Adam P. Opublikowano 12 Lipca 2007 Udostępnij Opublikowano 12 Lipca 2007 w koncu postanowilem zbudowac sobie cos czym moglbym nauczyc sie kiedys latac(albo chociaz to rozbic :devil: ). moje wymagania byly takie: -w miare prsta konstrukcja -depron -ok 100cm rozpietosci -latwy w pilotazu -latwy w pilotazu wybor padl na model "zefir" (Konstruktor: Piotr Piotrowski) a teraz konkrety: wypsazenie: silnik/smiglo tp bm 2408-21/gws 8x4(9x4,7*) regiel tp esc 25A(w drodze :jupi: ) serwa dynam 8,4g (w drodze :jupi: ) aku 8-10xnimh lub 2-3 lipo(brak ) odbiornik N/A noc pierwsza: nie zdazylem zrobic fotek w czasie budowy(jak zwykle :crazy: )ale cos tam jest. pierwsze uszkodzenie-zlamany kadlub. na szczscie troche kleju sprawilo ze jest juz jak nowy statecznik z jeszcze nie odcietym sterem, ale z gotowymi mocowaniami(niecala minuta) szczegoly mocowania-zastosowanie znalazla pusta puszka(po coli oczywiscie :mrgreen: ) maxymalna oszczednosc masy kazde pol grama sie liczy. wkret i jego lzejszy zamiennik: kadlub z zamocwanym statecznikiem(ok 36g) a tu wszystko co mialem po pierwszej nocy(stateczniki, stery, kadluby): zaraz porobie i wstawie zdjecia z drugiej nocy(skonczyla sie dzis rano ok 5.00 ) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam P. Opublikowano 12 Lipca 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Lipca 2007 Noc druga Skrzydla-najwiecej pracy(zwlaszcza ze robilem 3,5 zestawu-7 skrzydel). Najgorsze ze brakowalo mi ciezarkow zeby je przygniesc i kilka prawie sie rozkleilo, jednak stare ksiazki sie przydaja Poza tym ciezko jest wyginac ten depron-jest bardzo sztywny i kruchy. Przez kilka chwil juz slyszalem w myslach ten przerazajacy trzask.. Partia skrzydel czekajaca na sklejenie: Kazdy, nawet najmniejszy drobiazg ma konkretne przeznaczenie i jest oznakowany: Komplet gotowych skrzydel o tym cudownie unikalnym profilu A tu warzenie-7 skrzydel wazy lacznie 79g(+-5g) caly model(1szt bez wyposazenia) powinien wazyc 70-85g, co przy pow. nosnej 14,5dm^2 daje mi obc. pow. nosnej ok.5,31g/dm^2-az szkoda wkladac wyposazenie , ale sumujac: silnik:50g regiel:20g pakiet:hmm.. ~100g model: ~80g odbiornik: ~20g serwa: 20g razem: ~290g |/14,5dm^2 = ~20g/dm^2 A tu 2 w 90% gotowe zestawy: Mam jeszcze dylemat co do zawiasow-czy zastosowac zawiasy z tasmy czy z butelki :? Z jednej strony tasma, bo jest lekka i prosta, ale z drugiej niska wytrzymalosc i estetyka idzie w dol(nie mam tasmy kolorwej ani przezroczystej) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Maybach Opublikowano 13 Lipca 2007 Udostępnij Opublikowano 13 Lipca 2007 No no ładne Zefirki się szykują... ja już widzę co z moim modelem było nie tak... mój Zefirek był za krótki... nie wiem jak się to stało, ale tak miałem w planach i tak samo zrobił mój kolega... Życzę udanych lotów Aaa i po co Ci 6 par skrzydeł?? Jedne na zapas by wystarczyły Ja miałem na taśmę zawiasy i tak robie dotychczas w innych modelach, ładnie sie to sprawuje ale jak nie ogrzejesz tego żelazkiem to ci odejdzie! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam P. Opublikowano 13 Lipca 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Lipca 2007 No no ładne Zefirki się szykują... Życzę udanych lotów dzieki! Loty odbeda sie jak tylko dorwe jakis pakiet Aaa i po co Ci 6 par skrzydeł?? tak wlasciwie to 7. jakos z rozpedu zawze lepiej za duzo niz za malo, na pewno dobuduje jeszcze jeden zestaw albo jakos inaczej je wykorzystam ...ale jak nie ogrzejesz tego żelazkiem to ci odejdzie! a na ile kropek tak mniej wiecej? robilem proby z roznymi temperaturami na tej tasmie, i albo nic sie nie dzialo, albo nieregularnie kurczyla i przerywala. Niestety z potrzeby wytworzenia halasu bede nusial przejsc z nocnej na dzienna zmiane, co spowoduje zmniejszenie wydajnosci nie uda sie w 3 noce Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Diakon Opublikowano 13 Lipca 2007 Udostępnij Opublikowano 13 Lipca 2007 Mógłbyś zacząc robic je masowo - jak Seicento Nie ma co, niezły jesteś :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tomson Opublikowano 13 Lipca 2007 Udostępnij Opublikowano 13 Lipca 2007 maxymalna oszczednosc masy kazde pol grama sie liczy. wkret i jego lzejszy zamiennik: Gdyby naprawdę zależało ci na zmniejszeniu masy to przykleiłbyś ten statecznik na stałe a nie dawał super ciężkie wkręty, i to gdzie ???? na samym końcu kadłuba Bardzo mi się podoba kadłub, natomiast skrzydła takie sobie, zdecydowanie polecam rdzenie wycięte ze steropianu na CNC Zefirek który wykonał mój brat spisuje się znakomicie na w/w rdzeniu, teraz planujemy przerobienie go na wersję 1,8m Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
piotrp Opublikowano 13 Lipca 2007 Udostępnij Opublikowano 13 Lipca 2007 No no ładne Zefirki się szykują... ja już widzę co z moim modelem było nie tak... mój Zefirek był za krótki... nie wiem jak się to stało, ale tak miałem w planach i tak samo zrobił mój kolega... To skąd Ty miałeś te plany? Bo Zefir z moich planów przy tej odległości krawędzi spływu skrzydła do krawędzi natarcia statecznika i tej powierzchni stateczników ma duży zapas stateczności. Co do przedstawionych tu modeli - martwią mnie te skrzydła, a konkretnie profil. Ale bez paniki - oblataj model nad wysoką trawą lub zbożem - wtedy nie rozbijesz modelu nawet jeśli moje obawy się sprawdzą. Pamiętaj też o prawidłowym wyważeniu, skłonie i wykłonie silnika itd. Ale wszystko jest w opisie budowy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cobra Opublikowano 13 Lipca 2007 Udostępnij Opublikowano 13 Lipca 2007 "Profil" tych płatów może nie wygląda ciekawie, ale model lata całkiem nieźle, nawet szybuje bez silnika. Oto mój Zefir o rozpiętości 135 cm. Jedyne wzmocnienie płata to wsunięta w jego szczelinę rurka węglowa fi6. Masa do lotu około 760 gramów (o ile pamiętam), pakiet konion 3s, silnik streamer 18 zębów, śmigło 10x6. Pobór prądu rzędu 6-7A, loty po 20 minut. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam P. Opublikowano 13 Lipca 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Lipca 2007 Mógłbyś zacząc robic je masowo - jak Seicento niskie koszty produkcji-1zestaw - 10zl+5roboczogodzin , poza tym nie wiem czy widac to na zdjeciach, ale kazdy kadlub(nadwozie), skrzydlo, stateznik, ster, a nawet srobki maja numery moznaby powiedziec seryjne . trafiles dobre porownanie :mrgreen: zdecydowanie polecam rdzenie wycięte ze steropianu na CNC tez chcialem, ale niestety koszty i oczekiwanie na przesylke(lub same koszty jezeli to by bylo w poblizu) zniechecily by mnie pewnie, ale jezeli model pezezyje oblot, to w zamian za wytrwalosc dostanie takie skrzydelka teraz planujemy przerobienie go na wersję 1,8m ja tez myslalem o czyms takim-dokladalem coraz wiecej polowek skrzydla, az w koncu wyszedl mi ladny 2,5m uszaty szybowiec gdyby tylko moznabylo to jakos solidnie i polaczyc nie nabierajac zbyt duzo masy. a teraz wracajac do budowy; niepokoi mnie polaczenie skrzydel-sklejenie na styk bez zadnych dzwigarow, wzmocnien. Nie jestem pewien czy to wytrzymaloby jakikolwiek gwaltowniejszy manewr Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Maybach Opublikowano 13 Lipca 2007 Udostępnij Opublikowano 13 Lipca 2007 Piotrp: To skąd Ty miałeś te plany? Bo Zefir z moich planów przy tej odległości krawędzi spływu skrzydła do krawędzi natarcia statecznika i tej powierzchni stateczników ma duży zapas stateczności. Z internetu ... ale po prostu ważył o 30 gram więcej niz w planach i na 280 nie poleciał musiałem włozyc 400 i wtedy było dobrze... Co do jego rozmiarów to kadłub bez statecznika mial 55 cm (może to prawidłowa, ale na zdjęciach wykonanych przez Adama9034 wydaje sie dłuższy) Adam 9034: a na ile kropek tak mniej wiecej? robilem proby z roznymi temperaturami na tej tasmie, i albo nic sie nie dzialo, albo nieregularnie kurczyla i przerywala. Hmmm lepiej sobie nakleić kawałek taśmy na depron i spróbować czy się nie przypala bo jak to bedzie na modelu to sam wiesz co sie może stać... w domowym zelazku to było na minimum temp. raczej czyli chyba jedna kropka ;p (ale wiesz każde może byc inne) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam P. Opublikowano 13 Lipca 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Lipca 2007 Co do jego rozmiarów to kadłub bez statecznika mial 55 cm (może to prawidłowa, ale na zdjęciach wykonanych przez Adama9034 wydaje sie dłuższy) bo jest dluzszy... dokladnie 31mm moj ma 581mm a jakie miales wymiary pomiedzy skrzydlem a statecznikiem, a jakie od przodu do skrzydla? edit: w domowym zelazku to było na minimum temp. raczej czyli chyba jedna kropka ;p (ale wiesz każde może byc inne) u mnie na zelazku na min. temp. jest cieple tak, ze mozna spokojnie w rece trzymac bede musial kilka nocy przeznaczyc na testy-moj termostat ma dosc szeroki zakres Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
piotrp Opublikowano 13 Lipca 2007 Udostępnij Opublikowano 13 Lipca 2007 "Profil" tych płatów może nie wygląda ciekawie, ale model lata całkiem nieźle, nawet szybuje bez silnika. Dziękuję. Chodziło mi nie o ich profil jako taki (bardzo zmodyfikowany Jederski) co wykonanie - dolne powierzchnie nie są płaskie jak w moich Zefirach, a wypukłe. Co do masowej budowy na sprzedaż... Nie zgadzam się na to, co wyraźnie zaznaczyłem na początku planów i opisu. Model w założeniu ma być darmowy i dostępny dla wszystkich i nie chcę, by ktoś działał wbrew tej koncepcji wykorzystując te plany do celów zarobkowych. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Maybach Opublikowano 13 Lipca 2007 Udostępnij Opublikowano 13 Lipca 2007 No to miałem dobre plany jednak mój zefirek jest po krecie bo nie miał wystarczającego ciągu żeby sie wznieść i trochę mu sie przodek ukrucił (teraz mi sie przypomnialo jak napisales o tych 3 cm) Co do wymiarów to jutro je pomierze i Ci napisze, ale z tego wynika, że takie same będą EDIT: Adam9034: u mnie na zelazku na min. temp. jest cieple tak, ze mozna spokojnie w rece trzymac bede musial kilka nocy przeznaczyc na testy-moj termostat ma dosc szeroki zakres Ja miałem ten sam problem ale na innym zelazku, poprotu jak się nagrzeje to go wyłacz i wczasie jego ostudzania przejedz kilka razy po tasmie tez jakos wychodzi heeh Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam P. Opublikowano 13 Lipca 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Lipca 2007 Co do masowej budowy na sprzedaż... Nie zgadzam się na to, co wyraźnie zaznaczyłem na początku planów i opisu. Model w założeniu ma być darmowy i dostępny dla wszystkich i nie chcę, by ktoś działał wbrew tej koncepcji wykorzystując te plany do celów zarobkowych. moja masowa produkcja jest niekomercyjna i jezeli zrozumiales cos inaczej to przepraszam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam P. Opublikowano 14 Lipca 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 