Jump to content

JU-87 Stukas z Hyperiona


pietka

Recommended Posts

Witam wszystkich Kolegów i Koleżanki (ciekawe ile ich mamy swoją drogą? :D )

Pragnę podzielić się wrażeniami z wiązanymi z zakupem Stukasa w firmie rcbzik.pl, miałem nie zakładać wątku ale widzę, że trzeba, bo model jest tego wart. Nie zamieszczę dokumentacji foto z powodów czysto technicznych - uszk. olympus- na stronie sprzedawcy jest sporo zdjęć dobrej jakości. Sprzedawca dostarczył model osobiście pod drzwi na drugi dzień po zamówieniu!!!! Taż tuo szuok!!! Udzielił też Dużego rabatu, co mnie miło z zaskoczyło!. Ogólnie- widać, że ten chłopak ma bzika i zna się co nieco!! ;D

http://www.rcbzik.pl/standard/shop/4-115-0-Hyperion-JU-87-Stuka-G2-35e---Silnik-Zs3025B-08-w-zestawie.html

 

Pierwsze wrażenia:

- pakowanie modelu perfekcyjne, wszystko świetnie zabezpieczone , posortowane i poukładane

-po rozpakowaniu natychmiast otwiera się buzia ze zdumienia, bo elementy są przepieknie oklejone i wyglądają rewelacyjnie. biała folia jest pomalowana prawdopodobnie drukiem solwentowym, matowymi farbami, z dokładnym odwzorowaniem nitów, klapek, szwów blachy itp. Przy bliskim przyjrzeniu się czarnym liniom prostym widać lekką pikselizację wydruku, ale przecież nikt nie ogląda modelu z 20 cm, ;D prawda? Jedynie można się przyczepić do oklejenia końcówki ogona ale kilka ruchów skalpelem poprawiło niedoróbki. Farba, która jest pomalowany model jest odporna na nitrometan (zmywałem nim odrobinki żywicy z połączenia skrzydeł) , wypróbowałem tez odporność na aceton na kawałku wyciętym ze st. poziomego. Po kilku minutach szorowania mokra od acetonu ściereczką, farba zmiękła i dało się ją zeskrobać. Samolot nie ma namalowanych swastyk, są tylko krzyże, mimo to moi koledzy z lotniska już zapowiedzieli, że będą strzelac do niego z wiatrówek, barany!!! :twisted:

- kołpak z podstawą ma już namalowany fabrycznie zielony, spiralny pas, zatem odchodzi konieczność zdobienia go, w moim , niestety farby było tak dużo, że aluminiowa podstaw skleiła się z plastikowym stożkiem, skalpel, cięcie i uniknąłem odprysku farby.

- silnik w zestawie, MOOOCNY!!! Aż za mocny chyba, ale to po oblocie opiszemy.

- Instrukcja wręcz skromna, ale po przyjrzeniu się obrazkom ( dla niepiśmiennych chyba ta instrukcja czy cuś!)98 % zawartych w niej informacji jest zrozumiałe dla nowicjusza. Dla tych co parę samolotów już popełnili - zero wątpliwości. Jest jeden błąd ale o tym potem.

- zasobniki km-ów mocowane na magnesiki neodymowe z kołkami ustalającymi, mocowanie mocne i łatwe do demontażu

- mocowanie silnika na śrubki ampulowe do tzw. pazurków. Polecam przykręcanie silnika nieco dłuższymi, niż te w komplecie silnika, śrubami, fabrycznie pakowane są ciut za krótkie, ledwo łapią gwint. Silnik dobrany rozmiarami idealnie, po zamontowaniu, wystarczy nałożyć piastę, pierścieniami redukcyjnymi wycentrować podstawę kołpaka i jest OK.

 

Zawiasy lotek i klap wykonane z laminatu i pomalowane. Niestety, w każdym skrzydle jedno z nacięć było wykonane nieprecyzyjnie i wymagało poprawy, zatem radzę przymierzać jednak choć trochę przed wklejaniem. Dźwignie lotek i sterów są wycięte również z laminatu ale nie pomalowane. zamierzam to zrobić, jak również pomalować snapy i druty.

