Skocz do zawartości

Zaawansowane miksowanie kanałów w szybowcach


Artek

Rekomendowane odpowiedzi

Panowie w niedługim czasie zamierzam kupić jakąś aparaturę 9 kanałową wybór jest prosty Futaba 10, JR X9303, Aurora 9. Aparatury te maja bardzo wiele mix’ów które chciałbym wykorzystać w Falconie

Z tego co wiem to:

1. klapy w dół lotki w górę czyli motyl do hamowania

2. klapy do dołu 2-3 stopnie podczas krążenia w termice, nie wiem czy lotki też razem z klapami opuszczać?

3. klapy w górę 2-3 stopnie przeskoki pomiędzy kominami

4. różnicowe wychylenie lotek, to mam ustawione w tej chwili

5. czy wychylenie lotki ma powodować również lekkie wychylenie powierzchni klap ?

6. mix kierunku z lotkami raczej nie będę tego stosował ,wolę ręcznie dokładać kierunek podczas krążenia.

To tyle co wiem czy jeszcze jakieś zawansowanie mixy stosuje się w szybowcach ?

Proszę o podzielenie się doświadczeniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U siebie (F3J, JR x3810 ) stosuję:

1 ... dodam jeszcze, że mix razem z wysokością (bardzo przydatne)

2 i 3 klapy zawsze razem z lotkami czyli cały spływ... pozycji klap mam 4: start, termika, normalnie oraz do góry (w szybowcach bardzo przydatne)

4 zawsze (prawie obowiązkowe)

5 minimalnie (opcja)

6 lotki -> kierunek, z możliwością wyłączenia przy szybkim lataniu (mnie ułatwia)

7 klapy -> wysokość (przydatne)

8 wysokość -> klapy, razem z lotkami (do rekreacji opcja)

9 mix do usterzenia V (zależy od modelu)

 

Ogólnie ustawiłem to raz i kopiuję z modelu na model. Za wyjątkiem steru kierunku, nie da się dotknąć aparatury, aby nie poruszyć całym spływem skrzydła i najczęściej wysokością :crazy:

Wymienionych aparatur niestety nie znam. Ale sam jestem ciekaw, jakie mixy jeszcze stosujecie?

 

Słyszałem jeszcze o stosowaniu:

- kierunek -> lotki

- klapy + lotki na drążku gazu (zamiast motyla), stosowane w bardzo ciasnym krążeniu i przy starcie

- lotki z wysokością, przy latających skrzydłach

- układ z 6 serwami w skrzydle, czyli dwa rodzaje lotek

 

Udanego koktajlu :rotfl:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja w modelu F3F i F3B (chociaż też głównie na zboczu lata) stosuje wszystkie wymienione z tym, że z mix'em 6 na zboczu w lataniu F3F można się zabić (tam same lotki pracują), mix 8 nie do rekreacji a do ciaśniejszych zakrętów i w F3F i F3B, mix 3 to trochę za duże wychylenie, 1 stopień powinien wystarczyć (tak latają w F3B, przynajmniej w konkurencji prędkościowej), ale to ostatnie empirycznie można sprawdzić, zależy od modelu.

 

kupuj Futabę 10, ma to wszystko i dużo więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Kamyczek_RC

Z tymi mikserami to jest tak że nie zawsze dużo znaczy lepiej. Ja poza tyrybami lotu czyli zmianą neutrum klap i lotek dla faz lotu korzystam ze zmiany róznicowości lotek przy otwartym hamulcu w taki spośob że lotki mają spory ruch w dól i nie wykonują juz ruchu w górę do tego wszystkiego domiksowałem kierunek co anacznie zwiększa sterowność modelu podczas podchodzenia do lądowania z otwartym hamulcem. Co do miksowania lotek z klapami i klap z lotkami wiele zależy od modelu i profilu . To co sprawdza się w jednych nie funkcjonuje zupełnie w innych. Zmieniając tryby lotu zmieniałem też proporcję i wielkość ,a czasem krzywą ruchu lotek i wysokości. dodatkowa mozliwośc wolnych mikserów jest taka że można przypisać tak "gaZ" do hamulca że w jednum połozeniu przełacznika mamy na drągu gaz do silnika a w przeciwnym hamulec .Podsumowując wiele zawiłych funkcji programowych które w mniej złożonych aparaturach trzeba wykonywać korzystając z mikserów uniwersalnych sa już gotowe w bardziej złożonych aparaturach. Na zboczu najbardziej sprawdzała mi się aparatura JR X-3810 ze względu na znaczną liczbę uniwersalnych mikserów i to radio jest zbliżone do DSX-9 . Teraz użuwam JR-12X MV ale to inna bajka i w szybowcu wykorzystanie tego radia w 50 % jest raczej mało prawdopodobne .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jerzy Markiton

Futaby 10 czy Aurory nie miałem w ręce. Do opisów (wyliczanki marketingowej) podchodź bardzo ostrożnie !!! Jeśli zamierzasz głównie latać szybowcami (motoszybowcami) to JR 9303 tylko w wersji Glider!

Sprawdziłem empirycznie: kupując radio w wersji Akro czy Heli to poza innymi serwami czy akumulatorami w zestawie otrzymasz pełne oprogramowanie do Akro czy Heli a pozostałe okrojone, zwłaszcza w zaawansowanych funkcjach...Wchodzisz do menu Glider a funkcja jest nieaktywna bądź jej w ogóle nie ma...

Tak się nadziałem kupując JR 9 X, JR 9 X II w najsłynniejszym sklepie w Łodzi. Reakcja właścicielki spowodowała, że nie wydam u nich w życiu nawet grosza, ale to inna bajka.

Podobna sytuacja z 9303 zciągniętą ze Stanów.... Dopiero 9303 Glider ma to co marketingowcy o niej wypisują. Może nie wszystko, ale mnie wystarcza. Gdybym wygrał w totka i mógł sobie zafundować nowe radio to kupiłbym MC-22 z wyłącznikami w drążkach ! Do rekreacyjnego latania szybowcami i motoszybowcami ! Ciągoty do wyczynu też zaspokaja w 100%. Każde inne radio to kompromis - co musi mi wystarczyć za te pieniądze ?

Takie radio do halówki - przerost formy nad treścią ! Każde inne radio do 4 serwowego skrzydła szybowca to "ersatz", mniejszy bądź większy. Jeżeli z jakichś powodów akceptujesz te ograniczenia warto wyboru dokonać świadomie.

5 lat temu złego słowa nie powiedziałbym o JR-347 (20 lat w eksploatacji). Dziś, dysponując 9303 sięgam po 347 tylko do halówki i sam się sobie dziwię jak godziłem się z tymi ograniczeniami.

9303 - jeśli butterfly przypiszesz na drążek gazu to kontra wysokością (w tym miksie) jest wartością stałą i nie zależy od położenia drążka....Trzeba użyć wolnego miksu zaawansowanego bo 3 ostatnie nie przenoszą trymerów....A dziwiłem się po cholerę tyle wolnych miksów przy tak bogatym oprogramowaniu predefiniowanym, przecież tam jest wszystko ! Identyczna sytuacja jeśli klapy przypiszesz do drążka w fazie lądowania. Kontra wysokością jest wartością stałą i trzeba się podpierać wolnym miksem...Nie zwróciłbym uwagi na to w sklepie przed zakupem. Nawet gdyby dali mi to wypróbować (...a gdzie dają?) Dopiero jak o mało co nie rozbiłem Jantara przy lądowaniu to zwróciłem uwagę. Wiem - sierota jestem !

Brak możliwości przekierowywania kanałów. Tzn: możliwość istnieje ale tylko w ograniczonym zakresie, który podpowiada oprogramowanie. Coś jak: można kupić auto w każdym kolorze, pod warunkiem że będzie czarne.....

To samo dotyczy wyłączników: można je zmieniać (przypisywać) ale tylko w zakresie jaki przewidział twórca oprogramowania. Np: można silnik elektryczny przypisać do wyłącznika fazy startu ale na tym samym wyłączniku nie można zrealizować timera silnika bo oprogramowanie do wyboru podsuwa Ci 3 inne wyłączniki....Niby pryszcz, czepianie się wagonu, ale w materiałach reklamowych jak wół pisało: dowolna konfigurowalność wyłączników !

Z 9303 Glider jestem w pełni zadowolony !!! Bo latam szybowcami (i moto). W trybie Akro zauważyłem pewne braki w oprogramowaniu, ale nie przeszkadza mi to bo latam (podskakuję) w hali i jakimiś pierdółkowatymi styropianami. Z zaawansowanego programowania nie miałem potrzeby skorzystać. Trybu Heli nie podejmuję się oceniać bo się na tym aż tak nie znam.

Nie miałem potrzeby programować 6 serwowego skrzydła - nie wiem jakie kwiatki by mi wyskoczyły. W zeszłym roku śmiałbym się z tego - po cholerę mi 9 kanałów ?

W tym roku zaczyna mi chodzić po głowie Volcano, który oprócz klap i lotek ma jeszcze hamulce i 9 kanałów jak w pysk strzelił !

Trochę to przydługawe ale może Ci się do czegoś przyda.....

- Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jerzy Markiton, to ciekawe co mówisz. JR zawsze podkreślał, że to "3" w 347, 3810 czy 9303 to 3 tryby pracy - akro, heli i glider (reszta to ilość kanałów i pamięci modelu). Nowe radia mają często tylko "2" - o ile wiem 2610 czy 2720 nie ma trybu glider.

 

PS. Część JR-ów można odblokować w menu serwisowym. Może ograniczenia są sztucznie nałożone i da się odblokować np. 9303 Acro do wersji 9303 Glider.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jerzy Markiton

W 347, 388, 3810 - faktycznie są 3 pełne tryby. W JR 9X po raz pierwszy spotkałem się z takim oszustwem ( bo jak to nazwać ?). Ktoś usiłował mi tłumaczyć, że Mc Gregor to nie World Standard, że oprogramowanie zrobione dla potrzeb dystrybutora....i tym podobne pierdoły ! Na 9303 ze Stanów też piszą World Standard - i to samo ! W aparaturach Graupnera (JR) są 3 pełne tryby. Te same radia, oprogramowanie zrobione pod dystrybutora i uczciwie mówiąc: zdecydowanie mądrzejsze ! Odnosi się wrażenie, że doświadczony, latający modelarz zauważył bzdury czy niedoróbki i kazał poprawić i rozbudować. Żeby Graupner nie musiał się rumienić przed klientami. Pozostaje odwieczny problem: money, money, money..... !

- Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Kamyczek_RC

Pisząc że niektóre radia mają okrojone funkcję proponuję zacząc od futaby ff7 orżnięta albo heli albo acro , 9ZAP albo 9ZHP, to nagminne w futabie od dawna. JR 9X i 10X może miał róznice między wersjami nie sprawdziłem bo ich nie miałem. Obecnie mam Jr12X MV i ma wsztstko 3 tryby i w każdym wsio do tego 100 modeli i 5 faz lotu dla każdego a w wersji MV jest na dodatek na 2,4GHz i na 35MHz bądź dowolne inne pasmo zależnie od modułu i w tym trybie ma pełną syntezę z menu i skaner na dane pasmo. Kompromisy są wymuszone tam gdzie w grę wchodzi najniższa cena. Osobiście jestem zdania że mozna wybrać czy się chce radio o wąskiej specjalizacji czy też radio bez kompromisów do wszystkiego. Instrukcja obsługi jest zazwyczaj uniwersalna i okrojona do minimum. Poza instrukcjami w języku niemieckim ,które są tak dokładne jak by były pisane dla osób bezmyślnych ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te same radia, oprogramowanie zrobione pod dystrybutora i uczciwie mówiąc: zdecydowanie mądrzejsze !

Mam wrażenie, że oprogramowanie też może być takie same - tylko ma odblokowane wszystkie funkcje.

W menu serwisowym mojego x-347 na 100% można zablokować część funkcji, np. miksery CCPM. I wiem, że część nadajników była zablokowana, bo opisy na ten temat są na RCGroups, żeby daleko nie szukać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie dziękuje za zaangażowanie w temacie bardzo dużo zostało wyjaśnione a co do aparatury to zaczekam na Aurore 9 ta telemetria bardzo mnie korci. Radyjko powinno być dostępne pod koniec miesiąca.

W tej chwili użytkuje Flash X5 wiec każda z tych aparatur to dla mnie inny wymiar.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jurku również mam JR 9 X II kupowane w słynnym sklepie w Łodzi ale mój nadajnik nie ma żadnych z tych ograniczeń o których piszesz - może inna dostawa :shock: .

3 pełne tryby, 5 faz lotu szybowca.

Jak odpakowałem paczkę, na pudełku pisało Heli a instrukcja była tylko po japońsku, włos mi się zjeżył :? , ale po włączeniu wszystko OK!

Instrukcję ściągnąłem ze strony Mc Gregor.

 

- Arek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

korzystam ze zmiany róznicowości lotek przy otwartym hamulcu w taki sposób że lotki mają spory ruch w dól i nie wykonują juz ruchu w górę do tego wszystkiego domiksowałem kierunek

Kamil, czy twoja aparatura ma te funkcję wbudowaną, czy zrobiłeś to jakoś na wolnych mikserach?

Chodzi mi o możliwość zmiany ustawień funkcji różnicowości (lub lotki->kierunek) w zależności od położenia drążka hamulców. Mogło by mi się to przydać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Kamyczek_RC

JR12X ma dyferencjał do lotek , klap i motylka w funkcji kierunku jako gotowy mikser a do tego dla każdego trybu lotu ustawia się to wszystko osobno. Wiec mozna poprawić sobie uboczne efekty zmian aerodynamicznych modelu , róznej wielkości ruchu sterów w górę i w dół. W tym nadajniku tryby lotów łaczy jedynie przypisanie do tego samego modelu bo reszta funkcji jest autonomiczna do tego stopnia że ATV, EXPO, DR też można przypisać sobie do trybów lotu tak że amplitudy i krzywe zależa od trybu lotu. Wszystko też można wykonać na wolnych mikserach które też przypisuje sie do trybów lotu. Dodatkowo dla wygody by zapamiętać ma mozliwośc ustawienia alarmu dla niewłasciwej pozycji przełaczników i drążków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Kamyczek_RC

Jasne Arku tylko jeśl model źle kręci na samych lotkach (wychodzi nosem w górę ) to i tak trzeba dodać kierunku albo poprawić dyferencjał lotek . Tak samo jeśli kierunek w motylku "zaciąga" model warto poprawić róznicowość motylka.Są zjawiska które mozna wyeliminować na drodze programowej i warto to uczynić jeśli jest taka możliwość i użytkownik potrafi to zrobić na drodze programowej. Osobiście jestem zdania że trzeba korzystać z dobrodziejstw techniki ,która ma nam pomagać po co mielić drągami żeby model lecial poprawnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.