johnyw Opublikowano 29 Kwietnia 2010 Opublikowano 29 Kwietnia 2010 Witam Zdaję sobie sprawę, że średniopłat jako pierwszy model to nie najlepszy wybór, więc nie do końca jasnym jest, jak się skończy oblot No ale cóż. Budowa już rozpoczęta, pojawiają się coraz to nowsze pytania, na które mam nadzieję znaleźć odpowiedź wśród bardziej doświadczonych kolegów. Przedstawię tutaj krótką fotorelację, mam nadzieję, że dzięki poradom uda się polecieć. Cel do osiągnięcia: coś podobnego do tego: http://www.andis-rc-service.com/images/Raven12large.jpg Od miesiąca stopniowo kompletuję wyposażenie. Póki co są już serwa E-sky 8 g., które planuję zastosować w sterze kierunku i wysokości a także odbiornik E-sky 6 kanałów, aparatura E-sky 4 kanały. Posiadam także 3 pakiety NI-MH 7 - 7,2V, 600- 650 mAh, które prawdopodobnie nie sprawdzą się, więc trzeba będzie zakupić coś większego. Ze względów finansowych chciałbym zastosować pakiet Ni-Mh o większej pojemności - do LiPol nie posiadam ładowarki. Zdjęcia części osprzętu: Póki co brakuje bowdenów, snapów, silnika, regulatora - korzystając z okazji proszę o pomoc w dobraniu silnika i regulatora, przeglądam forum na bieżąco, ale nie znalazłem póki co odpowiedzi jaki napęd i regulator zastosować. Rozpocząłem więc budowę modelu widocznego na zdjęciach. Stateczniki, tylna część kadłuba zostały już oklejone papierem i sklejone do kupy. Zastanawiam się teraz gdzie umieścić serwa steru kierunku i wysokości - czy wyciąć zagłębienia w części ogonowej i tam umieścić serwa? Czy zamontować je w półce w środkowej części kadłuba? Tak prezentuje się sklejona część ogonowa: Zawiasy wykonane są z butelki plastikowej. Dziś okleiłem też wstępnie skrzydło. Przed pokryciem wyglądało ono tak: Po: Skrzydło wykonane jest ze styropianu, zastosowane wzmocnienia to dwie listwy sosnowe 5x4mm oraz 4x4mm. Model wyposażony będzie w lotki - nie ma ich póki co na zdjęciu. Planuję napęd lotek poprzez jeden serwomechanizm, zastanawiam się jeszcze jak przenieść napęd z wnętrza kadłubu na lotki - prawdopodobnie zastosuję jakiś "samopatent" Pozostała część maszyny jeszcze nie oklejona: Do wnętrza kadłubu planuję wkleić dwie listwy sosnowe jako wzmocnienie. Zastanawiam się jak umieścić wręgę silnika tak aby możliwa była regulacja jego skłonu, gdy całość już będzie sklejona. Zanim nabędę silnik minie jeszcze trochę czasu, więc na razie skupię się na zamontowaniu napędu sterów. Póki co zabieram się za dalsze oklejanie Pozdrawiam
Gość Squa Opublikowano 1 Maja 2010 Opublikowano 1 Maja 2010 Raven to akrobat o ile sie nie myle ? No jak na pierwszy model to się zapędziłeś troche ;] Ale powodzenia w budowie
KaliN Opublikowano 1 Maja 2010 Opublikowano 1 Maja 2010 Narazie ładnie to wygląda, ale myślę że po dokończeniu tego modelu podwieś go pod sufitem i zrób jakiegoś górnopłata Można wiedzieć gdzie i za ile tną takie modele ?
Gość Anonymous Opublikowano 1 Maja 2010 Opublikowano 1 Maja 2010 KaliN, Wpisz na allegro "Raven" Można wiedzieć jak bardzo rośnie masa części po oklejeniu papierem?
