Mars_2000 Opublikowano 17 Sierpnia 2007 Opublikowano 17 Sierpnia 2007 Jako że jest to mój pierwszy post, to chciałbym serdecznie przywitać się z Wszystkimi Forumowiczami. Modelarstwem RC zajmuję się dopiero od jakiś 3-ech miesięcy i wiem że jestem "chyba nawet jeszcze nie raczkującym niemowlęciem" w kwestii umiejętności i wiedzy z tego zakresu, ale mam nadzieję że systematycznie będę się rozwijał z Waszą nieodzowną pomocą. Zacząłem swoją przygodę od kupnego zestawu RTF. Nie pytajcie jakiego, bo aż wstyd się przyznać... Niemniej jednak trochę już okiełznałem swojego "czerwonego górnopłata" :wink: i latanie zaczyna przypominać na prawdę trochę latanie, a nie walkę z siłami natury w powietrzu o utrzymanie samolotu w pozycji poziomej i późniejsze lądowanie bez łamania kadłuba czy skrzydeł... No dobra, do rzeczy..mam problem z silnikami szczotkowymi w tym modelu. Otóż w ciągu zaledwie tych 3-ech miesięcy padł mi już 2-gi silnik szczotkowy Multiplex 480 i to dokładnie na tę samą usterkę - zerwana jedna ze szczotek. Niech ktoś mi podpowie, czy to jest naturalna przypadłość tego typu silników, czy ja mam wyjątkowego pecha. Trudno mi powiedzieć ile miałem wylatanych godzin, kiedy doszło do tych awarii, ale chyba zdecydowanie za mało (tak mi się przynajmniej wydaje). Czy zdarzające się "twarde" przyziemienia kiedy to czasem śmigło ryje ziemię mogą mieć wpływ na trwałość szczotek ? Wydaję mi się, że ewentualną energię uderzenia zbiera komutator, a nie metalowe sprężynki ze szczotkami. Pytam, bo zaczynam się mocno zastanawiać (przy obecnych kosztach eksploatacji) nad przejściem na silnik bezszczotkowy. Czy wówczas mogę liczyć na większą żywotność zestawu napędowego czy dalej będę borykał się z problemami, ale trochę innej natury np. odklejające się magnesy itp... Będę wdzięczny za sugestie i informacje. Może lepiej wydać ok. 150 - 200 PLN na silnik i regiel 3F i mieć spokój, niż co miesiąc płacić ok. 50 PLN za kolejną nową 480-kę. Pozdrawiam, Mars_2000
Doman Opublikowano 17 Sierpnia 2007 Opublikowano 17 Sierpnia 2007 Za 66zł masz regulator bezszczotkowy, za 33zł masz silnik 3F, za 99zł masz komplet 3F :-D Co do szczot... to masz pecha. Urwana, czy raczej upalona szczota to efekt przeciążenia silnika. No chyba że faktycznie same odpadają :-) Nie warto pchać się w ślepy zaułek... PS: polecam - http://www.rcsklep.pl
Mars_2000 Opublikowano 17 Sierpnia 2007 Autor Opublikowano 17 Sierpnia 2007 Za 66zł masz regulator bezszczotkowy, za 33zł masz silnik 3F, za 99zł masz komplet 3F :-D Co do szczot... to masz pecha. Urwana, czy raczej upalona szczota to efekt przeciążenia silnika. No chyba że faktycznie same odpadają :-) Nie warto pchać się w ślepy zaułek... PS: polecam - http://www.rcsklep.pl Hej, Dzięki za info :-). No właśnie, odniosłem wrażenie, że silnik strasznie się przegrzewa pomimo faktu, że latam nim na 1/3 lub ok. 1/2 max. mocy. Mój samolocik po prostu więcej nie potrzebuje do swobodnego lotu. Zacząłem się zastanawiać czy nie jest to może związane z jakimś moim błędem... Bowiem po kilku poważniejszych przyziemieniach kiedy łoże silnika obluzowało się w kadłubie, to dla wzmocnienia jego zamocowania napchałem wokół silnika gąbki i chyba przez to pozbawiłem go możliwości naturalnego chłodzenia... Pozdrawiam, Mars_2000
