Skocz do zawartości

Potrzebuje pomocy przy programowaniu aparatury Futaba T10C


Konrad_P

Rekomendowane odpowiedzi

Panowie za chwilę będzie druga tragedia bo wezmę i wyskoczę przez okno ze złości. :twisted:

Próbuje zaprogramować aparaturę. Aparatura tak jak w temacie podałem to Futaba T10C

 

Model to: szybowiec.

Typ skrzydeł: GLID A1+F1 (flaperon) Pierwsza lotka wpięta w CH1 druga lotka w CH6

Problem: chcę ustawić hamulce.

Czyli obie lotki maksymalnie w górę. Niby sprawa prosta, ale … no właśnie.

Ustawiam to na przełączniku „C”. I tak, jak daje przełącznik w pozycję górną (czyli „C” UP) to lotki maksymalnie w górę a w pozycji dolnej przełącznika (czyli „C” DOWN) maksymalnie w dół. To tak do celów testowo poglądowych.

I tu pojawia się problem a mianowicie gdy dam przełącznik w pozycję UP (czyli obie maksymalnie w górę) lotka na lewym skrzydle (CH6) wychyla się mocniej niż na prawym (CH1).

Różnica jest duża 4 mm. Początkowo myślałem, że to coś z serwem jest nie halo. Wymieniłem oba a wpierw na testerze sprawdziłem i wychylały się identycznie.

Pomimo wymiany problem nie zniknął. Nadal jest 4 mm.

 

Dodam, że lotki mam ustawione różnicowo i obie wychylają się w normalnej pracy dobrze. Czyli jak daje drążek w prawo to na prawym skrzydle (CH1) wychyla się na 10mm a na lewym (CH6) 5 mm, a gdy drążek idzie w lewą to lewa lotka na 10mm a prawa na 5mm. Tak sobie ustawiłem do testów, żeby łatwiej było liczyć.

 

No i teraz mam ogromną prośbę i pytanie.

Pytanie to: Czy może to być spowodowane wada aparatury?

Prośba to: czy ktoś mógłby mi powiedzieć, ale tak jak krowie na rowie (step by step) jak włączyć hamulce w T10C tak jak zamieżałem czyli obie maksymalnie w górę. Może coś źle robie.

Nie chciał bym pisać tutaj jak to zrobiłem, żeby nie sugerować. Ale jak będzie taka potrzeba to opisze.

 

Będę mocno wdzięczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zobacz czy nie masz przypadkiem EPA ustawionego na różne wartości dla tych kanałów. Być może w mixerze masz ustawione różne zakresy wychyleń dla kanału podstawowego i domixowanego. Może dodatkowo pod przełącznikiem przyplątało CI się D/R . Możliwości jest całkiem sporo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrób cztery osobne programowalne miksy: dwa OFST->AILE i dwa OFST->FLAP

Kurcze nie kapuje. :oops:

Czy byłbyś tak uprzejmy i rozpisał mi to bardziej szczegółowo.

 

Nie wiem po co taki hamulec ale może potrafię pomóc.

Po pierwsze bo przez przypadek to zauważyłem no i obecnie siedzi zadra dla czego tak jest. :twisted:

Po drugie mam bardzo mały kawałek do lądowania. Wokół samo zborze. Ostatnio wylądowałem w zbożu i rolnik mało mnie nie zamordował jak poszedłem po model. :?

Może to głupie, że drążę ten temat ale trochę mnie sz... trafia, że jak chcę wypróbować hamulce zrobione z lotek to nie mogę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sądzę, że hamulec aerodynamiczny szybowca normalnie robi się pod drążkiem przepustnicy korzystając z opcji Butterfly. Siła efektu zależy od pozycji "gazu", aparatura sama wyrównuje wychylenia nawet w setupie różnicowym lotek i można zmiksować ster wysokości do kompletu. Taki przydaje się także do latania.

Ty chcesz mieć pod przełącznikiem C hamulec do lądowania. Rozwiązaniem są programowalne miksery. Jeśli zrobisz jeden typu offset -> aileron i drugi typu offset -> flap, bez linkowania, np. na 75%, pod tym samym przełącznikiem to będą one powodować identyczne wychylenia lotek pomimo setupu różnicowego.

PROG.MIX1: RATE: -75%, MASTER: OFST, SLAVE: CH1, LINK:OFF, SW: SwC, POSI: DOWN

PROG.MIX2: RATE: +75%, MASTER: OFST, SLAVE: CH6, LINK:OFF, SW: SwC, POSI: DOWN

 

Ciekaw jestem jak zaprogramowałeś ten "krzywy" hamulec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dopiero teraz miałem chwilę czasu żeby popróbować ustawień.

Wybrałem model numer 14 z samego końca tak aby być pewnym, że nigdy się nie bawiłem tym modelem (doszedłem najdalej do model nr6).

Sprawdziłem czy nic nie jest na pewno powłączane, żadne D/R itp. Parametry do ustawienia czyste.

Zaprogramowałem aparaturę dokładnie jak mi Leszek powyżej napisał.

 

No i niestety nadal ten sam problem. Na CH6 wychyla się lotka o 4mm więcej niż na CH1

Nie ma znaczenia zamiana połówek skrzydeł. To skrzydło które jest wpięte w CH6 zawsze wychyla się więcej o 4mm.

Wymieniłem nawet odbiorniki i nic to nie zmieniło. Problem został.

Jakieś inne pomysły bo zaczynam podejrzewać, że faktycznie cos nie tak z aparaturą. :(

Oczywiście nie muszę tego hamulca ustawiać bo jakoś sobie radzę ale ta świadomość że coś jest nie tak wkurza mnie strasznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To się da zrobić - nie poddawaj się.

Włącz podgląd sygnałów wysyłanych z nadajnika (BASIC MENU: SERVO) i sprawdź czy są też krzywe na kanałach 1 i 6.

Jeśli robiłeś miksy wg mojego przepisu to sprawdź czy coś jeszcze nie jest przypadkiem przydzielone do przełącznika C (na podglądzie sygnałów po wyłączeniu miksów programowalnych).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.