A teraz o składaniu: Nie ma za bardzo co opisywać. Łatwiej niż lego się składa.

wszystko oprócz kołpaka idealnie spasowane, w sumie bezproblemowy montaż silnika, skrzydeł, wysokości itp. Trochę uwag jednak jest.

- kołpak jest nieco za duży,ale za to już fabrycznie wyważony, przynajmniej dla mnie- wystaje ok 2 mm na boki poza końcową część maski silnika

- Klejenie statecznika poziomego żywicą bez zabrudzenia części? życzę powodzenia. Ryzykownie, ale biorąc pod uwagę, że statecznik ma zastrzały wzmacniające tą konstrukcję wystarczająco, użyłem jednak CA

- największa skucha - osłony goleni. Mocowanie osłon goleni w instrukcji jest pokazane nieprawidłowo, trzeba golenie przykręcić do płytek balsowych uchwytami " do środka, a nie w sposób pokazany w instrukcji. Przed skręcaniem "pokrywek " goleni trzeba wybrać najcieńsze mikrowkręty , tymi nieco szerszymi spowodujemy pęknięcie laminatu, (jedno mi się zdarzyło, ale już naprawiono. UWAGA!! Osłony goleni należy montować po włożeniu makiet km-ów, , jeśli osłona będzie zbytnio przesunięta do tyłu, nie dopniecie ich, z powodu wystającego poziomo elementu zasobnika km-u. Zatem trzeba bardzo uważnie dokonać tej części montażu.

- i ostatnia skucha: ani w instrukcji ani w skromnych opisach nie ma info o sposobie mocowania atrapy anteny. Zamierzam wykonać mocowanie na magnes

 

- Samolot miał wyjść masą do lotu 2100 gr. Wyszedł prawie w normie !!! Mimo, że dałem dużą baterię!

Po pierwszych próbach wychodzi na to, że ciąg będzie aż za duży - zalecane są śmigła APC 12/6 do 13,5 6 E. Na próbę założyłem 12/7 i po pierwszy gazie na full omal mi kadłuba z rąk nie wyrwało!!

Przydałoby się jeszcze dokupić 1 lub 2 figurki niemieckich pilotów i wkleić w demontowalną kabinkę, która stanowi również zamknięcie komory wyposażenia. Dołączone są dwie czarne płytki z tworzywa sztucznego do tego celu.

 

Model po złożeniu wygląda bosko i robi wrażenie. Zdjęcia gotowca zamieszczę w swojej galerii jak tylko naprawię swój aparat. Ogólnie , cieszę się z tego zakupu. Myślę, że stosunek ceny do jakości jest bardzo dobry a sam model będzie ozdobą nie jednej imprezy modelarskiej. Zapraszam wszystkich na piknik modelarski w Radawcu w połowie czerwca, będzie dużo lotniczych atrakcji!!

Pozdrawiam

Piotr

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 41
  • Created
  • Last Reply

Udzielił też Dużego rabatu, co mnie miło z zaskoczyło

Też takimi zapowiedziami zachęcony chciałem kupić model i dedykowane wyposażenie. Ale jak to zwykle przed zakupami zacząłem porównania cen. I wtedy okazało się, że np. dedykowane do Ju 87 serwa w konkurencyjnym sklepie w Jeleniej Górze są tańsze, bagatela o ... 20 %. To mnie skutecznie zniechęciło. Tym bardziej, że po 28 stycznia wzrosła cena samego płatowca i silnika, chyba że cena przed tym dniem zawierała już zapowiadane rabaty.

PS

Z innej beczki. Co sądzicie -> wysyłać przez nasz sklep Grzegorza S. uszkodzony nadajnik Mx 16 s do Graupnera (nie działa SW 3 - przełącznik 2 - pozycyjny) mając jeszcze ponad 3 miesiące rękojmii czy naprawiać u rodzimego naprawiacza?

Link to comment
Share on other sites

Sprawia wrażenie większego, myślalem, że jest klasy około 160cm (0,60+ patrząc w "nomenklaturze spalinowej"), a to już okazyjność oferty stawia na dalszym miejscu.

