Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Prezentowana konstrukcja jest własnością intelektualną autora, wykorzystywanie zawartych na tej stronie informacji

w celach komercyjnych jest ściśle zakazane. Wszelkie inne użycie tych materiałów poza budową modelu dla własnych celów

wymaga uprzedniej pisemnej zgody autora.

 

Przedstawiam model typowego FunFlaya, którego budowa trwała , no trwała dość długo. Model został wstępnie oblatany.

 

Założenia konstrukcyjne :

Waga ok 1 kg

Rozpiętość - 120 cm

Serwa :

lotki - 2 szt.

kierunek, wysokość.

Napęd RAY 3536/08 + śmigło 9x6.

 

Pierwsze wstępne rysunki dały mi takowy obraz modelu :

 

Dołączona grafika

 

BUDOWA KADŁUBA

 

Budowa ruszyła od kadłuba, boki boczne to balsa 3 mm twarda, wzmocniona w okolicach "nadskrzydla" sklejką 1 mm.

 

Dołączona grafika

 

Podłużnice kadłuba z sosny 6x3, wstawki ukośne - balsa twarda 3 mm.

 

Dołączona grafika

 

Sam przód kadłuba wzmocniony został rowingiem węglowym.

 

Dołączona grafika

 

Wręgi kadłuba. Owoż skontaktowałem się z Ploterem odnośnie wycięcia wręgów ( wrengów ?, wreng ?, owrengowienia ?, owrengówienia ?, owręgowienia ?, a może wręg ? ) kadłuba. Ploter mnie odpowiedział żebym się ...... i ten tego.

No się złapałem za piłę i wióry poszli jak konie po betonie.

Elementy te powstały ze sklejki 3 mm.

 

Dołączona grafika

 

Wręgi zostały wklejone w boki kadłuba.

 

Dołączona grafika

 

Dół kadłuba balsiany.

 

Dołączona grafika

 

Garb kadłuba powstał z tego co miałem, znaczy balsy 1 mm.

Wytłem wpierw wzorzec z papieru, dopasowałem , przeniosłem na balsę.

Przykleiłem na CA z jednej strony.

 

Dołączona grafika

 

Pokrycie to zostało namoczone obustronnie z pomocą pędzla i następnie przyklejone na wikolu.

 

Dołączona grafika

 

Mocowanie podwozia powstało poprzez sklejenie ze sobą trzech warstw sklejki 4 mm, wycięcie, nawiercenie otworów fi 3 i wklejone w kadłub do wręgi głównej z pomocą żywicy 5 min.

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dół kadłuba od strony przedniej wycięty został z balsy twardej 3 mm

 

Dołączona grafika

 

Klapa silnikowa, czyli przód kadłuba od góry. Ten element musi stanowić całość odejmowaną. Da mi to bezproblemowy dostęp do silnika, reglera i całej reszty bebechów modelu. Płyta nośna z balsy twardej 3 mm ażurowanej, wręgi ze sklejki 3 mm, ostatnia wrega ze sklejki 1 mm, element usztywniający łaczący wręgi z balsy 3 mm.

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Klapa po oklejeniu balsą 1 mm.

 

Dołączona grafika

 

Po wyszlifowaniu i dodatkowo pokryciu przestrzeni podkabinowej balsą 1 mm wygląda to tak. Balsa kładziona słojami poprzecznie dla usztywnienia owegoż.

 

Dołączona grafika

 

Kopyto kabinki.

 

Posklejałem ze sobą wpierw wikolem trzy listwy ( deski ) 10x3 cm ( takie miałem ) poźniej poszły w ruch pilarka, szlifierka taśmowa i wyszło mi piękne kopytko. Pokryłem je caponem, wyszlifowałem ostatecznie na błysk.

 

Dołączona grafika

 

Zrobiłem sobie tablicę pilota, owiewke i przód "otaśmowałem" na pomarańczowo taśmą pakową. Taśmą tą też będzie kryty tylny garb kadłuba za kabiną.

 

Dołączona grafika

 

Przód kadłuba laminatowy. Wpierw ze styroduru zrobiłem kopyto, kopyto zostało oblaminowane, później tylko szlifowanie, szpachlowanie, szlifowanie i malowanie.

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dorobiłem mocowanie kółka ogonowego. Element główny to podpórka ze sklejki 3 mm, oblaminowałem ją obustronnie, wkleiłem w klocek z twardej balsy i pomalowałem. Do tego będzie mocowane kólko na odpowiednim zawiasiku, wszak musi być sterowne.