14 Lipca 2007 No i doprowadzilem budowe zefirow do konca. Prawie... Wyposazenie jeszcze sie nie pojawilo. Ja optrafie zbydowac 3 zefiry w czasie, w ktorym poczta nie moze dostarczyc jednej krajowej paczki. Ale przynajmniej dopieszcze zefira znim zainstaluje wnetrznosci :wink: zamieszcze teraz fotoinstruktaz robienia skosow "czystrza" metoda niz samo szlifowanie. potrzebne narzedzia: skalpel, dobry dlugopis zelowy (lub inne pisadlo zdolne do pisania po depronie), linijka, drobny papier scierny pojedyncze skosy: nalezy narysowac linie wzdluz krawedzi materialu. Odleglosc od krawedzi zalezy od wychylen jakich wymagamy od zawiasu(mi wystarczy 45' wiec przyjmuje ta odleglosc jako 6mm- grubosc depronu) Potem ciac skalpelem wzdluz tej linii + krawedzi depronu(obrazuja to zdjecia) wyciety skos: ewentualne niedoskonalosci mozna potem poprawic skalpelem, lub papierem sciernym. podwojne skosy(po dwoch stronach): tak samo jak przy pojedynczych skosach poza kilkoma roznicami: - rysujemy linie po dwoch stronach + dodatkowa linie na krawedzi depronu w polowie jego grubosci .odleglosc bocznych linni od krawedzi powinna (dla tych samych wychylen) byc o polowe mniejsza niz przy pojedynczych skosach. ster kierunku z narysowanymi liniami: ster kierynku juz po wycieciu: uff.. ale zem sie rozpisal a tu moja pierwsza z serii dewiacja na temat zefira: zefir2,5m teraz czas na wyzwanie powazniejsze niz 3 zefiry... posprzatanie pokoju Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam P. Opublikowano 19 Lipca 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2007 Nieco sie ochlodzilo, doszla paczka z silnikiem, reglem, i kilkoma drbiazgami-to zmotywowalo mnie do dalszej pracy. Troche balem sie zawiasow, bo to dla mnie calkiem nowa technologia, ale nie bylo za tak zle. Ster wysokosci zaraz po sklejeniu wygladal tak: odginanie go nie pomagalo, dopiero odgiecie i przejechanie po krawedzi czyms sztywnym(w tym przypadku nozyzkami) poskutkowalo. a tu gotowe stery: 2 coraz bardziej gotowe zestawy : i zestawy zlozone: te pseudo imitacje kabinek... tak te. To wzmocnienie skrzydel-kawalek depronu 3mm mocno zwiekszajacy sztywnosc skrzydel Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Diakon Opublikowano 19 Lipca 2007 Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2007 Nie wyszedł Ci przypadkiem profil taki trochę... zbyt kanciasty? Jak będziesz latał z jakimś kolegą tymi Zefirami, to jednemu domaluj krzyże, a drugiemu czerwone gwiazdy (z cyklu "prawie jak IŁ-2") Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam P. Opublikowano 19 Lipca 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2007 Nie wyszedł Ci przypadkiem profil taki trochę... zbyt kanciasty? a ktory? statecznika czy skrzydla? ak będziesz latał z jakimś kolegą tymi Zefirami, to jednemu domaluj krzyże, a drugiemu czerwone gwiazdy (z cyklu "prawie jak IŁ-2") a moze przerbic na combata? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
GregorianR Opublikowano 19 Lipca 2007 Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2007 Profil skrzydła! Ma ostrego garba, ale nie wiem czy to bedzie miało wpływ na właściwości lotne! Mogłeś na górę płata zastosować depron 3 łatwiej się wygina i by było spox! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam P. Opublikowano 19 Lipca 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2007 tylko byloby wtedy miekciuchne moze dorobie jeszcze jedna pare skrzydel tylko co ja z nimi zrobie-nie nadaze rozbijac zobacze jak bedzie latac z tymi skrzydlami, a potem najwyzej dorobie albp zpiluje te Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.