Skocz do zawartości

A123


kojot

Rekomendowane odpowiedzi

Stoi właśnie na moim biurku coś, co wygląda zachęcająco:

średnica jak ogniwo C, wysokość 65mm, waga 71g

pojemność 2.3 Ah, napięcie 3.3 V

szybkie ładowanie - 10A

prąd ciągły - 70A, chwilowo 120A

żywotność przy prądach 10C = 1000 cykli

 

Czyżby kolejna rewolucja? A jak koledzy (Peter i chyba RysioM) w zeszłym roku opisywali te ogniwa, to mi się wydawało, że to science fiction. To teraz dylemacik - do Falcona pakiet 3 czy 4s :jupi: :jupi Cena porównywalna z Li-poly 2500mAh

 

Ciekawostka - ogniwo ma + na obudowie. Tu więcej danych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 127
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Najpierw chcę w weekend polatać na takim pakiecie, tylko nie mogę się doliczyć, czy efektywniej dla AXI 2820/12 zrobić pakiet 3s czy 4s.

Podręczny zapasik wynosi... z 80 sztuk :jupi:

W USA zgrzany pakiet 3s kosztuje 90$ i chyba u nas cena powinna być porównywalna.

Muszę poczytać o konieczności stosowania balancera. Póki co na naszym rynku balancerów do Li-Fe nie ma. Co śmieszniejsze, amerykańskie pakiety maja wtyk balancera, a sklepy nie mają balancerów :rotfl:

No i warto mieć ładowarkę z odpowiednim programem (Pulsar :D ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to moze ja zabiore glos,jako uzytkownik A123.

Pierwsza kwestia-zapomnijmy o blyskawicznym ladowaniu.Po ilus...tam emailach do producenta ,nigdy nie dowiedzialem sie calej prawdy.Na RC Uniwerse jest nawet forum o tych ogniwach,ale na jedna modle The Best.

A rzeczywistosc troche skrzeczy.

Majac ok 20 takich ogniw,juz mialem z nimi perypetie.

Podstawa-orginalna ladowarka z balanserem z De Walt-orginalny,kupilem ekstra do kompletu.Po lotach daje troche im odpoczac,w miare lagodnym ladowaniem na takiej ladowarce.Jesli ktos wstawi zdjecia,bedzie mozna ja zobaczyc nawet w srodku (oj,nie jest to taka sobie ladowareczka,oj,nie).

W warunkach bojowych,na lataniu zalecam maks.5-7 A,wyznacznikiem jest temperatura.Jesli sie gotuja,skracasz im zycie,nawet lutowanie ogniw- producent zaleca tylko swoje pakietowanie. Jak do tej pory padly tylko dwa ogniwa-z mojej winy.

Plus na obudowie,to takie novum.

Plusy,tjw. Kojot pisze.Mozna je tanio nabyc za wielka woda,z Ebay,lub bezposrednio w jaikms sklepie,lub u producenta,od tego ostaniego nigdy nie otrzymalem odpowiedzi dlaczego nie wysyla.

Przy duzych pradach,li-po nie daje rady tak jak A123,a i ostatnio ceny staly sie jakby podobne.No i wytrzymuja glebokie rozladowania -2V co jest zabojcze dla batonikow li-io -po

Osobiscie,juz chyba nie kupie standartowych li-po li-Ion.

Po pierwsze,mechanicznie,trzeba talentu by je uszkodzic,nawet kretem.No i brak liczenia ile

MI TRZEBA 10C, 20C, 25C.

 

Dla scislosci,w tej chwili mam dwa rodzaje tych ogniw A123 i Thunder (made in Kanada) o pojemnosci 2600.Teoretycznie to samo,tylko ciut wyzsza i ciezsza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swego czasu bardzo mnie te liion interesowały.

Jednak odpuściłem sobie na rzecz tradycyjnych lipo.

Ale conieco pamiętam i polecam kilka adresów:

-tanie źródło ANR26650M1 to akumulator DeWalt DC9360 (np taki: http://cgi.ebay.com/DeWalt-36V-Lithium-Battery-Pack-DC9360-NEW_W0QQitemZ130111267199QQihZ003QQcategoryZ82272QQrdZ1QQcmdZViewItem )

Mieści 10 cel i kosztuje około 160$ w sklepie (jak ktoś boi się na eBay za pół ceny).

-rozbiera się go tak: http://www.slkelectronics.com/DeWalt/packs.htm

A tu na stronie są jeszcze jakieś linki (w sumie powiązne z poprzednim): http://www.powercroco.de/A123.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brawo Hubert.

Jak zwykle,jak Ty to wszystko pamietasz!?

Juz Cie chwalono za to,ale dzis to tak ekstra :)

Z USA to z ta przesylka robi sie juz nieciekawie,probowalem juz tego.

No moze gdyby zmowic wieksza ilosc,w oddzielnych paczkach,to mialoby to rece i nogi.Kraj docelowy UK , a potem to juz z gorki.

Ja moge powiedziec ze swej strony,sprobujesz,nie zapomnisz.Czyli przesiadziesz sie na A123.

Do kompletu brakuje info o tych bateriach z Germani.Ktos cos wrzuci?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pamiętam między innymi stąd: http://alexrc.com/ipw-web/bulletin/bb/viewtopic.php?t=5816&start=36

U Alexa nie można dawać linków komercyjnych, ale opisywany w tamtej dyskusji przeze mnie pakiet Konion 26650-X (A123) Li-Fe 2300 3S był do nabycia w Mix Model 255zł za 3S (w tej chwili nie ma).

 

PS Skoro tak chwalisz, to może jeszcze się skuszę; na razie poczekam co powie Kojot.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niejaki MC na to

 

Series Cell Count 4 3

Propeller (in x in) 12x6 11x6

Current (A) 34,7 24,4

Motor Voltage (V) 13,0 9,8

Input Power (W) 449,5 238,1

Input Power Loading (W/kg) 296,2 164,7

Power Loss (W) 186,4 59,2

Motor/Gearbox Output (W) 263,2 178,9

Output Power Loading (W/kg) 173,4 123,7

Motor/Gearbox Efficiency (%) 58,5 75,1

Shaft Efficiency (%) 57,5 74,1

Motor RPM 7906 7806

Propeller RPM 7906 7806

Static Thrust (g) 1510 1048

Pitch Speed (m/s) 20,1 19,8

Run Time (min:sec) 3:59 5:40

Motor Temp Hands-off (°C) 32 31

Best Rate of Climb (m/s) 7,25 4,41

 

IMO 3s wygląda sprawnościowo lepiej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popatrzyłem na wykresy i .... dziś będzie powstawać pakiet 4s.

W weekend, o ile pogoda pozwoli, przetestuję go w Falconie.

Dziś lub jutro będę tez wiedzieć, jak wygląda zgrzewanie tych ogniw blachami wysokoprądowymi do pakietów do elektronarzędzi.

 

Jeśli będę zadowolony z pakietu, to dla zainteresowanych kolegów uruchomię zakup grupowy.

Pakiet 3s zgrzewany blachami wysokoprądowymi i wyprowadzonymi końcówkami do lutowania kabli powinien kosztować w okolicach 250zł. Można będzie sobie wybrać kształt pakietu i liczbę ogniw. Do pakietu dla chętnych faktura, dla każdego kwit z kasy fiskalnej. Zostałem tylko poproszony o skoordynowanie tej akcji (o ile będą chętni) i zorganizowanie partii produkcyjnej. Jeżeli ktoś jest wstępnie zainteresowany przy tych założeniach, to może poproszę o informację na priv.

 

Tak więc następny komunikat po weekendowych testach i już w dziale "bardziej handlowym".

 

Uzupełnienie-pakiet do testów już jest, zaraz będę lutować kable i wsadzać go w folię

 

a123_01.jpg

a123_02.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wcale nie takiej, tylko właściwej :D . Mój Pulsar doskonale obsługuje te ogniwa -to zaleta kupienia sprzętu dobrej klasy, który stale jest rozwijany, a jego twórca o algorytmach ładowania wie naprawdę dużo.

Szybki zwiad wśród użytkowników wykazał, że balansowanie nie jest niezbędne. U twórcy Pulsara pakiet z A123 przez rok użytkowania nie ma żadnego rozjazdu pomiędzy ogniwami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dzisiaj bedac na zawodach F3A mialem okazje rozmawiac z Adamem Debowskim na temat tych akumulatorow. Jak na razie twierdzi, ze sa bezproblemowe- ok 35 cykli na obydwu. Niestety nieznacznie przekracza mase 5kg do lotu, co nie ma znaczenia w regionalnych zawodach na szczescie. Jak bede dalej wiedzial jak sie sprawuja to dam znac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Pora na garść spostrzeżeń, niezbyt systematycznych, ale zawsze:

 

Pakiet 4s pracuje w Falconie z silnikiem AXI 2820/12, regulatorem Dualsky 40A i śmigłem 11x6. Pierwotne źródło prądu to pakiet li-poly 3s 2500mAh 15C.

 

Wykonałem na pakiecie kilkanaście lotów. Ogniwa w pakiecie równiuteńkie, model idzie z tym pakietem pionowo w górę, za każdym razem zapewniając 4m30s-4m40s pracy silnika.

Model wznosi się zauważalnie lepiej niż na pakiecie li-poly. Najmocniejsze ładowanie jakie robiłem to prąd 4,6A (2C), pakiet przyjął 2380mAh.

 

Dziś w końcu zmusiłem się do bardziej systematycznego testu. Rozładowałem pakiet w ww. opisanym modelu mierząc prąd, oto wynik:

 

A123wykres1.jpg

 

Pomiar zakończony zadziałaniem regla przy ok. 10V. Napięcie początkowe 13,95V, po 30s napięcie ustabilizowało się na poziomie 10,9V i było niezmienne przez ponad 3 minuty.

Pakiet zaczął słabnąć zauważalnie po 4 minutach. Obciążenie w trakcie testu to 29A +/- 0,05A. Odchyłki napięcia w czasie pomiaru 0,04V.

 

Jak wymyślę, jak obciążyć pakiet bardziej, to walnę kolejny wykres.

I jeszcze jedno - waga pakietu 4s to 331g

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.