a_skot Posted December 15, 2009 Share Posted December 15, 2009 Z braku lepszych zajęć zabrałem się za budowę nowego modelu. Po raz kolejny wybór padł na PatMate. Będzie to już trzecia wersja Nie wiedzieć czemu, darzę ten model jakąś sympatią. Jak to u mnie, eksperymentuję nieco przy tej okazji. Model ze swoim pierwowzorem wspólne ma jedynie wymiary, reszta to moja "improwizacja na temat". Podstawę stanowią płyty EPP 7 i 8 mm. Kilka godzin pracy i powstawać zaczął kadłub Kilka godzin później... Z kawałka dwustronnej płytki do druku, odcinka rurki mosiężnej i drutu powstało skrętne kółko ogonowe Po kolejnych kilku godzinach kadłub powoli zaczął nabierać kształtów I po kolejnych godzinach... Dwa węglowe płaskowniki 5x1 mają za zadanie usztywnić konstrukcję, a przy okazji stanowić będą linię podziałową poszycia. Elementy klatki silnika wyciął mi, na swojej domowej roboty frezarce CNC, kolega modelarz z Kamienia Śl. Mniodzio Przyszedł i czas na poszycie. Zaplanowałem, że wykonane zostanie z... balsy 1 mm :wink: Ot, taki mój eksperyment. Wyszła lekka i bardzo sztywna konstrukcja. Waga tego co na zdjęciu poniżej (bez el. wyposażenia) - 125 g, a razem z dwoma serwami (kierunek, wysokość), regulatorem, silnikiem i wyłącznikiem - 224 g Póki co, prace stanęły na takim etapie Dokleję jeszcze resztę poszycia i zabieram się za skrzydła. Demontowalne i w całości z EPP 8 mm. Chyba Link to comment Share on other sites More sharing options...
f-150 Posted December 15, 2009 Share Posted December 15, 2009 Muszę Ci podesłać trochę planów innych modeli,abyś zazął robić coś innego orócz PatMate :devil: .Miło Cię widzieć znowu. Jarek jak zacząłeś konstrukcję z EPP to trzeba było iść po całości i poszycie zrobić z cieńszego EPP. A domek pod silnik masz przyklejony tylko do wręgi z EPP czy do jakiegoś wzmocnienia? Link to comment Share on other sites More sharing options...
a_skot Posted December 15, 2009 Author Share Posted December 15, 2009 Miło Cię widzieć znowu. I wzajemnie Cieńszego EPP nie miałem. 3 mm byłoby zbyt grube a cieńsze zbyt cienkie Zawsze mogę wszystko pomalować na biało i będzie jak z EPP A tak na marginesie - to dość interesujące rozwiązanie. Poszycie - już w całości naklejone - jest cienkie, lekkie, w znaczący sposób usztywnia konstrukcję. Do tego jest stosunkowo mocne i łatwe do ew. naprawy. Domek wklejony jest na żywicę w samą wręgę z EPP 10 mm, a od tyłu "przyblokowany" bukowymi kołeczkami. Powinno wytrzymać. W razie co wstawię wręgę ze sklejki 1,5 mm i nowy domek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
a_skot Posted December 21, 2009 Author Share Posted December 21, 2009 Kadłub ukończony. No, prawie. Pozostało jedynie dorobić mordkę. Na dzisiaj wygląda tak Jako, że sypnęło śniegiem, model wyposażony został w nartki :-D Zabrałem się za płaty. Konstrukcja banalna więc opisywać specjalnie nie ma czego Górny płat wraz ze stójkami jest w zasadzie gotowy. Mniej więcej wzdłuż dźwigara wklejone zostały - na plasko - płaskowniki węglowe 5 x 0,5. Próba sztywności wykazała odspajanie się płaskowników w środkowej części, stąd "wiązanie" wykonane z balsy 1 mm wklejone w dolnej i górnej części płata. Jako, że zaplanowałem wykonać płaty jako demontowalne zmienione zostało ich mocowanie w górnej części. U mnie wygląda to tak: W stosunku do oryginału zwiększyłem nieco rozpiętość płatów. Górny o 3 cm, dolny o 2 cm. Zawiasy wykonane z dyskietki 3,5" i wklejone na bezrozpuszczalnikowy UHU. Dolny płat wymaga wklejenia wzmocnień i klapki "rewizyjnej" ale czeka jeszcze na serwa. Wklejone zostały jedynie lotki Całość wstępnie złożona tak się prezentuje Jak widać, skrzydełka i stójki wykonywane są "na gotowo". Wszystkie elementy przed sklejeniem są malowane Link to comment Share on other sites More sharing options...
