jpd Opublikowano 7 Września 2011 Opublikowano 7 Września 2011 Witam, Przyznam się, że miałem dylemat gdzie ten temat umieścić : czy tu czy na giełdzie (jeślim pobłądził proszę o przeniesienie). Wybrałem tu gdyż nie chcę by temat zaginał po 2ch tygodniach.Tyle tytułem wstępu. Posiadam model Tulipan - dwupłatowiec wykonany przez modelarza (modelarzy/firmę ?) z Dęblina. Model ten nabyłem niedawno na allegro - używany wg mojej oceny jest to jedna z pierwszych konstrukcji ze względu na budowę kadłuba. Model ten jest mi znany z dawniejszych czasów gdyż był bardzo popularny w naszym gronie - skupionym wokół dawnej modelarni AW. Kilka osób go posiadało i zawsze był to samolot o znakomitych własnościach lotnych i zabawowych a do tego dość wytrzymały i łatwy w naprawie w przypadku twardszego lądowania. Konstrukcja balsowo-sklejkowa. Dwupłat o rozpiętości ok 1200mm. Silniki stosowane do niego to .40-.45. Poszukuję kontaktu z jego twórcami/budowniczymi. Ew. poszukuję "zakurzonych" Tulipanów. Pozdrawiam Jacek.
stan_m Opublikowano 8 Września 2011 Opublikowano 8 Września 2011 Witam, Jestem projektantem a byłem również producentem opisanego modelu Tulipan. Cieszę się, że model ma tak dobrą opinię i dobrze się spisuje w eksploatacji. Nie wiem, którą wersję Pan posiada ale mam do Tulipana jeszcze sporo detali (golenie podwozia, baldachiomy, maska kadłuba, plany). Proszę napisać na PW Pozdrawiam
jpd Opublikowano 8 Września 2011 Autor Opublikowano 8 Września 2011 Panie Stanisławie, Dziękuję za informację. Odezwałem się na PW.
bzik4 Opublikowano 8 Września 2011 Opublikowano 8 Września 2011 Skoro już ten temat znalazł się na forum to może coś więcej napiszecie-pokażecie o tym modelu
jpd Opublikowano 8 Września 2011 Autor Opublikowano 8 Września 2011 Skoro już ten temat znalazł się na forum to może coś więcej napiszecie-pokażecie o tym modelu Proszę bardzo : Dwupłatowiec rozpiętość - 1200mm długość - 1200mm Konstrukcja balsowo-sosnowa. Oba płaty proste bez skosu i bez wzniosu. Tu wkradł się błąd : na dolnym płacie jest wznios. Profil płasko-wypukły (w tej wersji co mam), były również płaty z profilem dwuwypukłym. Mocowane na śruby/ kołki do kadłuba i baldachimu. Dodatkowo połączone między sobą "kośćmi" w odległości ok 150mm od końcówek. Bez zastrzałów, linek i innych tego typu wzmocnień. Lotki na dolnym płacie. Stateczniki oba z deski balsowej. Silniki napędzające klasa .40. Osobiście zastosowałem .46 OS AX bo taki miałem - śmigło 11x6. Podejrzewam ze w przypływie odwagi bez dodatkowych wzmocnień można by zasadzić tam .60 Sterowanie to 4 serwa standardowe. Latanie tym samolotem to czysta przyjemność generalnie nie należy mu przeszkadzać w lataniu - w przypadku nauki/odrdzewiania. Odporny na przeciągnięcie. Korkociągi robi niechętnie - przypuszczalnie mój egzemplarz ma za mały ster kierunku - czasem zamiast korkociągu wchodzi w stromą spiralę. Przy wyprowadzaniu z korkociągu nie dokręca. Całość klasycznej akrobacji wykonuje prawidłowo. Start nawet w trudnych warunkach terenowych (wysoka trawa którą wykasza śmigło c.a. 1/4 średnicy) dość łatwy po ok 10m. W warunkach korzystnych niska trawa, utwardzona nawierzchnia 4-5m. Lądowanie proste na wolnych obrotach bądź z wyłączonym silnikiem wystarczy zejść na ok 10m i wyczuć w jakiej pozycji steru wysokości samolot schodzi równo. Delikatnie sterowany lotkami schodzi jak parasol aż do przyziemienia. Moim zdaniem jest to znakomity samolot zarówno do nauki od "0" jak i do "powariowania" w powietrzu. Nie ma narowów ani szalonych pomysłów na latanie. Jeśli chodzi o naprawy po twardych lądowaniach (ostatnio trawa wyjęła mi podwozie) : trochę żywicy szmaty i CA - kilka godzin pracy i latamy dalej. Sądzę ze przy odrobinie chęci ten samolot można zbudować od "0" w tydzień. W niedzielę postaram się nie zapomnieć obfotografować samolotu w różnych "pozycjach bojowych" Pozdrawiam Jacek.
