Skocz do zawartości

Problem z wysokimi obrotami silnika


daniello

Rekomendowane odpowiedzi

Daniello. To silnik powoduje, jaki prąd pobierze, nie regulator. W Twoim przypadku kłopoty są z zasilaniem. Akumulator 20C nie nadaje się do tego silnika. Jeśli chcesz wyciągać wnioski, podłącz voltomierz podczas pracy silnika i zobacz jaki jest spadek napięcia podczas maksymalnych obrotów, a nie po zatrzymaniu. Taki pomiar jest nic nie warty. Inaczej będziesz jeszcze przez kilka stron bił pianę i wniosków nie wyciągniesz. Pisał już Ci utopia, jak mniej więcej działa regulator, a Ty dalej swoje. Twój regulator może być wystarczający. Akumulator napewno masz za słaby.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 49
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

tzn czytałem że zalecane są śmigła: od 9x6 do nawet 10x6.

Narazie mam 9 x 6 do tego silnika, ale w sezonie kupię więcej różnych rozmiarów i sprawdzę na ktorym lata się najlepiej.

 

Taki aku będzie dobry?

http://abcrc.pl/p/44/701/akumulator-11-1v-2200mah-20c-40c-ge-power-li-pol--akumulatory-i-pakiety.html

lub

http://abcrc.pl/p/44/1488/akumulator-11-1v-1800mah-25c-max-force-3e-model--akumulatory-i-pakiety.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgodnie z rada bubu2 podlaczylem voltomierz podczas pracy silnika.

Wyniki pomiarow przy tym samym osprzecie jak wyzej:

-dla smigla 9x6:

napiecie poczatkowe:7.8 V

napiecie przy gwaltownym ruchu drazka na full: ok. 7-7.1 V

napiecie przy spokojnym ruchu drazka: spadek do ok. 7.3 V

 

-dla smigla 9x5:

napiecie poczatkowe: 7.75 V

napiecie przy gwaltownym ruchu drazka: ok. 7.18 V

napiecie przy spokojnym ruchu drazka: ok. 7.3 V.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to jest że stary mówi a młody dalej swoje......

 

 

Taki sam byłem i z biegiem lat coraz więcej rozumiem szkoda że tak późno.

 

Problem jest dość rozległy i nie da się go ogarnąć w prawo Ohma . Im krótszy impuls załączenia cewki tym większy pobór prądu . I tutaj nie ma znaczenia rezystancja czy impedancja pojedynczej cewki silnika ( a są ich Trzy lub wielokrotność ) ale właśnie czas załączenia . Im bardziej chcemy by silnik szybciej za..krecał się tym większy prąd pobiera w momentach załączania ... później ten prąd opada . jest to związane z położeniem cewki względem pola magnetycznego oraz nasycaniem się samej cewki ( uzwojenia silnika)

Można by dołożyć jeszcze upływność pojemnościową pomiędzy cewkami.

I co to da że zrobię wykład ?Nic bo trzeba troszkę więcej kumać niż Ohmy i ampery.

Sam kiedyś niewiele z tego rozumiałem ale każdy zainteresowany może się jednak naumieć!

 

 

 

chcę opisać ciekawy eksperyment w dużej skali :

Silnik dmuchawy do suszenia zboża w silosie ( taki EDF w skali 20:1 :wink: ) zasilany z programowalnego Falownika ( odpowiednik naszego regulatora )

Silnik 3 fazowy zasilany 400V 6kW^50Hz

 

silnik elektryczny zasilany impulsami kilka kHz czyli tak jak w regulatorach modelarskich ...Przy zasilaniu 400V pobór prądu oscylował w granicach 20A Silnik pracuje stabilnie i jest w stanie rozpraszać moc strat poprzez obudowę..

 

celem przyspieszenia silnika nieco przesuwamy fazę ( załączenia są coraz szybciej w stosunku do punktu startu )

przy zwiększeniu taktowania do 60 Hz silnik osiąga 8kW poboru mocy ....

Ale to przy konwencjonalnym zasilaniu napieciem sinusoidalnym 50/60 -Hz

 

zamieniamy czystą sinusoidę na aproksymowaną składającą się z poiedyńczych szpilek załączanych kilka tysięcy razy na sekundę.. ..

nagle pobór prądu skacze , mocy również i silnik próbuje wziaść ze źródła więcej niż może... bierze już 12kW i wyraźnie się grzeje

 

zwiększenie częstotliwości taktowania do 30kHz spowodowało pobór mocy ponad 50kW i spalenie silnika .

Pole magnetyczne próbowało wirować szybciej niż wirnik dawał radę się obracać..i efekt był jaki był....

 

 

inny przykład który bardzo fajnie obrazuje zjawiska impulsowe to .... głośnik

Cewka głośnika poruszą się w polu magnetycznym dół - góra na tyle szybko na ile pozwala masa drgajaca i podatność resora ( reszte pomijamy dla uproszczenia )

jeśli bardzo 8) cieżka cewka może machnąć ma 200X na sekundę z pełną sprawnością to w tym zakresie najczęściej pracuje ....

a co jak bedziemy próbowali ją zmusic do pracy 2000x na sekundę a ona nie jest wstanie tak szybko się poruszać? Pole elektromagnetyczne nie jest "niczym" - jeśli cewka się nie porusza w polu magnesu to dochodzi do nasycenia - czyli cewka sama wytwarza w sobie prąd od siebie samej jak ktoś to powiedział.. ( nie moje słowa ale dobrze oddają to co sie dzieje mimo ze z przymrużeniem oka... )

A czym jest zwój drutu ?

Ano jest grzałką..........

a jak sie grzałka chłodzi - poprzez opływ zimnego powietrza ....

a jak ta grzałka ma się chłodzić skoro jest w stanie ruszyć się tylko 200 x na sekundę a my chcemy koniecznie bty ruszała się 20.000 razy ?

nie jest w stanie bo zanim ruszy w jedną pozycję to już zmuszamy ją do powrotu...itd...

 

 

Sytuację z dużym śmigłem obrazuje inny eksperyment który wielu zapada w pamięć ..

weźcie do ręki długopis i machajcie ręką góra -dól na wyprostowanej ręce!

a teraz to samo z cegłą albo torebką cukru czy 1kG hantlem...

i co już nie da się tak szybko ? to jest właśnie problem regulatorów ..

Mózg czyli procesor każe machać szybciej niż ręce mogą......a ręce nie mogą bo mają za dużo do roboty

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

daniello, voltomierzem to mozesz sprawdzać baterię w pilocie albo w budziku

 

regulator załacza silnik ok 8 tysiecy razy na sekundę! Twój miernik w tym czasie wykonuje jak mniemam 3 max 8 pomiarów na sekundę...........

 

 

Ile warty jest ten pomiar i co on sobą reprezentuje skoro w czasie przyjmijmy tych 8 próbek w ciagu sekundy napięcie na silniku zmieniał się też 8 ale tysięcy razy ?

 

jeśli masz zmierzyć długośc listewki którą ja rzucę w potzebujesz na to sekundę to jak myslisz jaki wynik uzyskasz gdy rzucę 8 listewek ale ile zmierzysz gdy rzucę w ciagu sekundy 800 listewek ?

odpowiedź - nic .

pokażesz długość pierwszej mierzonej a reszta przeleci pomiędzy palcami .

 

Dlatego do takich pomiarów stosuje się oscyloskopy albo rejestratory przebiegów szybkozmiennych z zapisem

 

na tym właśnie polega problem tanich mierników - nadają się tylko do napięć stałych wolno zmiennych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

daniello, voltomierzem to mozesz sprawdzać baterię w pilocie albo w budziku

Nie zagalopowałeś się trochę z tymi hercami :lol:

Wykład może dobry, a może nie - mój stary mózg z trudem ogarnia prawo ohma i mam wrażenie , że mi to jednak wystarcza.

Nawiązując do tego, każdy zainteresowany silniczkami do modeli wie, z której strony regulatora mierzyć napięcie i że oscyloskop absolutnie nie jest do tego potrzebny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hubert -nawet dokonując pomiaru przed regulatorem i tak łapiesz średnią - jakąś tam

A co do herztów... cóż zalezy czy mowa o prędkości obrotowej silnika czy o modulacji PWM samego impulsu sterującego.

W sumie to dla nas jest wazne jedno - działa poprawnie czy nie :mrgreen:

A może zwyczajnie uwalony jest uP regulatora?

 

Swego czasu toczyła się rozmowa o wadach aparatur T6HK i ich nagłym gubieniu ustawień.

Moja kilkakrotnie "wywalała" z opcji sterowanie silnikiem - objaw był taki że po dojściu do jakiegoś momentu np 40% gazu nagle odcinało silnik . Podejrzewałem akumulator ale 6 pakietów nie mogło umrzeć w tej samej chwili . Podpięcie regulatora pod inny model cudownie go ożywiło.

To wskazuje że wada może być w wielu miejscach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.