michcio88 Posted December 22, 2009 Share Posted December 22, 2009 Ślicznie wychodzi ten modelik. Nie mogę doczekać się efektu końcowego! :] Link to comment Share on other sites More sharing options...
f-150 Posted December 22, 2009 Share Posted December 22, 2009 Czym malowałeś? Link to comment Share on other sites More sharing options...
a_skot Posted December 23, 2009 Author Share Posted December 23, 2009 Elementy z EPP malowane były matowym, fluorescencyjnym, akrylowym lakierem w aerozolu Crafts Spray. Colory takie... no, jebioczka ale ładnie odcinają się zwłaszcza od pochmurnego nieba. Balsowe poszycie zagruntowałem jedną warstwą Caponu Link to comment Share on other sites More sharing options...
a_skot Posted December 28, 2009 Author Share Posted December 28, 2009 Świąteczny czas "modelarzeniu" nie sprzyjał, więc postęp prac niewielki. Gotowa jest jednak już mordka. Konstrukcja taka sama jak kadłuba - dwie wręgi z EPP oklejone balsą 1mm. Tak prezentował się "stelaż" Niepotrzebnie pomalowałem przód na czarno Nieco inaczej miało to wyglądać. Choć z drugiej strony całość nie wygląda tak źle. Chyba :? Mordka mocowana do kadłuba jest za pomocą dwóch wkrętów i dodatkowo stabilizowana bukowymi kołeczkami A całość, wstępnie zmontowana tak oto się prezentuje Model w zasadzie jest już gotowy. Pozostało mi jedynie zamontować serwa - są w drodze - wzmocnić dolny płat, zmontować wszystko do kupy i w górę. Zaś pojawił się śnieg, więc niewykluczone, że starty będą z nart Link to comment Share on other sites More sharing options...
ECO400 Posted December 28, 2009 Share Posted December 28, 2009 Fajnie wyszedł. Wyjdze redy to fly lżej od balsowej konstrukcji? Link to comment Share on other sites More sharing options...
a_skot Posted December 28, 2009 Author Share Posted December 28, 2009 Wyjdze redy to fly lżej od balsowej konstrukcji? Dobre pytanie. Nie ważyłem ostatnio elementów. Balsowa wersja ważyła nieco powyżej 400g. Ten nie powinien być cięższy. Przy najbliższej okazji sprawdzę to. EDIT: No i sprawdziłem. Poskładałem wszystko do kupy, wsadziłem pakiet 3s 1000mAh 25C i zważyłem. Wyszło ciężej :oops: Całe 483g. Co prawda, do ważenia wsadziłem inne, cięższe serwa, ale ponieważ brak jeszcze popychaczy i kilku innych drobiazgów to daje jakąś informację o wadze modelu gotowego do lotu. Szczęśliwie zastosowany silnik - dzwonek TowerPro BM 2408-21 ze śmigłem 8x4 - daje mi wystarczający zapas mocy Link to comment Share on other sites More sharing options...
a_skot Posted January 5, 2010 Author Share Posted January 5, 2010 Model gotowy. Dosłownie ostatniego dnia ubiegłego już roku, dotarła do mnie przesyłka ze sklepu abc-rc.pl - serwa do testów. Dwie sztuki JG-8A - 8g i dwie sztuki Gulong 9g JG-8A trafiły na kierunek i wysokość a Gulgong na lotki Tutaj opis pierwszej części przeprowadzonych testów. W międzyczasie dodatkowymi zastrzałami z pręcików węglowych 2 mm usztywniłem nieco górny płat. Bez nich był zbyt "elastyczny". Całość zmontowana czeka na weekend. I fotki modelu - jeszcze z piwnicznej izby Miały być nartki, ale muszę je nieco poprawić więc model obuty został w "balonowe" oponki ;-) Śmigło to "makietowy" GWS 8x4. W planach była pełna kabinka - póki co jest tylko szybka :-( Tak jak stoi, do lotu, waży 530g. Byłoby dużo lżej, ale problemy z wyważeniem sprawiły że doszło całe mnóstwo ołowiu :oops: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kotecek Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 mi się bardzo podoba takie powiązanie EPP z balsą, sam o tym myślałem i nawet robiłem tylko jak na razie na dużo mniejsza skalę - jakis spływik z balsy, jakaś końcówka skrzydła, jakieś krawędzie natarcia dodane do "kwadratowych" stateczników modelu z EPP Link to comment Share on other sites More sharing options...