Element ten został wklejony w tył kadłuba.

 

Dołączona grafika

 

USTERZENIE

 

Usterzenie poziome - balsa 8 mm

Po sklejeniu całość zeszlifowana została do grubości 6 mm.

 

Dołączona grafika

 

Usterzenie pionowe - balsa 8 mm

 

Dołączona grafika

 

Przed sklejeniem ze sobą usterzenia po zafoliowaniu na stateczniku poziomym dokleiłem z balsy miękkiej 8 mm mały garb, do którego będzie później przytwierdzony statecznik pionowy.

 

Dołączona grafika

 

BUDOWA SKRZYDŁA

 

Pierwsze skrzydło do modelu wyszło zbyt ciężkie, więc od razu opisze tu płat nr 2.

 

Tradycyjnie wpierw ze sklejki wzorce, sklejka 2 mm.

Potem bloczek i cała reszta z balsy 2 mm

 

Dołączona grafika

 

Całość na deskę, spływ z balsy twardej 8 mm, dźiwgary - sosna 5x3, natarcie warstwa 1 z balsy 3 mm średniej ( no twardsza od zwykłej i cięższa przy okazji ).

 

Dołączona grafika

 

Wkładki ukośne międzydźwigarowe - balsa 2, mocowanie serw - balsa 1 + listwy wzmacniające od środka balsa 5, trójkąty usztywniające balsa 2, w niektórych miejscach balsa 3 twarda.

 

Dołączona grafika

 

Końcówki płata - balsa 2 mm

 

Dołączona grafika

 

Doklejam na wikol drugą listwę tworząca natarcie z balsy miękkiej 3 mm.

 

Dołączona grafika

 

Dokleja usztywnienia - skosy ( balsa 2 mm ) podtrzymujące końcówki

 

Dołączona grafika

 

Szpachluję balsę w miejscach tego wymagających, szlifuję , dorabiam lotki. Na fotce poniżej oba płaty obok siebie.

Jak widać płat lżejszy może się wydawać filigranowy w porównaniu z płatem wersji pierwszej. Istotna jest dla mnie różnica w wadze pomiędzy nimi. Płat lżejszy na tym etapie pracy przy rozpiętości 120 cm waży 118 g.

 

Dołączona grafika

 

WYKOŃCZENIE MODELU

 

Model został oklejony foliami jakie miałem.

Garb za kabiną pokryłem taśma pakową prasowaną.

podwozie główne z drutu 3 mm. Kółko ogonowe sterowane "gumką" połączoną ze sterem pionowym z drutu 1,5 mm na "łożysku" samorobnym" teflonowym.

Napędy popychacze usterzenia z pręta węglowego.

 

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Model z silnikiem RAY 3536/08 + śmigło APC 9x6 + aku 2200 w pełni uzbrojony waży ok 1060g.

Oblot - bez problemów, właściwie nie wymagał trymowania.

Jak lata ?. Z racji użytego napędu jest dość szybki. Z tego też powodu wymienię napę niebawem na mocniejszy , ale o mniejszym Kv i większej średnicy śmigła.

Do tej pory odbyłem tylko jeden lot testowy , więc reszta wniosków za jakiś czas.

 

Film z oblotu modelu.

 

 

http-~~-//www.youtube.com/watch?v=-V9ayWIFWTM&feature=youtu.be

Opublikowano

No ładnie kolejny świetny model.

Jako że zazwyczaj udostępnia Pan plany w pełni sprawdzonych modeli czekam z niecierpliwością na kolejne loty i wnioski i może na plany ?

Opublikowano

Model jest dopiero po jednym locie-oblocie, więc mówienie o jego właściwościach lotnych byłoby "zafałszowane". Ale idzie za ręka, jest dość szybki, bardzo zwrotny.

Kolejne loty po świętach.

Opublikowano

Korzystając z okazji życzę wszystkim weołych świąt.

Co do modelu to tak myślałem że kolejne loty dopiero po świętach.

Moje pytanie zaś brzmi czy udostępni Pan mi jak i również innym kolegom z forum plany?

Ponieważ pewnie ani ja ani nikt inny nie ma wątpliwości że model będzie świetnie latał.

Aczkolwiek jestem rad że to Pan testuje model dokładnie, a nie np. Ja rozbijając go o zemię ;)

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.