Skocz do zawartości

Rozbieralne usterzenie szybowca 2m


ppompka

Rekomendowane odpowiedzi

Poszukuję rozwiązania, jaki ster wysokości zrobić, aby był on łatwo rozbieralny. Znacznie zmiejszyło by to rozmiar pudła do transpoortu. Skrzydło będzie bez lotek. Myślałem nad sterem pływającym w stateczniku pionowym, ale nie wiem jakich materiałów użyć (rurka, pręt, stalowy, węglowy czy trzeba łożyska, czy nie jakiej grubosci pret/rurka głowna, i jakiej grubości pret przy spływie do sterowania wychyłem). Moze macie jakiś inny pomysł, jaki statecznik można zrobić, aby był on rozbieralny? Kadłub planuję zrobić laminatowy, mam nadzieje że sie uda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz dwie opcje, pierwsza tak jak mówisz- pływający i tutaj wystarczy dźwignia kątowa a bagnet z węgla( u siebie w jantarze 3.5m mam rurkę fi 6mm więc możesz dać jakąś o mniejszej średnicy), ale trzeba pamiętać żeby ją wypełnić(np sosna lub druga rurka o mniejszej średnicy w środku) bo po jednym starcie z wyciągarki w zeszłym roku zgubiłem statecznik bo rurka się złożyła. Łożyska stosować nie musisz, ważne żeby nie było nigdzie luzu. Możesz też zrobić patent jak w super gee 2/suprze Dreli(lżejsze opcja)

 

Drugie rozwiązanie, myślę że o wiele prostsze to statecznik z kołkiem ustalającym i mocowany na śrubę(tak jakbyś skrzydło mocował) miałem taki w jednym modelu i się sprawdzał a dodatkowo myślę że będzie lżejszy od stat pływającego z dźwignią kątową:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wedlug mnie toom07 mial na mysli dwa rozwiazania jak w ponizszych tematach :

 

1. http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=31720&start=0

 

lub

 

2. http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=31573

 

W albatrosie masz statecznik plywajacy ktorego dwie polowki sa dosuwane do pionowego na bagnetach, w penguinie statecznik wraz ze sterem jest zdejmowany jako calosc i mocowany do kadluba na srube + kolek stabilizujacy.

 

Opcja T-plywajacy bylaby pewnie trzecia mozliwoscia.

 

Pozdrawiam,

Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozważę propozycję taka jak w penguine, lub T plywający. A jak z odpinaniem bowdena od steru? Jak to jest rozwiązane? Może drut zagięty w L, i z drugiej strony orczyka drugi drut, lub pręt węglowy?, widziałem gdzieś to rozwiazanie, ale nie moge znaleść.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bardzo prosta sprawa jest ze snapem. metalowy wytrzyma bardzo długo, nie doczekasz wymiany tego elementu. przy rozginaniu możesz sobie pomóc śrubokrętem, przy zagniataniu z powrotem małe kombinerki. Rozwiązanie jak w modelu kolegi @Callab jest, jak wspomniał @toom07 dużo lżejsze. Proponuję i Tobie je zastosować. Osobiście w swoim 2m szybowcu też miałem tak rozwiązane usterzenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz też zrobić bardzo wąski ster, szerokości kadłuba. W nim dwa kanały na przestrzał, a bagnety przez nie przechodzące, zamocowane w odłączalnych częściach steru - identyczny patent jak składane skrzydła.

 

Bagnety przechodzą przez ster zamocowany do kadłuba i wchodzą w drugą część. Mocowanie do steru stałego - magnesami neodymowymi, 2 pary na każdy płat.

Wszystko co trzeba w takim układzie zrobić to wcisnąć płaty steru na miejsce, a po locie je wyjąć.

 

Sztywne, mocne, łatwe w eksploatacji, nie wymaga narzędzi do montażu / demontażu.

Co za tym idzie nie ma ryzyka rozregulowania ustawień mechanicznych.

 

Dołączona grafika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm przypomniało mi się jeszcze jedno rozwiązanie jakie miałem w Lotusie z art hobby

 

Dołączona grafika

 

Nakrętka i kołki wklejone w statecznik pionowy, z dołu dziura w kadłubie żeby sie dostać imbusem i wszystko działa :)

 

Wydaje mi się że rozwiązanie bardzo fajne bo chyba najlżejsze i masz też odejmowany kierunek co też znacznie ułatwia transport.

 

Możesz spokojnie stosować snapa, nie będzie problemu(w 2m ja nawet nie metalowe tylko plastikowe miałem przy sterach i było ok)

 

O i na twoim miejscu odpuściłbym sobie to T bo w sumie nie ma z tego żadnych zysków a jest to ciężkie bo trzeba wzmacniać kierunek i kombinować z wyprowadzeniem bowdenu żeby wszystko ładnie śmigało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, dzieki za pomysły. Jeszcze mam pytanie. Jakiego rozmiaru. i z czego masz wklejone te kołki ustalające, i jaka jest ich długosć, i jaka śruba tam jest. Jak jeszce to mi powiesz, to będzie full wypas. Tylko śrube miałbym na zwykły śrubokręt, a nie imbus.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kołki z węgla, nia pamiętam rozmiaru i do modelu też nie mam teraz dostępu ale grube to one nie były, strzelam że jakoś 2 lub 3 mm, śruba też raczej mała była, chyba M3.

W sumie bez znaczenia śrubokręt czy imbus, ale ja tam wole imbusy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jerzy Markiton

Układ "T" i do tego pływający jest najczystszy aerodynamicznie ale w 2m gra niewarta świeczki... Jest bodaj najtrudniejszy technologicznie i najcięższy (masa). Dobrze się zastanów...

- Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Układ "T" i do tego pływający jest najczystszy aerodynamicznie ale w 2m gra niewarta świeczki...

Pisząc wcześniej że nie ma z tego żadnych zysków właśnie patrzyłem przez pryzmat małego modelu, tak ku sprostowaniu. :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Serva hitec mg85 .Jeszcze nigdy nie mialem okazji testować snapy kulowego .I tak pomyslałem czy jak bede go odpinał ze 100 razy czy w koncu nie skonczy to sie jakimś wypięciem bądz pęknieciem. Pomyslałem o jakimś zwykłym metalowym zawiasie nawet bez mozliwosci szybkiego demontarzu.No chyba ze rzeczywiscie są to metody mocne i bezawaryjne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.