Skocz do zawartości

TRUMF II


JarekF
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Przed nowym sezonem zakorciło mnie, żeby oprócz tego co mam pokusić się na nowe. Przeglądając różne czasopisma modelarskie wybór padł na szybowiec termiczny TRUMF II, którego plany zamieścił czeski RCrevue 2/2007. Sterowanie kierunek, wysokość, klapa centropłatu. Plan bardzo skąpy, ale w zasadzie wszystko jest. Wymiary, profil, opis w artykule (a jęz. czeskim :P ale przecież jakże zrozumiałym dla nas Polaków):

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Na początek zamierzam zmierzyć się z laminatowym przodem kadłuba. Co prawda autor podpowiada zalaminowaną konstrukcję balsową. Ja jednak zdecydowałem się wyłącznie na laminat na pozytywowym traconym kopycie ze styroduru.

Najpierw wyciąłem wzorniki :

 

Dołączona grafika

 

Następnie ze styroduru gorącym drutem wyciąłem główny kształt:

 

Dołączona grafika

 

Teraz przyszła kolej na oszlifowanie górnej części , a następnie przycięcie wzorników w celu wycięcia kształtu kabinki:

 

Dołączona grafika

 

Kabinka zalaminowana:

 

Dołączona grafika

 

Następna czynność to podcięcie wzorników w celu wykonania łoża płata:

 

Dołączona grafika

 

Oraz nadanie ostatecznego kształtu styrodurowego kopytka :

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Przednią wręgę wykonaną z 3mm laminatu za pomocą szpileczek przymocowałem przed laminowaniem:

 

Dołączona grafika

 

Jeszcze wykonanie 3mm sklejkowych wkładek w miejsce nakrętek kołkowych i zalaminowanie całości, a następnie usunięcie ze środka styroduru :

 

Dołączona grafika

 

Po ustawieniu całej geometrii kadłuba w specjalnie skonstruowanym prostym przyrządzie sklejenie z rurką z wędki:

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Następny etap prac to doprowadzenie powierzchni kadłuba pod lakier. Czyli wielokrotne szpachlowanie, szlifowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, kolega może mnie niedoświadczonego w szybowcach olśnić jak nazywa się ta technika która wykonałeś cała kabinkę, nie przypadkiem :tracony styropian"?.

 

Bardzo ciekawy sposób, słyszałem o nim, ale nigdy nie widziałem efektów.

Pozdrawiam Piotr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, kolega może mnie niedoświadczonego w szybowcach olśnić jak nazywa się ta technika która wykonałeś cała kabinkę, nie przypadkiem :tracony styropian"?.

 

Bardzo ciekawy sposób, słyszałem o nim, ale nigdy nie widziałem efektów.

Pozdrawiam Piotr.

Może być tracony styropian, lub styrodur. Materiał nie jest istotny. Chodzi o to, aby "brało go" nitro.

Sposób ten raczej stosowany jest w wykonywaniu pojedynczych egzemplarzy. Nie robi się "wypieszczonego" kopyta, a następnie formy. Nie stosuje się rozdzielaczy. Metoda jest wyłącznie jednorazowa (zresztą widać na fotkach). Rdzeń piankowy usuwam najpierw mechanicznie ile się da a później myję wnętrze laminatu rozpuszczalnikiem "nitro". Wadą tej metody jest kiepskiej jakości powierzchnia, którą należy wielokrotnie szpachlować i szlifować. Upierdliwe też jest laminowanie. Nakłada się na zewnątrz żywicę z tkaniną, później to trzeba wziąć do ręki, obracać na wszystkie strony. Żywica też nie za bardzo chce się układać na tej piance i dużo łatwiej lepi się do rąk :( .

