Skocz do zawartości

telemetria - pomiar temperatury zewnętrznej w szybowcu


piromarek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Panowie, przeglądając materiały reklamowe Hiteca zauważyłem, że w modelu ekspozycyjnym szybowca zamontowano czujnik temperatury po za kadłubem, na przedłużeniu krawędzi spływu płata.

 

Moje pytanie, w jakim celu i do czego może nam być przydatna informacja o zmianach temperatury powietrza otaczającego szybowiec ?

 

Czy można wywnioskować z nich coś na temat przebywania w kominach termicznych i prądach wznoszących/opadających ?

 

Czy też była to może wyłącznie atrapa wystawowa, nie koniecznie związana z konkretnym zastosowaniem ?

 

pozdrawiam

 

Piromarek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Panowie, przeglądając materiały reklamowe Hiteca zauważyłem, że w modelu ekspozycyjnym szybowca zamontowano czujnik temperatury po za kadłubem, na przedłużeniu krawędzi spływu płata.

 

Moje pytanie, w jakim celu i do czego może nam być przydatna informacja o zmianach temperatury powietrza otaczającego szybowiec ?

 

Czy można wywnioskować z nich coś na temat przebywania w kominach termicznych i prądach wznoszących/opadających ?

 

Czy też była to może wyłącznie atrapa wystawowa, nie koniecznie związana z konkretnym zastosowaniem ?

 

pozdrawiam

 

Piromarek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mierząc temperaturę na zewnątrz modelu i analizując jej rozkład w funkcji wysokości można przewidywać możliwość występowania jak i siłę kominów termicznych.

 

Jeśli gradient temperaturowy przekracza ok 0,6 stopnia na 100 metrów wysokości, oznacza to atmosferę niestabilną i można spodziewać się występowania termiki.

Na podst temperatury można też określić poziom inwersji do którego występują kominy termiczne. Przydaje się to przy termice bezchmurnej, bardzo częstej w wyżach...

I różne takie.

Jest to szeroko omawiane w literaturze.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mierząc temperaturę na zewnątrz modelu i analizując jej rozkład w funkcji wysokości można przewidywać możliwość występowania jak i siłę kominów termicznych.

 

Jeśli gradient temperaturowy przekracza ok 0,6 stopnia na 100 metrów wysokości, oznacza to atmosferę niestabilną i można spodziewać się występowania termiki.

Na podst temperatury można też określić poziom inwersji do którego występują kominy termiczne. Przydaje się to przy termice bezchmurnej, bardzo częstej w wyżach...

I różne takie.

Jest to szeroko omawiane w literaturze.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam.Dziękuję za podpowiedź.Teraz pytanie, czy ktoś z tego typu informacji korzysta czy tylko jest to marketing systemów telemetrycznych.Rozumiem, że większość z szybowników i tak woli wariometr, bo to bezpośrednie przełożenie na zmianę wysokości i informacja o trafieniu na noszenie.Cóż w przypadku Aurory, której jestem posiadaczem, na wariometr pozostaje czekać do bodajże lipca , kiedy to ma się pojawić nowa stacja i nowe czujniki. ( pokazane na targach w Norymberdze )pozdrawiamPiromarek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.