meteor Opublikowano 26 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 26 Grudnia 2010 W tym temacie będę przedstawiał budowę modelu konkursowego Fokker D.R. 1. Wybrałem ten model z prostego powodu, jest mało trójpłatów. Jest to też ciekawe wyzwanie przy budowie. I trochę danych samolotu: Length: 18 ft 11 in--------------Długość - 5,52m Wingspan: 23 ft 7 in--------------Rozpiętość - 7,03m Height: 9 ft 8 in--------------Wysokość - 2,77m Wing area: 201 ft?--------------Powierzchnia nośna - 18,67m? Empty weight: 895 lb--------------Waga pustego - 406kg Loaded weight: 1,292 lb--------------Waga z ładunkiem (paliwem) - 586kg Powerplant: 1× Oberursel Ur.II--------------Silnik - 1× Oberursel Ur.II, 9 cylindrowy, 110 hp 9-cylinder rotary engine, 110 hp Zero-lift drag coefficient: 0.0323 Performance Maximum speed: 115 mph--------------Prędkość max - 185km/h Stall speed: 45 mph--------------Minimalna prędkość - 72,4 km/h Range: 185 mi--------------Zasięg ~300km Service ceiling: 20,000 ft--------------Pułap - 6096m Rate of climb: 1,130 ft/min--------------Wznoszenie - 5,74m/s Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
meteor Opublikowano 1 Stycznia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Stycznia 2011 Jako iż żaden ze sklepów nie ma w swojej ofercie Fokkera musiałem sam przygotować plany do cięcia. Zacząłem od rozrysowania elementów w CAD. Było to dla mnie coś nowego i zajęło mi trochę czasu. Oto co udało mi się narysować Pliki poszły cięcia, teraz muszę czekać za częściami :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
meteor Opublikowano 10 Marca 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Marca 2011 Części dotarły dawno temu, jednak chroniczny brak czasu uniemożliwiał mi budowę. Znalazłem trochę wolnego czasu - wszak szykują się zawody, nie odpuszczę wam :jupi: - i wziąłem się za budowę. Części po wyjęciu z pudełka wyglądały tak: W pudełku były stateczniki, kadłub, płaty i płat między kołami. Brakuje jeszcze owiewki silnika - trzeba będzie dorobić. Jak widać na zdjęciach nie dopracowałem za bardzo planów, więc doszła mi dodatkowa praca :roll: Na początku wziąłem na tapetę kadłub. Brakuje w nim wycięcia na statecznik. Używając cudownej maszyny: po uprzednim zaznaczeniu zrobiłem wycięcie w kadłubie. Maszyna ta to nic innego jak drut oporowy zamocowany prostopadle do podłoża. Bardzo dobrze wycina się tym różne kształty. Następnie dociąłem odpowiednie prostokąty na skrzydła. Górne skrzydło składa się z 3 prostokątów, ponieważ Fokker ma specyficzny kształt płatów. Skoro już wziąłem się za cięcie na gorąco przy okazji załatwiłem sprawę zawiasków. Przygotowałem metalowe profile, by wycięty kształt był odpowiedni. Całość zamocowałem na desce, by nic ni się nie przesunęło. Po małej operacji ramką z drutem oporowym otrzymałem piękny rowek: Tak samo postąpiłem ze statecznikiem (w nim też nie było wyciętego zawiasu). Kolejnym etapem prac było sklejenie górnego płata do kupy. Używając UHU Por połączyłem prostokąty w całość. Tak prezentują się surowe skrzydła. Zaraz zaraz, przecież Fokker nie ma kanciastych skrzydeł ! Trzeba coś z tym zrobić Wydrukowałem kawałek przeskalowanego planu i za pomocą piekielnej machiny nadałem płatom odpowiednie kształty. Podobnie postąpiłem z resztą: Całość na koniec potraktowałem papierem ściernym i dopieściłem żelazkiem, by EPP nie było takie pozadzierane. Podobnie postąpiłem z kadłubem. Zaokrągliłem go z grubsza za pomocą skalpela, następnie papier ścierny i na koniec żelazko. Opisu wklejania prętów węglowych w kadłub i skrzydło pominę, gdyś było to opisywane kilkukrotnie na forum. Na tym zakończyłem pierwszy etap prac nad modelem - model gotowy pod malowanie :jupi: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
meteor Opublikowano 13 Marca 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Marca 2011 Trudnym wyborem był wybór odpowiedniego pilota do mojego Fokkera, żeby później nie było że model gwizda tylko pilot ... Wybór padł na asa lotnictwa niemieckiego z czasu I WW - Josefa Carla Petera Jacoba. Josef Carl Peter Jacob (ur. 15 maja 1894 w Kreuzkapelle, zm. 29 lipca 1978 w Monachium) – as lotnictwa niemieckiego z 48 zwycięstwami w I wojnie światowej. Urodził się w Nadrenii. Pierwszy kontakt z lotnictwem miał w 1912 roku w wieku 18 lat. W momencie wybuchu I wojny światowej został przydzielony do lotnictwa. Po ukończeniu szkolenia w Fliegerersatz Abteilung Nr. 3 w Gocie został skierowany do 11 Eskadry rozpoznawczej gdzie służył przez rok. Pierwsze zwycięstwo odniósł 1 lutego 1916 nad samolotem . Wkrótce został przeniesiony do innej jednostki Fokkerstaffel West (FSW), w której pozostał do początku lutego 1917 roku. W tej jednostce odniósł kolejne dwa zwycięstwa. Po przeniesieniu do 22 Eskadry Myśliwskiej Jasta 22, w której pozostał do sierpnia 1917 roku odniósł kolejne 11 zwycięstw. W sierpniu 1917 roku Jacobs został przeniesiony do 7 Eskadry