Jest to jakaś alternatywa do wykonania kadłuba laminatowego, jednak kadłub z formy negatywowej to zupełnie inna bajka. Inna praca z laminatem, wygodniejsze laminowanie i o wiele bardziej zadowalający efekt końcowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorki za post pod postem, no ale skoro tak małe zainteresowanie i mało kto odpisuje. Relację dalej ciągnę i chciałbym, aby była lekcją poglądową dla młodych modelarzy z przesłaniem, że wcale nie muszą być dobre plany, czy super zestaw, aby zbudować model. Przestrzegając pewnych zasad można nawet samemu sobie coś narysować i skonstruować.

 

Kadłub jak wspomniałem wielokrotnie szpachlowany i szlifowany (na sucho i na końcu na mokro 600) oraz pryśnięty podkładem:

 

Dołączona grafika

 

 

Dołączona grafika

 

Wielu kolegów zadaje mi pytanie jak mocować owiewkę kabinki. Patentów jest tyle ilu modelarzy. Chciałbym przedstawić swoją koncepcję jak to rozwiązałem w tym modelu:

W przedniej części owiewki jest zalaminowany taki rygielek:

 

Dołączona grafika

 

 

Dookoła wnętrza wkleiłem kształtki wylaminowane wcześniej na kawałku płaskiej powierzchni:

 

 

Dołączona grafika

 

 

Całość mocowania przedstawia poniższa fotka. Rygielek z przodu, z tyłu śruba poliamidowa mocująca płat:

 

 

Dołączona grafika

 

 

Z kadłubem na razie tyle. Pozostało wykonanie mocowań wnętrza, montaż silnika, lakierowanie i montaż usterzenia.

Od dzisiaj biorę się za stolarkę :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołączona grafika

 

Widzę, że aceton nie wypłukuje Ci resztek styroduru przy metodzie traconego styroduru - proponuję przed laminowaniem oklejać styrodur taśmą samoprzylepną, a jak ktoś się uprze to można i PVA nałołożyć na taśmę.

 

Położenie warstwy taśmy da mniej więcej tyle, że do odbitki nie przyklejają się gluty z rozpuszczonego styroduru, a resztki z rozpuszczania wyciągasz w woreczku z taśmy.

 

Powierzchnia wewnętrzna po takim zabiegu właściwie nie wymaga dalszej obróbki - tutaj jak wygląda moja kabinka do Tzagiego od wewnątrz po potraktowaniu frormy ze styroduru taśmą samoprzylepną:

 

Dołączona grafika

 

Pozdrawiam

Tomasz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomaszu, jeżeli sugerujesz się zdjęciem to Ci powiem, że jeszcze nie czyściłem nitro wewnętrznych powierzchni :wink: . Styrodur został tylko wydrapany . I w ogóle nie wiem, czy będę czyścił chemicznie. Nikt tam nie będzie zaglądał do środka.

Ale oczywiście masz rację. Przyklejenie taśmy pomaga w uzyskaniu gładkiej wewnętrznej powierzchni, co Twoja fotka potwierdza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj rozrysowałem i pokleiłem kratownicę usterzenia:

 

 

Dołączona grafika

 

 

Dołączona grafika

 

Następny etap to doklejenie sterów (zawiasy z dyskietki), ogólna obróbka, przeszlifowanie i przygotowanie do oklejania.

No i biorę się za płat :wink: . Najfajniejsza robota :jupi: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Witajcie ponownie.

Trochę ostatnio było problemu z tym forum. Powstała nowa grafika do której jakoś trudno się przyzwyczaić.

Zatem poinformuję, że w czasie gdy forum "walczyło" z problemami technicznymi model TRUMFA II został dokończony i oblatany. Relacje ciągnąłem na drugim forum tematycznym do którego zapraszam:

 

http://www.rcclub.eu...php?f=13&t=3304

 

 

P.S.

Avatar to oczywiście taki nie złośliwy żarcik. Chciałbym, żeby został, lecz jeżeli moderator stwierdzi, że potrzebna zmiana - zamienię na swoje foto.

W linku podanym powyżej mozecie zobaczyć moją prawdziwą twarz.

Edytowane przez Kijuik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.