Skocz do zawartości

Ogniwa A123


zepter

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam . Zakupiłem dwa ogniwa A123

http://www.nastik.pl/ogniwo-2300mah-life-a123-p-2116.html

Zlutowałem je w pakiet 2S tak jak w linku

http://www.nastik.pl/pakiet-life-a123-2300mah-dlugi-p-3096.html

ze łączem balansera .Posiadam ładowarkę Acuccell-6 .

Tylko jest problem z jedną celą .

Jedna cela kończy ładowanie na 3.60V a druga 3.40V i jest balansowana do 3.59V .

Za to przy rozładowaniu ładowarką prąd 0.8A rozładowanie przebiega równo do napięcia 3.16V na cele . Później jedna zaczyna szybciej się rozładowywać jedna 3.16V druga 3.01V.

Dalsze rozładowanie jedna cela 3.0V druga 2.5V .I od tego momentu ta druga 2.5V spada w ciągu kilku sekund do 1.42V . Czy zdarza się wam coś takiego , interesuje mnie opinia posiadaczy takich ogniw.

Opublikowano

Po prostu ta słabsza cela ma nieco mniejszą pojemność.

To normalne. Gdybyś miał ich więcej to mógłbyś wybrać podobne do szeregowego połączenia.Ale i tak poniżej 3 v nie ma sensu ich rozładowywać.

Aha i nie zostawiaj ich na dłużej na full naładowanych. Mi ostatnio jeden w takiej sytuacji zrobił BUUUUM i PSSSSSSSST , nawet jeszcze nie wiem który z 10...

Opublikowano

Już je rozlutowałem .Testuje je osobno .Zobaczę jaka różnica w pakiecie i osobno .Czy ta słabsza oddzielnie tez tak szybko się rozładowuję poniżej 3V.Dlaczego poniżej 3V to nie ma sensu ich rozładowywać .

Opublikowano

Bo to już nie jest żadna energia...Póść to przy dużych prądach a sam się przekonasz. Większą krzywdę im robisz lutując i rozlutowując niż eksploatacją.

Pozdrawiam

Opublikowano

Nie napisałem jednej ważnej rzeczy jest to pakiet do

http://www.nitrotek.pl/xstr.html

Nie miałem okazji rozładować go w modelu (pogoda nie pozwala na zabawę)

Po wypowiedzi kolegi wapniaka wpadłem na pomysł aby włożyć pakiet do modelu i jeździć nim do momentu aż zacznie przerywać lub pogorszą się osiągi i sprawdzić poszczególne cele przez złącze balansera i jeżeli napięcie nie spadnie poniżej 3V to nie mam czym się martwić .

Wiem , że to nie forum auto ale macie tu duże jak nie największe doświadczenie z ogniwami A123 i pomożecie mi w tym problemie .Zawsze można ogniwo wyrzucić i zastąpić je nowym ale nie oto chodzi chyba .

Opublikowano

Przeglądałem wykresy rozładowania A123 i rozumiem jak one działają .Problem w tym czy jedna jest tak dobra , że dłużej trzyma napięcie czy ta druga jest tak słaba , że trzyma krócej napięcie .

Czy u osób które miały większą liczbę ogniw takie różnice się zdarzają .Bo może przy lutowaniu coś się z jednym stało i szybciej się rozładowuje .

Opublikowano

Możliwe, że przegrzałeś jedno ogniwo lutując je i masz słabsze. niepotrzebnie je rozlutowywałeś (potem je trzeba z powrotem polutować), trzeba było ładować/rozładować je przez złącze balansera - 1-2A wytrzymuje. Sprawdź różnice w pojemności, do 150-200mAh da się żyć. Lepiej je przeładować do wyższego napięcia niż rozładować za nisko, tak więc najlepiej rozładuj oba ogniwa do 2,5V i ładuj bez balansowania, albo aż jedno osiągnie pełne napięcie. Generalnie ogniwa A123 wytrzymują napięcie ładowania 4,2V tylko szybciej tracą pojemność (podobnie jak LiPole), nie powinno się ich przechowywać tak naładowanych. Trwałość ogniw LiFePo4 wynika z niższego napięcia pracy, wówczas wewnętrzna membrana separująca elektrody nie degraduje się tak szybko, a ich bardzo rozwinięta powierzchnia elektrod (nanorurki) zapewnia płaską charakterystykę rozładowania i duże prądy.

Na kilkadziesiąt ogniw (50szt z jednej dostawy) zdarzyły sie 2 szt. wyraźnie odbiegające pojemnością tzn. zamiast typowych 2330mAh+- 50mAh miały ok. 2200mAh, poszły na oddzielny pakiet. Jednak zawsze przed lutowaniem je testowałem, nielutowane masz szansę reklamować.

 

Tak przy okazji powinno się pisać balancer czy balanser, optycznie bardzie mi odpowiada "spolszczenie" angielskiej nazwy balancer (ale to może wynikać z tego, że dużo tekstów angielskich widzę). Dużo mniej wątpliwości mam w wyrażeniu balansować, a nie balancować, tylko, że brakuje mi konsekwencji w stosowaniu jednej wersji. Przy słowie balansować też mam wątpliwości bo to określenie kojarzy mi się raczej z balansowaniem ciałem na pniu nad przepaścią.

Opublikowano

Dziękuję za zainteresowanie moim problemem.

