Skocz do zawartości

Quatro


Artur

Rekomendowane odpowiedzi

poniewaz zasadniczo mam co nieco do latania zachcialo mi sie powazniejszego modelu

znalazłem na stronie Profili model F3A QuasiTurboRaven 91 pod silnik 91

Konstrukcja modelu przewidziana pod styropian kryty balsa

rozpietosc 162cm

długosc 139cm

waga ok 3400g

zdecydowalem sie zrezygnowac ze styropianu i zrobic model w pelni balsowy

oczywiscie wszystkie proporcje jak i profil zachowalem orginalne, ale konstrukcje musialem zaprojektowac od nowa

w proporcjach wyglada nastepujaco:

qrt.jpg

 

narysowalem wiec i wyciolem podstawowe elementy sklejkowe kadluba laserem

 

qrt3.jpg

 

tne odrazu 2 sztuki jedna dla mnie i druga dla Tomka wiec mysle ze dolaczy sie z opisami bo powstana 2 blizniacze modele

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

maly poradnik jak zrobic trapezowe skrzydlo na symetrycznym profilu i zeby wyszlo prosto :D

 

zdecydowalem sie na plat nie dzielony co przy rozpietosci 162cm jest do przyjecia a jednak wychodzi lekko

 

wiec najpierw wycinamy zebra

qrt5.jpg

 

montaz przewidzialem na rurkach alu fi 12mm

ze wzgledu na duza zbieznosc przednia jest podzielona na 2szt

qrt6.jpg

wkładamy gorne dzwigary ,ustawiamy wg planu i zakraplamy wszystko CA

qrt7.jpg

nastepnie odwracamy wszystko i wklejamy to samo z 2 strony

kiedy dzwigary trzymaja nam calosc mozemy przystapic do wklejenia natarcia

qrt8.jpg

kiedy nam to przyschnie pora na kesony, ja to robie tak jak widac na zdjeciu

qrt9.jpg

potem z 2 strony, przy okazji dzwigary pomocnicze lotki, spływy, kesony lotki itp wszystkie wzmocnienia

qrt10.jpg

kiedy wkleimy wszystkie głowne elementy knstr mozemy wyjac nasze prety ustalajace

qrt11.jpg

mozna zajac sie zakonczeniami skrzydel, nakładkami na zebra, wyciac lotki i wkleic im natarcia itd oraz wszystko oszlifowac

ale nasze skrzydelko jest idealnie symetryczne i raczej nie ulegnie juz deformacji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ie bede zaprzeczal i metoda jest genialna w swej prostocie, tylko trzeba idealnie wyciac otwory co przy metodzie laserowej nie stanowi problemu

 

Tradycyjnie również nie ma problemu :) Wystarczy udać się do sklepu elektronicznego i dopasować odpowiedni skład anteny teleskopowej od radia, tak aby średnica była taka sama jak rurek. Blok składamy i szlifujemy na rurach a później tylko rozsuwamy :D

 

 

Zaznacze !! że aby wszystko wyszło ładnie i prosto rury musza być równoległe do siebie, Najprościej ustawić je poziomo na klockach zamocowanych na stołu, pod klocki możemy zawsze dać małe podkładki :) Równolegle mają być po długości, w poprzek jest to obojętne jak będzie :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jezeli skrzydło ma spora zbieznosc, i na dodatek skos do tylu (czyli wiekszosc skosu z porzodu) nieda sie zrobic tego na 2 rurkach równoleglych

trzeba uzyc 3, czyli 1 po prostu przeciac na polowe

oczywiscie wazne jest rozmieszczenie otworów

rurki ustawilem na listwach 2cmm wiec najgrubcze zebro prawie dotykalo planu

a calosc byla tak spasowana i w sumie dosc ciezka ze nie bylo potrzeby tego wiecej mocowac

zebra przesuwaly sie z wyczuwalnym oporem

To twoje Motyl skrzydelko bylo malutkie wiec mogles je zamocowac tylko za konce, , ja mialem 150 cmm wiec podparcie dalem tez w srodku, bo by sie ugielo pod wlasnym ciezarem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Artur, to co jest na fotce to skrzydełko 1m rozpętości :D

 

Na dodatek powiem i ci ż epodpierałem je w środku w 2 punktach, czyli opierało się na 4 pkt. Jak widzis zn afoto z przodu leży listwa którą szlifowałem krawędź natarcia. Sklejkowe szablony założone na końcach i podłóg nich listwa natarcia szlifowana, równane wystające dźwigary balsowe i spływ :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz załapałem o co ci Artur chodziło :D Tzn nie zrozumiałes o co mi chodiz z tym równoległym ustawieniem rur :D

 

Powiem inaczej, odległoś rury od rury nie jest ważna i moga być pod skosem do siebie, ale odległoś rury od podłoża w każdym momencie musi być taka sama i np 2cm. Nie ma znaczenia natomiast ze pierwsza rura będzie od podłoża 2cm a druga 4cm. Ważne aby rura po całej długości była równoległa do podłoża :D Jest to klucz do sukcesu, sam to doświadczyłem jak zauwałem że stół kuchenny ma płaski blat :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zestawach ciętych laserem widziałem, że na żebrach zostawia się technologiczne nóżki i skrzydło montuje sie na równej desce, a potem nóżki sie odcina.

Skoro rurki mogą być za wiotkie i trzeba je gdzieś podpierać, to może warto o tym pomyśleć przy rysowaniu ostatecznych planów :?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

skrzydlo moge uznac za wstepnie wykonczone wiec pora dokrecic je do kadluba, oczywiscie wszystkie mocowania i uchwyty sa juz gotowe

 

tak to wyglada w całosci

 

qrt12.jpg

 

i z drugiej strony

 

qrt13.jpg

 

w zasadzie to musze wykonczyc lotki, okleic pionowy balsa 1mm, skonczyc zakonczenia sterow i konstrukcyjnie model bede mial skonczony, wiec wezme sie za owiewke, kabinke oraz podwozie

jak skoncze wszystko dopiero oklejanie

 

bardzo podoba mi sie waga bo 740 g w tej chwili co wrózy bardzo optymistycznie, choc tak sobie ogladam ten model i widze ze bedzie to niezly przecinak bo choc nie taki malutki (162 cm rozpietosci) to ma jednak tylko 35 dm_2 powierzchni skrzydła co przy 2800g wagi do lotu da mu 80g/dm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

poniewaz skonczylem juz wszystkie podstawowe elementy modelu biore sie za kabinke i owiewke

no i biore sie w miedzyczasie za oklejanie

bedzie czarny + dodatki, jeszcze czarnego modelu nie mialem :D

zaczyna nabierac rasowego charakteru mysliwca, troche mi szkoda ze nie przewidzialem chowanego podwozia bo teraz troche za puzno

wyglada mniej wiecej tak:

 

qrt15.jpg

 

qrt16.jpg

 

owiewka jeszcze nie do konca dopilowana, a na skonczenie kabinki zabraklo mi troszke styroduru, no i jeszcze musze zrobic jakis wylot powietrza chlodzacego silnik ale to sie zrobi od spodu

no i musze zakupic kolpak fi 83mm bo pod taki projektowalem morde :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do oklejanie jeśli dasz się przekonać to nie rób czarnego i to ni e dlatego ze nie ładny.

 

Czarny kolor mocno się nagrzewa i ma to wpływ na fałdowanie foli, ale to mały szczegół. Nagrzewa się cały model w środku balsa zaczyna się troszkę wichrować, ale najgorsze jest to że grzeje się wszystko w środku czyli elektronika na którą wpływa to najbardziej :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.