xader Opublikowano 10 Stycznia 2012 Opublikowano 10 Stycznia 2012 Mój AXN przeszedł już wiele (zakupiony w celu nauki latania). Kadłub/nos jest pogięty i tak jakby galaretowaty (przód bez przeszkód można wygiąć w lewo i prawo) Kąpiel w wrzątku za wiele nie pomoże (pogięcia w miejscach klejonych). Z racji tego iż budżet okrojony a w planach zakup EGP / robienie tzagi pod FPV opcja ściągania ARF'a z Chin/Niemiec odpada. Chciałbym albo zalaminować przód albo zrobić takowy z laminatu. Z laminatem nie miałem do czynienia wcześniej, chce zacząć i przydarza się okazja. Chce zakupić żywicę L285 z utw. H285 i odpowiednią mate/tkaninę. Pytanie nr 1.: Czy obydwa rozwiązania są skazane na porażkę? / Inny sposób wzmocnienia / regeneracji Pytanie(a) nr 2 (wzmacnianie laminatem).: W przypadku wzmacniania laminatem: - mata czy tkanina, jaka gramatura? - o ile dobrze rozumiem żelkot jest warstwą zewnętrzna głównie form, w przypadku końcowego elementu służy gładszej powierzchni / odpowiedniemu kolorowi laminatu / ochronie UV - w moim przypadku nie koniecznie jest wymagany? - laminat powinien bez problemów trzymać się EPP? Pytanie(a) nr 3 (nowy nos).: - Rozumiem że formę powinno się robić z żywicy poliestrowej (koszty), moglibyście polecić jakiś sprawdzony specyfik (brak możliwości wygrzewania, praca w wietrzonym (otwarte okno ) pokoju? - czy używanie żywicy poliestrowej przy EPP (oryginał po wyprostowaniu posłużyłby za kopyto) jest dopuszczalne (np. czy EPP się nie roztopi) - tkanina/mata, gramatura? Pytanie nr 4.: Czy 200g L285 wystarczy na obydwa rozwiązania? Z góry dziękuje za wszystkie odpowiedzi
robertus Opublikowano 10 Stycznia 2012 Opublikowano 10 Stycznia 2012 Najtaniej to chyba naciąć szczeliny, zalać CA i psiknąć przyspieszaczem. (Miejsca napraw EPP w ESA robią się o wiele sztywniejsze niż oryginalne EPP0 Dla wzmocnienia w szczeliny włóż patyczki z węgla lub wykałaczek.
xader Opublikowano 12 Stycznia 2012 Autor Opublikowano 12 Stycznia 2012 Prysznic w wrzatku jednak troche pomogl, Chce przy okazji przeniesc serwa SK i SW na tyl, wiec dodatkowy olow w postaci zywicy i szkla sie przyda na przodzie. Moglby ktos w wielkim skrocie wyjasnic roznice pomiedzy (wlasciwosci laminatu): - mata - tkanina - splot prosty - tkanina - splot ukosny oraz: - zwykla tkanina (noname?) - porscher - aeroglass I podpowiedziec czym (gramatura, tkanina/mata, rowing?) laminowac wzmocnienie? (na celu lekkie usztywnienie dzioba)
jarek556 Opublikowano 5 Lutego 2012 Opublikowano 5 Lutego 2012 Swego czasu trochę się bawiłem laminatami ale na większą skalę (jachty), więc moja wiedza może być nieco inaczej ukierunkowana. Ale do rzeczy: mata to pocięte paski włókna ułożone izotropowo, sklejone lepiszczem. Maty wymagają specjalnych żywic z rozpuszczalnikiem do lepiszcza (np. poliestery lub epoxy z dodatkiem styrenu, który niszczy styropian). Maty dobrze układają się na krzywiznach, ale otrzymywany laminat jest słabszy niż z tkanin. Tkaniny są plecione z przędzy szklanej (rowingu) bez użycia lepiszcza. Dzięki temu można używać żywic bez dodatku rozpuszczalnika (np. epidian 53) i np. laminować styropian. Tkaniny pozwalają na uzyskanie lepszego stosunku szkła do spoiwa w laminacie czyli uzyskanie większej wytrzymałości. Laminat z tkanin jest jednak anizotropowy. Żeby zminimalizować anizotropowość należy układać wiele warstw pod różnymi kątami. Obecnie dostępne są maty z różnymi splotami - które pozwalają uzyskać lepsze układanie na krzywiznach, większą lub mniejszą izotropowość. Zalety danego splotu są zawsze podawane przez producenta i na tym trzeba się opierać. Prosty splot jest trudniejszy do układania na krzywiznach, ale daje większą wytrzymałość, sploty skośne łatwiej układać ale wytrzymałość mają nieco mniejszą. Ścisłe sploty dają większą wytrzymałość i ładniejszy laminat ale trudniej je przesycić żywicą i trudniej układać. Luźne sploty dają mniejszą wytrzymałość, łatwiej się je układa ale laminat może być brzydszy (nierównomierne ułożenie włókien). Zawsze lepiej jest ułożyć więcej warstw cienkiej tkaniny niż jedną grubą - to co prawda więcej jest pracy ale efekt będzie lepszy (i wygląd i wytrzymałość)
xader Opublikowano 6 Lutego 2012 Autor Opublikowano 6 Lutego 2012 Dzieki za informacje - na pewno sie przydadzą. Od czasu ostatniego postu - kupilem L285 z utwardzaczem i kilka rodzajow tkanin. Zalaminowalem kadlub dwoma warstwami tkaniny 80g. Kadlub sie nie wygina wiecej (jest nadal w pewnym stopniu elastyczny). Jako pierwsza zabawa z laminatem - jestem zadowolony. Nie wyszlo co prawda tak ladnie jak tu: https://picasaweb.google.com/RiMr71/FloaterJetCustomFinishing# (przy okazji mozna zobaczyc jak sie koncza wieksze kraksy w tejze galerii) Ponizej moj axn Nie jest estetycznie - ale jezeli alternatywa byl kosz - jest dobrze .
Rekomendowane odpowiedzi