Skocz do zawartości

Katana


DARIUS1

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Buduję model katany 1400 , mam zrobiony na razie kadłub i mam pytanie odnośnie skrzydeł i silnika. Zamierzam zamontować w niej silnik benzynowy ok 15-20cm* i zastawiam się czy nie zwiększyć rozpiętości skrzydeł do 1500-1600mm co wy na to?

Jak to wpłynie na stateczność samolotu. Najpierw chciałem zamontować silnik żarowy Asp-61 bo taki mam który leży i się kurzy ale benzynka to benzynka no i samolot nie byłby zapluty olejem , generalnie zamierzam kupić dle-20 co sądzicie o takim zestawieniu czekam na wasze opinie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam model akrobacyjny tej wielkosci na silniku benzynowym to małe nieporozumienie , model wyjdzie ciężki z małym zapasem ciągu .Jeżeli już tak bardzo chcesz mieć model na dle 20 to tylko jakiś piper lub inny górnopłat, ewentualnie jakiś lekki funfly :wink: a w tym modelu załóż tego ASP i lataj. :D

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie sposób się nie zgodzić z przedmówcą. Katana 1400 tak na prawdę to do lotu powinna ważyć tyle co cały silnik który do tego modelu planujesz wsadzić(tak wiem - przesadziłem trochę, ale widziałem już katane 1400 o wadze 984g do lotu). Przy tak ciężkim silniku i tak krótkim kadłubie nie wyważysz modelu, to po pierwsze, a po drugie znaczna zmiana proporcji modelu zmieni jego parametry lotne.

Wszystkie znane mi silniki benzynowe 15ccm ważą ok 850-900 g i dają znacznie mniej mocy niż lżejsze o prawie 200g czterotakty na metanol. Granica opłacalności silnika benzynowego to pojemność rzędu 30ccm przy rozpiętości modelu ok 1,8m.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podziwiam twój optymizm, jeśli nadal planujesz benzynkę do tej katany. Ja się właśnie zastanawiam jaki tam silnik wsadzę z 4-taktów. .61 czy .90? W sumie temat był już przerabiany kiedyś, ale boję się że .61 będzie za słaby a .90 za ciężki. Póki co mam na razie puzzle w kartonie + wytłoczki i nie wiem kiedy się za nią wezmę. W sumie jak by ktoś chciał kupić to bym mu z chęcią odsprzedał :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W katanie 1400 w zupełności wystarcza 10 ccm . U mnie wklubie lataja takie 3 szt :D:D

Zakładam że chodzi o czterotakt o pojemności 10ccm. A tak się zapytam z ciekawości, na jakich śmigłach latają? Silnik już zamówiłem. Przy okazji chyba zwariowałem i zamówiłem to: :crazy:

Dołączona grafika

Jak szczęście dopisze będą dwie katanki :D Zobaczymy która lepsza.

Boję się myśleć jak zareaguje żona gdy się dowie... :shock:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystkie znane mi silniki benzynowe 15ccm ważą ok 850-900 g i dają znacznie mniej mocy niż lżejsze o prawie 200g czterotakty na metanol.

Trochę nie dało mi to spokoju tak więc poszperałem w necie ;

Dle-20 ma moc 2,5KM waży 820g (wszystko zapłon silnik tłumik)

Asp Fs 70 ma moc 1,56KM waży 630g

Asp fs 91 ma moc 1,76KM waży 635g

z tego co pamiętam katana sławka z silnikiem asp fs 70 była doważana 100g na dziobie ,czyli jak bym zamontował dle miałbym 100g więcej+pakiet zasilania zapłonu czyli 200g i napewno dużo więcej mocy ,co wy na to czy te 200g to dużo ?dla mnie nie ale dla innych napewno .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Darku ale pozakładaj śmigła do tych silników i sprawdź realne osiągi, bo ciągle nie chce mi się wierzyć, że benzyna 15cm pociągnie tak samo ładnie jak 15ccm na nitrometanie. Ponadto pamiętam cudny dzień w którym otrzymałem zakupiony dl50 i nastąpiło komisyjne ważenie silnika i całej reszty - waga silnika montowanego w modelu była o 200g większa niż podawał producent.

Akurat asp 91fs posiadam w swoich zbiorach i paskud waży 710 gramów z tłumikiem, a nie 635.

 

EDIT

Zaintrygowało mnie to, więc poszperałem i doszperałem się do informacji, że ten paskud (dle20) z całym osprzętem waży 840gram i do tego potrzebny pakiet do zasilania zapłonu. Wychodzi na to, ze zwiększając rozpiętość o 10cm powinieneś mieć dość przyzwoicie latający model, bo sporo wagi urwiesz na oklejaniu, serwach itp, a na brak mocy narzekać nie będziesz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...

Po długiej przerwie wróciłem do prac nad kataną i mam mały dylemat jak zamknąć keson między żeberkami balsę dać słojami wzdłuż skrzydła czy pionowo jutro zamierzam skrzydła zrobić na gotowo i nie chcę popełnić błędu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Witam prawie dwa lata minęły jak budowa stanęła w miejscu skrzydła i kadłub leżały na strychu aż pajęczynami zaszły :) .

Korzystając z okazji że kolega jechał samochodem do Finlandii spakowałem wszystko w karton i oto efekty:

20130118185204.jpg

 

20130118185214.jpg

20130120111655.jpg

20130120173608.jpg

20130120173621.jpg

20130124215227.jpg

20130126160228.jpg

20130126160251.jpg

20130126160314.jpg

20130126160325.jpg

20130126160411.jpg

20130126160418.jpg

20130201224909.jpg

 

 

20130201224831.jpg

 

20130203175043.jpg

 

20130202192649.jpg

 

20130203152726.jpg

20130203152735.jpg

Zdjęcia robione telefonem dlatego taka słaba jakość.

Zostało jeszcze wkleić statecznik poziomy ,powklejać zawiasy lotek i zrobić maskę , tylnego usterzenia na razie nie będę wklejać bo samolot musi wrócić do kraju w tym samym kartonie :)

Co do wyposażenia; serwa wysokości lotek i gazu corona DS939HV na kierunek DS238HV zasilanie bezpośrednio lipo 2S

silnik montuję taki jaki posiadam Asp 61 z tłumikiem pitt .

Ile to wszystko razem waży nie wiem mam nadzieję że do lotu wyjdzie około 2500 gram bez paliwa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.