Skocz do zawartości

Aluminum jako materiał konstrukcyjny


Seyv

Rekomendowane odpowiedzi

Od jakiegoś czasu przeglądam opisy budowy różnych modeli i nie natknąłem się na model przy budowie którego użyto profile aluminiowe. Zdaję sobie sprawę, że aluminium ma trzy zasadnicze wady:

-dostępność profili

-cena

-trudności przy łączeniu

Ponieważ pracuję w firmie która zajmuje się między innymi handlem profilami aluminiowym, mam do nich łatwy dostęp. Ponadto mam już doświadczenie i wprawę w spawaniu i lutowaniu aluminium. W przyszłości planuję budowę któregoś modelu cessny (150 lub 182) i do budowy szkieletu chciałbym użyć aluminium. Szacuję, że szkielet o rozpiętości skrzydeł 1m ważyłby ok 500g. Za aluminium przemawia napewno wytrzymałość oraz sztywność.

Co sądzicie o jego zastosowaniu w praktyce?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 84
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Szacuję, że szkielet o rozpiętości skrzydeł 1m ważyłby ok 500g.

Tyle+- waży kompletny metrowy model nie bardzo widzę sens utrudniania sobie żywota

 

Dodasz pokrycie osprzęt i wyjdzie 1kG albo lepiej do tego wysokie koszta

ale to hobby już tak ma. Znam takiego co się uparł i cały model zbudował z profili węglowych .. sensu nie było ale efekt zacny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja z innej beczki.

 

Kto miał taki zacny pomysł przenieś ten temat akurat w to miejsce ?? Co ma wspólnego dziwaczny pomysł aluminiowej cessny z szybowcami ?

 

A swoją drogą sam pomysł z aluminium to już pozostawia wiele do myślenia. Skoro przekroje balsy jakei stosujemy sa rzędu 5x2 i wytrzymałość jest odpowienia, to jakie przekroje trzeba stosować dla aluminium, aby uzyskac podobną wytrzymałość ?? 1x1 ??

 

Wszystko co będzie kilka krotnie wytrzymalsze przy zachowaniu tej samej wagi co drewna będzie OK, ale jeśli będzie z przyrostem wagi to już zbędny balast latający za darmo. I teraz sama metoda łączenia. Jakie są koszty finansowe i wkładu własnej pracy aby pospawać TIGiem alu 1x1mm ?

 

Wole balsę i CA, chodź ostatnio z ALU znów mam bardzo dużo wspólnego :]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o cenę nie wyjdzie mnie drogo cały materiał na szkielet jakieś 50zł. Z łączeniem też nie ma problemu. Większość zrobię w pracy bo i tak idzie sezon ogórkowy więc znajdę czas. Osobiście wolę robić z alu niż drewna, jest czyściej i materiał mam pod ręką. Najbardziej martwię się o wagę.

 

Dodasz pokrycie osprzęt i wyjdzie 1kG albo lepiej do tego wysokie koszta

Na pewno jakoś tak. Dokładnie nie ważyłem może z całości udałoby się te 100-200g odjąć.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość slawekmod

Może być problem innego rodzaju.Drewno jest sprężyste,po małym krecie z reguły nic się nie dzieje, aluminium po lekkim uderzeniu prawdopodobnie się odkształci w sposób trwały, co innego dural.Z tym że duralu też jest parę odmian różniących się parametrami .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tu znalazłem ciekawy kalkulator wagowy

http://www.aluteam.com.pl/przelicznik/index.html

Drewno jest sprężyste,po małym krecie z reguły nic się nie dzieje, aluminium po lekkim uderzeniu prawdopodobnie się odkształci w sposób trwały, co innego dural.

Duży wpływ na wybór aluminium ma jego odporność. Na zdjęciach nieraz widziałem modele które po krecie się rozsypują. Ponieważ jestem początkującym modelarzem liczyłem, że będę miał taki "pancerny" (to oczywiście na wyrost określenie) model, który wytrzyma nie jednego kreta. Sztywność napewno zależy od samej konstrukcji, nie mam zamiaru korzystać w 100% z planów modeli drewnianych a tylko wzorować się na nich co do proporcji i istotnych parametrów.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość slawekmod

Porównaj oba materiały :alu i sosnę.Moze być listwa 3x3x200mm sosna i podobny profil alu odcięty nawet z jakiegoś płaskownika 3mm i sprawdź ich sprężystość , stawiam że aluminium zegniesz i tak zostanie a sosna się wyprostuje, oczywiście odkształcanie obu materiałów w granicach rozsądku a nie do złamania.

 

W każdym razie będę kibicował Twoim próbom z budową modelu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jaki to gatunek masz tego aluminium??

Powiesz szczerze, że nie wiem :(

to link do profili którymi dysponuję http://www.domax.com.pl/products/83

podobny profil alu odcięty nawet z jakiegoś płaskownika 3mm

płaskownik tak, ale rurkę o średnicy 8 czy 10mm i grubości 1mm już nie :D sprawdzałem a gdyby użyć do budowy skrzydła 3 rurki po 1m ważyły by 180g, żebra mogły by być z blachy 0.5mm całość waży 200-220 gram.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

Ponieważ Instruktor ma zawsze rację pozostaje mi jedynie uzupełnić Jego wypowiedź - czyste (99,9%) aluminium posiada dobre właściwości konstrukcyjne do wykonywania łyżek, kubków, klamek lub stolarki okiennej...

Konstrukcje lotnicze wykonuje się z duralu Pa7-Pa9, a z Pa6 robi się w tych konstrukcjach nity unikając spawania gdzie się tylko da....

Inne oznaczenia stopów lotniczych to 7075 lub Cu92 (odpowiednik Pa7)..... Dural świetnie obrabia się skrawaniem czego o aluminium powiedzieć nie można.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z Pa6 robi się w tych konstrukcjach nity unikając spawania gdzie się tylko da....

Jakoś nie wyobrażam sobie nitowania tak małych elementów, natomiast bez problemu można je spawać a raczej lutować - są do aluminium specjalne luty. Lutowanie przypomina trochę spawanie acetylenem z tym, że używa się do tego palnika propan-butan. Taki mikropalnik jest wielkości długopisu i wyśmienici nadaje się do łączenia drobnych elementów.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aluminium także fantastycznie się klei. Kolega ostatnio skleił ramę górnej obudowy do naprawdę dużego akwarium (kątowniki 60x60). Po ramie można skakać, została pomalowana proszkowo. A sklejenie jej zajęło kilkanaście minut klejem dwuskładnikowym otrzymanym z firmy wyspecjalizowanej w konstrukcjach aluminiowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.