Skocz do zawartości

Easy Star - z napędem leci w dół, bez silnika zadziera nosa


paulox
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Mam taki problem, nie wiem jak sobie z nim poradzić. Otóż zmodyfikowałem swojego ES w następujący sposób:

 

Dołączona grafika

 

Czyli dodanie znacznej wagi na nos w postaci kamery GoPro, akumulator przesunięty do tyłu (mniej więcej pod skrzydłem) tak by model był wyważony jak podaje instrukcja (środek ciężkości wydaje się być tak jak podaje instrukcja).

 

Podczas lotu są dwa problemy:

 

1. Model lekko zadziera podczas szybowania, można to zniwelować poprzez trymowanie ale chyba nie tędy droga - wolałbym by ster wysokości był na równi ze statecznikiem.

 

2. Gdy dodaję gazu model zaczyna lecieć w dół - tym bardziej im więcej dodam gazu. To jest nawet gorsze niz pkt 1. bo zalozmy ze lece z wiatrem i chce skrecic - zwiekszam obroty by miec zapas sily nosnej ale model kieruje sie ku ziemi... łatwo o kreta. A jak dam gaz na full to model tak stara się lecieć w dół że nawet ster wysokosci nie jest zbyt efektywny.... Muszę wtedy ratować bardzo znacznym wychyleniem steru wysokości co nie jest przyjemne wiedząc że zakręcam nie mając juz zapasu w postaci w/w streru.

 

Zresztą to jest żadna przyjemność latać gdy Easy Star wcale nie jest taki easy :?

 

Co może być nie tak? Skłon silnika jest taki jak fabryka dała, CG też. Może zmiana rozkładu mas poprzez dodanie dodatkowego balastu na nosie wymusza dodatkowe zmiany konstrukcyjne by zachowac prosty lot we wszystkich warunkach i w calym przedziale obrotów? Od czego zacząć? Od zmiany rozkładu masy czy raczej zaingerować w skłon silnika?

 

Z góry dziękuję za fachowe porady.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. środek ciężkości, bądź zobacz czy "wszystko" ma kąt prosty... Czasem lepiej mieć ciężki przód niż ciężką :ass:

 

2. Skłon silnika panie, weź go trochę daj w dół... Ja w swoim Rookim mam silnik ustawiony na zero i full gaz, połowa manetki gazu tak samo wszystko. Jak tak oglądam skłon Twojego silnika, to ewidentnie jest za duży! Zmniejsz go do zera całkowitego powinno pomóc.

 

Tutaj najpierw bym przesunął pakiet do przodu silnikiem wynieść model na pewną wysokość i tak sprawdzać czy model prosto szybuję, jeżeli przestawienie pakietu nic nie da, to sprawdź kąty zaklinowania płata. Później jak model będzie poprawnie szybował, zajmij się silnikiem ,tak jak pisałem w Pkt. 2 ustaw silnik na zero i spróbuj, daję sobie rękę odciąć że wszystko powinno być ok!

 

A zatem do roboty! :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrząc na fotkę to stwierdzam że silnik jest żle ustawiony. O ile dobrze pamiętam w tym modelu jak przedłużysz linie osi silnika powinna się przecinać ze środkiem ciężkości. A tu jak na moje oko to mija się nawet z krawędzią natarcia skrzydła. A więc dając gazu nos jest przyciskany do dołu.

Dawno temu przy okazji wymiany silnika zrobiłem podobne ustawienie.....skończyło się tym że jak go wyrzuciłem to przez chwile szybował....ale po dodanu gazu zanurkował. Efekt...... cały przedział "bagażowy" odpadł.

O ile pamiętam naweg gdzieś były rysunki jak powinno wyglądać, być może i nawet na tym forum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z objawów wynika, że winien jest skłon silnika. Włączasz napęd, który pcha model nie do przodu tylko w dół. To najprostsze wytłumaczenie, czyli śmigło za nisko.

Może być jednak tak, że to środek ciężkości przesunięty jest zbyt do tyłu. Jak model zwalnia bez silnika, to zmniejsza się siła generowana przez ster wysokości (podtrzymująca za ciężki tył) i model zadziera. Po włączeniu silnika model przyspiesza i ster wysokości, wytrymowany na przeciwdziałanie wcześniejszemu zadzieraniu, staje się bardziej skuteczny i steruje modelem ku ziemi.