Mars_2000 Opublikowano 17 Sierpnia 2007 Autor Opublikowano 17 Sierpnia 2007 No to ugotowałeś silnik żywcem :-) :? Pięknie... Cóż, słono trzeba zatem płacić za swoje błędy... Czy zatem taki zestaw ze wspomnianego przez Ciebie sklepu: - REGULATOR 3F 15AX 15/20 A - SILNIK (no właśnie który :?: ) z tych po 33 PLN ? byłby odpowiedni do górnopłatu (a dokładniej do Bellanki 480) ? Czy mogę zastosować oryginalne śmigła (mam ich bowiem aż 4) i szkoda by kupować kolejny komplet nowych...Z tego co zmierzyłem linijką to mają 20.1 cm całkowitej długości (czyli ok. 7.9-8 cali) i 1.8 cm szerokości w najszerszym miejscu (tj. ok 0.7 cala). Jaki rozmiar w nomenklaturze modelarza mają te śmigła ? Przeglądając oferty sklepów wszędzie widzę rozmiary podawane następująco: 9x6 , 12x6, 14x7 i nie wiem jak to odczytywać Sorki z góry za naiwne pytania, ale jestem jeszcze "zielony leszczu" w tych tematach. Pozdrawiam, Mars_2000
Adam P. Opublikowano 17 Sierpnia 2007 Opublikowano 17 Sierpnia 2007 SILNIK (no właśnie który :?: ) np. tower pro bm2408-21 lub inne rozniace sie nieznacznie cyferkami np http://allegro.pl/item226164445_silnik_bezszczotkowy_2408_21_promocja_od_rcpro.html Jaki rozmiar w nomenklaturze modelarza mają te śmigła ? Przeglądając oferty sklepów wszędzie widzę rozmiary podawane następująco: 9x6 , 12x6, 14x7 i nie wiem jak to odczytywać twoje ma pewnie 8x4 lub 8x6 (zgaduje) cali ta druga liczba (po x) to skok smigla Sorki z góry za naiwne pytania, ale jestem jeszcze "zielony leszczu" w tych tematach. kazdy kiedys zaczynal
Doman Opublikowano 17 Sierpnia 2007 Opublikowano 17 Sierpnia 2007 Jak do 2S(7.4V) to bierz taki zestaw: silnik TP BM2410-12D, regulator TP 15/20A. Pytanie czy latasz na LiPol'ach? Bo ten 15/20A chyba nie obsługuje NiXX. Chociaż ten 12/15A starczy i obsługuje NiXX - więc może go weź. Śmigło lepiej nowe kup, kij wie co to za "kompletowy szajs". GWS 8x4" to koszt jakiś 5zł... właśnie, kupił bym 3 śmigła do prób napędu(tego co podałem wyżej) - 8x4", 9x5" i 10x6"(z tym uważaj na tym słabszym reglu). Jak do 3S(11.1V) to... nie wiem. Nie używałem tych napędów w tej konfiguracji. Koledzy tak - może napiszą, albo ja się popytam i zapodam.
TEQ Opublikowano 17 Sierpnia 2007 Opublikowano 17 Sierpnia 2007 Hej Do tego modelu polecam silnik : http://rcsklep.pl/product_info.php?cPath=22&products_id=170 I ten regulator : http://rcsklep.pl/product_info.php?cPath=23&products_id=113 Z tego co słyszałem od kilku znajomych to te tanie silniki tower pro szybko się psują Więc myślę że ten będzie odpowiedni przy tych akumulatorach które masz z zestawu.
Doman Opublikowano 17 Sierpnia 2007 Opublikowano 17 Sierpnia 2007 Z tego co słyszałem od kilku znajomych to te tanie silniki tower pro szybko się psują Ehehhh, dużo ludzi z Celulozy lata ESA'mi i nie tylko na tych silnikach i nie narzekają(-my) :-D
Mars_2000 Opublikowano 17 Sierpnia 2007 Autor Opublikowano 17 Sierpnia 2007 (...) Śmigło lepiej nowe kup, kij wie co to za "kompletowy szajs". GWS 8x4" to koszt jakiś 5zł... właśnie, kupił bym 3 śmigła do prób napędu(tego co podałem wyżej) - 8x4", 9x5" i 10x6"(z tym uważaj na tym słabszym reglu). (...) Co do śmigieł, to są naprawdę dobre. Od tych 3-ech miesięcy latam cały czas jeszcze na pierwszym, oryginalnie zamontowanym i pomimo kilkunastu "ciężkich kretobić" nadal wygląda jak nowe. Jedno było w zestawie jako zapas, a w Czechach dokupiłem sobie jeszcze 2 (tak na wszelki wypadek) i w sumie mając do nich zaufanie chciałbym je dalej użytkować. Czy dobrze rozumiem, że im większe śmigło tym silnik pobiera większy prąd (chodzi o amperaż) - stąd uwaga o reglu ? A jak wielkość śmigieł ma się do prędkości samolotu ? Czy większe śmigło o większym skoku da większą prędkość czy jest na odwrót ?
Adam P. Opublikowano 17 Sierpnia 2007 Opublikowano 17 Sierpnia 2007 A jak wielkość śmigieł ma się do prędkości samolotu ? Czy większe śmigło o większym skoku da większą prędkość czy jest na odwrót ? wiekszy skok-wieksa predkosc, wieksza srednica-wiekszy ciag statyczny Czy dobrze rozumiem, że im większe śmigło tym silnik pobiera większy prąd (chodzi o amperaż) - stąd uwaga o reglu ? wieksze smiglo-wieksze obciazenie silnika-wiekszy pobierany prad.
Mars_2000 Opublikowano 18 Sierpnia 2007 Autor Opublikowano 18 Sierpnia 2007 No to dzisiaj zdecydowałem się na następujące warianty: 1. Do starej skorupy Bellanki dokupiłem póki co jeszcze jedną szczotkę 480, ale przy okazji jej montażu zdecydowanie poprawiam chłodzenie jednostki poprzez ograniczenie do minimum powierzchni styku łoża silnika (i jego samego) ze styropianem kadłuba. Ponadto zrobię jeden otwór wylotowy dla powietrza w podłodze kadłuba w części ogonowej, co powinno poprawić jego cyrkulację wewnątrz kadłuba. Mam nadzieję, że to pomoże :roll: 2. Natomiast do nowego zapasowego kadłuba (którego a propos kupiłem w Czechach za śmieszną kasę 200 koron) będę chciał wstawić jakiś niedrogi silnik 3F przy zachowaniu użytkowanych obecnie ogniw 8xNiMh 600MAh i 1100MAh i śmigieł - chyba 8x4 lub 8x6 (co próbował ustalić Adam9034 na podstawie mojego wcześniejszego ich opisu). Podpowiem, że obecnie masa całkowita samolotu gotowego do lotu ze słabszym pakietem to ok. 680 gram, a z mocniejszym ok. 720 gram (ważony przy pomocy wagi kuchennej gdyż innej nie posiadam). Moje oczekiwania dla tej wersji trenerka są takie, aby samolot latał szybciej niż to robi obecnie ze szczotką. Czy jest to w ogóle możliwe do uzyskania dla pakietów które mam? Pozdrawiam, Mars_2000
h3nry Opublikowano 19 Sierpnia 2007 Opublikowano 19 Sierpnia 2007 Bellanca D... to tez mój I model i polecam zdecydowanie rozwiązanie sugerowane przez kolegów . 3 F i regiel bo to coś w środku to spłonie niebawem i będziesz miał braki w styro :devil: Mój silnik podobnie skończył , jedna ze szczotek sie urwała . Po wymianie na podwójny CD o ciagu 550g na 8c NiMh można już coś niecoś zdziałać tym "nielotem " Jak kupisz już bez szczotkę nie pakuj jej do środka .
Mars_2000 Opublikowano 20 Sierpnia 2007 Autor Opublikowano 20 Sierpnia 2007 Bellanca D... to tez mój I model i polecam zdecydowanie rozwiązanie sugerowane przez kolegów . 3 F i regiel bo to coś w środku to spłonie niebawem i będziesz miał braki w styro :devil: Mój silnik podobnie skończył , jedna ze szczotek sie urwała . Po wymianie na podwójny CD o ciagu 550g na 8c NiMh można już coś niecoś zdziałać tym "nielotem " Jak kupisz już bez szczotkę nie pakuj jej do środka . Hej, No właśnie, styropian zaczyna się nadtapiać pod tym plastikowym łożem silnika, a samo łoże bardziej zaczyna przypominać jakoś dziwnie poskręcaną masę plastyczną a nie łoże mocowania silnika. Co do 3F, to wertuję oferty sklepów oraz naprawdę staram się :oops: zrozumieć jaki tani silnik powinienem dobrać do mojej Bellanki wykorzystując posiadane śmigła oraz pakiety NiMh. Na razie wiem jedynie tyle, że wg. teorii dla trenerka - górnopłata ciąg statyczny silnika powinien mieć minimum 0,5 - 0,6 x masa samolotu gotowego do lotu i teoretycznie silnik "dzwonek" byłby wystarczający. Sęk w tym, że oglądając ofertę sklepu RCSKLEP i ilość typów silników (np. tych po 33 PLN) oznaczonych symbolami B2410 z różnymi rozszerzeniami po myślniku, to nie wiem który powinienem wybrać. Jak istotne może to mieć dla mnie (znaczy się dla Bellanki) znaczenie, że wezmę np. B2410-12D zamiast B2410-12Y ? Pozdrawiam, Mars_2000 UPDATE: Wczoraj po konsultacji w AMC w Gdańsku nabyłem "dzwonka" TP2408-21 z reglem Dynam 18A (zestaw identyczny jak ten z nastika.pl) i ze śmigłem 9x7. Jeszcze wieczorem - po zlutowaniu końcówek, podłączeniu pakietu (na razie poza kadłubem) odniosłem wrażenie, że faktycznie teraz samolocik będzie latał :-) Mam nadzieję, że w weekend zrobię pierwsze obloty na nim.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.