Skocz do zawartości

Radek K. kat. senior - model - IAR 80


rkajor

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich,

Zdecydowałem się na stosunkowo rzadko spotykana na naszym ESA'owym niebie konstrukcje rumuńskiej wytwórni lotniczej Industria Aeronautica Romana (IAR) w Braszowie, (jej pierwowzór to nasz rodzimy PZL P.24E takie male sentymentalne nawiazanie), niemniej jednak bardzo ciekawa w mojej opinii, choć przyznaje ze głownie sylwetka IAR'a 80 skłoniła mnie do wyboru :)- co z tego wyjdzie zobaczymy ...............

 

Dołączona grafika

 

Jako ze moje doświadczenie jest mizerne ale zapal spory mam nadzieje ze z tej wybuchowej mieszanki urodzi się coś "ciekawego"

Kopalnia wiedzy na temat tego modelu :

http://iar80.webs.com/

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=446637

Dane maszyny:

 

Dane techniczne

Napęd 1 silnik gwiazdowy, 14-cylindrowy IAR-K14-1000A

Moc 1025 KM (764 kW)

Wymiary

Rozpiętość 9,09 m

Długość 9,22 m

Wysokość 3,82 m

Powierzchnia nośna 17,00 m?

Masa Własna 1 617 kg

Startowa 2 248 kg

Osiągi

Prędkość maks. 470 km/h

Pułap 10 500 m

Zasięg 940 km

 

To i ja zaczynam :)

Wlasnie dostalem zestawik od niejakiego Marka R. ( w kregach znanego jako Marek z www.napolskimniebie.pl ;) )

Prezentuje sie wybitnie - bylem w szoku jak szybko Marek byl w stanie przygotowac zestawik !

Tera siedze i głowkuje jak to sprytnie poslkadac do kupy coby latac moglo. Postaram sie na bierzaco relacjonowac postepy procesu tworzenia.

 

Dołączona grafikaDołączona grafika

 

Niestety jak to w zyciu bywa z ta systematyka roznie bywa, dlatego duzo wody uplynelo zanim cokolwiek ruszyc sie udalo, o pisaniu nie wspominajac. Suma sumarum (ladne slowo :) ) UDALO SIE !!!. Postaram sie to niezanudzajac opisac co i jak .

Po chwili zadumy nad niewatpliwa uroda mojej przyszlej maszyny bojowej zaczelo sie .....

 

1) Nadawanie oblosci kadlubowi, postanowilem postapic systemowo, nanioslem linie pomocnicze pozwalajace na ciecie fragmentow zblizonych przerojem do trojkata, powiem szczerze pomaga to szczegolnie mniej wprawnej rece.

 

Dołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafika

 

2) Nastepnie ciecie i szlifowanie: warunki dobrego efektu, nowy ostry noz (samo ostrze najlepsze), i papier scierny, ja uzywalem 150-tki i 200-setki nklejone na kawalek sklejki co pomaga ladniej profilowac oblosci:

Dołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafika

 

3) Potem szlifowanie na ostateczny ksztalt, tutaj staralem sie maksymalnie duzo zeszlifowac, tak zeby ksztalt byl praktycznie ostateczny - minimalnie doprasowanie zelazkiem na koniec tak zeby pozbyc sie "siersci" :). Tak wyszlo:

 

Dołączona grafikaDołączona grafika

 

Podobna procedura dla oslony silnika i powierzchni sterowych :

 

Dołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafika

Dołączona grafikaDołączona grafika

 

4) Dodatkowo statecznik poziomy dostaje wzmocnienie weglem (plaskownik 3x05) wklejony prostopadle do powierzchni steru oraz obie czesci steru wysokosci polaczenie wygietym w ksztalt litery U kawalkiem preta stalowego :

Dołączona grafika

 

5) Wracamy do oslony silnika, ma juz ona ksztalt przypominajacy finalny przygotowujemy "rdzen wewnetrzny" prz pomocy zywicy 6 min przyklejamy sklejkowa wrege do ktorej bedzie przykrezony silnik:

 

Dołączona grafikaDołączona grafika

 

6) Przykrecamy mocowanie silnika i osadzamy w tak przygotowany element w oslonie silnika wklejajac go na zywicy - zastosowanie zywicy zapewnia nam wiekszosc elastycznosc niz CA co w tej strefie ma spore znaczenie.

Ustalamy polozenie w srodku oslony tak zeby silnik nie wystawal poza obrys

 

Dołączona grafikaDołączona grafika

 

7) Tak przygotowana oslone sklejamy z kadlubem (zywica), oraz pozniej drazymy wneke pod pakiet (gleboko oradzony w oslonie silnika) i wneke na pozostaale "szpejostwo" w kadlubie, standardowo lotownica z specjalnie przygotowanym dlugim grotem spisuje sie doskonale do tego typu zadania.

