Ładziak Opublikowano 1 Października 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Października 2007 Zastanawiam się, czy to dobry dział. Temat równie dobrze pasowałby do "Dymiących Śmierdzieli" . A może powinien się znaleźć w "Różnych"? Do rzeczy: Mój exTRIM lata wreszcie zadowalająco (czyli jak po sznurku i z odpowiednim nadmiarem mocy ) oprócz dwóch "ale": Pierwsze "ale", w trzech osobach: - w czasie lotu plecowego trzeba go naprawdę delikatnie podtrzymywać wysokością, - w czasie lotu nożowego ma tendencję do odchylania toru lotu w kierunku kabinki, - podczas pionowego nurkowania bez dotykania sterów bardzo powoli wyprowadza. EDIT: tego ostatniego nie jestem pewien, może być od wiatru... Wydaje mi się, że powinienem lekko zwiększyć kąt zaklinowania skrzydła. Mam rację? :? Drugie: "ale" w czasie zawisu model ma tendencję do uciekania w lewo, pomimo solidnego wykłonu silnika (ze 3°). Powinienem jeszcze zwiększyć wykłon? :shock: Model jest oczywiście prosty i wyważony. Przy okazji: dzisiaj przesunąłem środek ciężkości ok. 2-2,5 cm za dźwigar (do tej pory było ok. 1 cm), a do tego o zmierzchu wiatr zupełnie ustał i - mimo że zaawansowanym lataczem nie jestem - to zabawa była cudna Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kwijatkowski Opublikowano 1 Października 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Października 2007 jak na moj gust wszystko jest ok. zostaw te skrzydlo w spokoju :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tomek Opublikowano 1 Października 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Października 2007 No to Twój Extrim lata idealnie jak na Extrima przystało. Wypychanie wysokością w locie odwróconym to bardzo dobry objaw bo zawsze pamiętasz ,aby go odpychać i nigdy przez przypadek go nie zaciągniesz. W nożu nie tylko Extrima trzeba delikatnie trymować wysokością. Więc lataj i nie marudź Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
armand Opublikowano 1 Października 2007 Udostępnij Opublikowano 1 Października 2007 Zwiększyć kąt zaklinowania?? - jesteś pewien??? Chcesz doprowadzić do takiego samego zachowania w locie normalnym i plecowym?? To chyba kąty na zero, ale przydało by się trochę siły nośnej to trzeba bedzie podciągnąć wysokością a oddać w odwróconym tyle samo co w normalnym - profil jest symetryczny :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ładziak Opublikowano 1 Października 2007 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Października 2007 Głównie zmylił mnie ten lot nożowy - że lekko ucieka w stronę kabinki. W takim razie nic nie kombinuję ze skrzydłem :jupi: . DZIĘĘĘĘĘKI!!! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mieczotronix Opublikowano 2 Października 2007 Udostępnij Opublikowano 2 Października 2007 Pamiętasz Ładziak? Extrim ma profil symetryczny, ale skrzydło nie. Skrzydło ma minimalny wnznios, może to dlatego? Obróć skrzydło do góry nogami to pewnie w locie plecowym będzie leciał jak po sznurku a w brzuchowym będziesz musiał go podtrzymywać wysokością. (to był żart) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
