Skocz do zawartości

moje tzagi 160cm


Rekomendowane odpowiedzi

Dzisiaj przyszly rdzenie tzagi 160 wyciete przez horneta totez zabieram sie za budowe.

 

W skrocie:

160cm (12% tzagi o ile sie nie myle). dokladne wymiary: http://fwcg.3dzone.d...how_mac_lines=0, steropian - masa netto 190g

silnik NTM Prop Drive Series 35-36A 1400Kv / 550W

smiglo Carbon (Non Weave) Folding Prop Set 10x6

docelowo regulator 50-60A, na stanie 40A wiec throttle na poczatku ograniczony na aparaturze.

serwa Corona 929MG Metal Gear Servo 2.2kg/ 12.5g/ 0.10sec (troche za slabe ale ma latac spokojnie, jak zauwaze ze sobie nie radza - upgrade na wieksze).

 

na poczatek zasilanie 2x2200 3s, jezeli zmieszcze sie ponizej 1300g - dorzuce jeszcze jedna.

 

post-7422-0-71219500-1341866383_thumb.jpg

 

No i na tym na dzis koniec :( - okazalo sie ze polowka zuzyla caly papier do pieczenia i nie mam czym zabezpieczyc podlogi przed klejeniem polowek epoksydem)

 

jedno pytanie na jutro:

post-7422-0-50233700-1341867019.jpg

dzwigary (4m 1.8mm pretow szklanych) wg powyzszego schematu wklejac na:

a) soudal 66a

B) epoksyd

c) epoksyd + mikrobalon

d) uhu por :(

?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety wolnym czasem nie grzesze:

- polowki sklejone na zywice

post-7422-0-52634700-1342503830_thumb.jpg

- dzwigary wklejone na soudal (obecnie wyszlifowane)

post-7422-0-02765600-1342503834_thumb.jpg

z wzmocnien chce jeszcze przykryc dzwigary paskiem 2-3cm tkaniny oraz centroplat w szerokosci 10-15cm.

 

Z racji tego ze przykrecana piasta nie pasuje do yoke'a silnik bedzie "przed wrega"

post-7422-0-67161200-1342503837_thumb.jpg

Mysle o takim mocowaniu:

- http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?t=2949

i przylutowaniu nakretek w ten sposob

- http://www.modelerc....rega_silnikowa/

 

Ukryty bonus to ulatwione wywazanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ukryty bonus to ulatwione wywazanie.

 

Czyli już wstępnie wyważyłeś? Chyba nie pomylę się jeśli stwierdzę, że jeszcze nie...Z praktyki wiadomo, że zawsze trzeba coś przyciac na spływie w miejscu obrotu śmigła. Więc najpierw poukładaj wyposazenie w przewidywanych miejscach i teraz sprawdzaj SC. Zwykle silnik łatwiej przesuwać do przodu niż pakiety. Częsty błąd to najpierw wycięte miejsca potem biadolenie, że coś idzie nie tak :D .

Dźwigar to płaskownik węglowy? nigdy bym nie wkleił w ten sposób - kształt litery "C" bo wtedy moim zdaniem nie spełnia założenia - jest "miękki" i łatwo się daje odkształcać. Jako dźwigar wkleiłbym tylko po prostej lini.

A i jeszcze jedno; gdy już będziesz wiedział gdzie co przymocujesz - zwłaszcza ściankę mocowania silnika to w tym miejscu wklej dźwigarek np z listewki np jak na fotce:

Dołączona grafika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za wszystkie rady,

wkleilem prety szklane fi 1.8m, dodatkowa listwe uwzglednie. mysle ze docelowo wzmocnienia beda wygladaly tak:

(szare = szklo 80g/m2, braz =sosna)

post-7422-0-82421100-1342553228_thumb.jpg

 

Dodatkowo na natarcie tasma wzmacniania szklem, na reszte tasma pakowa po uwstepnym spryskaniu 3m77. Wszystkie kieszenie wykladane szklem.

 

Pytanie o sosne: Z dwoch stron czy jedna konkretna?

Dodatkowo splyw wzmacniac w specjalny sposob? (zawiasy tasmowe)

 

Problematyczne jest zrobienie mocowania silnika (miejsca pomiedzy krzyzakiem a piasta malo a ma sie zmiescic 1.5mm laminatu i nakretki...

Myslalem zeby zamiast krzyzaka przykrecic silnik bezposrednio do laminatu - problemem bedzie brak mozliwosci kontroli sklonu i wyklonu silnika.

post-7422-0-30146100-1342553597_thumb.jpg

 

A odnosnie CG - chodzilo mi oczywiscie o fakt ze przy wymuszonym polozeniu silnika blizej cg nie bede musial baterii umiejscowiac bardzo blisko natarcia, odnioslem wrazenie ze to jest problematyczne. Wyciecie miejsca pod silnik i kieszeni po wstepnym wywazeniu jak lotki beda na miejscu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problematyczne jest zrobienie mocowania silnika (miejsca pomiedzy krzyzakiem a piasta malo a ma sie zmiescic 1.5mm laminatu i nakretki...

 

Śruba przez pdodkładkę i otwór w laminacie (laminat bez lutowanych nakrętek), podkładki do regulacji skłonu/wykłonu, krzyżak, podkładki, nakrętka - fakt aby dokręcić śruby trzeba złapać nakrętki kluczem czy kombinerkami, ale to chyba nie problem...

 

Myslalem zeby zamiast krzyzaka przykrecic silnik bezposrednio do laminatu - problemem bedzie brak mozliwosci kontroli sklonu i wyklonu silnika.

 

Dajesz odpowiednie podkładki między silnik a laminat i już masz regulację skłonu i wykłonu silnika.

 

Pozdrawiam Tomasz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

wesele i praca skutecznie odbieraja czas na klejenie tzagi,

:postanowilem zaznajomic sie z cad'em i w openscadzie wyszlo mi cos takiego:

post-7422-0-73316200-1343626773_thumb.pngpost-7422-0-48844300-1343626770_thumb.png

 

ma ktos sugestie w jaki sposob robic azurowania aby nie oslabic konstkukcji?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie trójkątne mocowanie silnika ma w dwóch skrzydłach - Stratos i Maxi delta - znajdziesz w tych tematach. Natomiast ściankę mocującą silnik mam zawsze prostopadle do osi długiej czyli nie jest pod kątem. nie mocuj pod kątem bo wtedy bedziesz musiał bardzo dużo położyć pod mosowanie silnika jesli kat będzie zbyt duży. Zrób jak już Tobie radzono: podkładki pod silnik jesli trzeba będzie, a zwykle nie trzeba.

Co do trójkątnej budowli - mam tak ale zawsze siezastanawiałem jak bardzo pogarsza to aerodynamikę - w końcu pionowa ścianką chyba trochę zaburza przepływ, więc lepiej jak "wlot" do niej będzie osłonięty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie trójkątne mocowanie silnika ma w dwóch skrzydłach - Stratos i Maxi delta - znajdziesz w tych tematach. Natomiast ściankę mocującą silnik mam zawsze prostopadle do osi długiej czyli nie jest pod kątem. nie mocuj pod kątem bo wtedy bedziesz musiał bardzo dużo położyć pod mosowanie silnika jesli kat będzie zbyt duży. Zrób jak już Tobie radzono: podkładki pod silnik jesli trzeba będzie, a zwykle nie trzeba.

Co do trójkątnej budowli - mam tak ale zawsze siezastanawiałem jak bardzo pogarsza to aerodynamikę - w końcu pionowa ścianką chyba trochę zaburza przepływ, więc lepiej jak "wlot" do niej będzie osłonięty.

 

Dobrze rozumiem ze os dluga to gorna powierzchnia profilu?

Myslalem ze powinno byc rownolegle do dolnej powierzchni - w takim razie firewall bedzie pod katem 90 stopni.

Podkladkami oczywiscie sie bede ratowal po oblocie. odnosnie aerodynamiki - chcialbym zachowac jakiekolwiek chlodzenie silnika wiec przykryje gore zostawiajac kilka dziur na chlodzenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mocowanie wykonane - z efektu jestem zadowolony, jedynie z masa moglbym jeszcze powalczyc (45g)

docelowo bedzie przykrecane do listw wklejonych w skrzydlo.

 

post-7422-0-46937600-1343771484_thumb.jpg

pierwsze w zyciu trawienie :), reki dokladnej nie mam ale efekt i tak jest ok (ca + cyna) :)

post-7422-0-24349300-1343771511_thumb.jpg

 

dla zainteresowanych: kod do openscad:

module wall(thickness,length,height,thrust_angle=0,beta=0)
{
firewall_offset = height*tan(thrust_angle);
beta_offset = length*tan(beta);
nr = 3;
union()
{
difference()
{
polyhedron ( points = [
		[0, 0, 0], [thickness, 0, 0],
		[0, height, firewall_offset], [thickness, height, firewall_offset], //shift for firewall update
			 [0,height-beta_offset,length],[thickness,height-beta_offset,length],
		[0,0,length],[thickness,0,length]],
			  triangles = [[0,1,3],[2,0,3],
	  [7,6,5],[6,4,5],
	   [0,4,6],[2,4,0],
	   [5,1,7],[1,5,3],
	   [0,7,1],[7,0,6],
	   [5,2,3],[2,5,4]
]);
rotate([thrust_angle,0,0]) translate([0,0.25*height,0])cube([thickness,0.5*height ,thickness]);
}
for ( i = [0 : nr - 1])
{
  translate([0,-thickness,length/nr*i+length/nr/2/2]){cube([thickness,thickness, length / 2 / nr]);}
}
}
}
module bottom(thickness,length,width)
{
nr = 3;
translate([0,-thickness,0])
{
  difference(){
   cube([width,thickness,length]);
   translate([width/4,0,0]){cube([width/2,thickness,thickness]);}
   for (x_offset = [0,width-thickness])
   for ( i = [0 : nr - 1])
   {
	translate([x_offset,0,length/nr*i+length/nr/2/2]){cube([thickness,thickness, length / 2 / nr]);}
   }
  }
}
}
module firewall(thickness,width,height,bolt_radius,thrust_angle)
{
//dziury: silnik 22mmx16mm + fi krzyzak 38.8mm+fi  (2xfi = 2.5mm)
echo("firewall x:",width," y:",height," z:",thickness," alfa: ",thrust_angle);
b_off = (16+2.5)/2;
a_off = (22+2.5)/2;
c_off = (38.8+2.5)/2;
hole_position = 0.6;

  union()
  {
   difference()
   {
	translate([thickness,0,0])cube([width-2*thickness,1/cos(thrust_angle)*height,thickness]);
	translate([width/2,1/cos(thrust_angle)*height*hole_position,0]){cylinder(h=thickness,r=bolt_radius);}
//dziury
	translate([width/2+c_off*cos(45),1/cos(thrust_angle)*height*hole_position+c_off*sin(45),0]){cylinder(h=thickness,r=1.25);}
	translate([width/2-c_off*cos(45),1/cos(thrust_angle)*height*hole_position+c_off*sin(45),0]){cylinder(h=thickness,r=1.25);}
	translate([width/2+c_off*cos(45),1/cos(thrust_angle)*height*hole_position-c_off*sin(45),0]){cylinder(h=thickness,r=1.25);}
	translate([width/2-c_off*cos(45),1/cos(thrust_angle)*height*hole_position-c_off*sin(45),0]){cylinder(h=thickness,r=1.25);}

	translate([width/2+a_off*cos(45),1/cos(thrust_angle)*height*hole_position+a_off*sin(45),0]){cylinder(h=thickness,r=1.25);}
	translate([width/2-b_off*cos(45),1/cos(thrust_angle)*height*hole_position+b_off*sin(45),0]){cylinder(h=thickness,r=1.25);}
	translate([width/2+b_off*cos(45),1/cos(thrust_angle)*height*hole_position-b_off*sin(45),0]){cylinder(h=thickness,r=1.25);}
	translate([width/2-a_off*cos(45),1/cos(thrust_angle)*height*hole_position-a_off*sin(45),0]){cylinder(h=thickness,r=1.25);}

   }
  translate([width/4,-thickness,0]){cube([width/2,thickness,thickness]);}
   translate([0,0.25*height,0])cube([thickness,0.5*height ,thickness]);
   translate([width-thickness,0.25*height,0])cube([thickness,0.5*height ,thickness]);
  }

   % color ("black",0.1) translate([width/2,1/cos(thrust_angle)*height*hole_position,thickness]){cylinder(h=40,r=18);}
}
module mount (thickness,length,width,height,bolt_radius,thrust_angle, beta)
{
//intersection()
{
color ("red")wall(thickness,length,height,thrust_angle,beta);
  color ("green") translate([width-thickness,0,0]){wall(thickness,length,height,thrust_angle,beta);}
  color ("blue")bottom(thickness,length,width);
  rotate ([thrust_angle,0,0]) {color ("orange")firewall(thickness, width,height,bolt_radius,thrust_angle);}
}
}
module mount_parts(thickness,length,width,height,bolt_radius,thrust_angle, beta)
{
translate([-10,0,0]){rotate([0,0,90]){wall(thickness,length,height,thrust_angle,beta);}}
translate([width-thickness+10,0,0]){rotate([0,0,-90]){wall(thickness,length,height,thrust_angle,beta);}}
bottom(thickness,length,width);
translate([0,0,-10]){rotate([-90,0,0]){firewall(thickness, width,height,bolt_radius,thrust_angle);}}
}
thickness = 1.5;
length = 120;
width = 50;
height = 50;
bolt_radius = 5;
thrust_angle = 13;
beta = 18;
flat = true;
if (false == flat)
{
rotate([0,-120,0])
{
  mount (thickness,length,width,height,bolt_radius,thrust_angle, beta);
}
}
else
{
projection()rotate([90,0,0]){mount_parts(thickness,length,width,height,bolt_radius,thrust_angle, beta);}
}

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.