Na tym etapie wkleilem tez prety wzmacniajace kadlub na calej dlugosci tak aby siegaly do polowy oslony silnika, po jedynym na kazdy bok oraz dodatkowo jeden od spodu. Znaczao poprawia to sztywnosc konstrukcji oraz kretoodpornosc. Nie mam zdjecia z tego etapu, wykonalem to nacinajac kadlub na glebokosc ok 4-5 mm wsadzielm pret i zalalem CA (srednio-gestym)

Dołączona grafikaDołączona grafika

 

8) Teraz kolej na oslone pakietu i kabinke (docelowo bedzie ona "przeszklona") odcialem kawek oslony pod katem tak aby stanowil on zabezpieczenie przed wypadaniem - w ten posob nie musimy instalowac magnesow w tej czesci, zaklinowanie zalatwia sprawe, odciety kawalek doklejamy do kadluba reszta bedzie stanowila demontowalna czesc. Oslone odciazylem tez wewnatrz, gazdy gram na wage zlota - jak sie pozniej okaze :)

 

Dołączona grafikaDołączona grafika

 

9) Nastepny etap to strzydelka, napierw skleilem obie polowki przy pomocy zywicy 6 min. Nastepnie wkleilem wzmocnienia czyli prety po jednym z gory i dolu plata w odleglosci ok 4 cm od natarcia. Sposob wklejenia identyczny jak w kadlubie z tym ze naciecie nie tak glebokie ok 3-4 mm, w tym wtapie nadalem tez wznios. Najpierw wklejajac pret gora-dol w jednym placie, pozniej nadale wznios ok 3 cm na drugim placie zeby to zrobic zalalem tylko koncowke drugiego plata gdy wznios juz byl nadany dokonczylem dziela zalewajac pret na calej dlugosci.

 

Dołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafika

 

10) Skrzydla sklejone przyszed czas na uzbrojenie ich w serwa i wklejenie orczykow oraz wykonanie popychaczy:

 

Dołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafika

11) V-ka na srodku popychacza da nam mozliwosc pozniejszej regulacki polozenia lotki. Zdecydowalem sie na umieszczenie serw od spodu ale to jedynie wzglad estetyczny, logika nakazywala by umieszczenie ich z gory, jednak jakos nie widzi mi sie to rozwiazanie - czas pokaze .......

 

12) Nio i mamy juz wlasciwie wszystkie elementy ready to assembly :). Wklejamy skrzydlo i powierzchnie sterowe w kadlub zachowujac prostopadlosci i rownoleglosci tam gdzie to konieczne, w efekcie otrzymalem cos takiego :

Dołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafika

 

13) Przyszla kolej na serwo SW umiescilem je pod pokrywa pakietu tak aby w razie czego byl do niego latwy dostep, ponizej zdjecie pokazujace rozklad wnetrznosci:

 

Dołączona grafika

 

14) Jak wzesniej pisalem zdecydowalem sie na "przeszklona" kabinke czyli butelkowa :)

Najpierw zrobilem kopytko z balsy na ktore nalozylem butelke po Naleczowiance (nie jest to jednak mocno wymagane, mysle ze rownei dobrze spisala by sie buteleczka po innej renomowanym rtunku ;) generalnie im ciensza tym lepsza. Nastepnie nalozylem ja na kopyto i obkurczylem przy pomocy opalarki, nazley uwazac by nie przesadzic z temperatura. Efekt ponizej:

 

 

Dołączona grafikaDołączona grafika

 

Pan pilot tez znalaz swoje miejsce - i chyba mu tam dobrze ;)

 

15) Tak doszlismy do finalu przedsiewziecia - czyli malowania. Jako material posluzyly spray'e oraz farby PECTRA malowane pedzlem, calosci dopelnily naklejeczki ktore podniosly walor estetyczny tego tworu, i marker do linii podzialu. Tak powstala wersja true color :)

 

Dołączona grafikaDołączona grafika

 

Jak to to juz wygladalo to warto zeby to to polecialo - i polecialo a jakze !!!. Piewszy lot - niewiarygodne prawie idealnie - jedynie SC troche z tylu, pakiet na max do przodu i heja !

Trymowanie w locie i...... bajka - model lata jak po sznurku, bardzo przyjazna geometria skrzydel zapewnia stabilnosc a jednoczesnie zwrotnosc, jedynie co musze rozwazyc to zmiane silnika na mocniejszy (chyba).

A tak sie presentuje w locie polska konstukcja w rumunskiej skorze :

Dołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafika

 

I jeszcze kosztorys przedsiewziecia:

model+wzmocnienia+peryferia : 100

silnik: Tower Pro 2408-21T - 30 zl

serwa: 3x SG91 Tower Pro -60 zl

regulator: Tower Pro MAG 25A - 40 zl

pakiet: Dualsky 1300 mAh - z innego modelu bez inwestycji

malowanie: spray x3 - 50 zl

kable Y - 3 zl

odbiornik: wyszabrowany i innego modelu - free of charge ;)

CA sedni i rzadki : 12 zl

czas poswiecony na montaz: bezcenne .......:)

SUMA: 300 zl - mysle ze nie najgorzej

  • 4 miesiące temu...
  • 3 lata później...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.