Jump to content

Dioda na wyjściu regulatora do silnika szczotkowego ?


hubert_tata

Recommended Posts

W wyniku nieuwagi źle podłączyłem zasilanie i w regulatorze do silników szczotkowych Speed500 dosłownie rozsadziło diodę, która była na wyjściu regla od strony silnika.

Na ocalałej połówce diody widnieje napis SB360.

Nie mam pod ręką takiej diody, ale wyczytałem sobie, że wtym miejscu w regulatorze może też być 1N4005.

Po co jest ta dioda i czy mogę tam wlutować BYP401 ?

Link to comment
Share on other sites

www.elenota.pl prawdę ci powie :D

 

SB360 jest dioda schotkiego, o napięciu 60V i prądzie 3A. Nie wiem w jakim miejscu reglera wstawiona że musi być schotki, ale jeśli wyczytałeś że zamiennikiem może być 1n4005 to BYP401 też. Dziwi mnie troche że jako zamiennik proponują diodę prostowniczą 1A :/

 

A powiedz mi czy przypadkiem nie jest ona wlutowana równolegle do silnika w kierunku zaporowym ??

Link to comment
Share on other sites

Guest slawekmod

Ja używałem diod serii 1N4... do 280 i 400.Działa.Dioda dolutowana bezpośrednio do silnika równolegle w kierunku zaporowym.Ma podnosić sprawność napędu ( hehe) i ograniczyć iskrzenie na komutatorze.

Link to comment
Share on other sites

Guest slawekmod

Szczerze mówiąc , nie zauważyłem pogorszenia ani poprawy sprawności.Regle do szczotkowych robiłem sam, chociaż miałem jeden fabryczny.Sprawność napędu wzrosła znacznie jak zacząłem używać silników 3-f :D

Link to comment
Share on other sites

Witam.

Dioda na wyjściu jest konieczna ,bez niej spali się regulator. Prąd diody zależy od wielkości silnika czyli poboru prądu. Do silnika klasy 400 wystarczy 1A ale do większych już trzeba dać 3A lub 5A. Przy regulatorach 100A stosuje diody 16A.Przy obciążeniu rezystancyjnym(żarówka, opornik) regulator będzie działał poprawnie ale przy silniku( obciążenie indukcyjne ) już nie . Dioda jest wlutowana oczywiście w kierunku zaporowym. To tak najprościej sprawa wygląda. Dolutuj diodę nawet do silnika i wszystko będzie OK.

Andrzej B.

Link to comment
Share on other sites

Cześć

Poszukaj jednak diody Schotky, zwykła dioda nie pracuje w tym układzie dobrze, nie przełącza wystarczająco szybko, a jej zadanie jest podwójne, po pierwsze zabezpiecza przed przepięciami Twój regulator, po drugie zamyka obwód prądu w czasie kiedy tranzystor nie podaje napiecia na silnik, dzieki temu na silniku mamy troszkę wygładzony prąd zamiast szpilek z PWM. Jeśli dioda się rozleci to pół biedy, jeśli dostanie zwarcia to wyślesz cały regulator do krainy wiecznych łowów.

Ponieważ nic w przyrodzie nie ginie to dioda przejmuje w chwili przełączenia dokładnie taki prąd jakim tranzystor zasilał silnik czyli jest dość katowana impulsowo.

Piotr

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.