Zrobiłem testy na pojedynczych ogniwach .Rozładowanie 1A , ładowanie 2.3A rozładowanie do 2V.

1-ogniwo - rozładowanie - 1A .

V mAh czas min

--------------------------------

3.13V - 1613mAh - 97 min

3.10V - 1780mAh - 107 min

3.05V - 1990-mAh - 119 min

3.00V - 2035-2035mAh - 122 min

2.70V - 2150mAh - 129 min

2.50V - 2173mAh - 130 min

2.00V - 2184-mAh - 131 min

 

oddało 2184mAh

Zrobiłem dwa cykle dla jednego ogniwa wyniki są zbliżone ( z tendencją w dół )

ładowanie 2.3A weszło 2105mAh czas 58 min

 

2-ogniwo - rozładowanie - 1A

V mAh czas min

------------------------------------

3.13V - 1610-1580mAh - 96-95 min

3.10V - 1790-1750mAh - 107-105 min

3.05V - 1980-1935mAh - 119-116 min

3.00V - 2022-1977mAh - 121-118min

2.70V - 2139-2090mAh - 128-125min

2.50V - 2164-2115mAh - 129-127min

2.00V - 2177-2126mAh - 130-127min

 

oddało 2177mAh

ładowanie 2.3A weszło 2051mAh czas 53min

 

Co sądzicie o tych ogniwach . Czy mam je zlutować ze sobą i nie martwic się o różnice.

Dziwne tylko dlaczego w pakiecie są większe różnice ?????

Opublikowano

Naładuj je i zostaw na kilka dni, potem rozładuj - sprawdzisz samowyładowanie ogniw, jeśli będzie podobne to nie deliberuj nad nimi tylko używaj - na chwile obecną różnice są akceptowalne. Możesz jeszcze zmierzyć ich temperaturę podczas ładowania, ale nie sadzę, aby któreś grzało się wyraźniej - jeśli by tak było to jest prawdopodobne wewnętrzne zwarcie i powinno to wyjść po kilkudniowym leżakowaniu.

Gość Jerzy Markiton
Opublikowano

Zwróć uwagę, że w/g wskazań ładowarki więcej odebrałeś z ogniwa niż władowałeś...?

To nie jest sprzęt do takich testów. Ilość mA potraktuj z przymrużonym okiem, to jest tylko orientacyjnie. Na wyświetlany wynik ma wpływ oporność złącza, w tym także tego do balansera ale i dokładność układu pomiarowego ładowarki. Bardzo duże znaczenie dla ogniw ma nieprzegrzewanie go w trakcie lutowania. Do takich celów stosuje się lutownicę z dużym grotem o mocy co najmniej 200 W, tak by lutowanie trwało z 1-2 sekundy.

Zlutuj ponownie (jeśli masz czym, transformatorówką 75 W bardziej tym ogniwom tylko zaszkodzisz) i ładuj z balanserem do wyrównania napięcia na celach. Z Twoich pomiarów jasno wynika,że rozładowywanie pon.2,7V/celę nie ma sensu a znacznie skraca żywotność. Właśnie w tym dolnym zakresie napięcie na ogniwach rozjeżdża się najbardziej i tracisz czas podczas ładowania czekając na zbalansowanie...

Realnie z tych ogniw jest do odzyskania w modelu 1,8 - 2 Ah. 2,3 Ah włóż sobie do karty katalogowej lub pomiędzy materiały marketingowe...

- Jurek

P.S. - w pakiecie miałeś większe różnice bo któreś złącze było kiepskie. Rozlutowując - zlikwidowałeś to złącze....

Opublikowano

Dziękuję za fachową odpowiedz . Zlutuje je z powrotem i będę używał . Jest to pakiet do modelu samochodu i nie ma niebezpieczeństwa jak modelach latających , że zabraknie prądu w powietrzu . Tak jeszcze z innej strony .Początki są zawsze trudne ale widzę ,że najlepszym rozwiązaniem w moim przypadku był by pakiet Nosram 5000mAh 7.2V .Czas ładowania podobny czas jazdy dłuższy a kłopotu mniej oczywiście na silniku szczotkowym jaki jest w modelu fabrycznie zamontowany.Pozdrawiam .

Opublikowano

Zwróć uwagę, że w/g wskazań ładowarki więcej odebrałeś z ogniwa niż władowałeś...?

To nie jest sprzęt do. ...

Jurek do celow porownawczych wystarczy, ważne, że rozladowuje i laduje tym samym sprzetem - tu chodzi tylko o porownanie ogniw, a ladowarka jak zawyża/zaniża odczyt to tak samo w obu celach i do parowania ogniw wystarczy, ważna jest tylko powtarzalność.

Jeśli chodzi o inne pakity to NiMh nie dorastają do pięt A123, pakiet 6S NiMh 5000mAh bedzie ważyl ponad 550g, pakiet 2S-A123 wazy ze 150g, a waga calego modelu to ok. 1100g vs 700g, a przy lekkim wykonaniu to 850g vs 450g. Przyśpieszenie, prędkość, obciążenie i trwałość silnika i mechaniki nie ma porownania, a jak zależy ci na czasie jazdy to zrób pakiet z ogniw laptopowych1865 4P2S 10Ah - bedziesz jezdzil godzinę - ja takiego używałem, tylko z silnikiem były problemy bo nie wytrzmywał tak dlugich czasów pracy - musialem go wymienic.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.