Skocz do zawartości

Budowa Pierwszego Modelu Extra 300


zdzisiek19

Rekomendowane odpowiedzi

Gość slawekmod
Opublikowano

Trzeba zrobić rewers na serwie kierunku. Krzyżowanie linek jest wygodniejsze bo wychodzą z kadłuba przy jego końcu a nie w połowie.

Co do luzów na linkach to być może powstają one z braku osiowości otworów mocowania linek i środka obrotu zawiasu ale powinno wystarczyć prawidłowe ustalenie dźwigni podczas ich montażu na SK

  • Odpowiedzi 75
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
Opublikowano

Zgadzam się ze Sławkiem że w takich sytuacjach linki mogą się luzować.

 

U mnie była winna braku współosiowości otworów z osią obrotu sk.

Przekleiłem orczyki, nastąpiła poprawa ale i tal nie było współosiowości, tak więc linki nadal się luzowały. Już nie chciałem męczyć sk i orczyków, więc wpadłem na pomysł dorobienia orczyka do serwa również z otworami nie leżącymi na tej samej osi co oś obrotu. Ten myk zniwelował luzy, a co ciekawsze można w ten sposób zrobić, że przy zwiększaniu się kąta linki się bardziej napinają.

 

Jak się patrzy na linki z boku to idą w linii prostej, a jak się patrzy z góry lub od spodu to linki są załamane w dwóch miejscach gdzie są prowadzone po ruchomych bloczkach. To mam nadzieję że może tak być bo pracy włożyłem w to dużo. :( w następnym modelu to już na pewno zastosuję krzyżowanie linek.

 

A w sprawie drutu to szkoda że w sklepie nie piszą że jest hartowany :( jestem bardzo rozczarowany (biedna narzynka, niech trafi na złomowisko w spokoju).

 

A jak się gwintuje pręt węglowy? Czy gwint na pręcie węglowym będzie wytrzymały, a morze się posypie? Co na ten temat sądzicie, aby zastosować pręty węglowe zamiast prętów stalowych?

 

Dziękuję za pomoc i pozdrawiam :)

Gość slawekmod
Opublikowano

Nie wiem do czego potrzebujesz drut ale chyba na popychacz do stery wysokości. Nie szalej z gwintowaniem tylko kup szprychę rowerową i z jednej strony oszlifuj ją tak żeby weszła w metalowy snap i zalutuj na kwas, na drugą stronę zalutuj regulację snapa. Warto najpierw pobielić cyną szprychę nim zalutujesz tą regulację. Potem na tą regulację nakręcasz nakrętkę i wreszcie snap. Po założeniu takiego popychacza regulujesz długość snapem a potem kontrujesz nakrętką. Zaraz znajdę zdjęcie jak to u mnie wygląda.

 

Tu można zobaczyć jak sobie poradziłem z tym tematem ale pominąłem regulację snapu. http://pfmrc.eu/viewtopic.php?p=337858&highlight=#337858

Opublikowano

Powiem tak, że od strony sw będzie snap metalowy z nagwintowanym otworem, a od strony serwa jest przewidziany (dziś zamontowany snap plastikowy przegubowy.

Więc szprycha będzie idealna w plastik wkleję nienagwintowaną część, a na gwint pójdzie snap metalowy. dzięki za rade

 

Jeszcze jedno pytanie odnośnie silnika, a zbiornika paliwa.

Silnik przewidziany OS MAX 65LA albo OS MAX75AX zależy jaka waga modelu będzie i jakie będzie potrzebne obciążenie przodu aby uzyskać SC w odpowiednim miejscu.

 

Jakiej pojemności zbiornik zamontować? No i oczywiście czy montować mniejszy dodatkowy zbiornik do latania 3d, tak jak jest w heli Raptorze?

Opublikowano

Szkoda że nikt nie odpisał na poprzednie pytania.

Zainteresowałem się zbiornikiem 400ml, czy taki zbiornik będzie odpowiedni.

I sprawa tego zbiorniczka wyrównawczego, nie wiem czy go montować, np. podczas skromnych akrobacji może wystąpić przerwa w dostarczaniu paliwa do gaźnika lub może łapać powietrze. Nie wiem jakie sytuacje mogą wystąpić.

 

Dziś przyszła paczka, SANYO ENELOOP XX - 2500mAh AA

Chciałem się spytać czy montować 4szt. napięcie - 5,2V, czy 5szt. napięcie - 6,5V.

Niby akumulatorek powinien mieć 1,2V ale w rzeczywistości ponad 1,3V.

Opublikowano

Ogniwa ma określoną charakterystykę napięć. Napięcie 1,2V to napięcie nominalne.

Naładowane ogniwo będzie miało ciut więcej. Rozładowane - mniej.

 

Ważne, by nie przekraczać dopuszczalnych granic napięciowych dla danego typu ogniw - nie przeładowywać i nie rozładowywać nadmiernie.

Akurat ogniwa NIxx nie są tu jakimś ekstremalnym przypadkiem, ale już np. przy obsłudze ogniw LIxx - ma to znaczenie zasadnicze, a przekroczenie dopuszczalnych napięć, może nawet skutkować pożarem.

Na pewno niewłaściwa eksploatacja nie służy żywotności ogniw.

Opublikowano

Tak zgadzam się że naładowane mają wyższe napięcie. Ja mierzyłem zaraz po wyciągnięciu z pudełka, myślałem że akumulatorki się kupuje nienaładowane, później doczytałem że ENELOOP są sprzedawane naładowane. (OCZYWIŚCIE OGNIWA SĄ NI-MH)

 

W moim pytaniu chodziło mi czy 6,5V bez problemu można podpiąć do odbiornika (na serwa), bo serwo pracuje w granicach 4,8-6V. Gdzieś wyczytałem że 6V jest już na granicy wytrzymałości serwa. Nie wiem co to znaczyło, czy pod względem napięcia czy pod względem wytrzymałościowym.

 

Decyzja - tak jak pisał marcin133

 

Pakiet 5 cel Sanyo AA HR-3U 2700mah. Ale od sezonu 2009 systematycznie wymieniam w innych modelach na Sanyo Eneloop mając nadzieję że te wykażą się większą żywotnością spowodowaną w moim przypadku zbyt szybkim samorozładowaniem a w zasadzie lenistwem przed "cyklowaniem" pakietu. Pakiet w Extrze trzyma się dobrze więc zostaje na sezon 2011. Zdecydowanie polecam pakiet 5 celowy jeżeli zasilanie będzie z cel NiMh.

Fakt faktem pod obciążeniem napięcie spadnie.

 

Proszę o odpowiedz w sprawie tych zbiorników.

 

Pozdrawiam

Opublikowano

Widzę że w sprawie zbiorników nikt mi nie pomoże. No trudno będę próbował coś sam wymyślić.

 

Dziś spostrzegłem takie coś na http://www.modelmotor.pl/rcgf-20-v2.html bardzo kusząca propozycja zważając uwagę na cenę silniczka na pojemności (mają też 15-stke) no najważniejsza sprawa dla mnie akurat tanie w eksploatacji. Prze chwilę się zauroczyłem ale ogarneła mnie myśl o masie, niestety. :(

Opublikowano

Widzę że w sprawie zbiorników nikt mi nie pomoże. No trudno będę próbował coś sam wymyślić.

Ja mam zbiornik gdzieś 300ml- 360ml, powiem szczerze że nie pamiętam :)

 

Zbiornik wyrównawczy nie jest potrzebny.

Opublikowano

Mam jeszcze pytanie co do podwozia głównego węglowego.

Nie mam pojęcia które zastosować.

podwozie do rozpiętości 1520mm i wago 3-4kg

 

Interesują mnie takie wersje:

 

http://modele.sklep.pl/product_info.php?products_id=7853

http://modele.sklep.pl/product_info.php?products_id=7854

 

Sądzę że wagowo będą oba pasowały, ale nie wiem która rozpiętość będzie lepsza i wysokość.

 

Może kolega Marcin jak by miał chwilkę czasu, to prosiłbym o pomierzenie podwozia w swoim modelu i przedstawienie mi abym miał punkt zaczepienia, chodzi mi o wysokość i szerokość.

Gość slawekmod
Opublikowano

Z podwoziem zrób tak że najpierw sprawdź jakie zastosujesz śmigło do napędu modelu. Po założeniu śmigła i wypoziomowaniu modelu powinieneś tak celować z podwoziem żeby odległość pomiędzy podłożem a śmigłem wynosiła 4-5cm. Pomiar koniecznie na wypoziomowanym modelu czyli cięciwy płąta i stateczników równolegle do podłoża. Bierz podwozie duralowe, jak klapniesz na ziemię za mocno to z węglowego zostaną drzazgi. Większość podwozi jest wygięta pod kątem 45 stopni więc rozstaw ustali sie niejako automatycznie. Pamiętaj również że przy obliczaniu wysokości podwozia należy uwzględnić koła .

Opublikowano

Zrobię tak jak piszesz, czyli poczekam do montażu silnika i śmigła przed wyborem podwozia. To że pomiar odległości śmigła od podłoża ma być w wypoziomowanym modelu to jest zrozumiałe i oczywiste. w sprawie wyboru podwozia węglowego czy duralowego to jeszcze nie podjąłem decyzji. Na pewno dural więcej wybaczy, jest tańszy oraz minus jest cięższy, natomiast węglowe jest lżejsze i przepiękne :D (kocham strukturę carbonu).

 

W HOBBYKING http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_listCategoriesAndProducts.asp?idCategory=123&curPage=1&sortlist=&LiPoConfig=&qty=30 ceny są dość przyzwoite. Kółeczka już zamówione gumowe na felgach plastikowych 76mm ( jak będą trochę małe na trawę to wymienię na większą średnicę, a te zostaną do lądowania na betonie jak nabiorę doświadczenia z lądowaniami.

 

 

Teraz się pochwalę moimi osiągnięciami w pilotażu.

