Skocz do zawartości

Ekologiczny holownik na prąd


wojt1125

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Hej!

 

Przymierzam się powoli do skompletpwania elektrycznego holownika do małych i średnich szybowców (powiedzmy max. 3m, 2,5kg, ale raczej ok. 2-2,5m i do 2kg). Wstępnie myślałem o takim zestawie:

 

model: Piper 1,84m Black Horse (http://www.nastik.pl/piper-184m-p-1910.html) lub trenerek 1,9m (http://www.nastik.pl/phoenix-trainer-p-1464.html )

 

silnik: http://hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7069

pakiet: http://hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9364

regulator Turnigy 60A.

 

Waga Pipera około 3kg, ciąg takiego zestawu to w teorii trochę powyżej 3kg, czyli przy szybowcu 2kg ciąg to 60% wagi całośći. To dobre proporcje? Co myślicie o takim zestawie? Ten trenerek będzie miał jakąś przewagę nad Piperem. Bo ma jedną wadę-jest brzydszy :P

Opublikowano

Czytałem :) Ale to za duży potwór.. Myślełem o czymś mniejszym, tańszym, łatwiejszym w transporcie. A i szybowce niewielkie będą..

Ale kieruj się silnikami, regulaturami i pakietami - do holownika niewiele mniejsze byc muszą/powinny ...

Opublikowano

(ale raczej ok. 2-2,5m i do 2kg).

Dla takiego zestawu spokojnie starczy trenerek klasy .40

 

Przy obciążeniu mocy w stosunku do wagi 60% lot na wysokość wyczepienia będzie trwał około 2,5-3 minut i napęd elektryczny musi w tym czasie iść na 100% mocy. Przy takim też obciążeniu mocy problemem może okazać se jedynie lotnisko czyli nawierzchnia bo w zasadzie sam start wymaga największej mocy i aby nie mieć w tej materii problemów lepiej mieć zapas. Sam lot i wznoszenie nie potrzebuje już takiej siły.

 

Wielokrotnie holowałem trenerkiem klasy .40 z silnikiem 6,5 ccm najróżniejsze modele od Discusa 2,6m CmPro po Acrusa (odpowiednik EG).

 

Na tym filmiku nagranym na naszym starym jeszcze lotnisku zobaczysz że nie ma problemu ze startem (trenerek+Discus lub Trenerek+szybowiec 1,8m) ale już na naszym nowym lotnisku (nie ma tego na filmie) ten sam zestaw ze startem miał kłopot. Trawa na naszym nowym lotnisku jest gęstsza i nieco wyższa :( Pod koniec filmiku start z obydwoma szybowcami naraz przy czym jeden z szybowców wyrzucany jest z ręki, brakowało nie co mocy na starcie ale już sam lot i wznoszenie bez kłopotów.

 

Szybkość wznoszenia również zależy od pogody. Na tym z kolei filmiku pokazany jest cały lot na wysokość wyczepienia (kamera 10x zoom optyczny - to już wysoko i zaczynają się kłopoty z utrzymaniem równego lotu modeli) przy dobrej pogodzie i trwało to około 2,5 minuty. Trenerek ok 2,8kg ciąg około 2,5kg ?? Discus ok 1,2kg

Opublikowano

marcin133, właśnie w takie holowanie chciałbym się bawić :) Mefisto blejżyka, jakiś termiczny uszatek 2m, półmakieta 2,5m i 1,6kg...

 

W takim razie trenerek .40 z pakietem 5s do tego silnika-ciąg około 3,4kg-byłby bardziej odpowiedni? Przy wadze holownika 2,5kg górnym ograniczeniem (60% ciągu względem wagi) byłby szybowiec ok. 3kg. To kilo więcej niż potrzebuję, więc będzie jakiś zapas mocy..

Opublikowano

W Twoich założeniach zauważam mały kłopot chodź nie wiem czy istotny bowiem nie miałem okazji tego "przetrenować"

 

Otóż zakładasz niską wagę holownika w stosunku do szybowca i czy przypadkiem nie będzie stwarzało to problemów :?:

 

Pomijając holowanie w moim przypadku dwóch szybowców na raz (jednak tu siły rozkładają się inaczej) nigdy szybowiec nie stanowił większej wagi niż 50% holownika.

 

Holowanie w większej skali może ciut się różnić choćby z powodu innego bardziej "łagodnego" zachowania się większych i cięższych modeli w powietrzu. Przy tak małych modelach dochodzi dość często do widocznej różnicy prędkości i kierunku lotu pomiędzy holownikiem a szybowcem czyli szarpnięć i czy w niekorzystnych warunkach to szybowiec będzie szarpał holownikiem - wydaje mi się że bezpieczniej jest odwrotnie choćby z faktu iż większy i cięższy szybowiec potrafi wytworzyć większy opór np. podczas nieplanowanej zmiany kierunku lotu (a to się zdarza) podczas holowania co może stawiać holownik w dość niekorzystnych sytuacjach (gwałtowna utrata prędkości).

 

Myślę że dobrze przedstawiłem to co mam namyśli. Leci jeden za drugim - nie ma kłopotu ale gdy jedno zmienia kierunek to szybowiec pociągnie holownik. Mimo że obciążenia mocy czy, waga zestawu itd będą się zgadzały ze sprawdzonymi wielkościami.

 

Tutaj filmik z holowania 1,8m szybowca przez mały model Piper J-3 CUP. Mimo że silnik miał kopa cały proces holowania nie był zbyt pewny i bezpieczny i niewiele holowań tym modelem wykonałem.

Opublikowano

Rzeczywiście, ten start nie wyglądał zbyt bezpiecznie.. Wcześniej pisałeś, że trener .40 będzie wystarczający do 2kg szybowców i trochę mnie to zmyliło.

 

To może w drugą stronę: zostanę przy holowniku pod 2m i 3,5kg ale napęd mocniejszy, powiedzmy 4-4,5kg ciągu (SK50-55, LiPo 5s, ESC 80A). Obciążenie mocy podobne, a bezwładność holownika - większa.

Opublikowano

Rzeczywiście, ten start nie wyglądał zbyt bezpiecznie.. Wcześniej pisałeś, że trener .40 będzie wystarczający do 2kg szybowców i trochę mnie to zmyliło.

No tak tylko że było tam też napisane o rozpiętościach szybowców i bardziej tym się kierowałem a tej wielkości szybowcom przeważnie daleko do 2kg :) Po za tym to co napisałem wyżej to tylko teoretyzowanie bo jak pisałem - nie miałem okazji tego przetestować. Zwróciłem jedynie uwagę iż może co nie znaczy że musi wystąpić problem przy holowaniu zbyt ciężkiego szybowca zbyt lekkim holownikiem.

 

To może w drugą stronę: zostanę przy holowniku pod 2m i 3,5kg ale napęd mocniejszy, powiedzmy 4-4,5kg ciągu (SK50-55, LiPo 5s, ESC 80A). Obciążenie mocy podobne, a bezwładność holownika - większa.

Jeszcze trochę i skończysz na 2,8m i ciągu 15kg :P Zatrzymaj się już to w zupełności wystarczy, balansuj wagą, ciągiem i kosztami w taki sposób aby uzyskać kompromis pomiędzy mocą a długotrwałością lotu na 100% mocy. Nie będziesz przecież ładował co jedno wyciągnięcie modelu (przykładowo zbiornik w moim modelu wystarcza na trzy spokojne wyholowania) a z napędami elektrycznymi nie jest tak różowo jak jest to napisane w specyfikacjach :wink:

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.