Myśliwskiej Jasta 7, w której pozostał, aż do końca wojny. W 7 Eskadrze osiągnął najwięcej zwycięstw. Do końca wojny liczba zwycięstw wyniosła 48. Wchodziły w nie zestrzelenia samolotów i balonów nieprzyjaciela. Po zakończeniu walk z państwami trójprzymierza, Josef Jacob walczył jeszcze przeciwko wojskom bolszewickim w 1919 roku. Po wojnie na krótko został instruktorem lotnictwa i szkolił pilotów tureckich. Potem wycofał się ze służby wojskowej i prowadził własną firmę. Po dojściu do władzy Hitlera odmówił wstąpienia do Luftwaffe. Przed II wojną światową przeniósł się do Holandii, gdzie przebywał pod przybranym nazwiskiem do końca wojny. Po wojnie powrócił do Niemiec. Zmarł w Monachium w 1978 roku. Po znalezieniu odpowiednich rzutów samolotu Josefa przystąpiłem do obklejania taśmą malarską. Po godzinie zabawy z mierzeniem i docinaniem całość przygotowana do malowania wygląda tak: Całość malowana farbą nitro. Po odpowiednim rozcieńczeniu farby przystąpiłem do właściwej czynności Po całym zabiegu i zdjęciu taśmy całość prezentuje się tak: Zostało jeszcze dobrać kąty zaklinowania i można sklejać całość do kupy i montować wyposażenie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
meteor Opublikowano 18 Marca 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Marca 2011 Czas ucieka na skróty a model nieskończony... Wczoraj zabrałem się za koła, na początku uciąłem płytki z EPP, do tego wyciąłem 4 koła ze sklejki 0,4mm. Następnie nakleiłem sklejkę na EPP i wyciąłem odpowiednio koła. Po zabiegu wyrównującym wyglądają tak: Dorobiłem też z EPP brakującą owiewkę. Najpierw wyciąłem jeden bok: następnie wyciąłem właściwy kształt. Wszystko wycinane na cudownej maszynie Zostało pomalować i posklejać wszystko do kupy. Może dziś mi się to uda i jutro zrobię oblot. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
meteor Opublikowano 30 Kwietnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 30 Kwietnia 2011 Jako że wiosenne zawody ESA zbliżały się wielkimi krokami model był kończony w trybie ekspresowym. Otrzymał podwozie zrobione z drutu stalowego 1,2mm. Następnie stanął na kołach. Wyposażenie jakie zastosowałem w modelu: Silnik Emax 2822 Regulator SS 25/30A Serwa 4x 9g Pakiet 4S A123 1000mAh Później wziął udział w zawodach gdzie udało mi się zdobyć 5 miejsce (oblot modelu na zawodach :jupi: ). A na tym zdjęciu widać że ataki są skuteczne Niestety w finale miał bliskie spotkanie z innym modelem i trochę się potrzaskał... Na dzień dzisiejszy zostało dokończone malowanie i model prezentuje się następująco. Filmu z lotu niestety nie mam, Jarek usunął z YT film z zawodów ESA, gdzie był pokazany lot. Postaram się nagrać coś jak już mi zdejmą gips... Podsumowywując. Model z wyposażeniem kosztował mnie ~160zł, tylko dzięki temu że był wycinany przez znajomego po kosztach materiału. Model w powietrzu zachowywuje się prawidłowo. Na zawodach można było zaobserwować jak wolno potrafi latać (1 runda na pakiecie 3S Li-fe) :lol2: :rotfl: Po zmianie pakietu na 3S Li-pol model dostał kopa, nie miał problemu żeby dorównać zwrotnością dwupłatom. Masa do lotu z pakietem 3S Li-pol 1300mAh wynosi 450g, więc został spory zapas :shock: Mam nadzieję że uda mi się wystartować w Bolesławcu (jak tylko dotrę...) i tam pokażę że można z niego wycisnąć coś więcej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
meteor Opublikowano 3 Maja 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Maja 2011 Fragment filmu na którym widać że model lata i walczy od 3:44 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
meteor Opublikowano 9 Maja 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 9 Maja 2011 No i model jest po kolejnych zawodach. Na I Mistrzostwach Polski ESA zajął 4 miejsce. Słabym punktem modelu jest podwozie - do poprawki. Co lądowanie wypadało :? W natarciu: I już z kolejną taśmą Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
meteor Opublikowano 9 Maja 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 9 Maja 2011 Dzięki Gosi "niki" Fokker został uwieczniony na filmie: KLIK Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
piotr555 Opublikowano 28 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 28 Września 2011 hey a jak wykonać to urządzenie co tnie styropian takie jak w tym poście na zdjęciu jest https://lh3.googleusercontent.com/_5fjbeapSqRk/TXk-800Wq2I/AAAAAAAAABU/YUNHZtLXztc/101_5130.jpg Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
meteor Opublikowano 28 Września 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Września 2011 Musisz zrobić kawałek blatu z dziurą w środku, no i zamocować pionowo ramkę z drutem oporowym. O wycinarce znajdziesz na forum. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cacu24 Opublikowano 3 Października 2011 Udostępnij Opublikowano 3 Października 2011 naprawdę model jest wspaniały. Gratulacje udanej pracy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.