Zaan Opublikowano 29 Marca 2010 Opublikowano 29 Marca 2010 Przymierzam się do wykonania latającego skrzydła . Powiedzmy że odrobiłem lekcje , przekopałem się przez net ,wybrałem Tzagi (http://tzagi.altervista.org/ ) ale mam pare pytań . Zaczne może od tego podstawowego : materiał do budowy . Trawestując powiedzenie :dano osiołkowi do żłobu to robie w hurtowni z budowlanką :mrgreen: więc styropianu różnej maści mam pod dostatkiem , tylko który? Fasada czy podłoga i jakiej twardości , mam też Izodern ale wydaje się mi zbyt kruchy . Są i Styroharty i Styrodury te wzbudzają większe zaufanie lecz są cięższe , co byście polecili ? Skrzydło będzie pokryte taśmą i wzmocnione dźwigarami (tak mniej więcej http://www.rcclub.pl/2009/03/18/kiler-–-latajace-skrzydelko-budowa-–-krok-po-kroku/ lub węglem albo szkłem ale na razie to kwestia drugorzędna ) . Chce na razie zbudować wersje 120 cm aby nauczyć się to pilotować . Docelowo myśle o 180 cm z przeznaczeniem jako platforma fpv . Druga kwestia to profil skrzydła . Są dwa ZAGI 10 oraz 12 różnią się one smukłością dając zapewne inne parametry lotu , który sugerowali byście wybrać i jaka jest różnica jeśli idzie o lot ? . Myślałem jeszcze nad tym skrzydełkiem http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1100046 ale koszty mnie zniechęciły , o ile wymiary znalazłem to o profilu nic , ponoć profil projektowany specjalnie pod fpv ( a ładnie lata to fakt ). I trzeci problem jaki mam to silnik a dokładnie jak go ustawić . Są dwie szkoły :pierwsza równolegle do cięciwy płata ( wspomniany Kiler i Ritewing Zephyr ) i druga to że oś silnika ma być styczna do profilu a ściślej do spływu . Zagi na początku było szybowcem więc która szkoła jest właściwa by dwa razy nie robić mocowania ? Będę niezwykle wdzięczny za rady i sugestie .
Janosik72 Opublikowano 29 Marca 2010 Opublikowano 29 Marca 2010 Jak mozesz zrobic regulowane loze silnika to takie zrob , albo bedziesz podkaldal pod silnik podkladki Moja pierwsza delta poleciala od razu i sie nie zastanawialem nad katem silnika :oops: przy nastepnych trzech podkladalem tak co kat byl raczej zerowy lub nawet minusowy czyli przod silnika patrzyl w dol inaczej bestie ciezko bylo wystrtowac :mrgreen: w locie to juz latala Ale wszyscy pisza ze ma byc rownolegle do gornej powierzchni plata wiec moze tez tak zacznij styro 15 bedzie git ,a na zbocze to styrodur waga i tak nie bedzie Ci przeszkadzac zagi 10 jest szybsze i tyle to sa tylko moje opinie i nie upieram sie przy nich :wink: Jan edit : mysle ze mozna delte do zagiego porownywac z tym ustawieniem kreciolka
cyrax_ojz Opublikowano 29 Marca 2010 Opublikowano 29 Marca 2010 najlepszy jest styrodur ale z jego braku robiłem ze styropianu eps 200 w wersji o rozpiętości 120cm obyło się bez zwmocnień tylko kawałek sklejki pod silnik troche taśmy na zawiasy i natarcie
HubertFab Opublikowano 29 Marca 2010 Opublikowano 29 Marca 2010 Możesz coś podpatrzeć w mojej delcie: Temat na forum . Pozdrawiam.
