Skocz do zawartości

Nietypowe samoloty i nietypowy napęd, a regulamin


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Mam pytanie dotyczące napędu modeli w odniesieniu do regulaminu ESA. Chodzi mi o nietypowe samoloty np. ME 163 czy Me 262.

W rzeczywistości pierwszy miał napęd rakietowy a drugi z nich odrzutowy, ale nikt nie kwestionuje tego, że Komety i Jaskółki, które walczą na zawodach mają śmigła. A jak wygląda sprawa w przypadku, gdybym chciał zrobić napęd śmigłowy jednosilnikowy w modelu samolotu, który w rzeczywistości miał 2 silniki odrzutowe ? Chodzi mi konkretnie o samolot Horten 229. Nie ma technicznie możliwości zastosowania w nim napędu śmigłowego z dwoma silnikami ze względu na ich położenie. Czy można w takim przypadku zamontować śmigło na dziobie, a gondole silników odrzutowych byłyby tylko imitacją ? Oczywiście wszystkie inne parametry zgodnie z regulaminem ESA. Jak to się ma do regulaminu ?

Opublikowano

Możesz też zrobić napęd w stylu Jet-pushera - z silnikiem zamontowanym w środku kadłuba i śmigłem pchającym, pracującym w wycięciu w kadłubie.

 

Dołączona grafika

Opublikowano

Dzięki za podpowiedzi.

Madrian - brałem to pod uwagę, ale w ten sposób bardzo osłabię konstrukcję modelu, co w ESA jest niewskazane. Prawdopodobnie po każdym mniejszym lub większym spotkaniu z innym modelem, musiałbym doklejać ogon.

sebamor - dzięki za linka. Szukałem czegoś o Hortenie, ale na to nie trafiłem. Ja wolałbym jednak zamontować jedno śmigło, z kilku powodów - problemy z synchronizacją silników, "urazowość" i co dla mnie chyba najważniejsze - znaczne odejście od proporcji modelu. Skalowałem Hortena do rozmiaru ESA i wyszło mi, że musiałbym założyć śmigła o średnicy najwyżej 4 cm (!), żeby nie zmienić proporcji kadłuba. A to właśnie w Hortenie najbardziej mi się podoba - ten jego "zabójczy" kształt i położenie silników.

Cóż, chyba trzeba będzie spróbować, bo mój BF 109 nie nadaje się już do walk, a ME 163 musi mieć awaryjnego zastępcę, bo wczoraj we Wrocławiu spaliłem (wręcz stopiłem) silnik i niestety drugą i trzecią rundę przesiedziałem jako obserwator :(

Opublikowano

Ale skalowałeś go do rozmiaru 1 czy 2 silnikowca, bo gdy masz 2 silniki, to model może mieć do 100cm rozpiętości :) .

 

Przyznam szczerze, że zapomniałem o tym. Ale porobiłem ponowne obliczenia i wychodzi, że przy metrowym modelu, śmigła mogą mieć po max 8,5 cm średnicy przy zachowaniu proporcji modelu. Pewnie jednak będzie jeden silnik na dziobie...
Opublikowano

Czekałem co zdecydujesz i obawiałem się właśnie tego co zamierzasz.

 

Dlaczego zamierzasz zmniejszyć potężne latające skrzydło do wielkości Spifira, Me-109 lub innych małych maszyn myśliwskich?

Czy nie uważasz, że mniejszym grzechem jest małe rozsunięcie silników niż próba dostosowania maszyny wielosilnikowej do wymiarów jednosilnikowej?

 

Czytając regulamin Twoje pytanie na wstępie było bezzasadne gdyż regulamin nie mówi o odwzorowaniu rodzaju stosowanego napędu ale o ilości silników.

 

Skoro model ma być odwzorowaniem swojego pierwowzoru to kwestia jeden silnik czy dwa ma zasadnicze znaczenie - stąd dwie kategorie tych maszyn w ESA które pośrednio są uwarunkowane także rozpiętością oryginałów. Pomniejszając dużą maszynę (o rozpiętości prawie 17m) do wymiarów mniejszych braci (rozpiętość 10-12m) skrzywdzisz go okrutnie a z uzyskanego efektu zapewne nie będziesz zadowolony - niezgodność z regulaminem jawna i bezdyskusyjna.

 

ms

Opublikowano

Mirolek, nie ma w regulaminie nic o odwzorowaniu ilości silników w modelach. Dlatego właśnie pytałem. Jeśli byśmy natomiast brali pod uwagę stopień odwzorowania, a przede wszystkim malowanie, to połowa maszyn walczących na zawodach byłaby niezgodna z regulaminem. A ja niestety mam pewne "zboczenie" na punkcie kształtów i malowania, w związku z czym nie biorę w ogóle pod uwagę rozsunięcia silników w Hortenie, bo wygląda on wtedy jak "niezidentyfikowany obiekt", a nie Horten. Pozostanie mi po prostu wybranie innego samolotu, a Hortena może kiedyś zbuduję z napędem EDF...

Dzięki wszystkim za zabranie głosu.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.