Nie wiem, co dokładnie chciałem napisać, ale sporo większe modele Hangar 9 są w tej cenie (co prawda bez motorka), i też większe modele TM, czy Phoenix są połowę tańsze (też bez napędu).

Już wiem... to tak z zazdrości :lol:

 

Zawiasy lotek i klap wykonane z laminatu i pomalowane.

Dasz fotkę po naprawie aparatu? To fajny, wyróżniający się element samolotu (no i podwozie oczywiście).
Link to comment
Share on other sites

dedykowane do Ju 87 serwa w konkurencyjnym sklepie w Jeleniej Górze są tańsze, bagatela o ... 20 %.

To prawdą, jednakże wszystkie ceny ustalone są w zależności od kursu waluty. Być może u konkurencji te ceny dotyczą całkiem innych kursów. Z pewnością nie podwyższam cen o 20% bez powodów.

 

Chodziło chyba o 29 stycznia, gdyż 28 obowiązywała promocja, a wszelkie zmiany asortymentowe dokonane były w sobotę 29.

 

Cena JU-87 wzrosła po 28 stycznia, gdyż wszystkie sztuki tego modelu zostały sprzedane i obecna cena podniosła się o kurs waluty z dnia 28 stycznia, dlatego przy zakupie rzeczy które zamawiam bezpośrednio od producenta cena może ulegać zmianie w dół lub w górę.

 

To mnie skutecznie zniechęciło.

Cóż mogę powiedzieć, przykro mi. Ale jako raczkujący przedstawiciel Hyperiona, nie mam najmniejszego wpływu na te ceny.

Link to comment
Share on other sites

Udzielił też Dużego rabatu, co mnie miło z zaskoczyło

. I wtedy okazało się, że np. dedykowane do Ju 87 serwa w konkurencyjnym sklepie w Jeleniej Górze są tańsze, bagatela o ... 20 %. To mnie skutecznie zniechęciło. Tym bardziej, że po 28 stycznia wzrosła cena samego płatowca i silnika, chyba że cena przed tym dniem zawierała już zapowiadane rabaty.

?

 

Zdecydowałem się jednak wstawić tanie serwa z HK, tyle, że z metalowymi trybami. Te dedykowane są zdecydowanie za drogie jak dla mnie. Model kupiłem tylko z silnikiem i cena była dla mnie ok, zwłaszcza po rabacie. A niektóre serwa z HK są całkiem całkiem.

Link to comment
Share on other sites

Wstawiłem do galerii kilka zdjęć, budowa jest na etapie wstawienia serw, wyważenia i regulacji , model i tak wygląda bosko! ;D :faja: . Udało się wstawić bez większej ingerencji w kabinkę, atrapę anteny. Dziś poprawiłem mocowanie osłon goleni, tak aby ich tylna część nie dotykała do poziomego elementu w atrapie działka. Okazało się, że farba jaką pokryto laminat osłon goleni jest baaardzo krucha, zamalowałem odpryski paktrą ale trzeba będzie jednak trysnąć ponownie aerografem po całości. Oczywiście powiadomię wszystkich o teminie oblotu, może w jakiś pogodny dzień nad Zalewem Zemborzyckim? Latanie na lodzie jest super!!! :lol:

Pozdrawiam wszystkich

Piotr

Link to comment
Share on other sites

Jeśli przez "otworzyć" rozumie kolega wycięcie otworu w chłodnicy i wstawienie jakiejś maskownicy to zamierzam, nie ukrywam, dokonać takiej przeróbki, ale jeśli chodzi o "odtworzyć" to chyba kolega się czepia, boć to przecie jest chłodnica na miejscu, a reszta to kosmetyka i kwestia tego jak się modle chce wykończyć, nieprawdaż? Na razie jam jest posiadaczem jedynego (chyba) takiego w Pollandii i zrobię go tak, aby mi się podobał. Niemniej każda, światła uwaga zostanie przemyślana i uwzględniona, ale tylko światła , głupia nie :lol: Model ma się przede wszystkim podobać mnie, a mnie się podoba taki jaki jest. :P

