stach34 Posted June 19, 2010 Share Posted June 19, 2010 Witam, właśnie będę się brał w ciągu najbliższych tygodni (jestem w domu w weekendy) do przewijania silniczka 3f Turnigy 35-36C 1100kv . Będzie to mój pierwszy przewijany silniczek 3f. Zielone pojęcie o elektronice mam także nie powinno być źle. Będę tu pisać jak braknie mi mojej wiedzy, w nadziei że pomożecie Narazie pierwszy krok zrobiłem - zdjąłem stator z uzwojeniami z silnika. Ciężko było bo nawet po podgrzaniu statora do 300*C , musiałem użyć siły kleszczykami. Stator i uzwojenia wyglądają jak prosto z pieca Ale to sie naprawi. Pierwsze kilka pytań które nie dają mi spokoju : 1. Co to znaczy nawijać zęby 11 zwoi wiązką 12 drutów ? Wydaje mi się, że wiązką 12 drucików , trzeba zrobić 11 zwoi na każdym zębie (?) 2. Dla mojej pewności : jeden zwój czyli jedna pętelka na zębie ? http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4958 3.Czego użyć potem - do przymocowania statora do silnika - do odizolowania statora od uzwojeń ? Proszę o podanie konkretnej żywicy. 4. Jak obliczyć ile bede potrzebował drutu ? Stator ma 1,5 cm długości, zwoi ma być 11 wiązką 12 drutow, zębów jest 12. 5. Jak obliczyć kv silnika ? Obroty max ? Pobierany prąd ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stach34 Posted June 19, 2010 Author Share Posted June 19, 2010 Teraz pasuje wyczyścić silnik ze spalenizny. Potraktuje go acetonem. To dybry pomysł ? Nie ściągnie mi farby z obudowy ? (pytania w pierwszym poście nadal aktualne ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
zzradek Posted June 21, 2010 Share Posted June 21, 2010 Pierwsze kilka pytań które nie dają mi spokoju : 1. Co to znaczy nawijać zęby 11 zwoi wiązką 12 drutów ? Wydaje mi się, że wiązką 12 drucików , trzeba zrobić 11 zwoi na każdym zębie (?) 2. Dla mojej pewności : jeden zwój czyli jedna pętelka na zębie ? 3.Czego użyć potem - do przymocowania statora do silnika - do odizolowania statora od uzwojeń ? Proszę o podanie konkretnej żywicy. 4. Jak obliczyć ile bede potrzebował drutu ? Stator ma 1,5 cm długości, zwoi ma być 11 wiązką 12 drutow, zębów jest 12. 5. Jak obliczyć kv silnika ? Obroty max ? Pobierany prąd ? 1 tak 2 tak 3 stator do silnika na żywicę - wcale nie musi być konkretna, żywica dobrze łapie metal. Chyba że wchodzi tak ciasno, że wcale tego nie trzeba kleić. A z izolacją uzwojeń od statora nie wiem, bo sam z tym miałem największy problem - chętnie sam się dowiem 4 obwód razy ilość zwojów razy ilość zębów razy ilość drucików w wiązce. Plus wyprowadzenia. I do tego 2-3 razy tyle na zapas, jak Ci coś nie wyjdzie za pierwszym razem 5 a z tym już gorzej, bo pewnie nie masz wszystkich danych. Najlepiej oprzeć się na parametrach tego co było nawinięte w oryginale. Zmniejszasz ilość zwojów - zwiększa się kv i zmniejsza opór czyli rośnie maksymalny prąd. Zwiększasz grubość drutu (lub ilość drucików w wiązce) - rośnie dopuszczalny prąd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pawel66 Posted June 24, 2010 Share Posted June 24, 2010 nawijaj taką samą wiązką druta a zwojów tyle ile ci się zmieści :wink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
bubu2 Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Uszkodzoną izolacje na statorze (zazwyczaj zieloną) najlepiej naprawia się kompozycją żywic Distal (biały, nie Rapid). Próbowałem wielu swiństw, Distal jest najlepszy. Nie należy używać żadnych farb, po nawinięciu będą przebicia do statora. Zawsze, nawet po "lekkim" nawijaniu. To dotyczy pytania trzeciego. Obliczenie osiągów po nawinięciu-tu nie jest tu tak prosto. Najlepsze okazuje się doświadczenie (notatki skrzętnie robione). Jak bedzie nie tak-odwijamy i krecimy jeszcze raz (w końcu to tylko 15 min. Tyle mniej więcej nawijamy jeden silnik). Po próbach, nasycanie lakierem drutów (nie żywicą) i wklejanie stojana do podstawy (ZAWSZE, nawet gdy wchodzi ciasno!!! Zywicą). Na inne pytania odpowiedzi powyżej były poprawne. I jeszcze jedno-nie robimy wyprowadzeń drutami nawojowymi. Kończymy je krótko, dolutowujemy elastyczne przewody wyprowadzeń, połączenie izolujemy koszulką termokurczliwą. Wiekszość uszkodzeń silników, to ułamane wyprowadzenia drutami nawojowymi. Chińczycy tak robią, bo szybciej i taniej. Zawsze, prędzej czy później takie połączenia pekają i silnik sie pali (pracuje kilka drucików w grubej wiązce, raczej nigdy nie złamią się naraz wszystkie). pozdr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stach34 Posted June 29, 2010 Author Share Posted June 29, 2010 Po próbach, nasycanie lakierem drutów (nie żywicą)Nie bardzo rozumiem to zdanie. Ten lakier to jakiś zwykły czy jak ? Mógłbyś podać jakąś konkretną nazwę takiego lakieru, którym bym nasycił druty? I co to znaczy nasycić druty - przesączyć je lakierem? (lakier wchodzi między druty, unieruchamia je) Jak narazie szukam drutu nawojowego.. wszędzie tylko 0,2mm a 0,18mm to nie ma :/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
pawel66 Posted June 29, 2010 Share Posted June 29, 2010 daj to 0.2 i się nie przejmuj Link to comment Share on other sites More sharing options...
