xader Opublikowano 10 Stycznia 2012 Udostępnij Opublikowano 10 Stycznia 2012 Mój AXN przeszedł już wiele (zakupiony w celu nauki latania). Kadłub/nos jest pogięty i tak jakby galaretowaty (przód bez przeszkód można wygiąć w lewo i prawo) Kąpiel w wrzątku za wiele nie pomoże (pogięcia w miejscach klejonych). Z racji tego iż budżet okrojony a w planach zakup EGP / robienie tzagi pod FPV opcja ściągania ARF'a z Chin/Niemiec odpada. Chciałbym albo zalaminować przód albo zrobić takowy z laminatu. Z laminatem nie miałem do czynienia wcześniej, chce zacząć i przydarza się okazja. Chce zakupić żywicę L285 z utw. H285 i odpowiednią mate/tkaninę. Pytanie nr 1.: Czy obydwa rozwiązania są skazane na porażkę? / Inny sposób wzmocnienia / regeneracji Pytanie(a) nr 2 (wzmacnianie laminatem).: W przypadku wzmacniania laminatem: - mata czy tkanina, jaka gramatura? - o ile dobrze rozumiem żelkot jest warstwą zewnętrzna głównie form, w przypadku końcowego elementu służy gładszej powierzchni / odpowiedniemu kolorowi laminatu / ochronie UV - w moim przypadku nie koniecznie jest wymagany? - laminat powinien bez problemów trzymać się EPP? Pytanie(a) nr 3 (nowy nos).: - Rozumiem że formę powinno się robić z żywicy poliestrowej (koszty), moglibyście polecić jakiś sprawdzony specyfik (brak możliwości wygrzewania, praca w wietrzonym (otwarte okno ) pokoju? - czy używanie żywicy poliestrowej przy EPP (oryginał po wyprostowaniu posłużyłby za kopyto) jest dopuszczalne (np. czy EPP się nie roztopi) - tkanina/mata, gramatura? Pytanie nr 4.: Czy 200g L285 wystarczy na obydwa rozwiązania? Z góry dziękuje za wszystkie odpowiedzi Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 10 Stycznia 2012 Udostępnij Opublikowano 10 Stycznia 2012 Najtaniej to chyba naciąć szczeliny, zalać CA i psiknąć przyspieszaczem. (Miejsca napraw EPP w ESA robią się o wiele sztywniejsze niż oryginalne EPP0 Dla wzmocnienia w szczeliny włóż patyczki z węgla lub wykałaczek. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
xader Opublikowano 12 Stycznia 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Stycznia 2012 Prysznic w wrzatku jednak troche pomogl, Chce przy okazji przeniesc serwa SK i SW na tyl, wiec dodatkowy olow w postaci zywicy i szkla sie przyda na przodzie. Moglby ktos w wielkim skrocie wyjasnic roznice pomiedzy (wlasciwosci laminatu): - mata - tkanina - splot prosty - tkanina - splot ukosny oraz: - zwykla tkanina (noname?) - porscher - aeroglass I podpowiedziec czym (gramatura, tkanina/mata, rowing?) laminowac wzmocnienie? (na celu lekkie usztywnienie dzioba) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek556 Opublikowano 5 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 5 Lutego 2012 Swego czasu trochę się bawiłem laminatami ale na większą skalę (jachty), więc moja wiedza może być nieco inaczej ukierunkowana. Ale do rzeczy: mata to pocięte paski włókna ułożone izotropowo, sklejone lepiszczem. Maty wymagają specjalnych żywic z rozpuszczalnikiem do lepiszcza (np. poliestery lub epoxy z dodatkiem styrenu, który niszczy styropian). Maty dobrze układają się na krzywiznach, ale otrzymywany laminat jest słabszy niż z tkanin. Tkaniny są plecione z przędzy szklanej (rowingu) bez użycia lepiszcza. Dzięki temu można używać żywic bez dodatku rozpuszczalnika (np. epidian 53) i np. laminować styropian. Tkaniny pozwalają na uzyskanie lepszego stosunku szkła do spoiwa w laminacie czyli uzyskanie większej wytrzymałości. Laminat z tkanin jest jednak anizotropowy. Żeby zminimalizować anizotropowość należy układać wiele warstw pod różnymi kątami. Obecnie dostępne są maty z różnymi splotami - które pozwalają uzyskać lepsze układanie na krzywiznach, większą lub mniejszą izotropowość. Zalety danego splotu są zawsze podawane przez producenta i na tym trzeba się opierać. Prosty splot jest trudniejszy do układania na krzywiznach, ale daje większą wytrzymałość, sploty skośne łatwiej układać ale wytrzymałość mają nieco mniejszą. Ścisłe sploty dają większą wytrzymałość i ładniejszy laminat ale trudniej je przesycić żywicą i trudniej układać. Luźne sploty dają mniejszą wytrzymałość, łatwiej się je układa ale laminat może być brzydszy (nierównomierne ułożenie włókien). Zawsze lepiej jest ułożyć więcej warstw cienkiej tkaniny niż jedną grubą - to co prawda więcej jest pracy ale efekt będzie lepszy (i wygląd i wytrzymałość) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
xader Opublikowano 6 Lutego 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 6 Lutego 2012 Dzieki za informacje - na pewno sie przydadzą. Od czasu ostatniego postu - kupilem L285 z utwardzaczem i kilka rodzajow tkanin. Zalaminowalem kadlub dwoma warstwami tkaniny 80g. Kadlub sie nie wygina wiecej (jest nadal w pewnym stopniu elastyczny). Jako pierwsza zabawa z laminatem - jestem zadowolony. Nie wyszlo co prawda tak ladnie jak tu: https://picasaweb.google.com/RiMr71/FloaterJetCustomFinishing# (przy okazji mozna zobaczyc jak sie koncza wieksze kraksy w tejze galerii) Ponizej moj axn Nie jest estetycznie - ale jezeli alternatywa byl kosz - jest dobrze . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi