Skocz do zawartości

Yak 54


sak122

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 42
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Panowie, co za różnica czy to żyłka, czy nić kewlarowa, derpon to materiał nietrwały, kilka nieostrożnych kretów i nowy model się struga, takż nie wiem czy warto jest tak inwestować w wytrzymałość tych popychaczy :D takie moje zdanie, ja robie na nitki, bo za miesiąc znowu bedzie nowy modelik :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ładziak, napisz proszę jaki to jest napęd pull-pull, bo tytle się o tym pisze przy halówkach, a ja jakoś tego nie czaję?

A tak poza pull-pull :D to wstawiłem już zastrzały na skrzydła z prętów 1mm, nie robiłem na krzyż tylko na V, model jest bardzo sztywny, pomimo zastosowanych cienkich zastrzałów, na przód modelu ( przy silniku u góry) dałem całościowy zastrzał ażurowany z depronu ( żeby było gdzie schować regiel i odbiornik) , zdjęcia będą dopiero jutro, może do tego czasu zamontuję silnik.

Pozdrawiam Piotr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ładziak, napisz proszę jaki to jest napęd pull-pull, bo tytle się o tym pisze przy halówkach, a ja jakoś tego nie czaję?

O ten:

Ja w tych moich jakach na wszystkie stery jako popychacz zastosuje nitkę,

W kwestii formalnej, nitka jest cięgnem, a nie popychaczem ;-)

 

 

wstawiłem już zastrzały na skrzydła z prętów 1mm, nie robiłem na krzyż tylko na V, model jest bardzo sztywny, pomimo zastosowanych cienkich zastrzałów

Skręć skrzydło i zobacz, co się dzieje z zastrzałami. Skręcanie przy tak dużych lotkach jest naprawdę konkretne...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skręcałem i nic nawet nie drgnie, taki sposób (wg mnie) jest lepszy, w devilu miałem na X i skrzydło chodziło jak ,,głupie'' ;D, mój znajomy robi na V :D i jest cacy, jak dobrze pójdzie (znaczy się przestanie kurzyć śnieg :) ) to po jutrze oblot Yakulca.

 

ps.

gdyby komuś się zamarzył :D taki Yaczek, to mam do sprzedania nie złożony, nie pomalowany, więcej inf w dziale giełda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skręcałem i nic nawet nie drgnie

Najzwyczajniej nie wierzę, bo co nieco jeszcze pamiętam ze stateczności prętów prostych ściskanych osiowo.

 

 

Dobra, żeby nie filozować: robię właśnie model, który ma V. Żałuję, że od razie zrobiłem X, bo musiałem dać dodatkowe podparcia w kilku miejscach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najzwyczajniej nie wierzę, bo co nieco jeszcze pamiętam ze stateczności prętów prostych ściskanych osiowo.

Muszę niestety przyznać rację sak122, porównywałem sztywność na skręcanie skrzydła podpartego 'V' wspartą pośrodku (jak w Sultimate Pauzuolisa, właściwie to konkretnie był Sultimate Pauzuolisa:D) i skrzydła podpartego 'X' wspartego pośrodku (w Yaku 54 Krzyśka halickiego i w moim 55M). W obu przypadkach pręty węglowe 1,5mm. Moja wrażenie również jest takie, że podparta pośrodku paskiem depronu (tak jak to robi Pauzuolis w swoim zestawie) V jest sztywniejsza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najzwyczajniej nie wierzę, bo co nieco jeszcze pamiętam ze stateczności prętów prostych ściskanych osiowo.

Muszę niestety przyznać rację sak122, porównywałem sztywność na skręcanie skrzydła podpartego 'V' wspartą pośrodku (jak w Sultimate Pauzuolisa, właściwie to konkretnie był Sultimate Pauzuolisa:D) i skrzydła podpartego 'X' wspartego pośrodku (w Yaku 54 Krzyśka halickiego i w moim 55M). W obu przypadkach pręty węglowe 1,5mm. Moja wrażenie również jest takie, że podparta pośrodku paskiem depronu (tak jak to robi Pauzuolis w swoim zestawie) V jest sztywniejsza.

Też przyznam Pawłowi rację. Wynika to z tego że gdy mamy dwa punkty podparcia w kadłubie i podatny na odkształcenia materiał jakim jest depron zawsze będzie on troszkę pracował i dawał nieco większą podatność na skręcanie skrzydła.

 

Ale takie rozwiązanie jest świadome i ma 3 podstawowe zalety :

-możliwość zastosowania dodatkowej podpórki w miejscu przecięcia prętów które dodatkowo wzmacnia skrzydła - dlatego takie rozwiązanie jest często stosowane w modelach do akrobacji gdzie nie daje się płaskownika na natarcie,

-ciężej wyrwać pręty z dwóch punktów kadłuba i jest to mniej podatne na zmęczenie od klejenia,

-oraz dla mnie jedna z największych zalet - dużo bardziej usztywniony spód kadłuba co też poprawia sztywność modelu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wyliczam tego dokładnie, nie wiem jakie są liczby, wzory i inne cuda, wytrzymałości materiałów tylko trochę liznąłem. Wiem, że wzięty do ręki model ze wsparciem V wydał mi się dużo sztywniejszy, jeśli chodzi o skręcanie skrzydła. Nie w teorii a w praktyce.

 

EDIT: Baj De Łej, na zdrowy rozum - ile widziałeś realnych samolotów z zastrzałami V a ile z zastrzałami X? Problem braku sztywności skrętnej skrzydła samolotu RWD-6 przez który zginęli Żwirko i Wigura również rozwiązano montując właśnie taki zastrzał...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ile widziałeś realnych samolotów z jednorodnym płaskim kadłubem i skrzydłami oraz podatnymi na wyboczenia, sprężystymi zastrzałami? Jaki układ zastrzałów w nich zastosowano? :P

 

Dobra, nie kłóćmy się. Każdy wybierze rozwiązanie, jakie mu bardziej pasuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ile widziałeś realnych samolotów z jednorodnym płaskim kadłubem i skrzydłami oraz podatnymi na wyboczenia, sprężystymi zastrzałami? Jaki układ zastrzałów w nich zastosowano? :P

Domyślam się, że studiowałeś konstrukcję płatowców wyżej wymienionych ;)

 

Dobra, nie kłóćmy się. Każdy wybierze rozwiązanie, jakie mu bardziej pasuje.

Do tego właśnie dążyłem :) Pokój i won z forum budować modele :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej, prace nad modelem dobiegły końca, jutro wstawię (może) foty, pul-pul :D zrobiłęm z żyłki termicznej odpornej na -30+60 stopni, nie rozciąga się, jest ok, no i lżejsza od jakich tam nici :P Jedynie lotki napędzam popychaczem węglowym 1 mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.