Filip. Opublikowano 3 Listopada 2011 Udostępnij Opublikowano 3 Listopada 2011 Witam. Chciałbym się dowiedzieć jak cztytać wykresy. Proszę o dość prosty język. Np. takie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mastergame Opublikowano 3 Listopada 2011 Udostępnij Opublikowano 3 Listopada 2011 Nie otwiera mi się plik, ale domyślam się że chodzi o coś takiego? Cl (Cz - wsp. siły nośnej); Cd (Cx - wsp. oporu), obie charakterystyki zależne od kąta natarcia. W uogólnieniu, pokazują jak będzie zmieniać się siła nośna i opór na profilu w zależności od kąta natarcia, przy stałych warunkach lotu (stała prędkość, wysokość oraz powierzchnia odniesienia). Dla powyższego profilu masz najmniejszy opór przy kątach natarcia bliskich 0; natomiast największą siłę nośną przy kątach ok. 10 stopni; dalej rośnie gwałtownie opór i spada siła nośna - samolot wpada w przeciągnięcie. Jeśli to nie o to chodziło, to proszę o usunięcie posta Pozdrawiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Filip. Opublikowano 3 Listopada 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Listopada 2011 Właśnie o to chodziło. Dziękuję. Edit: A te ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jarek1 Opublikowano 6 Listopada 2011 Udostępnij Opublikowano 6 Listopada 2011 Na tych jest przedstawiona zależność współczynnika siły nośnej (Cl) od współczynnika oporu (Cd), każdemu punktowi odpowiada określony kąt natarcia płata. Taki wykres jest nazywany biegunową profilu i w prostu sposób można z niego odczytać trochę informacji o zachowaniu profilu: - doskonałość aerodynamiczna to stosunek Cl/Cd i jest ona proporcjonalny do zasięgu samolotu. Maksymalną doskonałość można w prosty sposób wyznaczyć graficznie, trzeba narysować linię prostą styczną do wykresu przechodzącą przez punkt 0, miejsce w którym łączy się z wykresem odpowiada maksymalnej doskonałości. Latanie na kącie natarcia odpowiadającym temu punktowi jest najbardziej ekonomiczne - Współczynnik siły nośnej przy maksymalnej doskonałości - im jest on wyższy tym mniejsza jest prędkość przelotowa, przy stałym obciążeniu - charakterystyka przeciągnięcia - w górnej części wykresu Cl spada lub dużo wolniej rośnie, im ten spadek jest mniejszy tym mniej gwałtowne będzie przeciągnięcie - współczynnik oporu około zerowego Cl - im jest mniejszy tym samolot lepiej sobie radzi w locie pod wiatr i większą prędkość maksymalną może osiągnąć. Przedstawiony wykres pokazuje charakterystykę dla skrzydła o nieskończonym wydłużeniu, dla skończonego wydłużenia będzie wyglądał trochę gorzej. Poza tym odnosi się on do prędkości i liczby Reynoldsa raczej nieosiągalnych dla modelarskich samolotów. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czaro Opublikowano 7 Listopada 2011 Udostępnij Opublikowano 7 Listopada 2011 Latanie na kącie natarcia odpowiadającym temu punktowi jest najbardziej ekonomiczne Nieprawda. Latanie po największej doskonałości jest najbardziej optymalne. Stąd prędkość największej doskonałości nazywa się prędkością optymalną. Ekonomiczne to jest latanie na prędkości najmniejszego opadania. Poza tym jak chcesz w locie sterować kątem natarcia? Nie lepiej założyć sobie dany Cz optymalny i dążyć do prędkości lotu odpowiadającej temu Cz? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jarek1 Opublikowano 7 Listopada 2011 Udostępnij Opublikowano 7 Listopada 2011 Ekonomiczne to jest latanie na prędkości najmniejszego opadania. Miałem na myśli to że przy maksymalnej doskonałości, dysponując daną ilością energii (paliwo, czy wysokość) można przelecieć największy dystans. Jestem w błędzie? Poza tym jak chcesz w locie sterować kątem natarcia? Nic nie pisałem o sterowaniu kątem natarcia w locie. Nie lepiej założyć sobie dany Cz optymalny i dążyć do prędkości lotu odpowiadającej temu Cz? Właśnie mniej - więcej to miałem na myśli. A tak poza tym to kątem natarcia można sterować w czasie lotu, za pomocą steru wysokości, lub ewentualnie ruchomego mocowania płata, ale to co jest co najmniej nietypowe rozwiązanie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czaro Opublikowano 7 Listopada 2011 Udostępnij Opublikowano 7 Listopada 2011 Przyjęło się, że lot po największej doskonałości nazywamy optymalnym, a z najmniejszą prędkością opadania ekonomicznym. Oczywiście, sterem wysokości można wpływać na kąt natarcia. Ale czy można go zmieniać tak, aby uzyskać żądaną wartość, czyli innymi słowy sterować? Jest to bardzo trudne. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mastergame Opublikowano 8 Listopada 2011 Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2011 Prędkość optymalna - prędkość, dla której stosunek Cl do Cd jest najkorzystniejszy (na wykresie biegunowej prędkości, jest to prędkość, dla której linia poprowadzona z początku układu współrzędnych jest styczna do biegunowej). Prędkość ekonomiczna - prędkość, dla której prędkość opadania jest najmniejsza (w = min). Obie dla lotu szybowego. I mała zależność wyliczeniowa - dla lotu szybowego zachodzi równanie: Vopt = Vek * 3^(0,25). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi