Skocz do zawartości

Edge 1650mm


Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Rozrysowałem sobie wstępnie Edka 1650mm rozpiętości. Przyjąłem, że będę używał balso-sklejki lipowej 2mm. Mam już wstępny zarys:

Dołączona grafika

Wszystko było by pięknie gdyby nie problem jaki napotkałem z dostaniem balso-sklejki 2mm.

Kilka pytań:

- może Wiecie gdzie nabyć balso-sklejkę lipową?

- jakim materiałem mogę ją zastąpić (balsa 3mm będzie chyba nieco słabsza) , takim aby nie było problemu z cięciem laserowym?

- jaki jest ciężar właściwy balso-sklejki lipowej?

 

pzdr

t4c

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uznawana za sklejkę 3mm balsosklejka ma realnie 2,6mm i z takiej robię większość modeli w tym 2m. Niepokojąca rzecz w Twoim modelu to wąskie końcówki (mała cieciwa na końcach płata) Niestety ale wróży to machanie skrzydłami i zwalanie się w korkociąg przy małych prędkościach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O, dzięki dobra uwaga. Nie zauważyłem, a ok 30mm na końcu płata mi "uciekło".

Z zamysłu miał być model ekonomiczny w wycinaniu, zrezygnowałem z ażurowania żeber na rzecz ich grubości. Jak dam 2,6-3 mm to trzeba będzie nieco powycinać. Da się zrobić. Termin oblatania przewiduje na przyszły rok więc trochę czasu mam.

Miałbym prośbę, jeżeli to nie problem to czy mógłby ktoś zważyć arkusz balso-sklejki lipowej o znanych wymiarach? Potrzebuję ciężar właściwy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sklejka 2mm będzie za słaba . Nie wiem czy nie dorysowałeś dźwigara czy w zamyśle ma go nie być a pokrycie skrzydła ma stanowić balsa.Brak dźwigara spowoduje zmniejszenie sztywności skrzydła. Ja co prawda w mniejszym modelu ale zrobiłem tak jak na screenie. Pokrycie balsą zastosowałem tylko w centropłacie. Dodatkowo zwiększyłem cięciwę płata na końcówce . Edge żywcem ściagnięty z oryginału nie bardzo chce prawidłowo latać. W swoim wydłużyłem też ramię statecznika celem poprawienia stateczności.W Twoim skrzydle dałbym pierwsze i czwarte zebro z ażurowanej balsosklejki 2.6mm a resztę z 2,5-3mm a ostatnie z podwójnie z balsy bo folia po naprężeniu Ci je wygnie.

 

Dołączona grafika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mocowanie silnika to 2 sklejki połączone czterema rurkami z włókna węglowego 8x1mm. W mniejszym yaku sprawuje się dobrze, jest lekkie i sztywne. Działa jak kontrolowana strefa zgniotu ;-) - na moje nieszczęście a szczęście dla silnika już zdążyłem to wypróbować.

Proporcje modelu wziąłem z tego zdjęcia:

Dołączona grafika

Też wydaje mi się dość przesadzisty.

Co do płata to miałem zamiar pokryć go do połowy balsą 1,5mm a na dźwigary dać dwie listewki sosnowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tom4cad, nie wiem czy to dobrze, że budując model , wzorujesz się na prawdziwym samolocie ( też tak kiedyś robiłęm, to mi na forum ktoś uwagę zwrócił ;D ) najlepiej jakbyś się wzorował na jakimś dobrze latającym modelu, np edgu z Axarmodels,

Edki wielkości 2m+ nieźle latają w proporcjach z oryginału. Mniejsze (np 1m rozp.) najczęściej mają mniejszą powierzchnię kadłuba i powiększoną pow. skrzydeł. Tak jak Sławek mówił, wystarczy dać większą cięciwę przy końcówce i rozważyć zwiększenie ramienia statecznika. Ster kierunku nadaje temu modelowi urok i moim zdaniem nie trzeba go zmieniać, w porównaniu np do extry powierzchnia jest podobna, tylko edek ma bardziej spiczasty ster kierunku. Gdzie planujesz dać serwa steru kierunku i wysokości? Obawiam się, że przy takim małym ramieniu z przodu trzeba będzie robić na linkach/popychaczach, żeby model wyważyć.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzie planujesz dać serwa steru kierunku i wysokości? Obawiam się, że przy takim małym ramieniu z przodu trzeba będzie robić na linkach/popychaczach, żeby model wyważyć.

Na pewno wezmę wszystkie Wasze uwagi przy dopracowywaniu konstrukcji.

Położenie serw chciałbym umieścić tak aby nie było konieczne doważanie modelu. Stąd też moje pytanie o ciężar właściwy sklejki. Jeżeli zamodeluje również pokrycie balsą i położenie serw, dostanę dość dokładnie wyliczony środek ciężkości. Na razie mam co robić:

- zastosuje balso-sklejkę 2,6mm,

- powiększę cięciwę na końcu płata,

- zmniejszę grubość kadłuba o ok 20% w stosunku do oryginału,

- porównam to co wyszło z innymi modelami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tom4cad, zlituj się i daj jakies foty modelu - przyjrzyj sie podobnej relacji prowadzonej przez Sławka, on po narysowaniu najmniejszej drobnostki, wstawia aktualizacje, rozłóż i pokaż skrzydła, kadłub wew i zew, stateczniki, i tak jak pisałęm, być może moje zdanie jet błędne, ale wzoruj się ,,głównie" na przemyślanych i juz latających konstrukcjach.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomku zważyłem sklejkę i waga pokazała 558g. Wymiary to 48/100cm(nie pamiętam czy odciąłem pasek czy taką przysłali). Waga może być trochę zawyżona, bo sklejka leży już 2-3 lata w piwnicy i pewnie naciągnęła trochę wilgoci.

tom4cad, zlituj się i daj jakies foty modelu - przyjrzyj sie podobnej relacji prowadzonej przez Sławka, on po narysowaniu najmniejszej drobnostki, wstawia aktualizacje, rozłóż i pokaż skrzydła, kadłub wew i zew, stateczniki, i tak jak pisałęm, być może moje zdanie jet błędne, ale wzoruj się ,,głównie" na przemyślanych i juz latających konstrukcjach.

Przecież Tomek pokazał fotkę całego modelu. Skoro jest jeszcze na etapie zmian i przeróbek i głównych założeń teoretycznych w konstruowaniu modelu to nie widzę jeszcze takiej potrzeby, jak zacznie się przeprojektowywanie to wtedy owszem, fotki jak najbardziej wskazane. Po mojemu Tomku mógłbyś skrócić łącznik skrzydeł - ostanie żebro z otworem pod rurę dać pełne. Przedtem starałem się dawać łączniki tak do 1/3 skrzydła i ciut więcej, ale w nowym modelu dałem 1/4(w modelu pod benzynę 50cm) i spokojnie to wytrzymuje. Orionmodels z powodzeniem stosuje krótkie łączniki, a ludzie latający ich modelami naprawdę żyłują modele latając na maksymalnych przeciążeniach.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • 3 tygodnie później...

Temat zdechł, bedzie jakaś kontynuacja czy nie?

Jak pisałem wcześniej planuje zakończenie prac konstrukcyjnych na zimę 2012. W chwili obecnej twardo trenuje latanie na T-Rex 500ESP. Jak zwykle w okresie wakacyjnym zmożone zlecenia konstrukcyjne w firmie kradną wszelki wolny czas. Ale przyjdzie jesień, wieczory długie - będzie cza na realizację planów.

 

pzdr

t4c

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.