Skocz do zawartości

SZD 55 PROMYK ze stajni "JISPRO"


fullrespect

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Was wszystkich serdecznie!

 

Na początek, dla tych co o nie śledzili mojego tematu SZD 39 Cobra 17 powiem ze PROMYK jest moim drugim modelem redukcyjnym w podobnej skali jak Cobra.

Niestety ostatnio Cobre uziemiłem przez zderzenie z kolegą w powietrzu - ścięło mi statecznik poziomy i z około 50m spadłem ciasnym korkociągiem prawie pionowo w glebę. Tyle historii Cobry (jest o niej obszerny wątek).

 

SZD 55 - jest moim pierwszym modelem w pełni wykonanym z laminatu.

 

Trochę o Promyku znajdziecie na stronie producenta: http://jispro.sweb.cz/szd55.htm

 

 

 

Przejdźmy jednak do sedna!

Po tym jak PROMYK dotarł do mnie (kupiłem go od kolegi z naszego forum), od razu go zważyłem. Całość tylko z serwami w lotkach - waży dokładnie 2456g a jak dojdzie wyposażenie to szacuje na jakieś 2800 - 2900g. Kadłub jakiś wielki się wydaje - nie jest wcale prostym złapać go do wyrzutu - no chyba ze ktoś ma wielką dłoń :P Jest zdecydowanie większy niż kadłub Cobry (ale nie wiele dłuższy).

 

Z uwagi na fakt iż nigdy nie dobierałem napędu do tak ciężkich szybowców - prośba do Was moi mili - zaproponujcie jakiś zestaw silnik + śmigło - taki aby po wyrzucie z ręki nie miał problemu z rozpędzeniem się i w końcu wznoszeniem. Jako że wypłukałem się z kasy kupując promyka i jadę na oparach to potrzebuję coś w miarę taniego - najlepiej z HobbyKinga - a jeszcze lepiej silnik TURNIGY - tylko jakiej mocy? To pytanie jest do Was!

 

Czekam na odpowiedzi i mam nadzieję że Promykiem zarażę wiele miłośników makiet szybowcowych - na co po cichu liczę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 93
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Witam

Proponuję jeden z tych silników

http://rc-electrotown.pl/index.php?products=product&prod_id=309

http://rc-electrotown.pl/index.php?products=product&prod_id=23

W swojej Proxima II (2010g, 2,80m) mam silnik RAY 3542 i śmigło 12x6. Na max obrotach Proxima idzie pod kątem 70° w górę.

Jeżeli te silniki Ci nie spasują, to każdy inny osiągający ciąg 2500-3000g będzie OK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wojtek - czy to aby nie przesada :)

 

Może ja wytypuję a ktoś się wypowie...

Dodam jeszcze ze ja nie chce mieć z silnika SPADOCHRONU tylko coś co rozpędzi model do odpowiedniej prędkości (wiem jak w Cobrze miałem - 1400 Kv i ona szła jak burza :) )

Widzę ze jest tendencja do zakładania silników o małym Kv - nie wiem dlaczego i nie rozumiem tego ? Silnik zamiast zdecydowanie ciągnąć do przodu to robi tylko dużo wiatru....

 

Ale dobra - skoro wszyscy tak robią to moze ja coś założę:

(posłużyłem sie przelicznikiem na stronie AXI i szukalem cos zbliżonego)

http://www.modelmotors.cz/index.php?page=711&product=&kategorie=&serie=&motor=Sail%20plane&gram=2800&ounce=&hmotnost=g

 

1. http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7708

2. http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3888

3. http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4657

4. http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4909

 

Co o tym sądzicie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Ten pierwszy o ciągu 3000-6000g to faktycznie, ale mocy nigdy dosyć jak to powiadają mechanicy samochodowi.

Tomku tu nie chodzi o spadochron ze śmigła tylko oto aby w możliwie krótkim czasie znaleźć się na odpowiednim pułapie. Z autopsji wiem jakie to ma kolosalne znaczenie dla przyjemności w lataniu.

Latałem kiedyś Easy Glider'em, Electric z silnikiem szczotkowym klasy 400. No i się latało. Jak ugotowałem trzeci silnik to kupiłem Elektro Juniora S z silnikiem bezszczotkowym i nadmiarem mocy. I tym modelem to się latało.

Przemyśł dobrze dobór silnika. Kilkanaście sekund i jesteś na pułapie 200-300m i szukasz noszenia a tak wozisz się przez prawie minutę na silniku a w szybowcach przecież nie oto chodzi. Nie wspominam tutaj o sytuacjach ekstremalnych, gdzie może być potrzebna duża moc silnika celem ostrego wyciągnięcia modelu w górę co by nie przywalił w jakąś przeszkodę. Wiem, że to skrajny przypadek ale takie się też zdarzają.

