Motylasty Opublikowano 21 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 21 Kwietnia 2011 Prezentowana konstrukcja jest własnością intelektualną autora, wykorzystywanie zawartych na tej stronie informacji w celach komercyjnych jest ściśle zakazane. Wszelkie inne użycie tych materiałów poza budową modelu dla własnych celów wymaga uprzedniej pisemnej zgody autora. Przedstawiam model typowego FunFlaya, którego budowa trwała , no trwała dość długo. Model został wstępnie oblatany. Założenia konstrukcyjne : Waga ok 1 kg Rozpiętość - 120 cm Serwa : lotki - 2 szt. kierunek, wysokość. Napęd RAY 3536/08 + śmigło 9x6. Pierwsze wstępne rysunki dały mi takowy obraz modelu : BUDOWA KADŁUBA Budowa ruszyła od kadłuba, boki boczne to balsa 3 mm twarda, wzmocniona w okolicach "nadskrzydla" sklejką 1 mm. Podłużnice kadłuba z sosny 6x3, wstawki ukośne - balsa twarda 3 mm. Sam przód kadłuba wzmocniony został rowingiem węglowym. Wręgi kadłuba. Owoż skontaktowałem się z Ploterem odnośnie wycięcia wręgów ( wrengów ?, wreng ?, owrengowienia ?, owrengówienia ?, owręgowienia ?, a może wręg ? ) kadłuba. Ploter mnie odpowiedział żebym się ...... i ten tego. No się złapałem za piłę i wióry poszli jak konie po betonie. Elementy te powstały ze sklejki 3 mm. Wręgi zostały wklejone w boki kadłuba. Dół kadłuba balsiany. Garb kadłuba powstał z tego co miałem, znaczy balsy 1 mm. Wytłem wpierw wzorzec z papieru, dopasowałem , przeniosłem na balsę. Przykleiłem na CA z jednej strony. Pokrycie to zostało namoczone obustronnie z pomocą pędzla i następnie przyklejone na wikolu. Mocowanie podwozia powstało poprzez sklejenie ze sobą trzech warstw sklejki 4 mm, wycięcie, nawiercenie otworów fi 3 i wklejone w kadłub do wręgi głównej z pomocą żywicy 5 min. Dół kadłuba od strony przedniej wycięty został z balsy twardej 3 mm Klapa silnikowa, czyli przód kadłuba od góry. Ten element musi stanowić całość odejmowaną. Da mi to bezproblemowy dostęp do silnika, reglera i całej reszty bebechów modelu. Płyta nośna z balsy twardej 3 mm ażurowanej, wręgi ze sklejki 3 mm, ostatnia wrega ze sklejki 1 mm, element usztywniający łaczący wręgi z balsy 3 mm. Klapa po oklejeniu balsą 1 mm. Po wyszlifowaniu i dodatkowo pokryciu przestrzeni podkabinowej balsą 1 mm wygląda to tak. Balsa kładziona słojami poprzecznie dla usztywnienia owegoż. Kopyto kabinki. Posklejałem ze sobą wpierw wikolem trzy listwy ( deski ) 10x3 cm ( takie miałem ) poźniej poszły w ruch pilarka, szlifierka taśmowa i wyszło mi piękne kopytko. Pokryłem je caponem, wyszlifowałem ostatecznie na błysk. Zrobiłem sobie tablicę pilota, owiewke i przód "otaśmowałem" na pomarańczowo taśmą pakową. Taśmą tą też będzie kryty tylny garb kadłuba za kabiną. Przód kadłuba laminatowy. Wpierw ze styroduru zrobiłem kopyto, kopyto zostało oblaminowane, później tylko szlifowanie, szpachlowanie, szlifowanie i malowanie. Dorobiłem mocowanie kółka ogonowego. Element główny to podpórka ze sklejki 3 mm, oblaminowałem ją obustronnie, wkleiłem w klocek z twardej balsy i pomalowałem. Do tego będzie mocowane kólko na odpowiednim zawiasiku, wszak musi być sterowne. Element ten został wklejony w tył kadłuba. USTERZENIE Usterzenie poziome - balsa 8 mm Po sklejeniu całość zeszlifowana została do grubości 6 mm. Usterzenie pionowe - balsa 8 mm Przed sklejeniem ze sobą usterzenia po zafoliowaniu na stateczniku poziomym dokleiłem z balsy miękkiej 8 mm mały garb, do którego będzie później przytwierdzony statecznik pionowy. BUDOWA SKRZYDŁA Pierwsze skrzydło do modelu wyszło zbyt ciężkie, więc od razu opisze tu płat nr 2. Tradycyjnie wpierw ze sklejki wzorce, sklejka 2 mm. Potem bloczek i cała reszta z balsy 2 mm Całość na deskę, spływ z balsy twardej 8 mm, dźiwgary - sosna 5x3, natarcie warstwa 1 z balsy 3 mm średniej ( no twardsza od zwykłej i cięższa przy okazji ). Wkładki ukośne międzydźwigarowe - balsa 2, mocowanie serw - balsa 1 + listwy wzmacniające od środka balsa 5, trójkąty usztywniające balsa 2, w niektórych miejscach balsa 3 twarda. Końcówki płata - balsa 2 mm Doklejam na wikol drugą listwę tworząca natarcie z balsy miękkiej 3 mm. Dokleja usztywnienia - skosy ( balsa 2 mm ) podtrzymujące końcówki Szpachluję balsę w miejscach tego wymagających, szlifuję , dorabiam lotki. Na fotce poniżej oba płaty obok siebie. Jak widać płat lżejszy może się wydawać filigranowy w porównaniu z płatem wersji pierwszej. Istotna jest dla mnie różnica w wadze pomiędzy nimi. Płat lżejszy na tym etapie pracy przy rozpiętości 120 cm waży 118 g. WYKOŃCZENIE MODELU Model został oklejony foliami jakie miałem. Garb za kabiną pokryłem taśma pakową prasowaną. podwozie główne z drutu 3 mm. Kółko ogonowe sterowane "gumką" połączoną ze sterem pionowym z drutu 1,5 mm na "łożysku" samorobnym" teflonowym. Napędy popychacze usterzenia z pręta węglowego. Model z silnikiem RAY 3536/08 + śmigło APC 9x6 + aku 2200 w pełni uzbrojony waży ok 1060g. Oblot - bez problemów, właściwie nie wymagał trymowania. Jak lata ?. Z racji użytego napędu jest dość szybki. Z tego też powodu wymienię napę niebawem na mocniejszy , ale o mniejszym Kv i większej średnicy śmigła. Do tej pory odbyłem tylko jeden lot testowy , więc reszta wniosków za jakiś czas. Film z oblotu modelu. http-~~-//www.youtube.com/watch?v=-V9ayWIFWTM&feature=youtu.be Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kristoff Opublikowano 21 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 21 Kwietnia 2011 No ładnie kolejny świetny model. Jako że zazwyczaj udostępnia Pan plany w pełni sprawdzonych modeli czekam z niecierpliwością na kolejne loty i wnioski i może na plany ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcin K. Opublikowano 21 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 21 Kwietnia 2011 Gratuluje kolejnego udanego projektu! Co możesz powiedzieć o właściwościach lotnych? Lata Toto jak rasowy fun fly czy raczej trenerkowato? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Motylasty Opublikowano 22 Kwietnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Kwietnia 2011 Model jest dopiero po jednym locie-oblocie, więc mówienie o jego właściwościach lotnych byłoby "zafałszowane". Ale idzie za ręka, jest dość szybki, bardzo zwrotny. Kolejne loty po świętach. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcin K. Opublikowano 22 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 22 Kwietnia 2011 Czekam na relacje Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kristoff Opublikowano 22 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 22 Kwietnia 2011 Korzystając z okazji życzę wszystkim weołych świąt. Co do modelu to tak myślałem że kolejne loty dopiero po świętach. Moje pytanie zaś brzmi czy udostępni Pan mi jak i również innym kolegom z forum plany? Ponieważ pewnie ani ja ani nikt inny nie ma wątpliwości że model będzie świetnie latał. Aczkolwiek jestem rad że to Pan testuje model dokładnie, a nie np. Ja rozbijając go o zemię Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tomek Reda Opublikowano 23 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 23 Kwietnia 2011 No to mamy kolejny super modelik :wink: Wydaje się konkurentem do speed 400 aero :twisted: Wesołych Świąt :pom: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
oskar9595 Opublikowano 23 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 23 Kwietnia 2011 Super model ; D czekamy na plany P.S. Wesołych świąt Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi