Skocz do zawartości

Tulipan


jpd

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Przyznam się, że miałem dylemat gdzie ten temat umieścić : czy tu czy na giełdzie (jeślim pobłądził proszę o przeniesienie). Wybrałem tu gdyż nie chcę by temat zaginał po 2ch tygodniach.Tyle tytułem wstępu.

 

Posiadam model Tulipan - dwupłatowiec wykonany przez modelarza (modelarzy/firmę ?) z Dęblina.

Model ten nabyłem niedawno na allegro - używany wg mojej oceny jest to jedna z pierwszych konstrukcji ze względu na budowę kadłuba.

Model ten jest mi znany z dawniejszych czasów gdyż był bardzo popularny w naszym gronie - skupionym wokół dawnej modelarni AW. Kilka osób go posiadało i zawsze był to samolot o znakomitych własnościach lotnych i zabawowych a do tego dość wytrzymały i łatwy w naprawie w przypadku twardszego lądowania.

 

Konstrukcja balsowo-sklejkowa. Dwupłat o rozpiętości ok 1200mm. Silniki stosowane do niego to .40-.45.

 

Poszukuję kontaktu z jego twórcami/budowniczymi. Ew. poszukuję "zakurzonych" Tulipanów.

 

Pozdrawiam Jacek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Jestem projektantem a byłem również producentem opisanego modelu Tulipan. Cieszę się, że model ma tak dobrą opinię i dobrze się spisuje w eksploatacji. Nie wiem, którą wersję Pan posiada ale mam do Tulipana jeszcze sporo detali (golenie podwozia, baldachiomy, maska kadłuba, plany). Proszę napisać na PW

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro już ten temat znalazł się na forum to może coś więcej napiszecie-pokażecie o tym modelu :D

Proszę bardzo :

 

Dwupłatowiec

rozpiętość - 1200mm

długość - 1200mm

Konstrukcja balsowo-sosnowa.

Oba płaty proste bez skosu i bez wzniosu.

Tu wkradł się błąd : na dolnym płacie jest wznios.

Profil płasko-wypukły (w tej wersji co mam), były również płaty z profilem dwuwypukłym. Mocowane na śruby/ kołki do kadłuba i baldachimu. Dodatkowo połączone między sobą "kośćmi" w odległości ok 150mm od końcówek. Bez zastrzałów, linek i innych tego typu wzmocnień. Lotki na dolnym płacie.

Stateczniki oba z deski balsowej.

Silniki napędzające klasa .40. Osobiście zastosowałem .46 OS AX bo taki miałem - śmigło 11x6.

Podejrzewam ze w przypływie odwagi bez dodatkowych wzmocnień można by zasadzić tam .60

Sterowanie to 4 serwa standardowe.

 

Latanie tym samolotem to czysta przyjemność generalnie nie należy mu przeszkadzać w lataniu - w przypadku nauki/odrdzewiania. Odporny na przeciągnięcie. Korkociągi robi niechętnie - przypuszczalnie mój egzemplarz ma za mały ster kierunku - czasem zamiast korkociągu wchodzi w stromą spiralę.

Przy wyprowadzaniu z korkociągu nie dokręca. Całość klasycznej akrobacji wykonuje prawidłowo.

 

Start nawet w trudnych warunkach terenowych (wysoka trawa którą wykasza śmigło c.a. 1/4 średnicy) dość łatwy po ok 10m. W warunkach korzystnych niska trawa, utwardzona nawierzchnia 4-5m.

 

Lądowanie proste na wolnych obrotach bądź z wyłączonym silnikiem wystarczy zejść na ok 10m i wyczuć w jakiej pozycji steru wysokości samolot schodzi równo. Delikatnie sterowany lotkami schodzi jak parasol aż do przyziemienia.

 

Moim zdaniem jest to znakomity samolot zarówno do nauki od "0" jak i do "powariowania" w powietrzu.

Nie ma narowów ani szalonych pomysłów na latanie.

 

Jeśli chodzi o naprawy po twardych lądowaniach (ostatnio trawa wyjęła mi podwozie) :

trochę żywicy szmaty i CA - kilka godzin pracy i latamy dalej.

 

Sądzę ze przy odrobinie chęci ten samolot można zbudować od "0" w tydzień.

 

W niedzielę postaram się nie zapomnieć obfotografować samolotu w różnych "pozycjach bojowych"

 

Pozdrawiam Jacek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brzmi to bardzo ciekawie... Narobiłeś apetytu :) Niecierpliwie czekam na fotki.

Chętnie bym coś takiego popełnił, bo 1200 mm to akurat pod wymiar mojego pędzidełka :wink:

 

stan_m,

Nie chciałbym być namolny, ale jakie są szanse na plan?

Tym bardziej, że i jakieś kawałki do niego mogą być :oops:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak dobra opinia Pana Jacka jest dla mnie prawdziwą przyjemnością tym bardziej, że model ten produkowałem w połowie lat 90-tych poprzedniego wieku (również szybowiec ABC, samolot JUNIOR)).

Rzeczywiście Tulipan sprawdził się eksploatacyjnie nieźle (wyprodukowałem ok.30 egzemplarzy) o czym świadczą wielogodzinne naloty. Był też odporny na kraksy i łatwo naprawialny co było głównym założeniem jego konstrukcji. Postaram sie zamiescić kilka fotografii modelu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę bardzo fotki w linku poniżej :

 

http://picasaweb.google.com/jpdjpd33/Tulipan

 

2 zdjęcia samotnego w trawie - właśnie z takiej trawy wychodził.

3 zdjęcia w towarzystwie Bi-Fly'a - w moim posiadaniu (mam 2) jeden własnoręcznie wykonany z zestawu Precedent - ten samolot z kolei to jest opowieść na długie zimowe wieczory czego on w powietrzu nie wyczynia.

 

Panie Stanisławie,

 

Taka opinia wynika z doświadczenia kilku modelarzy latających tym samolotem. Pomijając moje lotnicze skrzywienie zamykające się w zdaniu - można latać dowolnym samolotem pod warunkiem ze ma dwa płaty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie,

 

Jeśli Pan Stanisław udostępni mi plany i pozwoli na ich upublicznienie postaram się w ciągu niezbyt długiego czasu (powiedzmy 2 może 3 tygodnie od otrzymania) wykonać wersję elektroniczną w znakomitym programie 3D.

Co do tartaku to po wrysowaniu będzie wiadomo co warto będzie wytartaczyć - z oglądania konstrukcji sądzę, że niewiele.

Dodatkową kwestią jest możliwość wykonania tartaku - osobiście nie posiadam ale wyplucie dwq ew. g-code (znakomity program 3D ma moduł obróbkowy) nie będzie stanowiło problemu.

 

Zakładam kilka modyfikacji :

- zmiana mocowania górnego płata z 2 śrub na 3 lub 4 - pozwoli to na wyeliminowanie, chyba jedynej, wady tego samolotu a mianowicie koszenia górnego płata w płaszczyźnie poziomej przy twardszym lądowaniu/ kapotażu w trawie - trzeba zawsze pamiętać przed startem o sprawdzeniu czy płat stoi równo.

- lotki na górnym płacie - jako opcja.

- brak wzniosu na dolnym płacie jako opcja.

- dwa serwa na lotkach jako opcja.

 

Pozdrawiam Jacek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W mojej galeri pojawiło się kilka zdjęć, zapraszam.

Film ze startu tulipana z dzisiaj :

 

Poprawiony

http-~~-//www.youtube.com/watch?v=WyiWQbHg6-w

 

Niestety. Po raz kolejny przetestowałem odpornosc tulipana na kraksy. Dzien lotny zakończyłem rowerem. Straty : wyklejony statecznik poziomy. W przyplywie desperacji naprawa lotniskowa bylaby do wykonania.

Jak zaczne naprawiac postaram sie wstawic kilka fotek z naprawy.

 

Ale tak czy inaczej dzien udany ... ok 10 lotow w sumie ze 2h czystego latania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.