Skocz do zawartości

Uklad zapłonowy 6V DIY


tomasxxx
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Układ działa ja jeszcze nie zdążyłem sklecić straszny natłok prac modelarskich,ostatnio skończyłem kleić kilka Bec-ów 5,7V 5A koszt 12 zeta hihi działczą znakomicie ,co do czujnika to typowy modelarski bym polecał nie ma kłopotu z montażem np. ten http://www.ef3m.pl/384,czujnik-hallotronowy-do-elektronicznego-aparatu-zaplonowego-cdi.html wielkość dobierasz na podstawie odległości do magnesu są krótkie i długie :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten układ wymaga cewki "bateryjnej" pędzonej bezpośrednio z napięcia baterii - takie są duże i ciężkie.

Lekkie cewki to cewki do CDI ale tam wymagane jest podbicie napięcia na kondensatorze do ok 400v - są schematy zapłonów DC/CDI które mogą ot napięcie wytworzyć przetwornicą.

 

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak pamiętam - jakiś czas temu szukałem trochę informacji o zapłonach po sieci - http://pl.wikipedia.org/wiki/Capacitor_Discharge_Ignition - motory, skutery, quady mają zapłon AC-CDI, które wymagają zasilania napięciem powyżej 100V.

 

Są oczywiście skutery ( np. simsony ), które mają zapłon DC-CDI - jednakże cewka 6 lub 12V jest dosyć spora. Nawet jeżeli cewka waży zdecydowanie mniej niż magneto - to jej rozmiar najczęściej nie pozwala na instalację w modelu.

 

W przypadku gdyby mieć prostą, małą ( najlepiej gotową :P ) przetwornicę, który przy zasilaniu DC 6 V dawała napięcie np. 100-200V AC - można by było jak z klocków lego poskładać cały zapłon - gotowe układy CDI i cewki zapłonowe są dostępne np. na Allegro za dosyć małe pieniądze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Większość tanich skuterów ma zapłon AC-CDI który w ramach magneta ma specjalną cewkę wysokonapięciową (nie mylić z cewką podłączaną do świecy) ładującą kondensator zapłonowy do 300-400V. Moduł zapłonowy wykorzystujący lekką cewkę zapłonową podaje na pierwotne to napięcie z kondensatora.

 

Zapłony DC-CDI to takie gdzie nie ma cewki ładującej w magnecie, a kondensator ładowany jest przetwornicą. Zapłon też następuje przez rozładowanie tego kondensatora, wykorzystuje się również małą(=lekką) cewkę WN. Przykład rozwiązania choćby tu: http://www.circuitdb.com/circuits/id/164 tylko nie wiem dlaczego opisali cewkę zapłonową "12v" - tam można użyć właśnie cewkę CDI.

 

Simsony, maluchy i inne miały klasyczny zapłon "bateryjny" z cewką zapłonową która na pierwotne dostaje 6/12V z akumulatora. Takie cewki niestety są duże i ciężkie, a taka właśnie potrzebna jest do krzesania iskry w/g zamieszczonego schematu. To nie jest CDI, bo "CD" w nazwie oznacza "capacitor discharge".

 

Pozdr.,

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.