Skocz do zawartości

Motylek


Jacqubes

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Wczoraj zaczołem budowe deproniaczka z napędem pchającym - Motylka. Konstrukcja bazuje m.in. na Prząśniczce.

 

Powierzchnia płata 19.3 dm2

 

Rozpiętość 990 mm

 

motylek006dw7.jpg

 

No a teraz do nauki, jutro spr. a za tydzień testy gimnazjalne ;/ - trzeba powtórzyć materiał.

Opublikowano
będzie śmigałna 1cd i śmigle Gws 7x3,5

Zasialanie 2s1p li-ion Sony 1300mAh

 

Przy 2s ciąg na śmigle 7x3,5 będzie mizerny. 1 cd przy tym zasilaniu spokojnie radzi sobie ze śmigłem 9x5 prąd ok 8A. Twój pakiet to pewnie z Li-Ion od laptopa a taki nic wspólnego z modelarstwem nie ma i ciekawe czy wytrzymałby taki prąd?

Opublikowano

Jak narazie pływał motorówka i przpuszczam, ze osiągałok. 4A, i przy pływaniu przez ok. 10-15minut (nie patrzalem dokladnie na zegar) to po cumowaniu był lekko ciepły. Zgodnie z testami kolegi z drugiego forum:

 

Dziś latałem latajacym skrzydłem na śmigle GWS 9x7 do napędu bezpośrednego. Pakiet Li-Ion 2s 1400 mAh, model z całym wyposażeniem i pakietem waży około 350gram. Model idzie powoli w pionie więc ciąg około 380-400gram , aku starcza na około 15 minut.

 

Z tego wynika że przy poborze prądu koło 10A aku wytrzymują. Nie były ciepłe, ale pewnie dlatego, że strasznie zimno było. Może to już dożynanie aku, czas pokaże. Zwykle latam na 8x6 - wtedy pobór jest koło 6-7A max. W każdym razie praktycznie przez cały czas moc była na full, dopiero pod koniec szybko spadła. Więc to dobra oznaka, bo co by mi było po lataniu minutę na maxa, a potem przez 15 ma pół-gwizdka bo pakiet by nie dawał więcej mocy?

 

Jeszcze raz Li-Ion pokazały mi, że można latać taniej i z niezłym skutkiem.

 

Dodam może jeszcze, że na pakiecie 2200 latałem dziś troszkę ponad 30 minut (mam ustawiony timer który działa gdy drążek gazu jest wychylony, a latam praktycznie tylko ma maxa wywijając co tylko się da. Razem z szybowaniem wyszło na tym pakiecie 40 minut. Śmigło GWS 9x7 cala

 

Myśle, ze śmigło moge wpakować wieksze, zreszta nawet nie mam innego :P

Opublikowano

Cześć

Co do pakietu laptopowego to latam na 3s li-on 2200mAh moje wrażenia są następujące.

Pakiet radzi sobie z prądami rzędu 8A tylko kilka minut.

Natomiast spokojnie mozna założyć iz dla tego pakietu wydajność żędu 2C jest jak najbardziej normalna.

i tak oto tym tutaj modelem /na śmigle GWS 6x5 do przekładni i jakims małym silniczkiem oraz na wspomnianym wyżej pakiecie wykonalismy w Niedziele 40 minut lotu, i poszliśmy do domu bo nam sie znudziło ;). W pakiecie zostało prądu jeszcz na jakieś 5-10 minut.

Statyczny pobór prądu w przypadku tego silnika i śmigła na tym pakiecie nie przekracza 4A. Nieznam ciągu tego zestawu ale wystarczy powiedzieć ze model spokojnie sobie radzi z wiatrem 3-4m/s. Wnioski:

Da sie latać na ogniwach laptopowych o ile ma sie świadomość na co je stać.

Pozatym chyba jednak w tym przypadku pakiety 3s to minimum potrzeb jesli chodzi o zapotrzebowanie na moc.

Pozdrawiam

Opublikowano
Pozatym chyba jednak w tym przypadku pakiety 3s to minimum potrzeb jesli chodzi o zapotrzebowanie na moc.

Jakoś nie moge zrozumieć tego zdania. Chcesz powiedzieć ze pakiet 2s ma za małe napięcie na latanie, jeśli chodzi o ogniwa typu li-ion ?

Opublikowano
Jakoś nie moge zrozumieć tego zdania. Chcesz powiedzieć ze pakiet 2s ma za małe napięcie na latanie, jeśli chodzi o ogniwa typu li-ion ?

Widzisz bo moc dostarczona do silnika to nietylko napięcie ale i prąd. Więc jeśli prąd jest stały a napięcie niskie jest za mało Watów i moze sie okazać ze model nie poleci.

To tak najbardziej obrazowo jak potrafie.

Opublikowano
Widzisz bo moc dostarczona do silnika to nietylko napięcie ale i prąd. Więc jeśli prąd jest stały a napięcie niskie jest za mało Watów i moze sie okazać ze model nie poleci.

To tak najbardziej obrazowo jak potrafie.

 

Troszeczkę dziwnie to opisane :) Bo mogę przecież zapytać w jakim przypadku prąd jest stały? A zmienne jest napięcie? :) Innymi słowy wybór pakietu dwu czy trzy celowego zależne jest od posiadanego silnika oraz... modelu jaki ma ów silnik napędzać. I nie jest jednoznaczne stwierdzenie iż do danego silnika lepszy jest pakiet trzy celowy czy dwu celowy.

 

Jacqubes buduje model typu Park Flyer. Myślę że ten model można tutaj zakwalifikować. W rezultacie model Jacqubesa powinien latać wolno (chyba że jego koncepcja jest inna ale i inna powinna być też jego konstrukcja). Aby model mógł latać powoli trzeba dbać o jego obciążenie powierzchni czyli wagę (tutaj pierwszy plus dla pakietu dwu celowego). Następne ważne parametry to prędkość strumienia zaśmigłowego oraz ciąg statyczny który w tym przypadku jest parametrem ważniejszym. Więc powinno się tu dbać o uzyskanie jak największego ciągu statycznego przy jak najniższej wadze zespołu napędowego. Prędkość strumienia zaśmigłowego zależna jest od prędkości obrotowej i skoku śmigła. Ciąg statyczny od prędkości obrotowej i średnicy śmigła. Każdy silnik elektryczny trójfazowy charakteryzują parametry ilość obr/V, nap. zasilania i prąd maksymalny. Wiadomym jest iż przy napięciu 7,4V (2s) prędkość max obrotów silnika będzie znacznie niższa niż w przypadku pakietu 11,1V (3s). Prąd pobierany przez silnik zależny jest od oporu jaki silnik musi pokonać. (mniejszy opór - mniejszy prąd i odwrotnie). Więc prąd jaki pobiera silnik nie jest zależny od napięcia go zasilającego tylko od oporu czyli wielkość śmigła ma tu decydujące znaczenie. Więc często przy tego typu modelach lepszym wyborem staje się zasilanie dwu celowe przy jednoczesnym zastosowaniu większego śmigła. Śmigło powinno być tak dobrane aby prąd pobierany przez silnik nie był większy niż prąd maksymalny dla najsłabszego ogniwa zespołu napędowego. W rezultacie możemy uzyskać lżejszy zespól napędowy (zasilanie 2s) charakteryzujący się nie co tylko mniejszym ciągiem statycznym lecz o znacznie mniejszej prędkości strumienia zaśmigłowego aniżeli w przypadku zasilania 3s. Dodać należy iż źle dobrany napęd do modelu np. zbyt duża (zbyteczna) prędkość strumienia zaśmigłowego w porównaniu z maksymalną prędkością modelu (która ta zależna jest również od oporu aerodynamicznego) źle wpływa na charakterystykę lotu modelu. Np. model będzie się charakteryzował "nerwowymi" reakcjami na stery. Taki typ napędu (czyli wolnoobrotowy z dużym śmigłem) pasuje do modeli Park Flyer, Shock Flyer, Fun Fly i temu podobne. Inne już parametry napędu bierze się pod uwagę podczas dobierania napędu do akrobatek, latających (szybkich) skrzydeł czy też pylonów.

 

Więc tak jak Addriano wcześniej napisał watów może być mniej ale ważne jest jak te waty się spożytkuje :) Niekoniecznie mniejsza moc oznacza gorszy wybór.

Opublikowano

Więc tak jak Addriano wcześniej napisał watów może być mniej ale ważne jest jak te waty się spożytkuje :) Niekoniecznie mniejsza moc oznacza gorszy wybór.

Marcin ja sie z tobą zgadzam w 100% ale ty opisujesz jak dobrać zasilanie i silnik i jak to wszystko zegrać w modelu. A ja pisze o konkretnym typie akumulatorów który jest w stanie oddać konkretny prąd w okolicach 2-4C. Informuje tylko iż przy napięciu nominalnym pakietu 7,2V Może zdecydowanie zabraknąć Watów to posłania modelu w przestworza. No bo przeliczmy u mnie teoretyczne 60W jakie dostarczam z pakietu laptopowego 3S Ledwo starcza na widnowanie metrowego Elektro szybowca o masie około 400g. WIem zaraz padnie sformułowanie ze można dać inny silnik owszem ale nawet jeśli sprawność podniesie w taki sposób ze do windowania tego samego modelu wystarczy 50W to i tak przy pakiecie 7,4V zabraknie prądu do uzyskania wymaganej mocy. Zmierzam wiec tylko do tego ze przy tym samym silniku. Aby uzyskać tą samą moc z pkaietu 2s i 3s z pakietu 2s popłynie znacznie wiecej prądu niz z pakietu 3s (oczywiście na różnych śmigłach i nie wnikam tutaj w ciąg i prędkość zaśmigłową a rozpatruje tutaj tylko i wyłącznie teoretyczną moc oddaną na wale silnika).

Pewnie znowu zakreciłem. Eh

Pozdawiam

Opublikowano

Niewątpliwie tutaj zasilanie (ogniwa Li-Jon) są znacznym ograniczeniem. Oczywiście więcej mocy uzyska się w tym przypadku z pakietu 3s jednakże aby zmieścić się granicach pobieranego prądu (2C-4C) trzeba by było stosować dość małe śmigła które nie są najlepsze w uzyskiwaniu dużego ciągu statycznego, w takim przypadku duża strata mocy idzie na wytworzenie zbędnego strumienia zaśmigłowego. Wydawać by się mogło że w tym przypadku ratunkiem byłoby zastosowanie przekładni pozwalającej zastosowanie większego śmigła. Moim zdaniem mimo wszelkich wywodów i teorii napęd ten jest nie co "ekstremalny" bo w końcu silnik to samoróbka więc nie znane są dokładne parametry silnika, pakiet o dość ograniczonej wydajności prądowej a dodać do tego jeszcze ewentualną przekładnie to naprawdę już nie wiadomo czego się można spodziewać po takim napędzie :) Osobiście po pierwsze celowałbym z doborem zasilania i śmigła w tym przypadku na podstawie doświadczeń innych, nikłe ale już jakieś są. Po drugie trzeba doświadczalnie sprawdzić osiągi napędu z zasilaniem 2s i 3s z odpowiednio dobranym śmigłem dla maksymalnego prądu pakietu i porównać ktora konfiguracja byłaby właściwsza.

Opublikowano

Model w zasadzie skończony, musze go tylko wyważyć no i.... :| nie jestem pewien jak ma iść napęd. Czy śmigło ma być napisami do tyłu (patrząc od usterzenia modelu nie będziemy mogli przeczytać napisów na śmigle GWS) i kręcić się przeciw wskazówkom zegara (patrząc od strony usterzenia modelu).

 

FOTKI:

 

motylek2001vv2.jpg

motylek2004gf6.jpg

 

Aha, i jeszce zastanawiam się jak zamocować usterzenie (jak narazie trzyma się tylko na klej polimerowy, do ścianek bocznych kadłuba). Myślałem obkleić je taśmą "na około" usterzenia V i kadłuba (wiecie o co chodzi ? )

Opublikowano
Model w zasadzie skończony, musze go tylko wyważyć no i.... :| nie jestem pewien jak ma iść napęd. Czy śmigło ma być napisami do tyłu (patrząc od usterzenia modelu nie będziemy mogli przeczytać napisów na śmigle GWS) i kręcić się przeciw wskazówkom zegara (patrząc od strony usterzenia modelu).

 

Śmigło GWS ma napisy na czole. Czyli napisami zawsze do kierunku lotu. Nie rozumiem co masz na myśli w zdaniu które zaznaczyłem na czerwono - to sprzeczne co napisałeś. Tył czy przód tyczy się zawsze orientacji względem modelu a nie napędu. (Może pisałeś względem orientacji dla napędu??)

Opublikowano

Sam już zgłupiałem :| To może pomińmy to co napisałem i poproszę o napisanie w jaki sposób powinno być umiejscowione śmigło, oraz w którą stronę ma kręcić się rotor w modelu z napedem pchającym(ten món motylek) i ciągnącym.

Opublikowano

No to jeszcze raz :)

 

Firmy takie jak GWS, APC, Maser Airscrew, Kavan itp. zawsze mają oznaczenia na czole śmigła. Czoło musi być ustawione zgodnie z kierunkiem lotu obojętnie czy napęd ciągnący czy pchający. (Napisy możliwe do odczytania patrząc od przodu modelu). A kierunek obrotów? Jacqubes jest tylko jeden prawidłowy :faja: W lewo patrząc od przodu modelu i tyle.

Opublikowano

Bo czytałem gdzieś posta mniej-wiecej dajacy do zrozumienia, żę są potrzebne lewe i prawe obroty, t.j. chodziło o przelutowywanie goldenów od regulatora zeby zmienic polozenie kierunków obrotów silnika.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.