f-150 Posted January 6, 2010 Share Posted January 6, 2010 Jarku zmień mocowanie bowdenów w lotkach.Wyprostuj ich końcówki i wklej mocowania w lotki równolegle do bowdenów .W tej konfiguracji będzie ci wyrywać mocowanie i stawiać opór dla serwa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
a_skot Posted January 8, 2010 Author Share Posted January 8, 2010 No dobra, nie będę się upierał przy swoim. Sterowanie lotek nie było najlepszym rozwiązaniem, ale teoretycznie wszystko sprawdziłem i działało prawidłowo, a przynajmniej w tym zakresie wychyleń jaki zastosowałem. Posłuchałem jednak Waszych uwag i zmieniłem popychacze. Powyginałem je na podobieństwo litery Z i powinno być ok. Jeśli pogoda dopisze, jutro lub w niedzielę pierwsze loty. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzechu Posted January 8, 2010 Share Posted January 8, 2010 Cześć, a dlaczego płaskowniki są na płasko? jakbyś dał te 2 płaskowniki w skrzydło pionowo byłaby lepsza sztywność. Link to comment Share on other sites More sharing options...
a_skot Posted January 8, 2010 Author Share Posted January 8, 2010 Te płaskowniki (jeden od góry drugi od dołu) wklejone na płasko dają naprawdę bardzo dużą sztywność. Przy tej grubości płata efekt jest nawet lepszy niż wpuszczanie prętów. Pomijając fakt, że aby wkleić płaskowniki pionowo (5x0,5) trzeba by rozcinać płat, a to mija się z celem. EDIT: Planowałem jutro oblot, a tu pogodę zapowiadają całkiem do :ass: Model czeka obuty w nartki a znim odkurzony nieco Drake gotów do ślizgów. Link to comment Share on other sites More sharing options...
a_skot Posted February 18, 2010 Author Share Posted February 18, 2010 Nareszcie :!: Model oblatany. Na fotce jeszcze ze śmigłem składanym. Pierwsze próby lotu odbyły się w ubiegłą sobotę na byłym lotnisku w Skarbimierzu k. Brzegu, ale zastosowane śmigło (Graupner CAM FOLDING PROP 8x4) okazało się totalną porażką. Skończyło się jedynie na ślizganiu, a wybrałem się bez zapsowych śmigieł :twisted: Wczoraj, po zmianie śmigła na stałe, (aero-naut 9,5 x 6, a później APC 10x5 E) odbyły się pierwsze loty. To pierwsze wydawało się lepsze. Wiatr nieco przeszkadzał ale i tak będę musiał pokombinować coś jeszcze z napędem. Miałem wrażenie, że samolocikowi wyraźnie brakowało mocy. Zatem albo większe śmigło (11 :?: ), albo wymiana silnika :| Nie wykluczone też, że winien był pakiet. Dzisiaj, pomimo znacznie gorszych warunków, postanowiłem jednak polatać. Wczoraj zmieniłem silnik na "dulskiego" XM 2830CA-8 i byłem ciekaw efektów. Zmieniłem też pakiet. Śmigło to co wczoraj - 9,5x6. Na brak mocy już nie narzekałem, ale stosunkowo silny wiatr skutecznie uniemożliwiał komfortowe latanie. Do tego mokry śnieg, do którego kleiły się nartki i pierwsze próby kołowania były bardziej niż żałosne Ale całość się sprawdziła Model wymaga jeszcze drobnych korekt, trymowania i na wiosnę będzie jak znalazł. Syn robił aparatem filmik, więc jak go nieco dopracuję to pokażę. Plan jest taki aby jutro sprawdzić jak na tym śniegu spisuje się Drake Link to comment Share on other sites More sharing options...
Locke Posted February 18, 2010 Share Posted February 18, 2010 Fajny, chociaż ta scięta mordka od spodu mogła by być bardziej zaokrąglona. :wink: Do tego mokry śnieg, do którego kleiły się nartki Ja ten problem u siebie rozwiązałem poprzez posmarowanie nart świeczką. :wink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
a_skot Posted February 22, 2010 Author Share Posted February 22, 2010 Uporałem się wreszcie z filmikiem. Rewelacyjny nie jest, bo to i kamera nie ta i kameramen też :wink: niemniej coś tam widać. link do filmu Tak przy okazji - te loty to już ostatnie z "wędką" Po długim oczekiwaniu dotarł do mnie zestaw Assana 2,4 GHz. Wczoraj przetestowany na Drake'u Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.