kosmaty Opublikowano 21 Stycznia 2010 Opublikowano 21 Stycznia 2010 Witam Modelami zajmuje się już jakiś czas posiadam radyjko DX5e i postanowiłem spróbować swoich sił w powietrzu Zakupiłem xeno lecz nie mam instrukcji i nie wiem jak go wyważyć. może ktoś coś podpowie pozdro
Andych Opublikowano 21 Stycznia 2010 Autor Opublikowano 21 Stycznia 2010 W pudełku jest instrukcja, ale gdyby jednak zginęła to jak już wcześniej podawałem w wątku: http://www.multiplex-rc.de/cms/vorschau/upload/d_anleitungen/m_xeno_5sp.pdf . A to fragment interesujący Ciebie: 13. Settings (guideline only!): Centre of Gravity: approx. 220 mm (+/- 10 mm) aft of the fuselage nose Motor thrustline: pre-set Fig. 20 Control surface travels: Measured at the widest point of the elevons Elevons Aileron travel: 14 mm up / 16 mm down Elevator travel: 12 mm up / 12 mm down
kosmaty Opublikowano 21 Stycznia 2010 Opublikowano 21 Stycznia 2010 Odkupiłem moje xeno ale było niezłożone jeszcze bez pudła i dok . Rozumiem ze po podparciu na lini 220 mm model powinien być w poziomie ?? morze jeszcze jakieś rady zanim go spróbuje pościć. to mój pierwszy a ja jeszcze nie latałem pozdro
Andych Opublikowano 21 Stycznia 2010 Autor Opublikowano 21 Stycznia 2010 Chociaż Xeno lata bardzo ładnie i przewidywalnie, to raczej nie jest model do nauki, tym bardziej bez napędu na jakimś zboczu. Chyba, że masz znajomego bardziej doświadczonego kolegę, który pomoże w pierwszych lotach i sprawdzi prawidłowość montażu i ustawienia lotek. Popytaj na forum, na pewno ktoś z okolicy się odezwie.
Bartosz Mesjasz Opublikowano 21 Stycznia 2010 Opublikowano 21 Stycznia 2010 Andych, bo ja wiem ... lekki "nie zniszczalny" puszczany z ręki ? Spokojnie. Znam wielu, sam się równie wiele nauczyłem latając tzagi . Fakt nie jest to może klasyczny samolot ale uczy odruchów, refleksu przy czym jest tani, prosty i wybitnie glebodporny :wink:
kosmaty Opublikowano 21 Stycznia 2010 Opublikowano 21 Stycznia 2010 :rotfl: no to już coś wiem tyle ze nie będzie lekko :rotfl: co do napędu xeno to już wiem ze można go kupić w niemcowni znajomy kierowca z Sindbada może mi go przywieść koszt to jakieś 440zł ale zanim wydam te sumkę, chce zobaczyć czy jestem w stanie zapanować nad tym skrzydłem. czemu uważasz ze ten model nie jest odpowiedni do nauki latania ?? nawet puszczając go ze zbocza powinienem moim zdaniem nauczyć się stabilnie i w poziomie sprowadzać go na ziemie . no chyba ze coś jest o czym nie wiem latam lamą v4 ale budowałem ja sam od ramy węglowej począwszy a latem troszkę łapie wiatry etnz - em pozdro
kaczmarsky Opublikowano 17 Lutego 2010 Opublikowano 17 Lutego 2010 Witam ponownie w temacie Xeno. Właśnie otrzymałem zestaw elementów gondoli silnikowej zamówiony w arthobby. Teraz przede mną wybór silnika i wykonanie wału napędowego wraz ze sprzęgłem. Myślałem o wykorzystaniu do tego celu pręta węglowego o średnicy 4 mm??? Czym połączyć wał silnika z wałkiem przenoszącym napęd na śmigło. Od czego można zastosować gotowy element spełniający role takiego sprzęgła? Bodaj w modelach ślizgów stosuje się podobne rodzaje sprzęgieł. A co do silnika to co możecie polecić? Coś w miarę niedrogiego i przyzwoitej jakości.
Andych Opublikowano 17 Lutego 2010 Autor Opublikowano 17 Lutego 2010 Właśnie dzisiaj też zamówiłem ten zestaw części, mam nadzieję że jutro będą u mnie. Silnik zależy jaki się zmieści, mam nadzieję że o średnicy 35mm wejdzie, wówczas trafi tam jeden z Turnigy 3530/1100 lub lepiej 3536/1450, zależnie jak się będzie wyważał, a jak trzeba będzie jednak stosować silniki o mniejszej średnicy to coś z rozmiaru 2836. Wał węglowy jak najbardziej OK., w oryginale też jest węgiel, na sprzęgło trzeba będzie wytoczyć jakąś tulejkę z nagwintowanymi otworkami na blokadę z małych śrubek imbusowych M3.
Andych Opublikowano 19 Lutego 2010 Autor Opublikowano 19 Lutego 2010 Napęd do mojego Xeno już gotowy, w końcu temat nie kłóci się z miejscem usytuowania. Jak jutro przestanie padać to poleci. Oto jak wygląda mój kompletny zespół napędowy. Walczyłem ze sprzęgłem, straciłem cierpliwość jak zerwałem któryś raz gwint w tulejce, bo aby przenieść spory moment to trzeba było mocno dokręcać i w akcie desperacji po prostu skleiłem. Mam nadzieję, że nie puści w krytycznym momencie. Wyklucza to jednak testy z różnymi silnikami, pozostanie już Turnigy 3536/1450, napędzający śmigło 9x6. Z tak rozwiązanym napędem S/C udało się osiągnąć pakietem 3S1P 1800mAh. A tu już w całości, mała uwaga dla kolejnych użytkowników. Wbijajcie łożysko przed sklejeniem całości, nie przewidziałem, że tak ciężko będzie wchodzić i później o mało nie zgniotłem wszystkiego w łapkach jak je montowałem. Edit: Zważyłem tak wyposażony model, wyszło równiutko 900g. To daje obciążenie 28.2g na dm2.
Andych Opublikowano 20 Lutego 2010 Autor Opublikowano 20 Lutego 2010 Deszcz, co prawda nie padał, ale warunki do latanie były fatalne, głównie przez słabą widoczność modelu, wokół wszystko szare, słońca brak przez niskie całkowite zachmurzenie. Czasami położenie modelu mogłem określić tylko po jego reakcji na stery, bo w tej szarości wszystko się zlewało, lądować musiałem przed sobą, ze względu na pole badyli za plecami i nawet tego elementu nie widać dobrze na filmie. Prawidłowe określenie szybkości zbliżania od czoła w tych warunkach prawie niemożliwe, stąd te niedoloty przy lądowaniach. Generalnie Xeno lata dobrze, można by rzec sam, byle mu nie przeszkadzać, ale pomimo sporej wagi mojego słabo zachowuje energię w akrobacji, tu konieczne jest wspomaganie silnikiem, aby poszaleć. W oczekiwaniu na filmowanie. Film umieszczam dla kronikarskiego porządku, bo jak w rzeczywistości i na nim niewiele można zobaczyć. ftp://153.19.156.122/FTProot/modelarnia/Xeno/Xeno%20z%20napedem1.MPG
Krzysiek Hanuszkiewicz Opublikowano 25 Lutego 2010 Opublikowano 25 Lutego 2010 Andych, czym kleiłeś model, CA czy żywica ? Ten plastik coś "licho" łapie na CA.
Janosik72 Opublikowano 25 Lutego 2010 Opublikowano 25 Lutego 2010 Ja moje xeno potraktowalem uhu porem. na razie trzyma
ertman_176 Opublikowano 25 Lutego 2010 Opublikowano 25 Lutego 2010 Proponuje plastiki na 5-15 min żywice kleić :wink:
Andych Opublikowano 25 Lutego 2010 Autor Opublikowano 25 Lutego 2010 Ja wszystko co tam jest do klejenia dałem na CA, z wyjątkiem wklejenia tej składanej części kabiny, którą wklejałem na UHU Power o ile dobrze pamiętam nazwę. Ten który nie wymaga przesuszania przed połączeniem klejonych elementów, bo jak by się wsunęło skrzydła w ten plastik gdyby przeschło, z tego powodu nie użyłem tam CA bo bałem się że za szybko zacznie łapać i nie da się dosunąć części. Dzisiaj jednak polecam żywicę z mikrobalonem i to taką nie za szybko łapiącą aby swobodnie ustawić klejone elementy, bo sam się z tym trochę napociłem.
kaczmarsky Opublikowano 25 Lutego 2010 Opublikowano 25 Lutego 2010 Ja swoje Xeno kleiłem dwoma klejami. Elementy skrzydła kleiłem na Purex (ten o kolorze i konsystencji miodu, poliuretanowy pęczniejący). Pozwala na dociśnięcie, dosunięcie i ustawienie elementów. Ponadto wypełnia wszelkie luki, ubytki i nierówności. Niestety nie można przesadzać z ilością nakładanego kleju bo nadmiar przy pęcznieniu wychodzi szczelinami i brudzi model, choć póki świeży daje się zmyć benzyną ekstrakcyjną. Ten klej dobrze łączy plastik i EPP. Natomiast gondole silnikową i jej plastikowe elementy kleiłem cyjanoakrylem ZACKI od Multiplexa. Ten klej także pozwala na ewentualne poprawki i manewry klejonych elementów. Choć trzeba uważać z plastikami bo powierzchniowo rozpuszcza i ewentualne zabrudzenia klejem nie wyglądają estetycznie. Połączenia są trwałe i mocne. Węglowe wzmocnienia skrzydła wkleiłem na próbę zwykłym SUPER GLUE (ten z gwiazdką) i nic nie zeżarło.
Andych Opublikowano 25 Lutego 2010 Autor Opublikowano 25 Lutego 2010 Kaczmarski, jaki napęd zastosowałeś? Podaj dla porównania, oraz jaka waga całości wyszła.
kaczmarsky Opublikowano 26 Lutego 2010 Opublikowano 26 Lutego 2010 Co do napędów to mam przygotowane dwa zestawy. Pierwszy to Xpower C2820/12 - 1200kv. Drugi to RAY C2830/09 - 1300kv. Ten pierwszy ma trochę większe możliwości i można założyć ciut większe śmigło. Śmigła mam na razie dwa do dyspozycji. Obydwa Graupnera Cam Folding Prop: 8x6 i 9x5. Będę mógł nieco poeksperymentować. Mam ochotę dokupić jeszcze łopatki Aeronauta ale to po pierwszych lotach. Trochę zamieszania mam ze średnicami wałów silników i muszę kombinować ze sprzęgłami. Jeden ma wał 4mm a drugi 3,17mm. Ponadto nie mam oryginalnego kołpaka i kombinowałem z aluminiowym kołpakiem Pelikana. Niestety po rozwierceniu zaciskowego elementu piasty ze średnicy 3,2mm na 4mm kołpak trochę bije, a to mnie denerwuje :evil: Teraz czeka mnie jeszcze zakup akumulatorów. Myślę że 1100mah do 1300mah, 3S, 20C wystarczy. Co do wagi to jeszcze nie ważyłem. Muszę uzbroić model w elektronikę. Dam znać jak będzie gotowy.
Krzysiek Hanuszkiewicz Opublikowano 27 Lutego 2010 Opublikowano 27 Lutego 2010 Wczoraj pokleiłem plastikowe elementy przy pomocy żywicy 5min. Dziś wszystko bez problemu "rozkleiłem" w palcach... :? CA też jakoś mi nie bardzo klei to tworzywo :evil: Wolał bym by te "zawiaski" nie rozeszły się w locie... Co sądzicie o takim silniku Silnik do Xeno :?:
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.