Luki17 Opublikowano 7 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 7 Września 2011 Witam. Co należy zrobić ze ŚĆ, kiedy do poprawnego prostoliniowego lotu muszę mieć uniesiony lekko do góry ster wysokości. Należy dodać ciężaru na dziób, czy ująć? Dzięki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
false Opublikowano 7 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 7 Września 2011 Ująć z dziobu, ew. dodać na ogon. Ew. zmniejszyć skłon silnika w dół, jeśli chodzi o model z napędem. A jeśli to szybowiec, to musi opadać delikatnie w dół, żeby zbyt nie wytracił prędkości i nie przepadł. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
GOGO Opublikowano 8 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Września 2011 Jeżeli masz ŚC w 1/3 cięciwy od natarcia to lekko zmniejszasz skłon silnika a jeśli jest inaczej to najpierw musisz wyważyć model i dopiero wtedy będziesz regulował silnikiem.(zakładając że kąty zaklinowania skrzydła względem statecznika poziomego są poprawne) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MarekJ Opublikowano 8 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Września 2011 Jeżeli masz ŚC w 1/3 cięciwyMoże byś doprecyzował o jaką cięciwę chodzi, bo nie zawsze płat ma obrys prostokątny i krawędź natarcia biegnie prostopadle do osi podłużnej kadłuba.Zanim zacznie się gmerać z ustawieniem SC i skłonem silnika, należy upewnić się, że kąt natarcia płata jest prawidłowy. Może tu wystarczy nieco go zwiększyć. Jeśli ten kąt jest ok, to korygujemy SC w locie ślizgowym modelu, a dopiero potem, w razie konieczności skłon i wykłon silnika. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
GOGO Opublikowano 8 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Września 2011 należy upewnić się, że kąt natarcia płata jest prawidłowy Może byś sprecyzował o jaki kąt chodzi??? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
madrian Opublikowano 8 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Września 2011 Jeżeli masz ŚC w 1/3 cięciwyMoże byś doprecyzował o jaką cięciwę chodzi, bo nie zawsze płat ma obrys prostokątny i krawędź natarcia biegnie prostopadle do osi podłużnej kadłuba. należy upewnić się, że kąt natarcia płata jest prawidłowy Może byś sprecyzował o jaki kąt chodzi??? Widzę, że zaczyna się wyciąganie noży. Spokojnie: A: - SC wyznacza się zawsze przy kadłubie. Zatem obrys skrzydła nie ma nic do rzeczy. B: Kat natarcia płata - kąt cięciwy profilu, względem osi modelu. Choć oczywiście można by się kłócić o np. zwichrzenie geometryczne... :wink: Schowajcie noże... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
karlem Opublikowano 8 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Września 2011 ...SC wyznacza się zawsze przy kadłubie. Zatem obrys skrzydła nie ma nic do rzeczy. :?: Kurczę, a ja zawsze biorę SCA... Czyli w połowie rozpiętości; ale nie przy jakiejś fikuśnej zbieżności ..., cięciwa na końcówce + przykadłubowa, uśrednione, przeniesione blisko kadłuba celem łatwiejszego podparcia... Trochę będzie się różnić położenie w skrzydle ze skosem krawędzi natarcia, a natarciem prostym, a zdecydowania różnica będzie przy skrzydla nawet o stałej cięciwie, ale ze skosem ... Ale może się mylę, bo dawno się tego uczyłem i mogłem coś pokićkać... :wink: To juz nie te lata, nie to zdrowie i nie ta....eeee....no.....aaaa - pamięć :!: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MarekJ Opublikowano 8 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Września 2011 SC wyznacza się zawsze przy kadłubie. Zatem obrys skrzydła nie ma nic do rzeczy.Obrys skrzydła jest bardzo istotny bo SC wyznaczamy względem ŚREDNIEJ cięciwy płata, która w zależności od jego kształtu, może być znacznie różna od przy kadłubowej. A robimy to choćby w uproszczeniu sposobem karlema opisanym powyżej. Każdy program do liczenia SC bardzo ładnie to pokazuje i uwzględnia obrys płata. Można to też prosto wyznaczyć geometrycznie. Problemy zaczynają się przy bardziej skomplikowanym kształcie płata ale i to też da się wyznaczyć.Oczywiście moim zamiarem nie było wywoływanie wojny, tylko zwrócenie uwagi na bardziej precyzyjne wyrażanie się w tym temacie, gdyż dla wielu osób, sposób określania położenia ść nie jest wcale oczywisty i czytając takie opisy mogą popełnić istotny i brzemienny w skutkach błąd. Ja też nie jestem bez wad :oops: i mówiąc o kącie natarcia, który jest mierzony między cięciwą profilu a kierunkiem nacierających strug powietrza, powinienem powiedzieć raczej o kącie zaklinowania płata, mierzonym względem statecznika poziomego, który to jest wielkością statyczną, łatwą do pomierzenia na stole. Tak się skupiłem na tym SC, że dopiero później dojrzałem dokładnie, że Sławek wyraźnie napisał o prawidłowym kącie zaklinowania - mea culpa. Dziękuję za zwrócenie uwagi i z pewnością noża nie będę wyciągał :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
GOGO Opublikowano 8 Września 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Września 2011 :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi