Skocz do zawartości

SAAB Jas 39 Gripen


Osa

Rekomendowane odpowiedzi

Jakoż Bandit czeka na pogodę a ręce są za bardzo nieceirpliwe postanowiłem zbudowac Gripena.

Długość 127cm

Rozpiętość 73cm

Powiększony o dokładnie 20%.

Oto owoc jednodniowego dłubania:

043e43ef59254120.jpg

83f821d5f6abb88d.jpg

17e1d6120da7eb24.jpg

Ten samolot od dawna bardzo mi się podoba więc dlaczego go nie mieć jako latający model. W późniejszym czasie mam zamiar zbudowac model ze skrzydłami o profilu??? właśnie jakim może macie Koledzy jakies pomysły?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 47
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
  • 3 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...

Dawno na forum niezaglądałem ale wrzuce 5 groszy . Zrobiłem jakiś czas temu kilka tych park jet-ów . F18 skala 100% , F18 skala 77% (sterowanie mix sterolotki) F14 zmienna geometria skala 77% i T38 Talon , Grippena zaczołem ale brakło weny twórczej i leży na szafie przyznam że ster kierunku w żadnym modelu potrzebny do szczęści mi niebył a modele latają bardzo fajnie filmu mam tylko z f18 małego i dużego jakby kto chciał na maila wyślę

 

t381.jpg

 

model za mały do osprzętu jaki miałem sterowanie lotki , wysokość latał z bardzo dużą prędkością na bardzo małych wychyleniach miał wstrętną tendencję do wywracania się brzuchem do góry przy lądowaniu przez ogon powierzcnia prawie taka jak skrzydła ostatecznie go roztrzaskałem praktycznie przy max prędkości właśnie przez to że mi go wiatr obrócił metr nad ziemią

 

f18p0.JPG

 

F18 skala 77% zastosowałem mix sterolotek 2 serwa TP SG-50 beczki kręcił ciężko ale kręcił pozatym latał wyśmienicie i był naprawdę poręczny zastanawiam się czy niezrobić drógiego bardzo mi się podobał ( sprzedałem )

 

f18b.jpg

 

F18 skala 100% model na silniczku Bm2408-21 aku 1320 mAh i śmigiełku 8x4 idzie pionem w górę lata bardzo szybko ale jest też stabilny w locie z prędkością 5km/h i zadartym dziobem 45 stopni na 3 serwach dynam 9g model w ciągłej eksploatacji jak narazie niezamierzam go odstawiać choć szukam jego następcy

 

f141.jpg

f142.jpg

 

F14 ze zmienną geometrią .latał po rozłożeniu skrzydeł bardzo przyjemnie sterowanie mix sterolotki po złożeniu na pełnej mocy ciął powietrze 2 x szybciej niż z rozpostartymi skrzydłami ale przeba było domixować d/r do skrzydeł bo beczki kręcił po złożeniu 3 na sekundę i stawał się bardzo ciężki w pilotażu niestety serwo do skrzydeł minimum HS81 najlepiej MG bo TP SG-90 rozleciało się przy pierwszym lądowaniu obecnie mam już wycięte elementy ze sklejki na wersję 150 % napęd będą stanowiły 2xBm 2408-21 i aku 2200 20C ciąg przewidywany około 1000-1200 g powinien mu dać kopa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wasp pytasz o profil. Ja wykonałem dwa egzemplarze F-5 (lub T-38 jak kto woli różnice niewielkie). Pierwszy to typowy prototyp. Wykonany był dokładnie wg planu z takiego zielonego depronu jak Twój Gripen. Sprawdzić chciałem jak ten model będzie latał, co warte są silniki TowerPro i spray do depronu (styropianu). Z tego wszystkiego wyszło mi, że tylko model jest warty zainteresowania. Latał co najmniej dobrze. Modyfikacji musiał ulec materiał bo ten zielony depron z Komfortu rozpadał się nawet przy normalnym lądowaniu w wysokiej trawie. Przy okazji zmieniłem płat, a w zasadzie jego przekrój. Zrobiłem go z dwóch płyt depronu 3 mm, a w środku dałem rurkę węglową 4mm. Powstał tzw. własny profil symetryczny. Cały model okleiłem folią modelarską. Niestety lepszy (twardszy) depron i folia zwiększyły wagę modelu musiał dostać mocniejszy silnik 200W. Model można zobaczyć w relacji z tegorocznego Żaru na tym forum :D

Co do właściwości lotnych modelu to jest to typowa makieta. Nie ma co liczyć na super wyrafinowane figury akrobacyjne, a ster kierunku nie jest obowiązkowy. model ma fajną tendencję przy przeciągnięciu. Obala się na plecy i tak zostaje :D . Początkowo może to zaskoczyć, ale nie jest groźne.