jary14 Opublikowano 29 Marca 2010 Opublikowano 29 Marca 2010 Możesz coś podpatrzeć w mojej delcie: Po pierwsze latające skrzydło to nie delta. Po drugie to są dwie tak drastycznie różne konstrukcje, że Zaan, tam nic dotyczącego jego pytań nie znajdzie To może zrób między skrzydłami platformę(kadłub) ?? Tak jak to zrobił Cobra w swoim Tzagi. I z 1.2m wyszło 1.5m :wink:
Janosik72 Opublikowano 29 Marca 2010 Opublikowano 29 Marca 2010 nie tak do konca jest jak piszesz , bo oba to bezogonowce :-) i takie skrzydla troche inaczej pracuja w powietrzu niz klasyk
jary14 Opublikowano 29 Marca 2010 Opublikowano 29 Marca 2010 nie tak do konca jest jak piszesz , bo oba to bezogonowce :-) Hehe, no tak. Nie da się ukryć :wink: To tylko moja propozycja, rozwiązała by problem z ułożeniem silnika
Zaan Opublikowano 29 Marca 2010 Autor Opublikowano 29 Marca 2010 jary14 bardziej skłaniam sie ku opcji kieszeni tak jak tu http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=451299&highlight=Ritewing chodzi o prostote konstrukcji ale jak braknie miejsca to zrobie narazie mam easy stara i sie mieszcze jako tako temat żyje to miło może jeszcze ktoś coś dorzuci i powstanie jako taki obraz całości .Jedno pewne jutro musze pobuszować na styropianach :rotfl:
kefir Opublikowano 29 Marca 2010 Opublikowano 29 Marca 2010 Zaan ja zrobiłem takie http://pfmrc.eu/viewtopic.php?p=282014#282014 i takie http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=25164 Ale to chyba wiesz
Zaan Opublikowano 30 Marca 2010 Autor Opublikowano 30 Marca 2010 Kefirku no baaaa jakbym nie znał tyś sprawcą mych wszystkich nieszczęść :jupi: , a wracając do tematu to jaki użyłeś styropian...? :lol2: . Ja dziś pokopałem na styropianach ,dosłownie, i oto co wykopałem ;D : styropiany dzielimy na następujące twardości oznaczone cyfrą i przeznaczone ze względu na to do : PARKING [035] , DACH PODŁOGA [038] , FASADA [042] , oraz ŚCIANA [042] no i wyszło że te ostatni to wydaje sie tylko można stosować jeżeli skrzydło za laminujemy lub pokryjemy balsą (może fornirem ale tego nie jestem pewien) bo bardzo miękki , jest też powiedzmy ranking producentów ale może bez krypto reklamy . I co wy na to ? dobrze kombinuje :roll: A tak przy okazji urodziło sie czwarte pytanie >> klej<< uhu poor czy może coś innego polecicie
Janosik72 Opublikowano 30 Marca 2010 Opublikowano 30 Marca 2010 jest jeszcze dlugo schnacy dragon -klej polimerowy ,zywica ,klej poliuretanowy, specjalne kleje do styropianow , tylko nie bierz jakiegos na bazie cementu do ocieplen :mrgreen: =zartuje oczywiscie , Jan
kefir Opublikowano 30 Marca 2010 Opublikowano 30 Marca 2010 Ja biorę z Castoramy chyba to jest 150 w każdym razie twardy najtwardszy no i jedno jest ważne są 2 rodzaje z takimi drobnymi kulkami i grubymi nie bierz tych drobnych bo strasznie się sypie łatwo to sprawdzisz jak przejedziesz mocniej palcem po styropianie Co do kleju UHU por smaruję od razu składam lekko rozmazuję i rozdzielam odczekuje z 10min i jeszcze raz smaruje palcem po obu kawałkach ale już nie złączasz tylko znowu czekasz 10 min no i sklejasz ale pamiętaj masz tylko jedną szanse :rotfl: Potem wklejam 1metrowy pręt szklany 4mm ale to już widać w dziale platforma
krzysztof21 Opublikowano 30 Marca 2010 Opublikowano 30 Marca 2010 Tu masz troche zmodyfikowane tzagi http://elfly.pl/galeria/zbig_tzagi/zbig_tzagi.htm łatwiej rozłożyc wyposażenie ( nie trzeba wszystkiego na przedie układać) a lata może nawet stabilniej niż normalne. I na poczatek lepiej dac 12% to będzie wolniej , zamiast rowingu wklejałem listewki 4x3 mm w wytopione rowki na klej soudal "pieniący sie" i oklejałem papierem pakowym na klej polmerowy rozcieczony denaturatem albo kolorowa taśmą pakową (ale rdzenie posmarowane klejem polimerowym rozcieczonym dykta 1/4 i solidnie przesuszone) I to nieprawda ,że nie nadaje sie na pierwszy model :mrgreen:
Zaan Opublikowano 9 Listopada 2010 Autor Opublikowano 9 Listopada 2010 witam po małych "wakacjach" od modelarstwa :evil: cóż samo życie jak mawiają.... A wracając do tematu :złożyłem już zagiego tylko wyważyć i w powietrze , ale w pierwej chciałbym jeszcze dopytać o rzecz taką : jako że teoria całkiem często mija sie z praktyką to wymiary (miało być klasyczne tzagi 120 jak ze strony http://tzagi.altervista.org/ ) są minimalnie inne to chyba środek ciężkości liczymy wedle tych rzeczywistych sciągniętych z modelu :roll: ? I drugie pytanie już raczej na przyszłość czy można winglety można w latającym skrzydle umieścić w środku płata ( podobnie jak dajmy na to tu http://puret.arnaud.free.fr/f7u.html czerpiąc z jednego z tematów tego forum ), czy to zda egzamin ? Już tłumacze dlaczego: budując większe rozpiętościowo skrzydło do fpv albo i nawet tak żeby zabrać na wakacje ułatwił bym sobie transport dzieląc skrzydło na 3 części dajmy na to . Wiem można dalej na końcówkach montować ale czemu nie zrobić inaczej? :rotfl: czy ktoś to już testował , jakieś ZA ? czy raczej tylko PRZECIW .
Cimek Opublikowano 9 Listopada 2010 Opublikowano 9 Listopada 2010 Zaan Winglety spokojnie możesz wkleić w "srodek" skrzydełka
krzysztof21 Opublikowano 10 Listopada 2010 Opublikowano 10 Listopada 2010 Możesz w środku ale - siła razy ramię - fizyki nie oszukasz :wink: Więc jak zmniejszysz ramię (odległość wingleta od środka skrzydła ) to jego skuteczność również sie zmniejszy niestety :cry: Możesz przecież dać odkręcane .
piotrp Opublikowano 10 Listopada 2010 Opublikowano 10 Listopada 2010 Latałem tez skrzydełkami bez winglet. Lata się inaczej, można poćwiczyć refleks, ale fajnie było. W jednym ze skrzydełek tak mocuję winglety: Zaznaczam, że to bardzo mocny rzep krawiecki, nie każdy się nadaje. W innym skrzydełku robiłem takie mocowanie (nie tylko winglet) - na polimer wklejałem kołki (takie jak do ścian), a w nie wkręcałem śruby. Działa. Więcej: notos
Zaan Opublikowano 11 Listopada 2010 Autor Opublikowano 11 Listopada 2010 mocowanie to nie problem wytoczyłem sobie z alu tulejki i nagwintowałem je wśrodku więc po wklejeniu winglety będą na śrubki ale czasami człowiekowi przychodzą pomysły do głowy jedne lepsze drugie gorsze a dzięki forum możma je przedyskutować albo poznać jeszcze lepsze rozwiązania
Zaan Opublikowano 18 Listopada 2010 Autor Opublikowano 18 Listopada 2010 poskładałem i wyważyłem ale chyba błąd popełniłem nie próbując polecieć w długi weekend bo teraz to troche poczekam na jakąś pogode zdatną do latania , nic to mam kolejne pytania . tym razem to elektronika : :?: mam Turnigy 9x włączyłem w menu elevon i teraz tak czy lotki i ster wysokości mają pracować tylko osobno (mam je na jednym drążku) tj jeżeli chce lecieć do góry to już nie skręce ? bo jeżeli dam na siebie i w np lewo to tylko jedna lotka zostaje uniesiona a druga jest w neutrum :arrow: czyli albo skręcam albo zmieniam wysokość czy to jest normalne czy coś schrzaniłem ? :?: pytanie kolejne to d/r i expo jakie sugerujecie najlepsze dla początkującego adepta lotów skrzydełkiem :?: oraz czy różnicowość lotek 80 na 100% jest odpowiednia (w ES działało ale czy tu..) będe niezmiernie wdzięczny za jakieś sugestie Marcin
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.