Po obejrzeniu wielu materiałów fotograficznych i innych archiwalnych na temat tego typu samolotu, wynika, że było kilka konstrukcji chłodnic, różniących się kształtem i umiejscowieniem, w zależności od wersji samolotu. Zatem trudno wybrać jakąś konkretną, a więc ta, jaką stworzył producent wydaje się być optymalnym rozwiązaniem. :!:

Link to comment
Share on other sites

wycięcie otworu w chłodnicy i wstawienie jakiejś maskownicy to zamierzam, nie ukrywam, dokonać takiej przeróbki

I właśnie w tym zakresie trzeba producenta poprawić. Będzie o niebo lepiej wyglądać. Trzymam kciuki za budowę i oblot.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Praca posuwa się powoli, ponieważ obowiązki zawodowe zabierają mi dużo czasu i ostatnio nie mam nawet kiedy zanocować w domu. A swojego hobby nie zabieram do hotelów. Poza tym mam chorą bliską osobę, zatem odpuściłem hobby na trochę. Owszem, udało mi się zrobić "grilla" na wlocie powietrza w masce silnika z paska węglowego 3mm wklejonego w ramkę z miękkiej balsy ( fotki niedługo w galerii), oraz zbudowałem kilka prototypów wzmacniaczy do systemu audio dla tego modelu. Poszukuję po necie plików dźwiękowych i już chyba mam opracowany cały system ale o nim może w następnym poście - po próbach. ogólnie- chcę wykorzystać tani odtwarzacz mp3 i system przewijania plików, zobaczymy co wyjdzie. Poszukuję również u-trima do wykończenia krawędzi wlotu powietrza i jestem na etapie podjęcia decyzji jakie serwa zastosować. Przyszło kilka ostatnio z HK i zastanawiam się czy nie są zbyt małe. Na lotki chcę założyć 1,8 kg na klapy , wysokość i kierunek 2,8 kg. Producent zaleca 4 kg-mowe ( moje są oba rodzaje z metalowymi trybami) do modelu o rozp 1, 4 m (pow lotek ok 2,5 dm kwadratowego) ale chyba to spora przesada, model jest w sumie taki latający "trenerkowo" zatem nie będzie chyba ekstremalnych obciążeń powierzchni sterowych. Szukam jeszcze figurek pilotów niemieckich ale na razie są tylko u Pana Jakuba ef3m ale ciut za duże chyba. Na poważnie zabieram się do złożenia końcowego w najbliższy wtorek. Oblot przy najbliższej dobrej pogodzie. Tyle na dziś. Musze kończyć bo mam wysoki cukier....

Pozdrawiam Piotr

Link to comment
Share on other sites

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=6361

 

Jak widzicie wyszło jako, tako. Pasek węglowy o szer 3 mm, pocięty i wklejony w ramkę z miękkiej balsy z małymi nacięciami. Pozostało jeszcze wykończyć krawędź u-trimem i zamontować we wnętrzu głośniczki do systemu audio. Z tym będzie trochę kłopotu, bo jak już gdzieś są głośniczki o małych rozmiarach to za to ważą zbyt dużo i trudno złożyc coś optymalnie , tak aby zgrać wagę, moc głośniczka lub głośniczków i rozmiary. Jeden głośnik, który ma i dużą moc i małą średnicę, potrafi ważyć i 400 gr. Na razie odpuszczam montaż systemu audio, bo jest jeszcze w fazie składania i testowania. Bardziej zależy mi na oblocie stukasa. Przy okazji zapytam o coś kolegów ( może Hubert tata przeczyta i się odezwie? ). Mam ciągle wątpliwości co do wielkości i momentu napędowego serw proponowanych przez producenta ( sugeruje aż 4 kg-mowy moment). Pisałem o tym jakie serwa chcę użyć we wcześniejszym poście. Czy ktoś mógłby się wypowiedzieć, jakie ma zdanie na ten temat?

 

Pozdrawiam

Piotr

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.