Ze 3 tygodnie temu został zakupiony spalinowy modelik (nazwy nie znam) górnopłat z silnikiem żarowym MVVS 3,5cm. Po ustawieniach aparatury i po regulacji silnika chciałem sobie pokołować po placu i ku mojemu zdziwieniu nagle pokazał się płot na jego drodze. Krótko myśląc gwałtownym ruchem drążka odbijam w drugą stronę aby uniknąć kolizji, lecz niestety w tym momencie przednie kółko zostało podbite na kostce i pach w płot. Skutek, utrata śmigła.

 

Na drugi dzień szybko do sklepu modelarskiego po śmigło, do sprzedawcy mówię: śmigło takie i takie, może dwa, on mówi że ma trzy, odpowiedz moja daj Pan trzy.

 

wybieram się szybko na loty na lotnisko, tam samolocik ma problem się zebrać po trawie (małe koła, zamówione większe) więc ciągnę ster na siebie już opór i samolot się odrywa. :D Moje szczęście nie trwało długo gdzieś na 1,5-2m zaczął się walić na skrzydło. Szybka kontra i samolocik pogłębił przechył i bach w ziemię (pierwsza myśl to że już nie ma co zbierać i można do domu jechać) ale wtedy na szczęście troszkę róg wgnieciony i skrzydło urwane (poleciały śrubki plastikowe). Myślałem że pomyliłem serwa podłączając do odbiornika. Zamówiłem śrubki plastikowe m5do tego modelu i m6 do extry. okazały się te m5 za krótkie. to narzynka i przerabianie m6 na m5, kolejny lot (powtórka z rozrywki). Tym razem śmigło, śrubki i jeden ząbek na trybie serwa.

 

Moje wnioski to że powinienem startować z utwardzonego miejsca (następny raz z kostki), oderwanie się samolotu na niskiej prędkości, przeciągnięcie tuż po starcie i w 80%utrata sterowności przy takich prędkościach (małe powierzchnie sterowe)

Opublikowano

Dzisiaj odebrałem zbiornik paliwa 380ml. Mam pytanie o montaż tego zbiornika, czy w zbiorniku max poziom paliwa może być powyżej osi gaźnika? Tak ok 1-1,5cm.

 

Pytam się, bo gdzieś tak wyczytałem, że tak właśnie się montuje zbiornik.

A nie mam za specjalnie jak go obniżyć.

Opublikowano

Jakie jest podwozie w modelu?

Jeśli trójkołowe z kołem przednim, to raczej nie, bo kadłub jest, z grubsza, w poziomie i będzie Ci zalewało silnik.

Jeśli podwozie klasyczne, dwukołowe z kólkiem ogonowym, to jest to dopuszczalne, bo kadłub jest usytuowany skośnie i silnik jest wyżej niż zbiornik; to powinno wystarczyć, żeby zniwelować te 15 mm.

A w locie to już niemal nie ma znaczenia :wink:

Opublikowano

Witam

 

Przedstawiam postępy pracy w budowie pierwszego modelu.

 

Zawór dwukierunkowy (podczas tankowania odcina dopływ do gaźnika).

 

Dołączona grafika

 

 

 

Wskaźnik napięcia 2-6cel.

 

Dołączona grafika

 

 

 

 

Dołączona grafika

 

 

 

Zbiornik 380ml, a pod skrzydłem wyloty którymi będzie odprowadzane ciepłe powietrze z komory silnika.

 

Dołączona grafika

 

 

 

 

Dołączona grafika

 

 

 

Czas na montowanie podwozia ogonowego (jeszcze nie mam pojęcia jakie).

 

Dołączona grafika

 

 

 

 

Dołączona grafika

 

 

Waga obecnie 1400g.

 

Opinie mile widziane (krytykę też przyjmę) :D

Gość slawekmod
Opublikowano

Wyszło bardzo sympatycznie. Jak już ma być krytyka to z tych konstruktywnych pojadę :) Zastanów się nad statecznikami z kratownicy , każdy gram na ogonie to 4 gramy na przodzie czyli razem 5g. Jak odchudzisz stateczniki o 15 g to będziesz miał o 60g mniej doważania z przodu. Zrobiłem kiedyś ten model (2006r) ale sprzedałem nim poleciał. Oblatał go kolega który odkupił Extrę. U mnie stateczniki były kratownicowe.

Opublikowano

Zrobiłem kiedyś ten model (2006r) ale sprzedałem nim poleciał. Oblatał go kolega który odkupił Extrę. U mnie stateczniki były kratownicowe.

Myślałem nad tym aby to odchudzić, moja decyzja zależy od efektu końcowego.

 

A pamiętasz Sławku jaka ci wyszła masa tego modelu, i jaki silniczek tam montowałeś?

Gość slawekmod
Opublikowano

Nie pamiętam niestety. Silnik planowałem 6.5ccm. Niestety ale po dzień po zakończeniu oklejania miałem przygodę na chodniku i 7 miesięcy zwolnienia a w końcu sprzedałem model bez wyposażenia , niedokończony (brak lotek)

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.