karlem Opublikowano 8 Września 2011 Opublikowano 8 Września 2011 Brzmi to bardzo ciekawie... Narobiłeś apetytu Niecierpliwie czekam na fotki. Chętnie bym coś takiego popełnił, bo 1200 mm to akurat pod wymiar mojego pędzidełka :wink: stan_m, Nie chciałbym być namolny, ale jakie są szanse na plan? Tym bardziej, że i jakieś kawałki do niego mogą być :oops:
stan_m Opublikowano 8 Września 2011 Opublikowano 8 Września 2011 Tak dobra opinia Pana Jacka jest dla mnie prawdziwą przyjemnością tym bardziej, że model ten produkowałem w połowie lat 90-tych poprzedniego wieku (również szybowiec ABC, samolot JUNIOR)). Rzeczywiście Tulipan sprawdził się eksploatacyjnie nieźle (wyprodukowałem ok.30 egzemplarzy) o czym świadczą wielogodzinne naloty. Był też odporny na kraksy i łatwo naprawialny co było głównym założeniem jego konstrukcji. Postaram sie zamiescić kilka fotografii modelu.
jpd Opublikowano 8 Września 2011 Autor Opublikowano 8 Września 2011 Proszę bardzo fotki w linku poniżej : http://picasaweb.google.com/jpdjpd33/Tulipan 2 zdjęcia samotnego w trawie - właśnie z takiej trawy wychodził. 3 zdjęcia w towarzystwie Bi-Fly'a - w moim posiadaniu (mam 2) jeden własnoręcznie wykonany z zestawu Precedent - ten samolot z kolei to jest opowieść na długie zimowe wieczory czego on w powietrzu nie wyczynia. Panie Stanisławie, Taka opinia wynika z doświadczenia kilku modelarzy latających tym samolotem. Pomijając moje lotnicze skrzywienie zamykające się w zdaniu - można latać dowolnym samolotem pod warunkiem ze ma dwa płaty.
Alfone Opublikowano 8 Września 2011 Opublikowano 8 Września 2011 Witam! Model mnie bardzo zainteresował, mam pytanie czy będzie szansa na opublikowanie planów? Ogólnie czy model jest prosty w budowie, inaczej, czy niedoświadczony by sobie z nim poradził? :wink:
mkrawcz1 Opublikowano 9 Września 2011 Opublikowano 9 Września 2011 Bardzo ładny model, przyłączam się do pytania o plany :-)
krysto Opublikowano 9 Września 2011 Opublikowano 9 Września 2011 Też!!! Ewentualnie jakiś "tartak". Co dwa skrzydła, to nie jedno.
jpd Opublikowano 9 Września 2011 Autor Opublikowano 9 Września 2011 Panowie, Jeśli Pan Stanisław udostępni mi plany i pozwoli na ich upublicznienie postaram się w ciągu niezbyt długiego czasu (powiedzmy 2 może 3 tygodnie od otrzymania) wykonać wersję elektroniczną w znakomitym programie 3D. Co do tartaku to po wrysowaniu będzie wiadomo co warto będzie wytartaczyć - z oglądania konstrukcji sądzę, że niewiele. Dodatkową kwestią jest możliwość wykonania tartaku - osobiście nie posiadam ale wyplucie dwq ew. g-code (znakomity program 3D ma moduł obróbkowy) nie będzie stanowiło problemu. Zakładam kilka modyfikacji : - zmiana mocowania górnego płata z 2 śrub na 3 lub 4 - pozwoli to na wyeliminowanie, chyba jedynej, wady tego samolotu a mianowicie koszenia górnego płata w płaszczyźnie poziomej przy twardszym lądowaniu/ kapotażu w trawie - trzeba zawsze pamiętać przed startem o sprawdzeniu czy płat stoi równo. - lotki na górnym płacie - jako opcja. - brak wzniosu na dolnym płacie jako opcja. - dwa serwa na lotkach jako opcja. Pozdrawiam Jacek.
gimpel Opublikowano 9 Września 2011 Opublikowano 9 Września 2011 Witam, też się przyłączam do prośby o plany, spróbuję może przekonwertować to na coroplast. Mój adres to gimpel65(małpa)gmail.com. Pozdrawiam, gimpel
Alfone Opublikowano 11 Września 2011 Opublikowano 11 Września 2011 Wow! Super! A ma ktoś może zapis wideo z lotów Tulipanka?
jpd Opublikowano 11 Września 2011 Autor Opublikowano 11 Września 2011 W mojej galeri pojawiło się kilka zdjęć, zapraszam. Film ze startu tulipana z dzisiaj : Poprawiony http-~~-//www.youtube.com/watch?v=WyiWQbHg6-w Niestety. Po raz kolejny przetestowałem odpornosc tulipana na kraksy. Dzien lotny zakończyłem rowerem. Straty : wyklejony statecznik poziomy. W przyplywie desperacji naprawa lotniskowa bylaby do wykonania. Jak zaczne naprawiac postaram sie wstawic kilka fotek z naprawy. Ale tak czy inaczej dzien udany ... ok 10 lotow w sumie ze 2h czystego latania.
michcio88 Opublikowano 17 Grudnia 2011 Opublikowano 17 Grudnia 2011 Wiec co z tymi planami? Można też dostać? Czy myślał ktoś żeby wyciąć części tego modelu na laserze?
Rekomendowane odpowiedzi