 

Sprawdź jeszcze kąt zaklinowania statecznika poziomego względem skrzydeł. Wtedy będziesz pewien czy faktycznie niewychylony ster wysokości to faktycznie "ster zero", czy może nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skłon silnika na razie zostawię w spokoju gdyż podano wyżej dwie sprzeczne teorie:

 

O ile dobrze pamiętam w tym modelu jak przedłużysz linie osi silnika powinna się przecinać ze środkiem ciężkości. A tu jak na moje oko to mija się nawet z krawędzią natarcia skrzydła. A więc dając gazu nos jest przyciskany do dołu.

Z powyższego wynika że powinienem dać większy skłon by prosta przechodząca przez oś silnika przecinała się ze ŚC.

 

Jak tak oglądam skłon Twojego silnika, to ewidentnie jest za duży! Zmniejsz go do zera całkowitego powinno pomóc

Z tego zaś wynika, żeby zmniejszyć skłon...

 

Hmmm 1 głos za zwiększeniem i 1 za zmniejszeniem skłonu - średnia głosów mówi mi zostaw skłon w spokoju :?

 

Teraz mam też dylemat czy przesunięcie ŚC do przodu nie pogłębi jeszcze bardziej efektu nurkowania po dodaniu gazu? Zapewne pozbędę się efektu zadzierania nosa przy szybowaniu, ale co się będzie działo po dodaniu gazu? Chyba zaryzykuję dziś i sprawdzę... Dam znać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niezły jesteś, chyba bym nie zaryzykował zamocowania gopro na samym przodzie.

Jak chcesz żeby Ci trochę posłużyła jeszcze to lepiej przymocuj ją zamiast kabinki albo jakoś na kabince (np. wytnij kawałek).

 

Pamiętaj, że to tylko elektronika a przód to strefa zgniotu :)

 

 

Ustaw model tak:

Trymer wysokości na zero, żeby ster był równo. Rzuć model przed siebie(bez włączania silnika) i zobacz jak leci.

Doprowadź do tego aby model leciał prosto i powoli opadał.

 

Jeśli już to ustawisz to wtedy poleć wyżej i daj silnik max. Jeśli będzie zadzierał to zmień ustawienia silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niezły jesteś, chyba bym nie zaryzykował zamocowania gopro na samym przodzie.

Jak chcesz żeby Ci trochę posłużyła jeszcze to lepiej przymocuj ją zamiast kabinki albo jakoś na kabince (np. wytnij kawałek).

 

Pamiętaj, że to tylko elektronika a przód to strefa zgniotu :)

 

Hehe wiem wszyscy mi to mówią... Miałem wcześniej zbudowany taki uchwyt zamiast kabinki. Były dwie wady:

 

1. Video nie wyglądało ciekawie gdyż widać było przednią część kadłuba w kadrze - wolę widzieć na nagraniu sam widok na krajobraz bez elementów samolotu.

 

2. Subiektywnie czułem że masa kamery umieszczona dość wysoko czyni model chwiejnym na boki jako że ciężar kamery pochyla model to na lewo to na prawo - takie miałem odczucia...

 

Może się mylę, jeśli tak to proszę mnie wyprowadzić z błędu... ale myślę że jeśli większość masy jest poniżej poziomu uskrzydlenia to model jest stabilniejszy.

 

 

Ustaw model tak:

Trymer wysokości na zero, żeby ster był równo. Rzuć model przed siebie(bez włączania silnika) i zobacz jak leci.

Doprowadź do tego aby model leciał prosto i powoli opadał.

 

Jeśli już to ustawisz to wtedy poleć wyżej i daj silnik max. Jeśli będzie zadzierał to zmień ustawienia silnika.

 

Pójdę tą ścieżką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

poniżej rysunek zaczerpnięty z rcgroups dotyczący własnie Easy Stara.

No ma to sens.... Zgodnie z tymi rysunkami gdybym umiescil silnik nad CG(ŚC) model by extremalnie ostro nurkował... Gdyż ciąg silnika próbował by obrócić model wokół CG(ŚC). Popracuję później nad tym by oś silnika przecinała się z CG...

 

A tymczasem jestem po wstępnych próbach z przesuwaniem CG(ŚC). Przesunąłem baterię o jakies 1,5 cm do przodu. Model mniej zadziera podczas szybowania i z silnikiem tez jakby mniej opada. Ale nie mogę stwierdzić dokładnie bo dość ostro wiało i nie bardzo można było ocenić efekty ale raczej na plus.

 

Tak czy inaczej model jest za ciężki i nie będzie zbyt łatwo dostroić wszystkiego z taką łatwością jak seryjny Easy Star...

 

Muszę obmyślić jakiś sprytny patent na mocowanie silnika, fajnie by było gdyby można było zmienić skłon na lotnisku (np. blokada skłonu śrubką)... Wtedy tylko bezwietrzna pogoda i można idealnie dostroić CG i skłon doświadczalnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja może dodam tylko że:

- jeżeli model nie został zmieniany (kąty natarcia skrzydeł , stateczników i silnika) to model w locie szybowym musi lecieć prawidłowo bez kontrowania sterem wysokości. Jeżeli tak nie robi to masz złe wyważenie.

- kolejną sprawą jest to że ten model z oryginalnym napędem ledwo lata na silniku w podstawowym wyposażeniu (waga modelu) - to w twoim przypadku (duże opory czołowe kamery) ten model sobie radzi ze wznoszeniem. Myślę że silnik musi pracować na maksymalnych obrotach.

- opór czołowy kamery powoduje zwalnianie modelu i słaby silnik jest za słaby żeby model osiągnął wystarczającą prędkość aby skutecznie działał ster wysokości (zbyt mała prędkość)

- kolejną sprawą może być wpływ zawirowań od kamery na opływ powietrza wokół statecznika - tutaj silnik nie wymusza tego opływu jak w przypadku napędu z przodu modelu.

- mała prędkość oraz zmniejszona skuteczność pracy stateczników powoduję wywalanie modelu z równowagi areodynamicznej.

 

Spróbuj zwiększyć pow. statecznika poziomego oraz przesuń SC do przodu. (doklej prowizorycznie do testu)

Mode musi w locie ślizgowym lecieć prawidłowo (bez korygowania sterem)

Dopiero potem myśl co będzie przy włączonym silniku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja może dodam tylko że:

- jeżeli model nie został zmieniany (kąty natarcia skrzydeł , stateczników i silnika) to model w locie szybowym musi lecieć prawidłowo bez kontrowania sterem wysokości. Jeżeli tak nie robi to masz złe wyważenie.

 

Nic nie było zmieniane z powyższych.

 

 

- kolejną sprawą jest to że ten model z oryginalnym napędem ledwo lata na silniku w podstawowym wyposażeniu (waga modelu) - to w twoim przypadku (duże opory czołowe kamery) ten model sobie radzi ze wznoszeniem. Myślę że silnik musi pracować na maksymalnych obrotach.

 

Silnik zmieniony na RAY B2845/09 - moc ma wystarczającą

 

 

- opór czołowy kamery powoduje zwalnianie modelu i słaby silnik jest za słaby żeby model osiągnął wystarczającą prędkość aby skutecznie działał ster wysokości (zbyt mała prędkość)

- kolejną sprawą może być wpływ zawirowań od kamery na opływ powietrza wokół statecznika - tutaj silnik nie wymusza tego opływu jak w przypadku napędu z przodu modelu.

- mała prędkość oraz zmniejszona skuteczność pracy stateczników powoduję wywalanie modelu z równowagi areodynamicznej.

 

Gdyby opór kamery był aż tak znaczny to myślę że w locie szybowcowym też byłoby mu ciężko, a tymczasem w locie szybowcowym model nie opada.

 

 

Spróbuj zwiększyć pow. statecznika poziomego oraz przesuń SC do przodu. (doklej prowizorycznie do testu)

Mode musi w locie ślizgowym lecieć prawidłowo (bez korygowania sterem)

Dopiero potem myśl co będzie przy włączonym silniku.

 

Nad SC będę jeszcze pracował by znaleść najlepsze położenie dla lotu szybowcowego - już jestem blisko ale muszę przerobić bebechy modelu by przesunąć akumulator jeszcze trochę do przodu. Wtedy rozważę też zwiększenie powierzchni SW.

 

 

Wracając do tych rozważań odnośnie skłonu silnika. Spójrzcie na to:

 

Dołączona grafika

 

Tutaj wybitnie oś silnika nie przechodzi przez SC i podejrzewam że model RTF lata poprawnie ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja bym się nie sugerował innymi modelami...każda z tych konstrukcji jest inna i rozkład mas i sił też będzie inne.

Ja najpierw popracował bym nad tym aby w locie szybowcowym leciał poprawnie.

Jak już to będzie ok to dopiero popracował bym nad skłonem silnika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.