicy powinien chodzić jak na wolnych obrotach,lekko przerywać,kopcić bardzo mocno białym dymem i obficie pluć olejem.Pozwól mu tak wypalić pół zbiornika kontrolując temperaturę głowicy(powinna być letnia).W połowie zbiornika zgaś go i pozwól mu chwilę przestygnąć.Gdy wystygnie uruchonm go ponownie i pozwól przepalić kolejne pół zbiornika,przy czym na końcu delikatnie skręć na chwilę iglicę by silnik wszedł na wyższe obroty(ale tylko na chwilę,nie więcej jak 10sec!).Zatankuj następny zbiornik i postępuj podobnie jak przy pierwszym.W trakcie ubywania paliwa ze zbiornika o kilka ząbków skreć iglicę.W trakcie docierania(co zbiornik) powinieneś stopniowo zubażać mieszankę skręcając delikatnie iglicę.Po wypaleniu 4 zbiorników będziesz już mógł skręcić iglicę do optymalnej pracy silnika(maksymalne obroty).Silnik podczas tej regulacji powinien miec maksymalnie otwartą przepustnicę,iglicę skręcasz do czasu gdy silnik zacznie wyć i wyraźnie usłyszysz wysoki dźwięk.Wtedy powinieneś odkręcić iglicę od skrajnego położenia o 2-3 ząbki do tyłu.O ile iglica wolnych obrotów nie będzie wymagała regulacji silnik jest gotowy do zainstalowania w modelu i pierwszych lotów!!!Większość silników dociera się na ziemi na jednym lub dwóch zbiornikach zaś reszta docierania odbywa się w locie na lekko przelanym silniku,lecz w wypadku Super Tigre jest troszkę inaczej gdyż silniki te są ciasno spasowane i długo się docierają.Pamietaj by w pierwszych lotach nigdy nie dawać pełnego gwizdka,silnik powinien być nadal lekko przelany. POWODZENIA!!! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
adiks7 Opublikowano 27 Sierpnia 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 27 Sierpnia 2009 Dzięki serdeczne, mam lekturę do czytania, narazie zamówie panel, klips, osłone na palec, świecę(teraz wiem jaką) do dalszej pracy no i paliwo, jeszcze jak możesz to napisz jakiej marki albo link wklej, ze strony modelarni lub nastika Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Konrad Opublikowano 27 Sierpnia 2009 Udostępnij Opublikowano 27 Sierpnia 2009 Marka paliwa nie ma większego znaczenia,warte polecenia jest Model Technics,Proxim jak też Arcticglow.Z tego co widzę na modelarni nie ma niestety odpowiedniego paliwa,zaś z nastika polecam to http://www.nastik.pl/a120tlr-litrow-aero-nitrometanu20-rycyny-p-392.html Co prawda nie jest to typowe paliwo 80% metanol i 20% rycyny lecz 1% nitro w niczym nie zaszkodzi a wręcz może pomóc.Grunt to odpowiednia zawartość rycyny Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ada- Opublikowano 27 Sierpnia 2009 Udostępnij Opublikowano 27 Sierpnia 2009 Moim zdaniem zamiast kupować panel kup klips np. taki: http://modele.sklep.pl/product_info.php?products_id=518 i masz mniej do noszenia Edit: zły link... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
adiks7 Opublikowano 28 Sierpnia 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Sierpnia 2009 Tak ale ja chce panel z pompką, więc klips kupię tańszy podłączany do panelu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Konrad Opublikowano 28 Sierpnia 2009 Udostępnij Opublikowano 28 Sierpnia 2009 Adiks7-kolega Ada$ naprawdę dobrze radzi .Panel panelem,pompka pompką(również się przydaje) ale klips akumulatorowy to według mnie podstawa.Rozumiem to że odpalisz sobie silnik przy samochodzie pod panelem,wszystko cacy,zatankujesz,roztankujesz,podlaczysz żarzenie,uruchomisz...no i idziesz z modelem na pas lub do drogi na polu...i co się dzieje gyd model zgaśnie Ci np.gdzies daleko na pasie lub w polu??Zasuwasz z powrotem do samochodu..a gdy masz klips akumulatorowy w kieszeni podchodzisz,zapuszczasz motorek z palca i lecisz. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
instruktor Opublikowano 28 Sierpnia 2009 Udostępnij Opublikowano 28 Sierpnia 2009 "Zasuwasz z powrotem do samochodu..a gdy masz klips akumulatorowy w kieszeni podchodzisz,zapuszczasz motorek z palca i lecisz." A słyszeliście koledzy o skrzynce startowej z pełnym wyposażeniem ,z akumlatorem i rozrusznikiem również.Odpalenie "dychy " z palca to jak danie małpie ,brzytwę ,ani to rozsądne ani bezpieczne całe szczęście że nie moje Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
karlem Opublikowano 29 Sierpnia 2009 Udostępnij Opublikowano 29 Sierpnia 2009 ...się zdarza :cry: Szczególnie wredne są plastiki, drewno bardziej przyjazne, bo łamie się na kości :twisted: Ale wszystko zależy od wielkości silnika :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
adiks7 Opublikowano 29 Sierpnia 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Sierpnia 2009 Konrad skrzynkę mam już zrobioną, nie po to kupuje panel żeby go pod samochód podłączać , skrzynkę z gratami będę zabierał ze sobą Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Konrad Opublikowano 29 Sierpnia 2009 Udostępnij Opublikowano 29 Sierpnia 2009 A no to w takim razie całkowicie zmienia to postać rzeczy .Jeśli tak to w porządku,myslalem ze nie bedziesz organizował xcałej skrzynki tylko sam panel pod aku w aucie .Taki wnionsek wyciągnąłem jedynie z tego że to twójpierwszy silnik a zakup całego osprzętu do spaliny jest dość kosztowny,dlatego tez myślałem że będziesz zaczynał powolutku kompletować cały sprzęt,ale skoro piszesz że już masz startową z pełnym jej wyposażeniem to nic tylko się cieszyć i latać spalinką :mrgreen: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
adiks7 Opublikowano 11 Września 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Września 2009 Koledzy, jakie łoże do tego silnika wybrać? I ile razy odpali się silnik zakładając klips z aku 1800 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
F2BTOM Opublikowano 11 Września 2009 Udostępnij Opublikowano 11 Września 2009 W F2B do niedawna nie można było używać rozrusznika i odpalało się 10ccm od palca. Czyżby przepisy FAI były nie rozsądne. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Konrad Opublikowano 11 Września 2009 Udostępnij Opublikowano 11 Września 2009 Łoże wybierz sobie plastikowe jednoczęściowe z przeznaczeniem do motorków 10-15ccm,jeśli Cię na to stać to równie dobrze może być aluminiowe,chociaż przy silniku tej wielkości nie ma takiej potrzeby.Co do klipsa to ciężko powiedzieć,mi starcza na 2-3 wypady nas lotnisko przy wyregulowanym dobrze silniku.Ogólnie jakieś 25 odpaleń powinien spokojnie wytrzymać(podpinasz klips,2-3 obroty śmigłem,silnik zaskakuje,trzymasz go kilka sekund na grzałce i ściągasz) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
adiks7 Opublikowano 14 Września 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 14 Września 2009 Powoli zaczynam też dozbrajać samolot, na pierwszy ogień idzie serwo do sterowania przepustnicą? Co polecacie przy tym silniku, ma to jakieś znaczenie?? Coś z Hiteca myślę, bo dziś do modelarni się wybieram. Aha. ten silnik ma ogormny tłumik, czy można wsadzić coś mniejszego, trochę model będzie dziwnie wyglądał z takim olbrzymem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Konrad Opublikowano 14 Września 2009 Udostępnij Opublikowano 14 Września 2009 tłumikiem raczej nie kombinuj,w razie czego mozesz go sobie obracać wedle potrzeb o 180*.Serwo na gaz nie ma większego znaczenia,najlepiej serwo lasy mini jak na przyklad TP MG16R lub inne 20 gramowe.Jeśli nie zalezy ci na niskiej wadze koncowej modelu mozesz zainstalowac serwo standardowe,zas jeśli dobrze przemyślałbyś układ popychacza(jak najmniejsze opory) i serwo zamontowal na gumkach,to nawet dobre serwo 8g klasy micro wystarczy.Jeśli chcesz coś z Hiteca to z czystym sumieniem mogę polecić Ci serwko HS-81 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
adiks7 Opublikowano 14 Września 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 14 Września 2009 wróciłem z zakupów, serwo na przepustnice w sklepie doradzono mi HS-425BB, jak też śmigło APC 13x6 facet powiedział że dobre na dotarcie i do lotów, a wy co myślicie o śmigle w zaleceniach producenta silnika nie ma takiego śmigła. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
marcin133 Opublikowano 14 Września 2009 Udostępnij Opublikowano 14 Września 2009 13x6 rzeczywiście nie ma w rekomendowanych śmigłach lecz nie powinno być kłopotów w użytkowaniu. 13x6 jest nie co tylko bardziej energochłonne niż 12x7 Do docierania producent zaleca 11x7 z notatką że możesz użyć innego, dowolnego z rekomendowanego przedziału (10x8, 10x9, 11x7, 11x8, 12x6, 12x7). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Konrad Opublikowano 14 Września 2009 Udostępnij Opublikowano 14 Września 2009 Tak jak pisze Marcin133-śmigło będzie jak najbardziej odpowiednie na dotarcie i do pierwszych lotów,zaś co do serwa to wydaje mi się że standard podwójnie łożyskowany tym bardziej z wersji deluxe to znaczna przesada,to serwo ma jedynie machać przepustnica która porusza się praktycznie bez żadnych oporów,to serwo bardziej nadaje się na stery twojego modelu,no ale skoro juz je masz to OK,chociaz według mnie będzie się ono "marnowało" na gazie.Ja wsadziłbym jakieś mini serwo 20g lub najzwyklejszego standarda bez wydziwiania(SG5010,HS322).Widocznie sprzedawca chciał z Ciebie zedrzeć. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
marcin133 Opublikowano 14 Września 2009 Udostępnij Opublikowano 14 Września 2009 Tak jak pisze Marcin133-śmigło będzie jak najbardziej odpowiednie na dotarcie i do pierwszych lotów, Tyle że ja nigdzie nie napisałem że to śmigło jest jak najbardziej odpowiednie na dotarcie - pisząc w użytkowaniu miałem namyśli późniejsze użytkowanie. Jak już pod tym względem (docierania) chciałbym coś napisać napisałbym - już gorsze być nie może. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.