armand Opublikowano 2 Października 2007 Udostępnij Opublikowano 2 Października 2007 Pamiętasz Ładziak? Extrim ma profil symetryczny, ale skrzydło nie. Skrzydło ma minimalny wnznios, może to dlatego? Chcesz powiedzieć, że prawa i lewa połówka skrzydła nie jest symetryczna??? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mieczotronix Opublikowano 2 Października 2007 Udostępnij Opublikowano 2 Października 2007 nie wiesz co to znaczy, że skrzydło ma wznios? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Alianora Opublikowano 2 Października 2007 Udostępnij Opublikowano 2 Października 2007 skrzydla ze wzniosem czy bez raczej powinny byc symetryczne... ta sama dlugosc, szerokosc, takie same krzywizny w dokladnie tych smych miejscach. To ze maja wznios czy kat zaklinowania rozny od 0 to nie znaczy, ze przestaja byc symetryczne. No i z tego co wiem to akurat wznios nie zwieksza sily nosnej samolotu (ktora podczas lotu na plecach zamienia sie w nieodparta potrzebe zaprzyjaznienia sie z kretem) tylko poprawia samostatecznosc. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
armand Opublikowano 2 Października 2007 Udostępnij Opublikowano 2 Października 2007 Co ma wznios realizowany po przez pogrubienie i uniesienie profilu na końcówce do symetryczności. Zapewnw jest tak zrobione - to częsty zabieg w akrobatach daję trochę stateczności i model nie jest całkiem neutralny, zmniejsza też problem odrywania strug na końcu skrzydła. Mieczotronix - wiem co to jest wznios, i co powoduje, i po co jest stosowany, i jak jest realizowany - dlatego mniej domniemam. :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mieczotronix Opublikowano 2 Października 2007 Udostępnij Opublikowano 2 Października 2007 No to dziel się tą wiedzą od razu, a nie zadawaj pytań jak Monika Olejnik Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
marcin133 Opublikowano 2 Października 2007 Udostępnij Opublikowano 2 Października 2007 Widząc tytuł tej dyskusji "kąt zaklinowania skrzydła" chciałbym przy okazji się tu wtrącić i ostatecznie rozwiać moje wątpliwości. Znakomita większość modelarzy określa kąt zaklinowania skrzydła jako kąt zawarty pomiędzy cięciwą profilu płata a osią kadłuba. Prawidłowo natomiast jest iż jest to kąt zawarty pomiędzy cięciwą profilu płata a cięciwą profilu statecznika poziomego która ta powinna być równoległa do osi kadłuba (w celu uniknięcia zadzierania lub opuszczania kadłuba i wytwarzania niepotrzebnego oporu - chyba że konstrukcja przewiduje inaczej) No niby wydawać by się mogło że to w zasadzie jedno i to samo tyle że - czy podczas lotu stała jest cięciwa profilu statecznika poziomego? Lub inaczej - czy ta cięciwa zawsze jest (prawidłowo) równoległa do osi kadłuba? No właśnie nie jest. Wraz z wychyleniem lotki wysokości zmienia się cięciwa całego statecznika poziomego lub jeśli jest to statecznik płytowy - zmienia się jego kąt zaklinowania względem osi kadłuba. Reasumując - kąt zaklinowania skrzydła jest zmienny podczas całego lotu oraz samo trymowanie modelu zmienia kąt zaklinowania. Jest to o tyle ciekawe że wręcz natychmiast wiadomo czy ten kąt jest prawidłowy! Jeżeli model jest prawidłowo wytrymowany do lotu poziomego i cięciwa profilu statecznika poziomego jest równoległa do osi kadłuba - to kąt zaklinowania skrzydła jest prawidłowy. Inaczej mówiąc po wytrymowaniu modelu ster wysokości nie powinien być widocznie wychylony w którąś ze stron. Pytanie tylko czy dobrze kombinuje? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Tomek Opublikowano 2 Października 2007 Udostępnij Opublikowano 2 Października 2007 Oj , Marcin ,ale przekombinowałeś :shock: :? Omawianie faz lotu mija się z celem ,bo skrzydło ustawiasz w neutralnej pozycji serów ,więc całe te dywagacje co się dzieje w locie z cięciwą ni jak się nie mają do tematu . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Alianora Opublikowano 2 Października 2007 Udostępnij Opublikowano 2 Października 2007 Kat zaklinowania jest ta kat pomiedzy cieciwa profilu skrzydla a cieciwa statecznika poziomiego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
marcin133 Opublikowano 2 Października 2007 Udostępnij Opublikowano 2 Października 2007 No masz racje ale chodzi o samą końcówkę - czyli łopatologiczne i szybkie sprawdzenie poprawności kątów w modelu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
armand Opublikowano 2 Października 2007 Udostępnij Opublikowano 2 Października 2007 mieczotronix - odpowiedź na pytanie z tematu wątku była post czy dwa wcześniej, wznios nie tą osią kręci :wink: Tak masz rację marcin133, ale tylko jak jest poprawnie ustawiony SC. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Reptyl Opublikowano 2 Października 2007 Udostępnij Opublikowano 2 Października 2007 Witam, mój ExTrimek też w locie nożowym ma tendencje do skrętu w kierunku kabinki. Ten sam problem opisywał TomekR i zwalczył go trymowaniem lotkami - na logikę :? obie lekko w dół (?) - aby go zwracało "na zewnątrz". Czy dobrze kombinuję :?: W najbliższych dniach i tak poeksperymentuję, ale ciekaw jestem Waszego zdania. Pozdrawiam, Michał Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
marcin133 Opublikowano 3 Października 2007 Udostępnij Opublikowano 3 Października 2007 mój ExTrimek też w locie nożowym ma tendencje do skrętu w kierunku kabinki. Ten sam problem opisywał TomekR i zwalczył go trymowaniem lotkami - na logikę :? obie lekko w dół (?) - aby go zwracało "na zewnątrz". Czy dobrze kombinuję :?: W najbliższych dniach i tak poeksperymentuję, ale ciekaw jestem Waszego zdania. Wychylona lotka zmienia cięciwę profilu całego płata - wychylona w dół powoduje że skrzydło przestaje być skrzydłem z profilem symetrycznym a więc zachowuje się inaczej w różnych fazach lotu - zwiększasz siłę nośną skrzydła w locie normalnym - zwiększasz w ten sposób również kąt zaklinowania skrzydła - teoretycznie w tym momencie pogarszasz sprawę ale... lotki wychylone do dołu w modelu średniopłata czy dolnopłata wywołują moment obrotowy który opuszcza dziób i zadziera ogon. Dlatego do prawidłowego lotu modelu z klapolotkami konieczna jest kompensacja wysokością a bez niej - można uzyskać efekt pisany wyżej przez Ciebie. Czy to jest dobre rozwiązanie? Moim zdaniem niekoniecznie - zbyt wiele zbędnie wychylonych powierzchni sterowych -większy opór, takie ustawienie modelu najprawdopodobniej skuteczne jest jedynie w wąskim zakresie prędkości, wywołujesz w modelu średniopłata niesymetryczne wychylenia lotek - prowadzi to do tego że model nie kręci beczek w linii i penie coś jeszcze by się znalazło . Moim zdaniem odpowiednie ustawienie modelu akrobacyjnego zależy od preferencji samego jego użytkownika - opis na wstępie przedstawiony przez Ładziaka jest opisem prawidłowo zachowującego się modelu w locie - jednak przy modelu akrobacyjnym niektóre z tych prawidłowości rzeczywiście co niektórym mogą przeszkadzać - zauważcie przecież że doświadczeni szybownicy inaczej ustawią swój model szybowca do lotów termicznych a inaczej do lotów akrobacyjnych (mówię już o fachurach w fachu ) jednym słowem - do lotów akrobacyjnych "popsują" nie co dobre właściwości "noszące" modelu -> niejednokrotnie zmniejszając właśnie kąt zaklinowania i tym samym nośność i opór skrzydła. Myślę że dokładnie to samo powinni wykonać użytkownicy Extrimków którym przeszkadza tendencja do zbytniego zadzierania czy też lotu na maskę w "locie nożowym" -delikatne zmniejszenie kąta zaklinowania skrzydła. Oczywiście wszystkie te zabiegi są nic nie warte jeśli (jak już wspomniał wcześniej Armand) nie będzie odpowiednio i ostatecznie ustawiony środek ciężkości modelu. Przypominam że dyskusja dalej jest dyskusją gdzie prawo mają pojawić się pewne błędy za których wyłapanie będę bardzo wdzięczny. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.