Te silniki Turnigy to:

ten typuję jako nr 1 TR 35-48-B 900kv Brushless Outrunner

ten typuję jako nr 2 TR 35-48-C 800kv Brushless Outrunner

ten typuję jako nr 3 TGY AerodriveXp SK Series 42-40 750Kv / 600W

Zwróć uwagę na pobór prądu przez te silniki. Wacha się on w zakresie od 60 do 30A.

Niby nic takiego, bo Turnigy produkuje również odpowiednie regulatory (sam latam z turnigy Plush 60A z BEC 3A) ale cena jest też stosowna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomaszku, będę śledził ten wątek z wielkim zainteresowaniem.

Konfiguracja mojego napędu była następująca:

Hyperion HP Z3025-12 664 Kv, śmigło AN 13*6,5, bakteria lipo 4s 3300 mAh.

W tej konfiguracji zmierzona moc to około 600W.

Do startu z ręki (a nie mam dużych dłoni), potrzebny był silniejszy wyrzut i model szedł w górę pod połową kąta prostego. Jeżeli silnik będzie miał moc 100-150W więcej to będzie to rakieta. Można wtedy wyrzucać szybowiec pod kątem w górę. Zakładam, że wyjdzie ci waga w granicach 3000 - 3200g do lotu. Chwyt w okolicach luku podwozia.

Czekamy na pierwszy start.

OT

Takie same napędy jw. są u kolegi w 4 m Jantrze (4,20kg), jak również w moim szybowszczyku 3,75 m i wadze 4 kg. Może ktoś powiedzieć, że w takim układzie te szybowce nie powinny startować, albo że będą miały kłopoty ze startem. Zostało to sprawdzone praktycznie i nie ma żadnych obaw do wyjścia szybowców. Oczywistą oczywistościa - start jest bardziej płaski wynikający z konieczności rozpędzenia modeli.

Stosowaliśmy także śmigła ze skokiem 8”, istotnych różnic nie ma.

Dla zainteresowanych Promyk nie ma 3 metrów tylko 2*1,5 m (do transportu).

A idealnym rozwiązaniem do transportu jest szerszy pokrowiec na narty (teraz jest sezon na niskie ceny), zmieści się w nim kadłub i skrzydła, stateczniki mogą wystawać. Bardzo wygodnie szczególnie jak się porusza per pedes apostolorum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Tomku za wsparcie :)

Wiem ze silnik na bank muszę dać mocniejszy niż w Cobrze... wiec to wiąże się z czasem ale cóż - wole poczekać i zrobić jak należy niż przy starcie mieć za mało mocy i zwalić się na skrzydło...

 

cobra, masz jakiś namiar na Łukasza - telefon najlepiej. Bo muszę się upewnić na jakim silniku w końcu lata bo mi wydaje się ze założył ten co najbardziej mi się podoba:

 

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7708 600W

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Konsultacja z Łukaszem udana :)

 

Silnika wybrał ten co zaproponowałem w poprzednim poście i taki tez zamówiłem. Łopatki kupię 12x8 (może ktoś wie, gdzie mają na stanie?),

Niebawem przyjdzie paczka z Chin - będzie tam wszystko co potrzebne do ulotnienia Promyka :)

 

Tomku (wotoma) - przypomnisz mi na jaki silikon kleiłeś serwa ??

 

Zabieram się ostro za robotę bo paczka może być w czwartek - więc może sobota, może niedziela - OBLOT :)

WOW - na samą myśl az mi dreszczyk przechodzi :) tym bardziej ze Tomek (wotoma) od którego tego promyka kupiłem - powiedział że rozpędził go do 240 km/h :shock:

 

Prace trwają...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam po dłuższej przerwie...

staram się aby ulotnić Promyka w tą sobotę - mam wszystko jeśli chodzi o wyposażenie ale oczywiście nie obejdzie się bez problemów... z uwagi na moje 6-cio kanałowe radio muszę kombinować z hamulcami - trzeba podpiąć dwa serwa pod jeden kanał, myślałem ze obrócę sobie serwa XHT900 w skrzydłach aby działały w prawidłową stronę - ale niestety - jedno z nich po obróceniu po prostu się nie mieści w skrzydle. Zastanawiam się nad zaklejeniem (tymczasowym) hamulców i ulotnieniem szybowca bez nich (w zamian zrobię sobie klapolotki). Jeszcze jedno mi do głowy wpadło - czy V-Tail mixer może rozwiązać mój problem - czyli - zamiast obracania jednego serwa - zastosować ten mixer - pytam bo nie wiem jak to działa bo nigdy tego nie używałem - może ktoś pomoże ?

 

Tak czy siak postaram się oblatać Promyka bez hamulców ale przecież nie zostanę bez nich na zawsze! Dlatego jakieś rozwiązanie muszę znaleźć (tylko nie mówcie żebym zmienił aparaturę bo na to już kasy nie mam) przynajmniej nie w tym sezonie...

 

A tak w ogóle to jakoś ostatnio odechciało mi się latania po stracie mojej ukochanej Cobry :( i tak na prawdę to Promyka przygotowuję na siłę (bo wiem ze jak nim polecę to chęć do latania zapewne wróci).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój Starling jest dośc szybkim modelem (Ray 3542 06 i LiFe 4S)ale Tomasza Promyk to "gwizdek " :D przy nim.

na pokładzie ma Axi ale nie pamiętam jaki" potworek"a pakiet to (chyba ?) 4S li pol o pojemności 4300.Zwykle startujemy razem tzn ja wypuszczam Tomaszowi model a właściwie gdy Tomek uruchomi silnik to model sam wyrywa mi się z ręki i idzie do góry "kak rakietu"

Dołączona grafika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drodzy maniacy makiet :)

Potwierdzam słowa Tomka - promyk został oblatany w sobotę, w niedziele już go troszkę pomęczyłem, pętla była a nie powiem beczka to jeden wielki świst - wspaniała figura :) jak wykonałem dosyć nisko lecąc to na lotnisku aż usłyszałem brawa - bardzo mile to było dziękuję tym samym za Wasze uznanie drodzy koledzy ze Świebodzic!

 

W niedzielę zacząłem go dopieszczać pod względem ustawień, okazuje się ze miałem za bardzo wysunięty pakiet na dziób - przesuwając go bliżej środka ciężkości model zaczynał co raz to lepiej się zachowywać w powietrzu (tutaj dziwi mnie fakt, że lataliście na SC 70mm) mi wyszło na pewno trochę dalej - wtedy model lata poprawnie i nie ma tendencji do pikowania. (ja wymontowałem podwozie może przez to ze wagi mu ująłem)

 

EDIT:

Tak jak podejrzewałem - jak poczułem prędkość i świst usłyszałem - powróciła chęć do latania :) teraz wiem ze każde wolne popołudnie spędzę z Promykiem.

 

Teraz trochę danych co i jak u mnie wygląda:

SILNIK: TGY AerodriveXp SK Series 42-40 750Kv / 600W

PAKIET: Turnigy nano-tech 2200mah 4S 35~70C Lipo Pack

REGULATOR: TURNIGY Sentry 60amp Speed Controller

ŁOPATKI: AeroNaut CAM 12x8

Waga do lotu w tej konfiguracji (model z podwoziem, jednak je zostawiam) to 2990g

Przy tej wadze obciążenie wyszło 78,5g/dm2

 

 

Taka konfiguracja pozwala mi na to abym mógł sam wyrzucić model i nie bać się ze przepadnie w pierwszej fazie lotu.

 

Zdjęcie jak na razie mam tylko takie - filma niet... ale będzie - jeszcze Wam pokaże jak lata się w Mieroszowie - tam będzie dla mnie prawdziwy sprawdzian z Promykiem na żaglu!

 

Czekam na Wasze wypowiedzi i doświadczenia z tym modelem związane...

 

Dołączona grafika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dzisiaj odwiedziłem Jeżów Sudecki - Górę Szybowcową

 

Dołączona grafika

To zdjęcie ze zlotów drewniaków :)

Zbocze ma duży potencjał bo latać można w sumie z każdej strony a no i na samej górze kawał pola do lądowania.

 

Google Earth - Jeżów Sudecki - Góra Szybowcowa.kmz

 

Film dookoła góry:

 

Poznaliśmy tam kilku modelarzy ale nie odważyłem się latać Promykiem gdyż wiatr był bardzo zmienny (typowo termiczny) i wolałem nie ryzykować niefortunnego lądowania.

Więcej możecie poczytać u nas: http://rcswiebodzice.pl/news.php?readmore=236

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj Tomku!

Promyk to naprawdę kawał ładnej roboty! Bardzo żałuję, że nie mogłem go zobaczyć w locie, lecz mam nadzieję na kolejne spotkanie na Górze Szybowcowej :) Po twoim odjeździe posiedziałem jeszcze trochę na górze i nawet udało mi się pół godziny polatać. W sumie mimo wiatru przez cały dzień warunki do latania były słabe.

 

Czasy świetności Góry Szybowcowej są corocznie wspominane w okolicach maja-czerwca, kiedy na górę z całej Europy zjeżdżają się "drewniaki"

 

Serdecznie pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

To prawda - jak nim polecisz to będziesz na prawdę szczęśliwy :)

Ja już trochę swojego ujarzmiłem - beczka tym cackiem wygląda cudownie, a ten świst... a za wszystko inne zapłacisz kartą MasterCard :P

 

A takie małe pytanko techniczne - jaki tam silnik masz wstawiony (podaj dokładny model i producenta)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest dokładnie to co Ty masz – JISPRO SZD-55 Promyk

, silnik był AXI, ale kupiłem bez silnika i włożę TGY AerodriveXp SK Series 42-40 750Kv / 600W, regulator Turnigy 80A (za duzy, ale akurat nie było 60A w HC, silnik zasilany pakietem 4S LiFe, dodatkowo założę BEC`a z pakietem LiPo 2S do zasilania awioniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.