Skocz do zawartości

Projektowanie wręg i podłużnice.


Łukasz1

Rekomendowane odpowiedzi

Projektując wręgi kadłuba pojawił się problem. Mianowicie przy zwężaniu się wręg skręceniu wokół własnej osi podłużnej ulegają podłużnice nawet do 45stopni. Czy tak może być czy pozostawić je nie skręcone, tylko kanty od podłużnic będą sterczały na zewnątrz, zamiast chować się w obrysie wręgi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy tak może być ale oglądając oryginalne rysunki wręg szybowców np.Jastrząb wiem, że podłużnice były ...strugane do obrysu. Jest to logiczne bo wraz ze zmianą przekroju kadłuba zmienia się przekrój podłużnicy.Ułatwieniem jest podłużnica np. 10x5=2 szt.x10x2,5.Lamelowanie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie mogę wkleić rysunku bo jest w Corelu i się tutaj nie otworzy ale spróbuję to dokładnie opisać. W okolicy kabiny przekrój góry kadłuba przypomina połowę elipsy przekrojoną wzdłuż osi długiej, a pod koniec kadłuba wręga przypomina połowę elipsy, ale przekrojoną wzdłuż osi krótkiej. Podłużnice położone na górnej powierzchni pierwszej wręgi na wysokości ostatniej wypadają mniej więcej w połowie bocznego obrysu elipsy i skręcają się o prawie 45° wzdłuż osi długiej listewki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Albo zrób eksport do "gif".

 

Wydaje mi się, że wiadomo o co chodzi. Łukasz1, możesz skręcać podłużnice. Jeżeli będzie to zrobione symetrycznie na modelu, to nie będzie problemu. Zawsze prowadzenie podłużnic na zwężającym się, obłym kadłubie jest związane z wyginaniem listewek. Tylko upewnij się, że na etapie budowy szkieletu nie będą deformowały konstrukcji chcąc się wyprostować. Po przyklejeniu będzie OK. Oczywiście trzeba się też upewnić, że pod wpływem wprowadzanych wstępnie naprężeń nie odkleją się od wręg - ale to już dalsza kwestia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi.

 

Zrób Print Screena, wklej do Painta i gotowe.

Dzięki. Faktycznie na to nie wpadłem a takie proste :oops:

 

Myślę, że mój dość łopatologiczny opis wystarczył, na co wskazują odpowiedzi

 

Miałem duży zgryz z tym skręcaniem się listewek, rozważałem nawet danie okrągłych podłużnic z rurek węglowych, ale to trochę przerost formy nad treścią w modelu o rozpiętości 1100mm

 

Zawsze prowadzenie podłużnic na zwężającym się, obłym kadłubie jest związane z wyginaniem listewek.

Wygięte będą w niewielkim stopniu - ok 4cm na 44 cm długości czyli niecałe 10%. Bardziej obawiam się sił skręcających, ale będą one symetryczne po obu stronach kadłuba, a ich zwrot będzie przeciwny.

 

 

Oczywiście trzeba się też upewnić, że pod wpływem wprowadzanych wstępnie naprężeń nie odkleją się od wręg - ale to już dalsza kwestia.

To mały model i pewnie puści wszystko inne a nie punkty klejenia 8)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.