Skocz do zawartości

dźwigar dla szybowca f3j/m wyposażonego w skrzydła z EG


Gość kotecek

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

chciałem się zapytać czy nie podpowiedzielibyście jak i z czego wykonać prawidłowy dźwigar dla szybowca f3j/m wyposażonego w skrzydła z EG (do modelu do startowania w klasie f3j/m),

 

właśnie kupiliśmy nowe skrzydła do EG , a mamy do tego klasyczny kadłub szybowcowy f3j/m z mocowanie skrzydeł od góry, czyli cały płat skleimy w całość i wkleimy w niego dźwigary, teraz tylko nurtuje nas pytanie: jakie i z czego zrobić te dźwigary , ew. gdzie i od kogo je kupić, no i w jaki sposób i na jaki klej je wkleić

Gość slawekmod
Opublikowano

Oryginalny dźwigar w EG to z tego co pamiętam rurka węglowa stanowiąca również rolę łącznika skrzydeł. Ta rurka ma chyba 10mm średnicy ale niech się wypowiedzą koledzy posiadający ten model.Fotka kadłuba mile widziana .

Opublikowano

szybowca f3j/m to z tymi płatami nie uzyskasz :)

 

ale masz dwa proste rozwiązania:

 

- zastosować oryginalny pseudo-węglowy łącznik

 

- dać listewki sosnowe 8x3 z góry i z dołu płata.

 

 

Mam jeszcze jedną informacje dla ciebie. Pokaż mi fotkę kadłuba i jakiś film jak latacie albo rzetelny opis na jakim poziomie umiecie latać. Posiadam niezagospodarowane płaty produkcji p. Jasińskiego (ArtHobby) 1,5m z uszami, ale nie oddam ich na naukę latania. Płaty są świetnie wykonane, pomalowane itp. teoretycznie czekają dla mojego chrześniaka, ale zawsze mogą zmienić właściciela.

Opublikowano

- dać listewki sosnowe 8x3 z góry i z dołu płata.

no i chyba dokładnie tak zrobimy, ale mysleliśmy raczej o prętach węglowych, żeby jak najmniej uszkodzić oryginalną powierzchnie i strukturę skrzydeł te 8 x3 to straszne "deski" ...

 

w pozostałych kwestiach:

1. no właśnie ten model z płatami z EG będzie do nauki latania modelami f3j/m, ew. bedzie jako zapasowy na zawody , zawsze może się tam przydać,

2. do podstawowej nauki latania mamy już gotowy do lotu model mieszańca ES/pelikan i on nam w zupełności wystarczy,

3. ja jestem "starym" modelarzem, ale dzieci w modelarni dopiero zaczną latać od zera, no to trochę im potrwa żeby się nauczyć latać i tym bardziej zawodniczo w f3j/m,

4. umiejętność zbudowania modelu RC, a umiejętność latania RC to są dwie całkowicie odrębne i niezależne od siebie umiejętności, dlatego też postawiłem w modelarni na dwa odrębne nurty, tz. dzieci uczą się budować modele zgodnie z programem aeroklubu PL, czyli zuchy, styrki, tukany, kowaliki itd. , ale równolegle będą uczone latania RC na modelach należących do modelarni = "zdobytych" dla nich przez ich instruktora, żeby tymi "modelarnianymi" modelami dzieci mogły startować już w najbliższych zawodach, czyli w czerwcu w Aeroklubie ROW w Gotartowicach i w Aeroklubie Gliwickim (oczywiście w Gliwicach), przepisy nie wymagają żeby zawodnik startował wykonanym przez siebie modelem, a "moje dzieci" z modelarni będą zdolne wykonać taki model dopiero za dwa lub trzy lata, a wg mnie nie ma potrzeby by tyle czasu "bezczynnie" czekać, tylko trzeba ich wszystkich jak najszybciej wylaszować i niech latają RC na zdrowie

 

ps.

gdybyśmy jednak dostali Twoje płaty, to nie bój się, ja nie pozwolę ich nikomu zniszczyć, wiem co to zawody i co to model zawodniczy , a co model do nauki, a co to jest model do treningu przed zawodami ...

 

w dodatku, mamy już propozycję od mieszkającego niedaleko nas byłego zawodnika w F3j/m, że nas i nasz sprzęt latający przygotuje do zawodów tak żeby na samych zawodach nie było żadnej wpadki

Opublikowano

Oryginalna rura w EG nie jest rurą węglową. Jest to rura szklana o grubości ścianki 1mm i średnicy 10mm i mogę z ręką na sercu powiedzieć, że jest wytrzymalsza od węglowej. Jeśli będziesz chciał zastosować rurę węglową, zalecane jest żeby w jej środek włożyć drewniany wałek o średnicy dopasowanej do średnicy wewnętrznej rurki. Bez tego przy „trudniejszych” lądowaniach węgiel nie dawał rady, (pomimo że rury były kupowane w pewnym źródle).

Opublikowano

Oryginalna rura w EG nie jest rurą węglową. Jest to rura szklana o grubości ścianki 1mm i średnicy 10mm i mogę z ręką na sercu powiedzieć, że jest wytrzymalsza od węglowej. Jeśli będziesz chciał zastosować rurę węglową, zalecane jest żeby w jej środek włożyć drewniany wałek o średnicy dopasowanej do średnicy wewnętrznej rurki. Bez tego przy „trudniejszych” lądowaniach węgiel nie dawał rady, (pomimo że rury były kupowane w pewnym źródle).

latanie z modelami szybowców to nie to samo co latanie elektrykami, tu najbardziej obciążony jest model w czasie holowania i te dźwigary to muszą wytrzymać
Opublikowano

Kup w dowolnym sklepie sportowym, w którym posiadają namioty, dwie rurki szklane słuzące jako maszty. Są dzielone, w odcinkach 50cm. Srednica 10mm z otworem wewnątrz. Idealne jako dźwigary do Twoich skrzydeł. A ich dodatkową zaletą jest cena-gdy kupowałem, wynosiła bodajze 6zł. Są mocniejsze od drozszych węglowych a wage mają zbliżoną. Mój model do filmowania ma taki dźwigar od dwóch lat (EG). pozdr

Opublikowano

bubu2, to ma być model szybowca do holowania na zawodach f3j/m, a nie elektryk do polatania wieczorem, jak ja mu dam 0,5m rurę weglową do środka skrzydeł to przy pierwszym starcie z holu ta rura mu te skrzydła rozerwie w strzępy

Opublikowano

Jeżeli uwazasz, ze złamiesz rurę grubościenną, szklaną o sr. 10mm, to nie wiem, co odpowiedzieć. Oczywiście, te półmetrowe odcinki musisz jakoś ze sobą połączyć, ale pisałeś, ze jesteś doświadczonym modelarzem. I recze, ze Ci sie prędzej styropian postrzepi, niz stanie sie cos dźwigarowi. Nie mówiąc o dźwigarach z patyków, o których piszesz. A z Twoich postów zrozumiałem, ze w lataniu chodzi Wam o jak najmniesze koszty. Taniej się nie da. pozdr.

Opublikowano

Kotecek daj oryginalny lacznik lub podobny z wegla czy szkla, nie wklejaj zadnych dzwigarow weglowych .

Te platy sa ladnie elastyczne , przy krecie drewna peknie , tyle razy sie mowi zeby elaporu i materialow podobnych nie wzmacniac na sile ,ich zaleta jest wlasnie elestycznosc

Jak zlozysz skrzydla w caly plat to napewno wykombinujesz jak przymocowac do kadluba :lol: chycby na gume plat podlaminujesz czy wzmocnisz sklejka 1mm a gume przeciagniesz przez belke ogonowa ,nad platem i z przodu znow pod kadlub ,nieestetycznie ale mocowanie w minute

Pamietaj o katach !!!!!!!

Opublikowano

myślałem, żeby zrobić coś na wzór tego co jest w ASW 15, tylko dla płata sklejonego w całość i przypinanego do kadłuba w całości od góry na gumę

Opublikowano

EG nie ma dźwiagara-rury po całości płata, jest projektowany do napędzania go silnikiem. Jeśli przerobimy go na "f3j/m" to podczas holowania siły działające na płat są dużo większe niż przy silniku. A wtedy efekt karbu, który występuje w miejscu zakończenia ruro-łącznika zmasakruje nam płat.

 

Po mojemu rura rurą, ale dwa pasy dźwigara po całości płata trzeba dać :]

Opublikowano

1. nie mamy oryginalnej rury z EG, bo kupiliśmy tylko same skrzydła,

2. dwa pasy dźwigarów są najbardziej typowym rozwiązaniem klasycznych płatów modeli szybowców,

3. Janosik 72, czy Ty pewny jesteś za tą oryginalną rurę ? a może to jednak było jakoś dodatkowo wzmocnione ?

Opublikowano

on jest lekki jak puch, ale to łączenie rury z kadłubem to z daleka pachnie katastrofą, na elektryka na pewno się nadaje, ale czy wytrzyma jako szkolny model f3j/m w to mi trudno uwierzyć

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.