stach34 Posted July 21, 2010 Author Share Posted July 21, 2010 daj to 0.2 i się nie przejmujTu nie można dawać jaki sie chce drut i ile wejdzie zwoi. Jeśli ma być jak w oryginale to ma być to samo. Pole przekroju całej wiązki 0.2mm jest większe niż dla 0,18mm co za tym idzie większy prąd może pociągnąć, a za tym idzie szereg konsekfencji. Silnik przewinąłem, użyłem drutu 0,28mm, tak by pole przekroju było takie samo. Pozostaje złożyć go i sprawdzić czy działa jak trzeba. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pawel66 Posted July 24, 2010 Share Posted July 24, 2010 0.02 nie zrobi prawie żadnej różnicy! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cimek Posted July 24, 2010 Share Posted July 24, 2010 Tak ,tak Bo Ty Pawel wszystko wiedzący jesteś... nawet nie wiesz na jakiej zasadzie działa odbornik ,a co dopiero jak się przewija silnik i oblicza rezystancję Link to comment Share on other sites More sharing options...
pawel66 Posted July 25, 2010 Share Posted July 25, 2010 odczep się błagam :evil: potrafię przewinąć silnik 3fazowy(narazie przewijałem 12 statorów 14 magnesów deltą AacCBbaACcbB emaxa 2822 po 5 zwojów i działa aż świszczy) wiem że różnica 0.02mm drutu wiele nie zmieni :!: ile silników przewinąłeś że się wcinasz? zaczynasz bez potrzeby pyskówkę pisałem ci masz coś do mnie napisz na gg lub spotkajmy się w 4 oczy zasada budowy odbiornika radiowego , jego bloki i ich funkconowanietego oczekiwał ode mnie Pan Marek potrafisz mi to wyjasnić? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cimek Posted July 25, 2010 Share Posted July 25, 2010 spotkajmy się w 4 oczy :shock: :shock: :shock: Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomekr Posted July 26, 2010 Share Posted July 26, 2010 stach34, W sumie nie znając konsekwencji zmiany przekroju drutu bardzo dobrze zrobiłeś przyjmując że ma być takie samo pole przekroju. Nie mniej informacja na przyszłość - im większe pole przekroju drutu to mniejsza rezystancja silnika i większa sprawność, oraz większy ciężar drutu, a tym samym silnika> zapraszam do mojego postu z przewijania dużego silnika http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=25544&start=15 . pawel66, niestety twój pęd do wypowiadania się irytuje nie tylko kolegę Mateusza -Cimek, mnie również, a pewnie i wielu innych. Jeśli się wypowiadasz, to staraj się przekazać jakieś użyteczne informacje, a nie tylko hasła, że coś w tym temacie słyszałeś i zero konkretów i praktycznych wskazówek - w ten sposób zaśmiecasz wątki bezużyteczna paplaniną, a nawet wprowadzasz w błąd, no i ten nachalny podpis, żeby tupnąć na pomógł! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WoZnY Posted July 26, 2010 Share Posted July 26, 2010 @stach34 napisz innym ilu drutów 0,28 użyłeś i dlaczego, jak to policzyłeś. Przyda się to pewnie nie jednemu. Osobiście wiem jak to wyliczyć, ale to Twój wątek więc nie będę się wcinał Link to comment Share on other sites More sharing options...
stach34 Posted July 26, 2010 Author Share Posted July 26, 2010 Więc tak, miałem problem ze znalezieniem drutu 0,18 mm więc użyłem innego. Oryginał był nawinięty wiązką 12 drutów 0,18mm. To jest powierzchnia pola przekroju jednego druta x 12 = Pole przekroju całkowitego którym trzeba nawijać. Policzyłem sobie jakie było pole całkowite w moim przypadku, i dobrałem taki gruby drut i taką ilość drutów we wiązce żeby jego pole przekroju było takie jak w oryginale, lub bardzo zbliżone. U mnie różnica jest w tysięcznych częściach mm2. Nawinąłem drutem 0,28mm , 5 drutów we wiązce. Całkowite pole przekroju ma duże znaczenie. Jeśli damy grubszy drut nawojowy to silnik będzie mógł przy obciążeniu wziąć więcej prądu, a jeśli ktoś ma wszystko na styk dobrane to porostu albo regiel albo pakiet padnie, bo nie wytrzyma większego prądu. Użyłem 0,28mm a nie 0,2mm ponieważ tym pierwszym moglem dużo dokładniej dobrać pole przek. całkowite. Silnik nawinąłem, zrobiłem testy i śmiga jak nowy, max 23A Wygląda na to że temat zamknięty. Pozdro wszystkim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.