JarekF Opublikowano 1 Marca 2012 Opublikowano 1 Marca 2012 Przed nowym sezonem zakorciło mnie, żeby oprócz tego co mam pokusić się na nowe. Przeglądając różne czasopisma modelarskie wybór padł na szybowiec termiczny TRUMF II, którego plany zamieścił czeski RCrevue 2/2007. Sterowanie kierunek, wysokość, klapa centropłatu. Plan bardzo skąpy, ale w zasadzie wszystko jest. Wymiary, profil, opis w artykule (a jęz. czeskim ale przecież jakże zrozumiałym dla nas Polaków): Na początek zamierzam zmierzyć się z laminatowym przodem kadłuba. Co prawda autor podpowiada zalaminowaną konstrukcję balsową. Ja jednak zdecydowałem się wyłącznie na laminat na pozytywowym traconym kopycie ze styroduru. Najpierw wyciąłem wzorniki : Następnie ze styroduru gorącym drutem wyciąłem główny kształt: Teraz przyszła kolej na oszlifowanie górnej części , a następnie przycięcie wzorników w celu wycięcia kształtu kabinki: Kabinka zalaminowana: Następna czynność to podcięcie wzorników w celu wykonania łoża płata: Oraz nadanie ostatecznego kształtu styrodurowego kopytka : Przednią wręgę wykonaną z 3mm laminatu za pomocą szpileczek przymocowałem przed laminowaniem: Jeszcze wykonanie 3mm sklejkowych wkładek w miejsce nakrętek kołkowych i zalaminowanie całości, a następnie usunięcie ze środka styroduru : Po ustawieniu całej geometrii kadłuba w specjalnie skonstruowanym prostym przyrządzie sklejenie z rurką z wędki: Następny etap prac to doprowadzenie powierzchni kadłuba pod lakier. Czyli wielokrotne szpachlowanie, szlifowanie.
eptita Opublikowano 1 Marca 2012 Opublikowano 1 Marca 2012 Witam, kolega może mnie niedoświadczonego w szybowcach olśnić jak nazywa się ta technika która wykonałeś cała kabinkę, nie przypadkiem :tracony styropian"?. Bardzo ciekawy sposób, słyszałem o nim, ale nigdy nie widziałem efektów. Pozdrawiam Piotr.
buwi777 Opublikowano 1 Marca 2012 Opublikowano 1 Marca 2012 , nie przypadkiem :tracony styropian"?. . Oj Piotrze - błąd - nie tyle " tracony styropian" co " tracony STYRODUR" :devil: jak napisał autor ... :*
utopia Opublikowano 1 Marca 2012 Opublikowano 1 Marca 2012 Tyle pracy by na końcu jeszcze coś "tracić " .....i zrozum tu logikę modelarza :mrgreen: :wink:
JarekF Opublikowano 2 Marca 2012 Autor Opublikowano 2 Marca 2012 Witam, kolega może mnie niedoświadczonego w szybowcach olśnić jak nazywa się ta technika która wykonałeś cała kabinkę, nie przypadkiem :tracony styropian"?. Bardzo ciekawy sposób, słyszałem o nim, ale nigdy nie widziałem efektów. Pozdrawiam Piotr. Może być tracony styropian, lub styrodur. Materiał nie jest istotny. Chodzi o to, aby "brało go" nitro. Sposób ten raczej stosowany jest w wykonywaniu pojedynczych egzemplarzy. Nie robi się "wypieszczonego" kopyta, a następnie formy. Nie stosuje się rozdzielaczy. Metoda jest wyłącznie jednorazowa (zresztą widać na fotkach). Rdzeń piankowy usuwam najpierw mechanicznie ile się da a później myję wnętrze laminatu rozpuszczalnikiem "nitro". Wadą tej metody jest kiepskiej jakości powierzchnia, którą należy wielokrotnie szpachlować i szlifować. Upierdliwe też jest laminowanie. Nakłada się na zewnątrz żywicę z tkaniną, później to trzeba wziąć do ręki, obracać na wszystkie strony. Żywica też nie za bardzo chce się układać na tej piance i dużo łatwiej lepi się do rąk . Jest to jakaś alternatywa do wykonania kadłuba laminatowego, jednak kadłub z formy negatywowej to zupełnie inna bajka. Inna praca z laminatem, wygodniejsze laminowanie i o wiele bardziej zadowalający efekt końcowy.
