leszek-bart Opublikowano 1 Maja 2010 Opublikowano 1 Maja 2010 Witam . Po zimowych testach jak się okazało znakomitego silnika TurboJet 3530/10 ze sklepu " Abc-rc " postanowiłem znaleść (zbudować ) dla niego sensowny model . Silnik na śmigle APC E 11/5,5 daje 1200 gram ciągu . Kto czytał moją relację z testów w/w silnika to wie ,że zastosowałem go do modelu Fun Flaya o rozpiętości 106 cm i wadze do lotu 870 gram . O takiego : Jednak jego właściwości lotne nie całkiem mnie zadowalają , z tąd potrzeba zbudowania czegoś innego . A mając wydrukowane ( przez pomyłkę zresztą ) plany Katany XLite o rozpiętości 125 cm wybór był oczywisty . Pierwsza koncepcja to budować model z planów . Niestety po zbudowaniu kadłuba okazało się , że waży on 428 gram (widoczny na zdjęciu w tle ) i nie da się zbudować modelu o wadze do lotu do 1000 gram . Po przemyśleniu co by tu wykombinować powstał taki oto model : Waga pustego wyszła 508 gram co do lotu da wagę 960 gram przy rozpiętości 120 cm . Kadłub oparty jest o kwadratową rurę z balsy 3 mm obudowaną konstrukcją z depronu , wzmocnioną 4 listewkami sosnowymi 5/3 poprowadzonymi w takim odstępie by można było przykleić je do poszycia skrzydła . Szerokość wynosi 5,5 cm by pakiet i odbiornik całkowicie schować w kadłubie . Skrzydła jak widać to klasyczna konstrukcja . Serwa to HS 81 , a pakiet 3S 2200 . Stateczniki to depron i balsa 6 mm. Ukończony model wygląda tak . : Po oklejeniu waży 554 gram , czyli doszło 46 gram . Oblot planowany w przyszłym tygodniu .
leszek-bart Opublikowano 15 Lipca 2010 Autor Opublikowano 15 Lipca 2010 Witam . Ze względów finansowych udało mi się dopiero teraz dokończyć model w pełni konstrukcyjny . Wygląda on tak : A od spodu : Powiększyłem rozpiętość do 130 cm , długość to 125 cm . Celowo wykonałem szeroki przód modelu , by model mniej się rozpędzał . Waga modelu to 850 gram . Czyli 300 gram więcej niż wersja Light , której jednak nie udało mi się oblatać . Okazało się , że z silnikiem wielkości Axi 2808 (Turnigy 3530 ) trzeba by dać na nos około 40 gram ołowiu w celu wyważenia . Odpowiedniejszy zatem byłby silnik wielkości Axi2814 ( odpowiednik Turnigy to 3536 ) , który waży około 35 gram więcj . Zapewniło by to przy okazji odpowiedni zapas ciągu do wszelkiego typu akrobacji . Ponieważ moje lotnisko zarosło wysoką trawą , to loty wykonuję tylko motoszybowcem i Katany muszą poczekać na oblot i na nowe silniki . Do konstrukcyjnej planuję silnik Turnigy 3540 /1100 . Napęd steru kierunku w Katanie L-30 jest typu Pul-pul , tyle że zamiast sznurków zastosowałem 2 bowdeny . Oba bowdeny ważą 9 gram , choć jeszcze się zastanawiam nad tym rozwiązaniem i jeśli nie będzie problemu z wyważeniem to jednak zastosuję serwo kierunku w tyle kadłuba .
leszek-bart Opublikowano 17 Sierpnia 2010 Autor Opublikowano 17 Sierpnia 2010 Witam . Niestety oblot Katany X-Lite z silnikiem TurboJet 3530/10 ( model potrzebował doważenia aż 80 gram na przód) nie doszedł do skutku , gdyż spalił się silnik . Oględziny wykazały , że stator zardzewiał i pokrył się rdzą .To spowodowała zakup silnika Turnigy 3540/1250 oraz regulatora 40 Amper . Z tym wyposażeniem model wyważa się już samym pakietem , ale do lotu wychodzi 1100 gram . Ale to i tak niewiele w porównaniu z 1400 gram jakie ważyła Katana S30 SebArtu . Oblot ze śmigłem APC E 11/8 wykazał , że model lata trochę za szybko , wymiana na Tower Pro 11/6 trochę tą szybkość zmniejszyła . Niestety niegroźnie wyłamało się podwozie , ale obecnie zostało wzmocnione . Choć praktycznie nie jest potrzebne bo model ląduje obecnie w wysokiej trawie . Po pierwszych lotach mogę powiedzieć , że założenia konstrukcyjne model spełnia wyśmienicie . Lata i wykonuje figury ,z naprawdę niewielką prędkością . Jeszcze nie udało mi się zerwać strug . Zawis utrzymuje praktycznie samodzielnie . Naprawdę warto powalczyć o te kilkaset gram w modelu 3D . Jak się już nacieszę Kataną X-Light to przyjdzie czas na oblot Katany konstrukcyjnej z tym samym wyposażeniem .
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.