Malker Opublikowano 2 Maja 2010 Opublikowano 2 Maja 2010 Lotki wytnij dużo większe niż są na tym foto: http://img07.allegroimg.pl/photos/oryginal/10/16/61/22/1016612232_3 <-- Foto zaczerpnięte z aukcji allegro ! Z takimi lotkami jak jest na zdjęciu to tym polatasz jak trenerkiem, nic więcej Pooglądaj fotki większych modeli do akro 3D i weź z nich przykład.
johnyw Opublikowano 2 Maja 2010 Autor Opublikowano 2 Maja 2010 Jeśli chodzi o wycinanie - model kupiony na allegro Co do tego podwieszenia pod sufitem - też o tym myślałem, ale budowę ukończę, najwyżej maszynę oblata ktoś bardziej doświadczony. Dziękuję za opinie, zastanowię się nad tymi lotkami Zastanawiam się jeszcze nad napędem lotek - lepiej jedno serwo czy dwa? Jeśli dwa to muszę je podłączyć przez jakiś specjalny element i dopiero do regulatora?
kisiel Opublikowano 2 Maja 2010 Opublikowano 2 Maja 2010 Zastanawiam się jeszcze nad napędem lotek - lepiej jedno serwo czy dwa? Jeśli dwa to muszę je podłączyć przez jakiś specjalny element i dopiero do regulatora?Ten specjalny element to przewód Y (jest to zwykłe równoległe połączenie serw) i nie do regulatora a do odbiornika. :wink:
johnyw Opublikowano 6 Maja 2010 Autor Opublikowano 6 Maja 2010 Tak zgadza się do odbiornika - pomyłka Znalazłem dziś kilka chwil i zastanawiam się co robić dalej. Myślę jak rozmieścić ten cały bałagan w środku modelu. Wydaje mi się, że dobrym rozwiązaniem będzie wycięcie półki na serwa w skrzydle w środku modelu - tak jak na zdjęciu: Nie wiem jednak czy lepiej będzie wyciąć tutaj półkę na jedno serwo - napęd lotek i wtedy umieścić dwa serwa w ogonie, czy też wyciąć tutaj miejsca na dwa serwa - steru wysokości i kierunku a dwa serwa napędu lotek umieścić w skrzydłach? Wolałbym wykorzystać 3 serwa w całym modelu, ale czy serwo 8g wystarczy tutaj do napędu lotek? Jeśli wytnę w skrzydle miejsca na dwa serwa, obawiam się, że nie poprowadzę bowdenów przez tą ciasnotę: Jak więc to zrobić żeby było profesjonalnie i łatwo? Odbiornik chcę umieścić tak jak na pierwszym zdjęciu. Mógłbym wtedy wyprowadzić kabel do zasilania i umieścić pakiet zasilający pod owiewką: Tylko czy nie będzie później problemów z wyważeniem? Proszę też o poradę jak rozwiązać problem wykończenia przodu. Aktualnie wygląda to tak: Czy skleić przód na sztywno i dokleić do reszty kadłuba, wklejając w środek balsową wręgę pod silnik? Czy lepiej skonstruować to tak, że np. połowa maski doklejona do kadłuba, a połowa doklejana do reszty np. taśmą, tak aby był dostęp do silnika? Kolejne pytanie - czy moje pakiety się do czegoś przydadzą w tym modelu? Zastanawiam się też, czy konieczne będzie wzmocnienie całego modelu - uhu por, trzyma to wszystko naprawdę solidnie. Planuję dać we wnętrzu sosnową listwę 5x5mm. Czy to wystarczy? Wrzucam też zdjęcie aparatury: Zapraszam do dyskusji i przepraszam za ten nawał pytań
Malker Opublikowano 6 Maja 2010 Opublikowano 6 Maja 2010 Cześć. Polecam Ci dać 2 serwa na napęd lotek. Najlepiej zamocować je w skrzydłach a w kadłubie zamocuj od steru kierunku i steru wysokości. Powodzenia
kisiel Opublikowano 6 Maja 2010 Opublikowano 6 Maja 2010 Znalazłem dziś kilka chwil i zastanawiam się co robić dalej. Myślę jak rozmieścić ten cały bałagan w środku modelu. Wydaje mi się, że dobrym rozwiązaniem będzie wycięcie półki na serwa w skrzydle w środku modelu - tak jak na zdjęciu: Ja zawsze rozkładam sobie wyposażenie i wstępnie wyważam, żeby później ołowiu nie dokładać. Nie wiem jednak czy lepiej będzie wyciąć tutaj półkę na jedno serwo - napęd lotek i wtedy umieścić dwa serwa w ogonie, czy też wyciąć tutaj miejsca na dwa serwa - steru wysokości i kierunku a dwa serwa napędu lotek umieścić w skrzydłach? Wolałbym wykorzystać 3 serwa w całym modelu, ale czy serwo 8g wystarczy tutaj do napędu lotek? Jeśli wytnę w skrzydle miejsca na dwa serwa, obawiam się, że nie poprowadzę bowdenów przez tą ciasnotę: Według mnie do napędu lotek wystarczy jedno serwo. A półke na serwo kierunku i wysokości daj jak najbliżej skrzydła żebyś niemiał problemów z wyważeniem modelu. A bownedy spokojnie się zmieszczą. Czy skleić przód na sztywno i dokleić do reszty kadłuba, wklejając w środek balsową wręgę pod silnik? Czy lepiej skonstruować to tak, że np. połowa maski doklejona do kadłuba, a połowa doklejana do reszty np. taśmą, tak aby był dostęp do silnika? Oczywiście zrób tak aby był dostęp do silnika. Może wklej w kadłub wręge silnikową. Przypuszczam że będziesz musiał zrobić domek aby wysunąć silnik do przodu. A tą maske zrób zdejmowaną. Kolejne pytanie - czy moje pakiety się do czegoś przydadzą w tym modelu? Raczej nic z tego nie będzie. Ewentualnie z tych 650 mógł byś zrobić jeden 8 celowy pakiet. Zastanawiam się też, czy konieczne będzie wzmocnienie całego modelu - uhu por, trzyma to wszystko naprawdę solidnie. Planuję dać we wnętrzu sosnową listwę 5x5mm. Czy to wystarczy? Sam papier już dobrze wzmocnił model więc ta listewka powinna wystarczyć.
Szczepen02 Opublikowano 6 Maja 2010 Opublikowano 6 Maja 2010 Co do pytania, czy akumulatory się przydadzą- zależy jaki silnik masz zamiar uzyc... 8,4 v powinno dac rade pociagnac 400, jednak najlepszy bylby 9,6v. Jednak przy inwestowaniu w silniki bezszczotkowe uzywaj tylko lipoli. Na alledrogo i oczywiscie w hobbycity mozna znalezc tanie do 50 zl turnigy 1000 1300 i 1600 mah.
kisiel Opublikowano 6 Maja 2010 Opublikowano 6 Maja 2010 Co do pytania, czy akumulatory się przydadzą- zależy jaki silnik masz zamiar uzyc... 8,4 v powinno dac rade pociagnac 400, jednak najlepszy bylby 9,6v. Jednak przy inwestowaniu w silniki bezszczotkowe uzywaj tylko lipoli. Na alledrogo i oczywiscie w hobbycity mozna znalezc tanie do 50 zl turnigy 1000 1300 i 1600 mah. Z twojej wypowiedzi zrozumiałem że niemożna przy silnikach bezszczotkowych używać innych akumulatorów niż lipole. :crazy: Czy jesteś w stanie wytłumaczyć mi dlaczego przy bezszczotkach używać tylko lipoli? Jakoś ludzie latają na silnikach bezszczotkowych z akumulatorami Ni-Cd, Ni-MH, Li-Ion, Li-Fe i nic się nie dzieje. Sam swojego czasu latałem na Ni-MH i Ni-Cd na trójfazie. :twisted:
johnyw Opublikowano 7 Maja 2010 Autor Opublikowano 7 Maja 2010 Dziękuję za rady i pomysły, obmyśliłem już jak wykonać wręgę pod silnik, więc jak ją popełnię, wrzucę zdjęcia, ale to pewnie dopiero w przyszłym tygodniu. Może polecicie mi jakiś tani silnik do tego modelu? Nie musi być supermocny, mam zamiar latać nim bardziej rekreacyjnie. Powiedzcie mi jeszcze, czy pakiet zasilający można wykonać samodzielnie z akumulatorków AA lub AAA? Mój znajomy tak podobno robi i się zastanawiam czy to możliwe.
kisiel Opublikowano 7 Maja 2010 Opublikowano 7 Maja 2010 Powiedzcie mi jeszcze, czy pakiet zasilający można wykonać samodzielnie z akumulatorków AA lub AAA? Mój znajomy tak podobno robi i się zastanawiam czy to możliwe. Tak możesz je wykonać samodzielnie. Ja nie jeden pakiet sobie tak zrobiłem. Tylko pytanie czy umiesz posługiwać się lutownicą? :wink:
Gość Kuba.K Opublikowano 7 Maja 2010 Opublikowano 7 Maja 2010 kisiel ale nie wszystkie Ni-XX mają taką wydajność prądową aby móc zasilać bezszczotke. Jak już robić własne pakiety to dobrze mieć lutownice o dużej mocy. Tak aby akumulator grzać tylko chwilę. Ponieważ możesz go trwale uszkodzić przy zbyt długim grzaniu.
johnyw Opublikowano 7 Maja 2010 Autor Opublikowano 7 Maja 2010 Co do lutowania, to nie ma problemu Postaram się poszukać na forum jakiejś instrukcji jak sczepić akumulatory do kupy. A jaki silnik możecie mi polecić? Zależy mi głównie na cenie.
Szczepen02 Opublikowano 7 Maja 2010 Opublikowano 7 Maja 2010 kisiel, przepraszam za niesprecyzowaną odpowiedź, ale byłem już dosyć śpiący i musiałem szybko pisać, bo tata naglił, że jutro szkoła i że mam już iść spać Co do wydajności pakietów niklowych, zależy jaka bezszczotkę dasz... Ja mając emaxa 2822, który nie potrzebuje wielu? amperów, przy pakiecie Ni-MH 650 mAh 9,6 v oraz 20C, silnik nie osiagał max. ciągu tylko jakieś 3/5.
kisiel Opublikowano 7 Maja 2010 Opublikowano 7 Maja 2010 kisiel ale nie wszystkie Ni-XX mają taką wydajność prądową aby móc zasilać bezszczotke. Jak już robić własne pakiety to dobrze mieć lutownice o dużej mocy. Tak aby akumulator grzać tylko chwilę. Ponieważ możesz go trwale uszkodzić przy zbyt długim grzaniu. Zgadzam się z tym. Ale to nie wyklucza całkowicie Ni-xx przy zasilaniu bezszczotek. Ale też niekażdy li-pol ma taką wydajność prądową aby zasilić określony silnik bezszczotkowy. Dlatego trzeba odpowiednio dobrać pakiet do pobieranego przez silnik prądu. EDIT kisiel, przepraszam za niesprecyzowaną odpowiedź, ale byłem już dosyć śpiący i musiałem szybko pisać, bo tata naglił, że jutro szkoła i że mam już iść spać Co do wydajności pakietów niklowych, zależy jaka bezszczotkę dasz... Ja mając emaxa 2822, który nie potrzebuje wielu? amperów, przy pakiecie Ni-MH 650 mAh 9,6 v oraz 20C, silnik nie osiagał max. ciągu tylko jakieś 3/5. Mogłeś mieć już wyjechany pakiet. A po za tym przy 8 celowym pakiecie Ni-Mh masz troszkę niższe napięcie niż przy np. Li-pol 3s. A więc przy spadku napięcia spadają też obroty.
Szczepen02 Opublikowano 8 Maja 2010 Opublikowano 8 Maja 2010 Nie, nie mialem wyjechanego pakietu, a emax przy 2 celach LiPo powinien conajmniej dawc ciąg 450g przy śmigle 10x4.7. Max ciąg z moim pakietem wyniósł ok 350g. Po prostu Ni-MH mają mmniejszą wydajność prądową( nie wiem, czy wszystkie, ale przynajmniej mój ). Ze wzoru wychodzi dokładnie 13 A. EDIT: Jak tam idzie z budową??
johnyw Opublikowano 8 Maja 2010 Autor Opublikowano 8 Maja 2010 Budowa powoli lgnie do przodu, ale jednak ciągły brak czasu przeszkadza ;( W ten weekend jestem u siebie na włościach , a mamy tu własne lądowisko dla ULL - chciałem polatać chociaż Falconem, ale zostawiłem pakiety i AA w Olsztynie i mimo świetnej pogody nic z tego nie wyszło. Jutro wracam do OL i znowu brak czasu, więc myślę, że dopiero 20.05 będzie chwila, żeby coś pogrzebać przy modelu. Do tego czasu zamówię bowdeny, dźwignie, serwo do napędu lotek, zestaw akumulatorów AA do lutowania no i może napęd. Proszę tylko o poradę - jaki silnik i śmigło zastosować? Myślę, że oblatam Ravena sam - mam dobre miejsca - zanim złożę model, trawsko i zboża będą wysokie i sprężyste, więc krety i inne naziemne ewolucje mi nie groźne Mam także do dyspozycji kawałek twardego żużlu do startów, więc wkleję we wręgę silnikową mocowanie do podwozia. Dziękuję za odpowiedzi i pozdrawiam.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.