JarekF Opublikowano 3 Marca 2012 Autor Opublikowano 3 Marca 2012 Sorki za post pod postem, no ale skoro tak małe zainteresowanie i mało kto odpisuje. Relację dalej ciągnę i chciałbym, aby była lekcją poglądową dla młodych modelarzy z przesłaniem, że wcale nie muszą być dobre plany, czy super zestaw, aby zbudować model. Przestrzegając pewnych zasad można nawet samemu sobie coś narysować i skonstruować. Kadłub jak wspomniałem wielokrotnie szpachlowany i szlifowany (na sucho i na końcu na mokro 600) oraz pryśnięty podkładem: Wielu kolegów zadaje mi pytanie jak mocować owiewkę kabinki. Patentów jest tyle ilu modelarzy. Chciałbym przedstawić swoją koncepcję jak to rozwiązałem w tym modelu: W przedniej części owiewki jest zalaminowany taki rygielek: Dookoła wnętrza wkleiłem kształtki wylaminowane wcześniej na kawałku płaskiej powierzchni: Całość mocowania przedstawia poniższa fotka. Rygielek z przodu, z tyłu śruba poliamidowa mocująca płat: Z kadłubem na razie tyle. Pozostało wykonanie mocowań wnętrza, montaż silnika, lakierowanie i montaż usterzenia. Od dzisiaj biorę się za stolarkę :wink:
buwi777 Opublikowano 3 Marca 2012 Opublikowano 3 Marca 2012 Sorki za post pod postem, no ale skoro tak małe zainteresowanie i mało kto odpisuje. My jak lekarze - po pierwsze - nie szkodzić ( nie przeszkadzać ) - dokończ a potem będziemy się wyżywać na autorze :devil:
TKC Opublikowano 3 Marca 2012 Opublikowano 3 Marca 2012 Widzę, że aceton nie wypłukuje Ci resztek styroduru przy metodzie traconego styroduru - proponuję przed laminowaniem oklejać styrodur taśmą samoprzylepną, a jak ktoś się uprze to można i PVA nałołożyć na taśmę. Położenie warstwy taśmy da mniej więcej tyle, że do odbitki nie przyklejają się gluty z rozpuszczonego styroduru, a resztki z rozpuszczania wyciągasz w woreczku z taśmy. Powierzchnia wewnętrzna po takim zabiegu właściwie nie wymaga dalszej obróbki - tutaj jak wygląda moja kabinka do Tzagiego od wewnątrz po potraktowaniu frormy ze styroduru taśmą samoprzylepną: Pozdrawiam Tomasz
JarekF Opublikowano 3 Marca 2012 Autor Opublikowano 3 Marca 2012 Tomaszu, jeżeli sugerujesz się zdjęciem to Ci powiem, że jeszcze nie czyściłem nitro wewnętrznych powierzchni :wink: . Styrodur został tylko wydrapany . I w ogóle nie wiem, czy będę czyścił chemicznie. Nikt tam nie będzie zaglądał do środka. Ale oczywiście masz rację. Przyklejenie taśmy pomaga w uzyskaniu gładkiej wewnętrznej powierzchni, co Twoja fotka potwierdza.
TKC Opublikowano 3 Marca 2012 Opublikowano 3 Marca 2012 Grunt to wiedzieć co się chce uzyskać a co można i w jaki sposób - Ty to wiesz Pozdrawiam Tomasz
JarekF Opublikowano 4 Marca 2012 Autor Opublikowano 4 Marca 2012 Dzisiaj rozrysowałem i pokleiłem kratownicę usterzenia: Następny etap to doklejenie sterów (zawiasy z dyskietki), ogólna obróbka, przeszlifowanie i przygotowanie do oklejania. No i biorę się za płat :wink: . Najfajniejsza robota :jupi: .
JarekF Opublikowano 11 Marca 2012 Autor Opublikowano 11 Marca 2012 Trochę do przodu. Wykonanie całości usterzenia i pomalowanie kadłuba:
JarekF Opublikowano 13 Maja 2012 Autor Opublikowano 13 Maja 2012 (edytowane) Witajcie ponownie. Trochę ostatnio było problemu z tym forum. Powstała nowa grafika do której jakoś trudno się przyzwyczaić. Zatem poinformuję, że w czasie gdy forum "walczyło" z problemami technicznymi model TRUMFA II został dokończony i oblatany. Relacje ciągnąłem na drugim forum tematycznym do którego zapraszam: http://www.rcclub.eu...php?f=13&t=3304 P.S. Avatar to oczywiście taki nie złośliwy żarcik. Chciałbym, żeby został, lecz jeżeli moderator stwierdzi, że potrzebna zmiana - zamienię na swoje foto. W linku podanym powyżej mozecie zobaczyć moją prawdziwą twarz. Edytowane 13 Maja 2012 przez Kijuik
Rekomendowane odpowiedzi