Mój prototyp ver 2 został dość solidnie powzmacniany w związku z czym waży gotowy do lotu 750g z zasilaniem LiPol 2200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

Jestem upierdliwy z natury wiec odwale tu czarnom robotem za innych.

F18 skala 100% , F18 skala 77%?

Pal szesc ile depronu na to poszlo, ale w tej chwili mnie najbardziej interesuje udzwig bomb w w/w modelach. I skad wziales w rozsadnej cenie Generalnego Elektryka do napedu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

Jestem upierdliwy z natury wiec odwale tu czarnom robotem za innych.

F18 skala 100% , F18 skala 77%?

Pal szesc ile depronu na to poszlo, ale w tej chwili mnie najbardziej interesuje udzwig bomb w w/w modelach. I skad wziales w rozsadnej cenie Generalnego Elektryka do napedu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja do swojego Jasa kupiłem silnik i regiel za 60zl :) z Wysyłka :D Mocy jest na styk :)

 

http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4706

 

I mała podpowiedź :D :

 

Podniosłem w nim troszeczkę lotki (dosłownie o kilka stopni) Żeby działały jak klapy ale zamiast wychylać je w dól wychyliłem w górę i samolot pięknie lata. Jest bardzo stabilny, można nawet stery puścić (ale i tak na niezbyt długo ;) )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I co mi teraz zrobisz ? :mrgreen:

 

Heh... ja nie polityk aby wybijać Ci z głowy Twój sposób myślenia :P

 

Wg. mnie plany możesz powiększyć lub pomniejszyć a skalować oryginał. Ale co tam :) Najważniejsze że wszyscy latami samolotami (modelami) w skali 1:1 :mrgreen: A co nie? Zaprzeczysz temu? :faja:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous
Najważniejsze że wszyscy latami samolotami (modelami) w skali 1:1 :mrgreen:

a gdzie tam. ja za jakis czas buduje model w skali 2:1 albo 3:1 :mrgreen:

 

Tylko skad znajdziesz profile dla tak wysokich Reynoldsow?

Co do skali, proponuje ja wyrazac w wiorstach na sekunde. Np. jesli dla jakiegos samolotu wiadomo ze polyka dwadziescia, a nasz model bedzie mial 5, to wiemy ze mamy 25%. Powody: chodzi nam wszak o latanie, a wiec o polykanie przestrzeni i nalezy to w skali modelarskiej podkreslic. Po drugie, procenty wielu ludziom dobrze sie kojarza. :crazy:

 

Co do duzych skal ok 50-100% prosze zerknac tutaj:

http://www.rcuniverse.com/forum/m_3525035/anchors_3535703/mpage_1/key_/anchor/tm.htm#3535703

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

No to koledzy wielkie odświeżenie tematu.

Dwa dni temu Gripen Adama wszedł w moje posiadanie drogą prezentu.

Tu podziękowania dla Adama :D

Został odkurzony , zamontowałem osprzęt i jutro jeśli czas i pogoda pozwolą wykonany będzie pierwszy oblot. :shock:

Narazie nie ingerowałem w poprawianie stanu samolotu ( troszkę go ząb czasu ruszył i myszki wredotki ) ale wszystko się okaże jutro. Jeśli będzie latał to zostanie "odrestaurowany" , otrzyma nowe barwy bojowe :twisted: i przeżyje drugą młodość.

Chętnie bym zamieścił zdjęcia ale niestety latam sam i nie mam kogo zagonić by spełnił się w roli fotografa.

Zastanawiam się gdzie powinien być środek ciężkości. :?:

Na razie nie podłączałem przedniego statecznika , został tylko unieruchomiony zgodnie z linią skrzydeł.

W tyłek :twisted: wsadziłem mu ten silnik:

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5688

Do tego śmigło 9x7 a w zapasie zabiorę 10x4,7 bo nie wiem na którym będzie lepiej.

Tak więc jutro wielki dzień. Albo będzie latałalbo polegnie... zobaczymy co los szykuje :roll:

Kilka aktualnych fotek:

gri.jpg

gri2.jpg

gri3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.